33 090 IV Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 21 december 2011

De vaste commissie voor Koninkrijksrelaties1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Van der Burg

De griffier van de commissie,

De Lange

1

Kan de problematiek bij het Pensioenfonds Caribisch Nederland nader worden toegelicht ? Is hier sprake van structurele of incidentele problemen ? Kunt u een overzicht geven van de huidige stand van zaken ?

Voor het Pensioenfonds Caribisch Nederland (PCN) is bij de transitie van 10-10-10 een verkeerd bedrag berekend voor de overname van de pensioengerechtigden van het Land Nederlandse Antillen naar de openbare lichamen Bonaire, St. Eustatius en Saba. Het PCN heeft als gevolg daarvan in 2010 minder ontvangen dan waar het recht op had, waardoor de dekkingsgraad van het fonds te laag uitkwam. In 2011 is dit hersteld door middel van een éénmalige nabetaling van $ 43 mln. Voor de huidige stand van zaken verwijs ik naar mijn antwoord op vraag 8.

2

Kunt u aangeven welke bedragen tot nu toe zijn ingezet ten behoeve van het Pensioenfonds Caribisch Nederland?

Ten behoeve van het Pensioenfonds Caribisch Nederland is in 2010 een bedrag ad € 50,4 miljoen ingezet en in 2011 een bedrag van € 29,95 miljoen.

3

Is het waar dat € 4,3 miljoen ter aanvulling van het buffertekort van het Pensioenfonds Caribisch Nederland wordt betaald uit het geld bedoeld voor de schuldsanering Nederlandse Antillen ? Komt dit bedrag uit de € 30 mln. die uit de begrotingsreserve is gehaald om de laatste achterstanden te saneren? Kunnen in dit verband de artt. 1.1 en 2.3 nader worden toegelicht en de gevolgen van de voorgestelde wijzigingen uiteen worden gezet?

Het klopt inderdaad dat € 4,3 miljoen ter aanvulling van het buffertekort van het Pensioenfonds Caribisch Nederland uit de gelden bedoeld voor de schuldsanering Nederlandse Antillen wordt betaald. Dit bedrag komt inderdaad uit de begrotingsreserve om de laatste achterstanden te saneren. Een ander deel van de aanvulling wordt gefinancierd uit artikel 1.1 en 2.3. Voor art. 1.1 geldt dat verwacht wordt dat facturen in 2011 lager uitvallen dan was voorzien. Voor art. 2.3 geldt dat de kosten voor o.a. de voortgangscommissie die toeziet op de opvolging van de plannen van aanpak voor Curaçao en Sint Maarten lager zijn uitgevallen.

4

Wat wordt bedoeld met de mededeling dat een deel van het benodigde bedrag voor de dekking van de problematiek bij het Pensioenfonds Caribisch Nederland uit latere jaren naar voren wordt gehaald ? Was dit geld al gereserveerd voor het Pensioenfonds Caribisch Nederland? Zo nee, waar komt geld dan vandaan?

Hiermee wordt bedoeld dat het Pensioenfonds Caribisch Nederland in 2011 voor het gehele bedrag gecompenseerd wordt waartoe de Staat der Nederland rechtens gehouden was. Dit om te voorkomen dat onnodig extra rente aan het Pensioenfonds betaald moet worden. De naar voren gehaalde middelen, in totaal € 14,7 mln., worden in toekomstige jaren in mindering gebracht op de begroting van Koninkrijksrelaties. In de ontwerpbegroting 2012 is dit voor de Kamer inzichtelijk gemaakt.

5

Worden volgende begrotingen bij elkaar voor € 14,7 mln. gekort voor het geld dat ter dekking van de problematiek bij het Pensioenfonds Caribisch Nederland naar voren is geschoven? Zo ja, hoe verloopt dit en hoe kan de Kamer dit controleren op de aankomende begrotingen? Zo nee, waarom niet?

Zie het antwoord op vraag 4.

6

Wat is de exacte reden dat de begrotingsreserve voor de sanering van betalingsachter-standen wordt toegevoegd aan de begroting van 2011? Is de begrotingsreserve na deze toevoeging volledig verbruikt? Hoe verklaart u dat de reserve aangesproken wordt en het niet mogelijk was de betalingen te doen vanuit de reguliere begroting?

