Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33000-XIII nr. 11 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33000-XIII nr. 11 |
Ontvangen 3 november 2011
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 11 Goed functionerende economie en markten worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 1 400 (x € 1 000).
II
In artikel 13 Een excellent ondernemingsklimaat worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 1 400 (x € 1 000).
De systematische kennisopbouw is naast het topsectorenbeleid een structurele versterking van het door EIM samen met universiteiten en andere partijen uitgevoerde publieke Programmaonderzoek MKB en Ondernemerschap. Dit is hard nodig naast het topsectoren beleid. Uitbreiding van dit efficiënte programma kost weinig want de infrastructuur ligt er al. De 1,4 miljoen zal in 2012 ten goede komen aan het programma onderzoek MKB en ondernemerschap en wordt gehaald uit de post Onderzoek en opdrachten onder «Optimale marktordening» (operationele doelstelling 11.1).
In ruil voor deze subsidie zal het programma onderzoek de volgende drie taken op zich nemen:
Inzicht verwerven in spontane innovaties («topsector X»)
Dit zijn de onverwachte innovaties die optreden buiten de bestaande paden, kaders en sectoren. Het topsectoren beleid tracht de innovaties te plannen terwijl veel innovaties ook spontaan gebeuren of vanuit de consument. Dit soort innovaties ontstaan rond kennisinstellingen, in pre-incubatie centra, bij particuliere uitvinders, bij innovatieve gebruikers en in open source omgevingen. Uit verkennend onderzoek van EIM blijkt dat dit soort innovatie-activiteit veel voorkomt. Meer inzicht hierin is dringend gewenst. Welke vormen van spontane innovaties zijn er en hoe kunnen ze gestimuleerd worden? Wat zijn de financieringsconstructies? Wat is hun relatieve bijdrage aan groei? Best practices in het buitenland? Etcetera.
Consistent meten, effectanalyses, monitoring
Voor adequaat beleid zijn consistente definities en meting van sleutelvariabelen, benchmarking met andere landen, effectanalyses van ingezet beleid, en monitoring van ontwikkelingen rondom het topsectorenbeleid van eminent belang. Het topsectorenbeleid is nu ingezet, dat is prima, maar de effecten/uitkomsten dienen ook gemeten te worden.
Denktank activiteiten
Strategische kennisvergaring, die inzichten oplevert in nieuwe ontwikkelingen, is nodig om voor de muziek uit te lopen en tijdig nieuw beleid te agenderen. Inzichten die nu zeer vanzelfsprekend zijn, zoals «innovatie is meer dan R&D», «regeldruk belemmert economische groei» en «export en innovatie zijn twee kanten van dezelfde medaille», zijn ooit opgebouwd langs de lijnen van strategisch onderzoek. Denktank activiteiten zijn ook het bijeenbrengen van (toegepaste) onderzoekers en specialisten uit de praktijk.
Koppejan
Schaart
Dijkgraaf
Van Bemmel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33000-XIII-11.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.