33 042 Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA)

Nr. 14 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 26 juni 2012

De algemene commissie voor Immigratie, Integratie en Asiel heeft een aantal vervolgvragen voorgelegd aan de minister voor Immigratie, Integratie en Asiel over de brief 18 april 2012 inzake de kabinetsreactie inzake het rapport van de onderzoekscommissie COA en aanbieding van het onderzoeksrapport (Kamerstuk 33 042, nr. 10).

De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 26 juni 2012. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie, Kortenoeven

De griffier van de commissie, Roovers

1

Welke consequenties heeft het rapport voor de directieraad, nu is gebleken dat een aanzienlijk deel van de werknemers hierover ontevreden is? Indien deze consequenties niet worden genomen, kan dan worden aangegeven waarom niet?

In het rapport van de onderzoekscommissie wordt aanbevolen te gaan naar een meerhoofdig bestuur. Daarbij kan dan de directielaag vervallen. In de huidige reorganisatie, waarover recent overeenstemming is bereikt met de OR, wordt dit model ook doorgevoerd. Er is gekozen voor een driehoofdig bestuur. De bestuursvoorzitter is verantwoordelijk om met de betrokken directeuren een passende vervolgstap te vinden, binnen of buiten het COA.

2

Hoeveel van de 19 vertrokken directeuren gaven de bestuursstijl van de algemeen directeur als reden van vertrek? En welk aantal gaf haar bestuursstijl als enige reden op? Welke vervolgacties zijn hierop door de Raad van Toezicht danwel de ondernemingsraad genomen?

Uit het rapport van de Commissie van onderzoek COA (hierna: Commissie) blijkt dat het vertrek van 15 van de 19 directeuren in meer of mindere mate te maken heeft met het werkklimaat bij het COA en/of de bestuursstijl van de algemeen directeur.(zie blz. 64–66 van het rapport).

3

Hoe had het departement in 2011 kunnen voorkomen dat er gedurende driekwart jaar juridische risico’s werden gelopen?

Ik verwijs u naar pagina 158 van het rapport van de Commissie. Zoals de Commissie concludeert hebben zich uiteindelijk geen juridische problemen voorgedaan. Eind 2011 zijn besluiten genomen waarbij alle door het COA verrichte rechtshandelingen zijn bekrachtigd en de ontbrekende reglementen alsnog zijn vastgesteld.

4

Hoe is na het aantreden van het kabinet-Rutte-Verhagen in 2010 de overdracht van het COA van het ministerie van Justitie naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vormgegeven?

Alle dossiers over het migratiebeleid zijn overgedragen aan het ministerie van BZK. De bewindspersonen en de Secretaris-Generaal zijn door de Directeur-generaal Vreemdelingenzaken, de directeur Migratiebeleid, directeuren van de uitvoerende diensten en andere ambtenaren geïnformeerd over het migratiebeleid en de uitvoering daarvan. Uiteraard was het COA daar een onderdeel van.

De Commissie geeft in haar rapport aan dat de omgang met het COA als ZBO door justitie en BZK anders wordt ingevuld. Volgens de Commissie stelt BZK zich in de relatie tot het COA zakelijker en steviger op en trekt het de sturing van de keten aan, zowel financieel als bestuurlijk.

5

Hoe komt het dat er met betrekking tot het salaris van de algemeen directeur nooit eerder doeltreffend is ingegrepen, ondanks dat haar salaris vanaf 2006 elk jaar gepubliceerd is?

Voor de inwerkingtreding van de gewijzigde Wet COA per 1 januari 2011 was er voor de verantwoordelijk bewindspersoon geen gelegenheid het salaris van de algemeen directeur van het COA te verlagen. Voor de invoering van de gewijzigde Wet COA was het bestuur van het COA namelijk verantwoordelijk voor benoeming en bezoldiging. De hoogte van het salaris van de algemeen directeur was het resultaat van afspraken tussen het bestuur en de algemeen directeur. Wel heeft het ministerie sinds 2007 aandacht gevraagd voor het feit dat het salaris van de algemeen directeur uitkwam boven de Balkenendenorm, zoals de Commissie concludeert

Na de inwerkingtreding van de wet COA op 1 januari 2011 is de minister voor Immigratie, Integratie en Asiel verantwoordelijk voor de benoeming van de leden van het bestuur van het COA en wordt ook de hoogte van de bezoldiging door hem bepaald. Daarom kon ik voor de benoeming van de bestuursvoorzitter de eis stellen dat de beoogd bestuursvoorzitter alleen zou worden benoemd wanneer deze genoegen zou nemen met een salaris onder de Balkenende-norm.