De reden dat de begrotingsreserve voor de sanering van betalingsachterstanden (ten dele) wordt toegevoegd aan de begroting van 2011 is om de in het kader van de sanering verrichte betalingen inzichtelijk te maken voor de Kamer en recht te doen aan de beleidsverantwoordelijkheid van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de sanering. Om onnodige transactiekosten te vermijden vinden de daadwerkelijke betalingen in het kader van de sanering plaats vanaf bankrekeningen op de eilanden zelf. De begrotingsreserve is ook na de meest recente toevoeging nog niet volledig uitgeput.

7

Kunt u een overzicht geven van de voortgang van de sanering van betalingsachterstanden van Curacao, Sint maarten en Caribisch Nederland? Kunt u een uitgebreid toegelichte schatting maken hoeveel geld er ongeveer nog nodig is om de laatste achterstanden te saneren? Wat gebeurt er met een eventueel restant of tekort?

Op dit moment worden de laatste achterstanden die de eilanden hebben ingediend, beoordeeld. Op basis daarvan kan een laatste betaling ter sanering van achterstanden plaatsvinden. Gezien de lopende beoordeling is het op dit moment nog niet mogelijk de hoogte van een dergelijke betaling aan te geven. Dit blijft echter wel binnen het plafond van de uit de begrotingsreserve toegevoegde middelen. Het restant van de begrotingsreserve komt in 2012 ten goede aan ’s Rijks schatkist.

8

Wat zijn de verwachtingen voor de positie van het Pensioenfonds Caribisch Nederland de komende jaren? Op welke manieren kan het pensioenfonds gezond gemaakt en gehouden worden, buiten extra stortingen?

De verwachtingen voor Pensioenfonds Caribisch Nederland (PCN) zijn goed. Pensioenregeling en vermogenspositie zijn gezond en toekomstbestendig. Alle maatregelen die nodig waren om het fonds een gezonde start te geven zijn genomen, te weten: Het is een privaat pensioenfonds naar Nederlands model met een Bestuur en een Raad van toezicht. Het fonds staat onder het toezicht van DNB, net zoals elk ander Nederlands pensioenfonds. Los van de premiebetaling als werkgever heeft Nederland geen bijzondere financiële verplichtingen richting het fonds. Er worden ook geen extra stortingen voorzien.


X Noot
1

Samenstelling:

Leden: Beek, W.I.I. van (VVD), Gent, W. van (GL), Bommel, H. van (SP), Staaij, C.G. van der (SGP), Timmermans, F.C.G.M. (PvdA), Koopmans, G.P.J. (CDA), Bochove, B.J. van (CDA), Dam, M.H.P. van (PvdA), Smilde, M.C.A. (CDA), Ortega-Martijn, C.A. (CU), Burg, B.I. van der (VVD), voorzitter, Brinkman, H. (PVV), Pechtold, A. (D66), Raak, A.A.G.M. van (SP), Thieme, M.L. (PvdD), Heijnen, P.M.M. (PvdA), Sap, J.C.M. (GL), Bontes, L. (PVV), Bosman, A. (VVD), Recourt, J. (PvdA), ondervoorzitter, Schaart, A.H.M. (VVD), Lucassen, E. (PVV) en Hachchi, W. (D66).

Plv. leden: Caluwé, I.S.H. de (VVD), Peters, M. (GL), Wit, J.M.A.M. de (SP), Dijkgraaf, E. (SGP), Spekman, J.L. (PvdA), Sterk, W.R.C. (CDA), Bruins Slot, H.G.J. (CDA), Wolbert, A.G. (PvdA), Knops, R.W. (CDA), Voordewind, J.S. (CU), Ziengs, E. (VVD), Helder, L.M.J.S. (PVV), Schouw, A.G. (D66), Irrgang, E. (SP), Ouwehand, E. (PvdD), Kuiken, A.H. (PvdA), Dibi, T. (GL), Kortenoeven, W.R.F. (PVV), Neppérus, H. (VVD), Dijksma, S.A.M. (PvdA), Dijkhoff, K.H.D.M. (VVD), Elissen, A. (PVV) en Berndsen, M.A. (D66).

Naar boven