33 046 Wijziging van de Algemene Ouderdomswet, de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen, de Wet werk en bijstand, de Wet inkomstenbelasting 2001 en de Wet op de loonbelasting 1964 in verband met verhoging en koppeling aan de ontwikkeling van de levensverwachting van de pensioenleeftijd, extra verhoging van het AOW-ouderdomspensioen en introductie van de mogelijkheid het AOW-ouderdomspensioen desgevraagd geheel of gedeeltelijk eerder of later te laten ingaan (Wet verhoging pensioenleeftijd, extra verhoging AOW en flexibilisering ingangsdatum AOW)

Nr. 18 AMENDEMENT VAN HET LID ULENBELT

Ontvangen 1 februari 2012

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Aan het in artikel I, onderdeel D, opgenomen artikel 7a worden drie leden toegevoegd, luidende:

  • 6. In afwijking van het tweede onderscheidenlijk derde lid worden de pensioengerechtigde leeftijd en de aanvangsleeftijd niet verhoogd indien in 2019 of in het jaar voorafgaand aan het jaar met ingang waarvan verdere verhoging plaatsvindt de jeugdwerkloosheid in Nederland volgens de definitie van het CBS hoger is dan 20%, of het aandeel personen dat de leeftijd van 64 jaar heeft bereikt en dat inkomen uit tegenwoordige arbeid geniet in Nederland lager is dan 90%.

  • 7. In geval de pensioengerechtigde leeftijd en de aanvangsleeftijd op grond van het zesde lid in een jaar niet worden verhoogd, vindt die verhoging een jaar later alsnog plaats indien in het aan dat jaar voorafgaande jaar wordt voldaan aan de voorwaarden, bedoeld in het zesde lid. In dat geval wordt de leeftijd van 64 jaar, bedoeld in het zesde lid, steeds met een jaar verhoogd.

  • 8. De ramingen van de omvang van de jeugdwerkloosheid en arbeidsparticipatie onder 64-jarigen, bedoeld in het zesde lid, worden uitgevoerd en bekendgemaakt door het CBS.

Toelichting

Door het verhogen van de AOW-leeftijd worden er meer werkzoekenden of werknemers aan de arbeidsmarkt toegevoegd. Bij een hoge jeugdwerkloosheid en/of bij een hoge werkloosheid onder 64-jarigen heeft een verhoging van de AOW-leeftijd een negatief effect op de hoeveelheid beschikbare vacatures. Met dit amendement wordt de wet aangepast zodat dat de verhoging van de AOW-leeftijd niet doorgaat als de werkloosheid onder jongeren volgens de definitie van het CBS hoger is dan 20% en/of wanneer de arbeidsparticipatie onder 64-jarigen lager is dan 90%. Onder het begrip «inkomen uit tegenwoordige arbeid» wordt verstaan winst uit onderneming, loon of resultaat uit overige werkzaamheden.

Ulenbelt

Naar boven