33 000 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2012

Nr. 64 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 maart 2012

Hierbij treft u de rapportage Minder Hinder aan over het vierde kwartaal van 2011. Met de rapportage Minder Hinder houd ik u op de hoogte van de resultaten die Rijkswaterstaat boekt om de hinder als gevolg van werkzaamheden te beperken.

In deze rapportage ga ik achtereenvolgens in op de volgende onderwerpen:

  • Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden;

  • Flankerende maatregelen;

  • Beleving door weggebruikers;

  • Communicatie;

  • Planning werkzaamheden (bijlage).

Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden

In het vierde kwartaal van 2011 is er 3,2 miljoen kilometerminuten aan filezwaarte geregistreerd. Dit is 27% minder dan in hetzelfde kwartaal in 2010. De filezwaarte door wegwerkzaamheden bedraagt 119 duizend kilometerminuten. Dit is 3,8% van het totaal en dat is het laagste percentage in het vierde kwartaal sinds 2006. Over geheel 2011 is 5,1% van de filezwaarte veroorzaakt door wegwerkzaamheden.

De zwaarste files, ten gevolge van werkzaamheden, stonden in het vierde kwartaal op de A50 tussen Waalbrug en Ewijk, A27 tussen Lunetten en de A76 tussen Simpelveld en de grens met Duitsland.

Bovengenoemde cijfers zijn gebaseerd op registratie door het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) als mede op analyses en onderzoeken door de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat. Inbegrepen zijn alle wegwerkzaamheden in het kader van MIT, ZSM en Variabel Onderhoud.

Figuur: Het aandeel filezwaarte door wegwerkzaamheden ten opzichte van de totale filezwaarte uitgesplitst per kwartaal.

Figuur: Het aandeel filezwaarte door wegwerkzaamheden ten opzichte van de totale filezwaarte uitgesplitst per kwartaal.

Flankerende maatregelen

Wanneer bij grootschalige werkzaamheden de kans op aanzienlijke hinder groot is, wordt de automobilisten die reizen op het traject waar de wegwerkzaamheden plaatsvinden een alternatief aangeboden.

In het vierde kwartaal van 2011 zijn bij de werkzaamheden in totaal 3900 vanAnaarBeter-kaartjes gebruikt. Hiermee komt het totaal voor 2011 op 33 000 kaartjes. Dit is minder dan de 53 000 kaartjes die in 2010 zijn ingezet. De oorzaak is een beperkter aantal hinderprojecten waarbij deze vorm van OV-alternatief effectief ingezet kon worden.

Rijkswaterstaat biedt weggebruikers een MinderHinder-pas aan op de trajecten A2 tussen Eindhoven en Maastricht, A12 tussen Lunetten en Veenendaal en A28 tussen Utrecht en Amersfoort. Met deze pas kan de weggebruiker dagelijks reizen met het openbaar vervoer op de genoemde trajecten. Deze pas maakt onderdeel uit van het programma «Groei op het spoor».

Beleving door weggebruikers

Door middel van belevingsonderzoeken wordt vanaf 2006 elk kwartaal de mate van tevredenheid van automobilisten en vrachtwagenchauffeurs gemeten over de wijze waarop Rijkswaterstaat wegwerkzaamheden uitvoert. Ook in het vierde kwartaal van 2011 is er een belevingsonderzoek gedaan.

De meerderheid van de weggebruikers (71%) is (zeer) tevreden over de manier waarop de hinder door wegwerkzaamheden wordt beperkt. Dit is de eerste keer dat de tevredenheid boven de 70% komt.

Communicatie

In het vierde kwartaal waren er 511 000 bezoekers op de vanAnaarBeter website. Dit is een daling ten opzichte van het derde kwartaal van dit jaar (763 000 bezoekers). Dit kan verklaard worden doordat er in het derde kwartaal meer grote werkzaamheden waren. De drukste dag was zaterdag 5 november met 17 500 bezoekers. In dat weekend waren er afsluitingen op veel plaatsen in het land.

Bij de landelijke informatielijn 0800-8002 zijn in het vierde kwartaal 1956 meldingen binnen gekomen met betrekking tot wegwerkzaamheden. In hetzelfde kwartaal in 2010 waren dit nog 5900 meldingen.

Inmiddels is het aantal volgers op Twitter toegenomen tot 11 400 personen. De volgers waarderen de inzet van Rijkswaterstaat en de interactie die op Twitter plaatsvindt.

Komende periode

In de eerste maanden van 2012 wordt er weinig aan de weg gewerkt. Rond Utrecht blijft het druk met langdurige werkzaamheden.

De ontwikkeling van de hinder wordt blijvend scherp in de gaten gehouden en Rijkswaterstaat treft samen met de regionale partners en de NS de nodige maatregelen om de hinder te beperken.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

BIJLAGE Planning werkzaamheden vierde kwartaal 2011

Onderstaand de belangrijkste trajecten waarop grootschalige werkzaamheden zijn uitgevoerd in het vierde kwartaal van 2011:

  • A2 Oudenrijn – Everdingen; Spoedaanpak

  • A6 Onderhoud Ketelbrug

  • A7 Leek; Onderhoud

  • A9 Alkmaar – Uitgeest; Spoedaanpak

  • A12 Waterberg – Velperbroek; Aanleg extra rijstroken

  • A12 Gouda – Woerden; Aanleg spitsstrook

  • A12 Zoetermeer; Afronding aanleg spitsstrook

  • A27 Rijnsweerd – Lunetten; Onderhoud en spoedaanpak

  • A50 Valburg – Eewijk; Verbeteren stalen brugdek

  • A58 afronden werkzaamheden Vlaketunnel

  • A67 Venlo – Eindhoven; Onderhoud asfalt

Trajecten waarop in het eerste kwartaal van 2012 gewerkt gaat worden

  • A2 Opening Landtunnel Leidscherijn nabij Utrecht

  • A12 Gouda – Woerden; Aanleg spitsstrook

  • A67 Eindhoven – Someren; Asfaltonderhoud

  • A27 Lunetten – Rijnsweerd; Wegverbreding

Trajecten waarop permanent wordt gewerkt met hinder:

  • A2 Maastricht

  • A2 Den Bosch – Eindhoven; Afgerond eind 2013

  • A4 Burgerveen – Leiden; Afgerond in 2014

  • A10 Aanleg 2e Coentunnel en Westrandweg

  • A12 Waterberg – Velperbroek; Afgerond in 2014

  • A12 Utrecht – Veenendaal; Afgerond in 2014

  • A15 Maasvlakte – Vaanplein; Afgerond in 2015

  • A28 Utrecht – Amersfoort; Afgerond in 2013

Voor een overzicht van de projecten die in 2011 in voorbereiding zijn, starten en/of eindigen, treft u in bijlage 1 de standlijn per 31-12-2011 aan.1


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven