33 118 Omgevingsrecht

34 986 Aanvulling en wijziging van de Omgevingswet, intrekking van enkele wetten over de fysieke leefomgeving, wijziging van andere wetten en regeling van overgangsrecht voor de invoering van de Omgevingswet (Invoeringswet Omgevingswet)

EN1 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 18 oktober 2022

De commissies voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving2 en voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit3 hadden kennisgenomen van het nieuwe advies van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) over het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) dat op verzoek van de Eerste Kamer is uitgebracht.4

Naar aanleiding hiervan is op 13 oktober 2022 een brief gestuurd aan de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Daarin is de Minister gevraagd een aantal documenten in kopie met de Eerste Kamer te delen.

De Minister heeft op 17 oktober 2022 gereageerd.

De commissies brengen bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier voor dit verslag, Dragstra

BRIEF VAN DE VOORZITTERS VAN DE VASTE COMMISSIES VOOR INFRASTRUCTUUR, WATERSTAAT EN OMGEVING EN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT / LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

Den Haag, 13 oktober 2022

De commissies voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving en voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit hebben kennisgenomen van het nieuwe advies van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) over het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) dat op verzoek van de Eerste Kamer is uitgebracht.5 Naar aanleiding hiervan verzoeken de leden van de fracties van SP en PvdD u op grond van artikel 68 Grondwet de volgende documenten in kopie met de Eerste Kamer te delen:

  • 1. Het concept of, zo er meerdere versies van het concept zijn geweest, de concepten van het advies Digitaal Stelsel Omgevingswet zoals dat definitief op 10 oktober 2022 aan de Eerste Kamer is verstrekt door het Adviescollege ICT-toetsing, welk(e) concept(en) in het kader van hoor- en wederhoor aan de Minister zijn verstrekt.

  • 2. De reactie(s) van de Minister op het concept of de concepten.

  • 3. Alle interne communicatie omtrent dat concept of die concepten tussen de Minister en zijn ambtenaren en tussen ambtenaren onderling in welke vorm dan ook (onder meer nota’s, notities, memo’s, e-mails, digitale aantekeningen, digitale boodschappen via telefoon).

Deze leden verzoeken de documenten zo spoedig mogelijk te verstrekken, de documenten onder 1 en 2 in ieder geval uiterlijk 17 oktober 2022 en de documenten onder 3 uiterlijk 28 oktober 2022.

Hoogachtend, mede namens de voorzitter van de commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Voorzitter van de commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving, H.J. Meijer

BRIEF VAN DE MINISTER VOOR VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE ORDENING

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 oktober 2022

Uw Kamer heeft het Adviescollege ICT (AcICT) gevraagd om een advies uit te brengen over het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Dit adviescollege is onafhankelijk en kent een toetsproces dat is ingericht op een zorgvuldige advisering. Onderdeel van dit proces is het aanbieden van een conceptadvies voor hoor en wederhoor. Dat is ook in dit geval gebeurd.

De leden van de fracties van de SP en de PvdD vragen mij om dat conceptadvies aan uw Kamer toe te zenden. Feitelijk wordt in het eerste verzoek gevraagd om een conceptadvies openbaar te maken dat dit onafhankelijke adviescollege heeft opgesteld naar aanleiding van de opdracht van uw Kamer. Ik wil daarbij geen afbreuk doen aan de waarborgen waarmee het toetsproces is omkleed en de gebruikelijke werkwijze waarmee AcICT zijn adviestaken uitvoert. Vertrouwelijkheid van het conceptadvies is in de hoor- en wederhoorfase van belang voor een goed verloop van het adviesproces. Nu het document van AcICT afkomstig is heb ik met hen contact gezocht en uw vraag aan AcICT voorgelegd.

