33 000 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2012

Nr. 89 GEWIJZIGDE MOTIE VAN HET LID WIEGMAN-VAN MEPPELEN SCHEPPINK TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 76

Voorgesteld 5 juli 2012

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat ProRail voor behoud van de doorgaande trein Tiel-Elst-Arnhem en toekomstige groei van het aantal treinen tussen Arnhem en Nijmegen in het capaciteitsvergrotingsplan van 14 juni 2012 een viersporige oplossing bij Elst heeft uitgewerkt en deze oplossing ruimtelijk mogelijk is;

constaterende dat er in Elst is gekozen voor een driesporige oplossing;

constaterende dat dit het volgens ProRail noodzakelijke vierde spoor geplande bebouwing raakt en daarom het stedenbouwkundig plan «Elst centraal» en de bestemmingsplannen moeten worden aangepast voor de realisatie van dit spoor;

overwegende dat het dicht op het spoor bouwen strijdig is met artikel 20 en 21 van de Spoorwegwet;

overwegende dat er voldoende ruimte langs het spoor van het hoofdrailnet moet blijven voor toekomstige uitbreidingen;

overwegende dat de meerkosten voor een vierde spoor 34 mln. zijn en de noodzaak voor realisatie hiervan voor 2028 reëel is;

verzoekt de regering, het vierde spoor bij Elst (oostzijde van het station) fysiek voor de toekomst niet onmogelijk te maken en daarom de gemeente Overbetuwe een aanwijzing te geven het stedenbouw stedenbouwkundig plan «Elst centraal» en het bestemmingsplan hierop aan te passen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Wiegman-van Meppelen Scheppink

Naar boven