33 125 Wijziging van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels in verband met het vaststellen van een veiligheidsnorm en het stellen van regels omtrent het gebruik van gestandaardiseerde uitrustingen en in verband met wijzigingen in het totstandkomingsproces van wegtunnels

G BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 november 2015

Bij de behandeling van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Warvw) op 4 juni 2013 heb ik, naar aanleiding van vragen van het lid Schouwenaar, toegezegd om te bezien op welke wijze het kennisniveau van gebruikers over wat zij moeten doen bij onveilige situaties in tunnels verhoogd kan worden.

Vooropgesteld dient te worden dat de Nederlandse wegtunnels tot de veiligste van Europa behoren. Voor alle tunnels is een veiligheidsbeheersplan van kracht en vinden regelmatig oefeningen plaats met tunnel- en hulpdienstpersoneel. Ook een adequaat kennisniveau van de tunnelgebruikers in het geval van een calamiteit draagt bij aan de minimalisering van de effecten.

In samenspraak met het in 2012 opgerichte Kennisplatform Tunnelveiligheid zijn inmiddels de volgende initiatieven genomen om het kennisniveau en daarmee de zelfredzaamheid van tunnelgebruikers in het geval van een incident te verhogen:

  • Op de website van Rijkswaterstaat1 staan duidelijke instructies over wat te doen bij pech, file of brand in een tunnel, inclusief animatiefilms.

  • Er is een veiligheidsinstructiekaart ontwikkeld die ter verdere verspreiding wordt aangeboden. Over deze verspreiding vinden gesprekken plaats met onder meer verzekeringsmaatschappijen.

  • Zelfredzaamheid in tunnels is onderdeel van het (theoretisch) rijexamen: Thans worden aanvullende afspraken gemaakt (met onder meer uitgevers) om in de theorieboeken, trainingen en cursussen aan dit onderwerp extra aandacht te besteden.

  • Het onderwerp tunnelveiligheid is onderdeel van het aanbod van de verplichte nascholing inzake vakbekwaamheid van beroepschauffeurs (de zogenaamde code 95).

  • Bij de aanleg en openstelling van nieuwe tunnels besteedt Rijkswaterstaat in de communicatie (waaronder nieuwsbrieven en informatiebijeenkomsten voor omwonenden) aandacht aan veiligheid, inclusief het onderdeel zelfredzaamheid.

  • Met uitgevers van tijdschriften gericht op automobilisten of beroepschauffeurs is overeengekomen dat er op regelmatige basis artikelen worden gewijd aan tunnelveiligheid.

De in deze brief genoemde initiatieven dragen bij aan het verhogen van het kennisniveau van tunnelgebruikers. Een adequaat kennisniveau maakt het mogelijk om, in het onverhoopte geval van een calamiteit in een tunnel, de effecten tot een minimum te beperken.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen

Naar boven