6

Welke consequenties heeft de val van het kabinet-Rutte-Verhagen op het doorvoeren van onderhavige verbeteringen? Hoe zal worden voorkomen dat deze wijzigingen vertraging op zullen lopen?

De val van het kabinet-Rutte-Verhagen heeft hiervoor geen consequenties. De verbeteringen worden voortgezet.

7

Hoe wordt het afstemmen van de verschillende taken verbeterd tussen het departement en de Raad van Toezicht?

Ik zal initiatieven nemen om het interne en externe toezicht beter op elkaar af te stemmen. Dit zal ik doen door het overleg met de Raad van Toezicht te intensiveren en afspraken te maken over de informatie die de raad van Toezicht zal overleggen over zijn werkzaamheden.

8

Zal de Kamer te zijner tijd, desgewenst vertrouwelijk, worden geïnformeerd over de vertrekregeling die is getroffen met de algemeen directeur? Zo nee, waarom niet?

Het COA heeft bij het ontslag van mevrouw Albayrak afgezien van een vertrekregeling.

9

Waarom herkennen de leden van de Raad van Toezicht zich niet in de conclusies van de Commissie ten aanzien van hun rol bij de voordracht van de bestuurder en hun toezicht op de doelmatigheid van de organisatie? Hebben zij dan wel aangegeven wat volgens hen de problemen zijn binnen het COA? Zo ja, welke?

Ik verwijs u naar het aanhangsel bij het rapport van de Commissie. U treft daarin de reacties van de Raad van Toezicht op het rapport.

10

Kan worden uitgezocht hoeveel uren per week door de Raad van Toezicht effectief toezicht is gehouden op het COA? Zo ja, kan de Kamer hierover worden bericht? Zo nee, waarom niet?

Nee, dat kan niet worden uitgezocht, omdat daar geen administratie van is bijgehouden.

11

Zal bij de aanstelling van een nieuwe Raad van Toezicht rekening worden gehouden met het aantal nevenfuncties van de leden? Zo ja, welk aantal nevenfuncties zal als maximum worden gehanteerd? Zo nee, waarom niet?

Dit criterium wordt meegewogen. Nadrukkelijk wordt aan alle nieuw te benoemen leden van de Raad van Toezicht de vraag gesteld of zij voldoende tijd beschikbaar hebben voor deze toezichtfunctie.

12

Wordt in het onderzoek naar de verbetering van de cultuur en de klachtensystematiek ook overlegd met werknemers zelf? Zo ja, hoe zal dit worden vormgegeven? Zo nee, waarom niet?

Ja, over de verbetering van de cultuur en de klachtensystematiek zal ook overlegd worden met de werknemers van het COA. Het streven is om op korte termijn te starten met de uitwerking van een aantal trajecten met betrekking tot de klachtenregelingen en de cultuur. De OR is hier nauw bij betrokken.

13

Zal de periodieke evaluatie van het functioneren van de Raad van Toezicht voortaan bij elk zelfstandig bestuursorgaan worden uitgevoerd? Zo nee, waarom niet?

Op basis van artikel 39 van de Kaderwet ZBO’s dient iedere zbo eens in de vijf jaar geëvalueerd te worden. Het spreekt voor zich dat wanneer er een Raad van Toezicht aanwezig is, het functioneren daarvan wordt meegenomen in de evaluatie.

14

Is al bekend welke consequentie de aanstelling van een meerhoofdig bestuur heeft voor de verschillende managementlagen? Zo ja, welke? Zo nee, wanneer is hier duidelijkheid over en kan de Kamer hierover ingelicht worden?

Zie het antwoord op vraag 1.

15

Heeft de uitbreiding van het bestuur consequenties voor de huidige directieraad? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

Zie het antwoord op vraag 1.

16

Hoeveel medewerkers heeft het COA op dit moment? Kan worden aangegeven welke management- en/of bestuurslagen het COA op dit moment kent en hoeveel mensen hier in totaal werkzaam voor zijn?

Er zijn op dit moment ruim 1 600 mensen werkzaam bij het COA.

Op dit moment zijn er naast het bestuur 3 managementlagen. Na de reorganisatie vervalt de laag van de directieraad.

Naar boven