Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33012 nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33012 nr. 5 |
Vastgesteld 9 december 2011
De vaste commissie voor Veiligheid en Justitie1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het voorstel van wet genoegzaam voorbereid.
Doelstelling
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van bovengenoemd wetsvoorstel. Zij kunnen zich helemaal vinden in het wetsvoorstel.
Deze leden vragen of het, naast de verruiming van de kring van ambtenaren, ook mogelijk is dat deze ambtenaren jongeren onder de achttien jaar die softdrugs bij zich hebben kunnen beboeten analoog aan de Drank- en horecawet.
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het onderhavige wetsvoorstel. Zij hebben enkele vragen en opmerkingen.
Deze leden lezen dat de bestaande buitengewoon opsporingsambtenaren bij de politie (politieboa’s) opsporingsbevoegdheden krijgen in het kader van de Opiumwet en de Wet Wapens en Munitie (WWM). Zij vragen of het inschakelen van deze politieboa’s voor dit soort taken te maken heeft met het feit dat er niet genoeg reguliere politieambtenaren zijn die zich bezig kunnen houden met de handhaving van de Opiumwet of de WWM. Zo ja, hoe komt dit? Zo nee, waarom is het dan wel nodig dat de politieboa’s ruimere opsporingsbevoegdheden krijgen? In hoeverre overlappen de taken van deze politieboa’s die van politieambtenaren? Wat mag in het kader van de Opiumwet of de WWM een politieagent wat een politieboa niet mag? In hoeverre komen deze politieboa’s met ruimere bevoegdheden in de plaats van politieambtenaren? Zijn politieboa’s goedkoper dan politieambtenaren? Is het de bedoeling dat met de politieboa’s met ruimere bevoegdheden invulling wordt gegeven aan de bezuiniging in het regeerakkoord met betrekking tot politietoezichthouders? Zijn politieboa’s gemiddeld goedkoper dan politieambtenaren? Zo ja, hoeveel kan er worden bespaard door in plaats van extra politieambtenaren in dienst te nemen de bevoegdheden van de 7 500 politieboa’s te verruimen?
De aan het woord zijnde leden hebben behoefte aan meer inzicht in wat deze verruiming van de opsporingsbevoegdheden voor deze politieboa’s in de praktijk gaat betekenen. Zij lezen dat de politieboa’s bijvoorbeeld de bevoegdheid moeten krijgen om op grond van de WWM plaatsen te doorzoeken, verpakkingen te openen of vervoermiddelen te onderzoeken. Hebben zij die bevoegdheden uit hoofde van hun huidige aanstelling ook al? Zo ja, maken zij in de praktijk ook gebruik van die bevoegdheden? Zo nee, op grond waarvan acht de regering deze politieboa’s geschikt om van die bevoegdheden gebruik te gaan maken? Past de opleiding van deze politieboa’s bij de taken die zij erbij zouden moeten krijgen?
De leden van de PVV-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van onderhavig wetsvoorstel. Zij zijn van mening dat het opsporingsapparaat door middel van dit wetsvoorstel beter wordt toegerust voor de bestrijding van drugs en vuurwapencriminaliteit. Tevens kunnen zij zich vinden in de wijziging welke bewerkstelligt dat in situaties waarin een dubbele vervolging dreigt niet ieder verzoek om rechtshulp uit het buitenland rauwelijks wordt afgewezen.
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel. De voorgenomen aanpassingen beogen een betere toerusting van het opsporingsapparaat voor de bestrijding van de drugs- en vuurwapencriminaliteit. Dit wordt door deze leden met instemming begroet.
De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel. Zij hebben hierover de volgende vragen en opmerkingen.
