Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 februari 2018
Op 8 februari jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de stand van zaken rondom de fraudesignalen
met het Identificatie & Registratiesysteem (I&R) voor runderen in het kader van het
fosfaatreductieplan 2017 (Kamerstuk 33 037, nr. 269). Conform mijn toezegging dat ik uw Kamer op de hoogte houd van de ontwikkelingen,
informeer ik u hierbij over de laatste feiten.
Op donderdag 8 en vrijdag 9 februari jl. zijn op basis van administratieve controles
van RVO.nl en de NVWA ruim 2100 bedrijven geblokkeerd vanwege geconstateerde onregelmatigheden
in I&R. Bij het blokkadebesluit heeft de ondernemer een bijlage ontvangen waarin wordt
uitgelegd aan welke voorwaarden hij moet voldoen en welke bewijsstukken hij moet overleggen
om de blokkade te laten opheffen. Niettemin hadden veehouders nog veel vragen. De
capaciteit van het klantcontactcentrum bij RVO.nl is daarom uitgebreid en het klantcontactcentrum
is ook gedurende het weekend bereikbaar geweest. Enkele honderden ondernemers zijn
te woord gestaan. Door het grote aantal gesprekken is de wachttijd wel opgelopen en
kon niet iedereen geholpen worden. Daarom zijn terugbelafspraken gemaakt. De capaciteitsuitbreiding
bij het klantcontactcentrum blijft de komende tijd in stand.
Zoals ik eerder heb aangegeven is het van groot belang om I&R snel op orde te brengen.
Dit is zowel in het belang van de sector als geheel, met het oog op de preventie en
bestrijding van dierziekten, als van de individuele ondernemer, aangezien alleen dan
zijn blokkade wordt opgeheven. Tot nu toe hebben ruim 50 bedrijven hun registraties
in I&R kloppend gemaakt, waarna de blokkade door de NVWA is opgeheven. In deze gevallen
heeft de veehouder verklaringen van Rendac, melklijsten, facturen of andere schriftelijke
motivatie geleverd. Op basis van deze aanvullende informatie heeft een beoordeling
plaatsgevonden door RVO.nl en de NVWA, waarna de NVWA heeft besloten het bedrijf te
deblokkeren. Na het besluit van de NVWA past RVO.nl I&R hierop aan. Daarna volgt nog
een nacalculatie in het kader van het fosfaatreductieplan 2017 en wordt bezien of
er gevolgen zijn voor de GLB-inkomenssteun.
De afgelopen dagen is gebleken dat eind vorige week ook bedrijven en dieren zijn geblokkeerd
waarbij naderhand bleek dat er van onregelmatigheden geen sprake is. Het gaat om bedrijven
met geïmporteerde melkkoeien en om meerlingkalveren geboren na 1 januari 2018. Van
de geïmporteerde melkkoeien waren alleen melkproductiegegevens aanwezig en geen gegevens
of de koe had gekalfd. Een afkalfdatum uit het buitenland wordt namelijk niet standaard
geregistreerd in I&R, hier is ook geen verplichting toe. Inmiddels is uit aanvullende
gegevens duidelijk geworden dat deze koeien in het buitenland hebben gekalfd waardoor
ze niet hadden moeten worden meegenomen in het onderzoek. Dit heeft ertoe geleid dat
bij ruim 100 bedrijven de blokkade is ingetrokken. Daarnaast zijn kalveren geboren
na 1 januari 2018 die abusievelijk in het onderzoek waren betrokken, alsnog daarbuiten
gelaten. Het betreft ruim 900 individuele kalveren waarvan de individuele blokkade
is ingetrokken.
Ik vind het heel vervelend dat een aantal ondernemers geconfronteerd is met een blokkade
terwijl dit eigenlijk niet had gemoeten. Ik begrijp dat dit voor een ondernemer frustrerend
is. Na constatering hiervan is dit dan ook snel hersteld. De betreffende ondernemers
ontvangen een brief van de NVWA waarin het intrekken van de blokkade wordt bevestigd
en nader wordt toegelicht.
Momenteel zijn er dus ca. 150 bedrijven niet langer geblokkeerd. Er zijn op dit moment
nog ruim 2000 bedrijven geblokkeerd op basis van de administratieve controles en de
daarvoor uitgevoerde inspecties. Mijn eerste prioriteit is om I&R op orde te brengen
en bedrijven te kunnen deblokkeren. Ik spoor bedrijven die nu nog geblokkeerd zijn
aan om hun I&R-registraties snel kloppend te maken, waar nodig door DNA-onderzoek. Daarbij merk ik op dat de onregelmatigheden bij bedrijven een klein aantal dieren
kunnen betreffen. Het zal van geval tot geval verschillen of dit al dan niet opzettelijk
is gebeurd – een kleine onregelmatigheid in I&R kan voor een ondernemer een groot
financieel verschil maken in het fosfaatreductieplan 2017. Ongeacht de achtergrond
van een onregelmatigheid staat voorop dat onregelmatigheden niet zouden moeten voorkomen,
gelet op het belang van I&R als traceringssysteem bij de uitbraak van dierziektes.
Zoals aangegeven in mijn brief van 8 februari jl. vinden nader administratief onderzoek
en inspecties van bedrijven plaats om de aard en omvang van de onregelmatigheden scherper
in beeld te krijgen. Hier is tijd voor nodig. Met deze brief geef ik u dan ook een
tussenstand. Uiteraard blijf ik de situatie nauwlettend volgen en houd ik uw Kamer
op de hoogte van de ontwikkelingen.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.J. Schouten