33 132 Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van richtlijn nr. 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen (PbEU L 207)

Nr. 4 VERSLAG

Vastgesteld 16 februari 2012

De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen. Het verslag behandelt alleen die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng is geleverd.

Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen tijdig en afdoende zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.

A. ALGEMEEN

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van de Wet tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van richtlijn nr. 2010/40/EU van het Europees Parlement en e Raad van de Europese Unie van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen (PbEU L 207). De leden van de VVD-fractie hebben een aantal vragen.

De leden van de fractie van de PVV hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel en willen de regering nog enkele vragen voorleggen.

De leden van de fractie van het CDA hebben met belangstelling kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel.

De leden van de fractie van de SP hebben met interesse kennisgenomen van de wijziging in de wegenverkeerswet 1994 die het mogelijk maakt om een Intelligent Transport System (ITS) in te voeren.

1. Inleiding

De leden van de SP-fractie zien vele voordelen in de invoering van ITS voor Nederland als transportland als het gaat om het optimaal gebruik maken van weg- verkeers- en reisgegevens. Gezien de verwachte forse groei van het transport over de Nederlandse wegen verwachten deze leden dat er door middel van ITS werk gemaakt kan worden van een effectiever, milieuvriendelijker en veiliger verkeer

2. Inhoud van de richtlijn

De leden van de VVD-fractie vragen zich af of er momenteel al intelligente vervoersystemen in Nederland in gebruik zijn of interfaces met andere vervoerswijzen die in de richtlijn van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie als nationale kop kunnen worden beschouwd.

De leden van de fractie van de PVV vinden het een goede zaak dat middels deze richtlijn barrières worden weggenomen op het gebied van informatie en communicatietechnologie op het gebied van wegvervoer. Voor de leden van de fractie van de PVV is het wel essentieel dat de richtlijn een vrijblijvend karakter heeft en dat de reis- en verkeersinformatie zonder extra kosten voor iedereen beschikbaar is. Voordat de leden van de fractie van de PVV in kunnen stemmen met deze richtlijn willen zij de garantie hebben dat dit het geval is.

De leden van de fractie van het CDA hebben een vraag over het zogenaamde eCall systeem. Gezien de positieve reactie van de regering op dat systeem in 2009 (Kamerstuk 33 112, nr. 937) vragen de leden van de fractie van het CDA waarom de regering het door Ford geïntroduceerde Emergency Assistance (EA) systeem niet ondersteunt, terwijl dit in de rest van Europa wel het geval is.

De leden van de fractie van de SP staan wel kritisch tegenover de mogelijkheid om te komen tot elektronische tolheffing. In hoeverre zet dit wetsvoorstel de deur open om kilometerbelasting in te voeren voor automobilisten?

Verder willen de leden van de fractie van de SP graag een nadere toelichting op de vraag op welke wijze de privacy wordt gewaarborgd, en dan vooral als het gaat om eCall.

3. Administratieve lasten, bedrijfs- en markteffecten

De leden van de fractie van de PVV constateren dat er nu nog geen administratieve lasten bijkomen, maar dat deze er door vaststelling van de specificaties wel kunnen komen. Deze leden willen graag dat er ten aanzien van specificaties wordt ingezet op een zo toegankelijk mogelijk systeem, zodat het bedrijfsleven optimaal gebruik kan maken van de intelligente vervoerssystemen. Daarnaast willen deze leden uiteraard dat er geen verplichtingen worden opgelegd aan het bedrijfsleven.

B. ARTIKELSGEWIJS

Artikel 145 f

De leden van de fractie van de SP vragen of artikel 145f de minister de bevoegdheid geeft om de toekomstige wijzigingen van de EU-richtlijn automatisch te laten doorwerken. Op welke wijze wordt de Kamer hier in de toekomst bij betrokken?

Artikel 145 g

De leden van de VVD-fractie vragen of de minister in dit wetsvoorstel de bevoegdheid krijgt om bij ministeriële regeling aanvullende regels te stellen ter uitvoering van de richtlijn. Er is dus geen verdere betrokkenheid van de Tweede Kamer voorzien bij toekomstige wijzigingen van de wet. Betekent dit dat de minister nationale koppen op de regelgeving kan doorvoeren zonder dat de Tweede Kamer hierbij betrokken hoeft te worden?

De voorzitter van de commissie, Snijder-Hazelhoff

De griffier van de commissie, Sneep


X Noot
1

Samenstelling:

Leden: Gent, W. van (GL), Snijder-Hazelhoff, J.F. (VVD), voorzitter, Slob, A. (CU), Haverkamp, M.C. (CDA), Aptroot, Ch.B. (VVD), Samsom, D.M. (PvdA), Jansen, P.F.C. (SP), Graus, D.J.G. (PVV), Ouwehand, E. (PvdD), Rouwe, S. de (CDA), Kuiken, A.H. (PvdA), Bashir, F. (SP), Mos, R. de (PVV), Tongeren, L. van (GL), Monasch, J.S. (PvdA), Dekken, T.R. van (PvdA), Dijkgraaf, E. (SGP), Veldhoven, S. van (D66), Koolmees, W. (D66), ondervoorzitter, Jong, L.W.E. de (PVV), Leegte, R.W. (VVD), Caluwé, I.S.H. de (VVD) en Holtackers, M.P.M. (CDA).

Plv. Leden: Braakhuis, B.A.M. (GL), Houwers, J. (VVD), Wiegman-van Meppelen Scheppink, E.E. (CU), Koopmans, G.P.J. (CDA), Lucas, A.W. (VVD), Smeets, P.E. (PvdA), Gerven, H.P.J. van (SP), Bontes, L. (PVV), Hazekamp, A.A.H. (PvdD), Bochove, B.J. van (CDA), Groot, V.A. (PvdA), Ulenbelt, P. (SP), Agema, M. (PVV), El Fassed, A. (GL), Dikkers, S.W. (PvdA), Jacobi, L. (PvdA), Staaij, C.G. van der (SGP), Ham, B. van der (D66), Verhoeven, K. (D66), Bemmel, J.J.G. van (PVV), Lodders, W.J.H. (VVD), Boer, B.G. de (VVD) en Werf, M.C.I. van der (CDA).

Naar boven