33 000 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2012

Nr. 9 AMENDEMENT VAN HET LID SLOB

Ontvangen 22 november 2011

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met  € 5 000 (x € 1 000).

II

In artikel 53 Klimaat en luchtkwaliteit worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met  € 5 000 (x € 1 000).

Toelichting

Motoren in het wegtransport worden in hoog tempo schoner. Doordat binnenscheepsmotoren een langere levensduur en daarmee een langere afschrijvingstermijn hebben dreigt de binnenvaart haar voorsprong te verliezen en het halen van luchtkwaliteitseisen staat onder druk.

Tot einde 2010 was er voor verduurzaming van de binnenvaart de VERS-regeling. Enkele tientallen binnenvaartschepen varen door deze regeling nu «groen», echter enkele duizenden nog niet. In 2016 gaat voor nieuwe schepen een emissienorm gelden die vergelijkbaar is met Euro 6. Het is van belang dat ook bestaande schepen schoner worden en er verdere stappen worden gemaakt voor de reductie van NOx en fijnstof. Met dit amendement komt daarom in 2012 5 miljoen euro beschikbaar voor een impuls van de verduurzaming van de binnenvaart. Beoogd is hetzelfde bedrag ook in de jaren 2013, 2014 en 2015 beschikbaar te stellen voor deze regeling.

Knelpunt in de oude VERS-regeling was dat deze gericht was op de schippers. Schippers moeten perspectief hebben dat zij hun investering in verduurzaming kunnen terugverdienen. Het vertrekpunt van de nieuwe regeling is daarom de verlader vanuit zijn logistieke activiteiten. Deze wordt door de voorgestelde regeling gestimuleerd integrale contracten te sluiten met schippers over verduurzaming van de motoren en meerjarige exploitatie. De nieuwe regeling biedt net als de oude VERS-regeling een bijdrage per schip dat wordt verduurzaamd als aanjaagsubsidie.

Dekking wordt geboden via het eerste onderdeel van dit amendement en het amendement Kamerstukken II 2011–12, 33 000 A, nr. 17.

Slob

Naar boven