Deze leden vinden het goed dat voorgesteld wordt om, behalve de algemene opsporingsambtenaren die werkzaam zijn bij de politie, ook de bij de politie werkzame ambtenaren die gespecialiseerd zijn in financiële en forensische opsporing ruimere opsporingsbevoegdheden te geven, zoals het doorzoeken van plaatsen. Het doorpluizen van boekhoudingen en het volgen van crimineel geld is zulk specialistisch werk. Het is goed dat hiervoor bij de politie recent extra deskundigen zijn aangetrokken. Deze deskundigen moeten dan ook de bevoegdheden krijgen die nodig zijn om opsporingshandelingen te verrichten. Waarom was daar in eerste instantie niet voor gekozen? Is het aantrekken van deskundigen bij de politie een ontwikkeling die op het moment van het maken van de Opiumwet en de WWM nog niet voorzien was?
Deze leden vragen in hoeverre de bij de politie aangestelde buitengewoon opsporingsambtenaren, die met dit voorstel meer bevoegdheden krijgen, reeds de daarvoor noodzakelijke opleidingen hebben genoten. In hoeverre is aanvullende scholing nog nodig voor het gebruik maken van deze nieuwe bevoegdheden, zoals het opmaken van proces-verbaal?
De aan het woord zijnde leden vinden het erg belangrijk dat er bij de politie de juiste en noodzakelijke deskundigheid in huis wordt gehaald, bijvoorbeeld accountants en andere hoogopgeleide financieel specialisten om financieel-economische criminaliteit effectief aan te kunnen pakken. Feitelijk zou bij ieder strafbaar feit waarmee geld is verdiend financieel onderzoek moeten worden verricht, zodat het crimineel geld altijd kan worden geplukt. Graag ontvangen deze leden een reactie hierop. Hoeveel extra financieel deskundigen zijn er de laatste jaren extra aangesteld?
Adviezen
De leden van de PvdA-fractie lezen dat de regering het onderhavig wetsvoorstel in conceptvorm aan het Openbaar Ministerie, de Raad voor de rechtspraak, de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak en de Nederlandse Orde van Advocaten heeft voorgelegd. Het is te begrijpen dat dit is gebeurd in het bredere kader van het meeromvattende conceptwetsvoorstel Verzamelwet Justitie IV. Is het onderhavige wetsvoorstel op het punt van de verruiming van de bevoegdheden van politieboa’s ook voorgelegd aan de politiebonden? Zo ja, wat was de uitkomst hiervan? Zo nee, waarom niet? Is de regering voornemens dit alsnog te doen?
De voorzitter van de commissie,
De Roon
De griffier van de commissie,
Nava
Samenstelling:
Leden: Staaij, C.G. van der (SGP), Arib, K. (PvdA), Çörüz, C. (CDA), Roon, R. de (PVV), Voorzitter, Brinkman, H. (PVV), Vermeij, R.A. (PvdA), Ondervoorzitter, Raak, A.A.G.M. van (SP), Thieme, M.L. (PvdD), Gesthuizen, S.M.J.G. (SP), Dibi, T. (GL), Toorenburg, M.M. van (CDA), Peters, M. (GL), Berndsen, M.A. (D66), Nieuwenhuizen-Wijbenga, C. van (VVD), Schouw, A.G. (D66), Marcouch, A. (PvdA), Steur, G.A. van der (VVD), Recourt, J. (PvdA), Hennis-Plasschaert, J.A. (VVD), Helder, L.M.J.S. (PVV), Bruins Slot, H.G.J. (CDA), Taverne, J. (VVD) en Schouten, C.J. (CU).
Plv. leden: Dijkgraaf, E. (SGP), Bouwmeester, L.T. (PvdA), Bochove, B.J. van (CDA), Dille, W.R. (PVV), Elissen, A. (PVV), Smeets, P.E. (PvdA), Kooiman, C.J.E. (SP), Ouwehand, E. (PvdD), Karabulut, S. (SP), Tongeren, L. van (GL), Smilde, M.C.A. (CDA), Voortman, L.G.J. (GL), Pechtold, A. (D66), Burg, B.I. van der (VVD), Koşer Kaya, F. (D66), Kuiken, A.H. (PvdA), Liefde, B.C. de (VVD), Spekman, J.L. (PvdA), Azmani, M. (VVD), Bontes, L. (PVV), Koopmans, G.P.J. (CDA), Dijkhoff, K.H.D.M. (VVD) en Slob, A. (CU).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33012-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.