AcICT geeft aan: «Er wordt zeer gehecht aan vertrouwelijkheid van het beginsel van hoor en wederhoor. Dit beginsel van hoor en wederhoor is onmisbaar om eventuele hiaten, fouten en eenzijdige berichtgeving te signaleren en het eindrapport zo compleet, correct en evenwichtig mogelijk te maken. Een doorbreking van de vertrouwelijkheid van dit beginsel staat objectieve waarheidsvinding in de weg. Geïnterviewden en betrokkenen bij het onderzoek kunnen zich niet meer vrij voelen om de benodigde informatie te verstrekken. AcICT ziet dat het ministerie nu gevraagd wordt deze vertrouwelijkheid rondom het conceptrapport van het AcICT en haar ambtelijke reactie openlijk te doorbreken met alle toekomstige risico’s van dien. AcICT vertrouwt erop dat dit een uitzondering is en met deze informatie zeer vertrouwelijk wordt omgegaan».

Om zowel recht te doen aan het belang van informatie van uw Kamer als aan de waarborgen van het toetsproces, zal ik het conceptrapport vertrouwelijk met uw Kamer delen.

Het delen in vertrouwelijkheid geldt ook voor de reactie op het conceptrapport waar de betrokken Kamerleden om vragen in vraag 2. Hier wordt gevraagd naar de reactie van de Minister. Er is enkel sprake geweest van ambtelijke wederhoor. Met u deel ik deze ambtelijke reactie in vertrouwen, dit met inachtneming van de vertrouwelijkheid van het beginsel van hoor en wederhoor.

Op het derde verzoek om openbaarmaking kom ik afzonderlijk bij u terug.

Bovenstaande betekent dat het concept-AcICT advies en de ambtelijke reactie hierop, vertrouwelijk ter inzage worden gelegd, alleen voor leden, bij de Griffier van de Eerste Kamer.6 Door middel van de vertrouwelijke verstrekking kan uw Kamer kennisnemen van de inhoud van de stukken zonder dat daarmee afbreuk wordt gedaan aan de waarborgen rondom hoor- en wederhoor als onderdeel van het adviesproces van dit onafhankelijke college.

De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge


X Noot
1

De letters EN hebben alleen betrekking op 33 118.

X Noot
2

Samenstelling:

Atsma (CDA), De Boer (GL), Van Dijk (SGP), Pijlman (D66), Klip-Martin (VVD), Baay-Timmerman (50PLUS), A.J.M. van Kesteren (PVV), arbouw (VVD), Bezaan (PVV), Fiers (PvdA), Dessing (FVD), Geerdink (VVD), Janssen (SP), Kluit (GL), Van der Linden (Fractie-Nanninga), Meijer (VVD) (voorzitter), Moonen (D66), Nicolaï (PvdD), Prins (CDA), Recourt (PvdA), Rietkerk (CDA), vacant (GL), Verkerk (CU), De Vries (Fractie-Otten), Van Pareren (Fractie-Nanninga), Raven (OSF) en Karakus (PvdA) (ondervoorzitter).

X Noot
3

Samenstelling:

Koffeman (PvdD), Faber-Van de Klashorst (PVV), Van Strien (PVV), Gerkens (SP), Atsma (CDA) (ondervoorzitter), Pijlman (D66), Schalk (SGP), Klip-Martin (VVD), Van Rooijen (50PLUS), Van Ballekom (VVD), Vos (VVD), Crone (PvdA), Dessing (FVD), Van Gurp (GL), Huizinga-Heringa (CU), Kluit (GL), Van der Linden (Fractie-Nanninga) (voorzitter), Meijer (VVD), Otten (Fractie-Otten), Prins (CDA), vacant (GL), Van der Voort (D66), Berkhout (Fractie-Nanninga), Raven (OSF), Karakus (PvdA) en N.J.J. van Kesteren (CDA).

X Noot
4

Kamerstukken I 2022/23, 33 118, 34 986, EJ.

X Noot
5

Kamerstukken I 2022/23, 33 118, 34 986, EJ.

X Noot
6

De stukken zijn ter vertrouwelijke inzage gelegd, alleen voor leden, bij de Griffier van de Eerste Kamer.

Naar boven