Klacht
Verzoekster, een besloten vennootschap, is van mening dat de belastingdienst en later
de staatssecretaris van Financiën onzorgvuldig hebben gehandeld door de zogenoemde
verruimde verliesverrekeningsregeling niet toepasbaar te achten op haar bedrijfsverlies
over het jaar 2009.
Naar aanleiding van deze klacht heeft de staatssecretaris van Financiën inlichtingen
verstrekt aan de commissie.
Feiten
Verzoekster deed in december 2010 aangifte voor de vennootschapsbelasting over 2009.
In maart 2011 werd de aanslag opgelegd, conform de aangifte. Verzoekster ontdekte
echter in juli 2011, na het verstrijken van de bezwaartermijn, dat zij abusievelijk
geen beroep had gedaan op de verruimde verliesverrekeningsregeling (ook wel verruimde
carry-back genoemd) en verzocht de inspecteur der belastingen prompt om die regeling
alsnog toe te passen. De inspecteur wees dit verzoek in september 2011 af, omdat de
regeling aan de strikte voorwaarde is verbonden dat bij de aangifte om toepassing
wordt verzocht. Vervolgens deed verzoekster prompt een beroep op de hardheidsclausule
ex artikel 63 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen. De staatssecretaris wees
dit beroep in december 2011 om dezelfde redenen af.
Overwegingen
Ingevolge artikel 20 tweede lid van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 kan verlies
worden verrekend met de belastbare winst in het voorgaande en de negen volgende jaren.
In het belastingplan 2010 is echter een tijdelijke maatregel genomen, inhoudende dat
voor de jaren 2009, 2010 en 2011 ook gekozen kan worden voor achterwaartse verliesverrekening
van maximaal drie jaren (met een gelijke vermindering van de jaren voor voorwaartse
verrekening), indien de belastingplichtige daar bij de aangifte voor kiest. De regeling
is ingevoerd vanwege de financiële crisis en is bedoeld als tijdelijke steunmaatregel.
De belastingdienst en de staatssecretaris hebben snel en duidelijk gereageerd op de
vragen van verzoekster. Niet gesteld kan worden dat zij onzorgvuldig hebben gehandeld.
De staatssecretaris kan worden gevolgd in zijn standpunt dat keuzebepalingen in het
algemeen strikt gehandhaafd moeten worden omdat coulance in dit opzicht kan doorwerken
naar andere wettelijke bepalingen waarin een keuze of een verzoek bij de aangifte
is vereist.
De staatssecretaris is echter bereid om een bijzondere regeling te treffen waarmee
verzoekster wordt tegemoetgekomen.
Omdat de verruimde carry-back pas in het belastingplan 2010 is ingevoerd, het om aanzienlijke
financiële belangen kan gaan en het bovendien een tijdelijke crisisregeling is, kunnen
belastingplichtigen, ook als sprake is van definitief vaststaande aanslagen, alsnog
kiezen voor de verruimde carry-back, mits een verzoek om toepassing uiterlijk op 31 december
2012 wordt ingediend en de belastingplichtige akkoord gaat met beperking van de voorwaartse
verliesverrekening en met een eventuele navordering als winst al is verrekend met verlies.
De staatssecretaris zal dit in een besluit vastleggen.
Oordeel van de commissie3
Er is geen sprake geweest van onzorgvuldig handelen. Het besluit van de staatssecretaris
om een bijzondere regeling te treffen waardoor verzoekster en anderen onder voorwaarden alsnog in aanmerking kunnen komen voor de verruimde
carry-back, past bij het karakter van de regeling, namelijk een tijdelijke crisismaatregel.
Voorstel aan de Kamer
Nu verzoekster alsnog wordt tegemoetgekomen is er geen reden om de Kamer een voorstel
te doen.
De voorzitter van de commissie, Neppérus
De griffier van de commissie, Van Dijk