De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende, dat er 400 mln. geïnvesteerd zal worden in de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Almelo, de capaciteit
van knooppunt Hoevelaken aanmerkelijk wordt uitgebreid, en de regering voornemens is de maximum snelheid op delen van de A1-corridor
te verhogen;
overwegende, dat op de spoorlijn Amersfoort-Enschede diverse capaciteitsknelpunten zijn, met name rond Amersfoort, Barneveld
en Almelo, als gevolg van samenloop van NS-treinen, goederenvervoer, internationale treinen en regionale treinen wat al tot
diverse overbelastverklaringen heeft geleid;
overwegende, dat er regionale wensen zijn voor meerdere nieuwe stations op de lijn Amersfoort-Apeldoorn en binnenkort reeds
station Hoevelaken open gaat welke vooralsnog alleen zal worden bediend door de Valleilijn omdat er tussen Amersfoort en Apeldoorn
alleen intercity’s rijden;
overwegende, dat de regering de decentralisatie van de stoptrein Enschede-Apeldoorn wil onderzoeken en de regio deze stoptrein
wil doortrekken naar Amersfoort;
verzoekt de regering een onderzoek te doen naar kosteneffectieve maatregelen zoals seinverdichting, inhaalsporen en het weghalen
van snelheidsbeperkingen om de capaciteitsknelpunten op de spoorcorridor Amersfoort-Enschede structureel op te lossen en naar
het mogelijk maken van de introductie van een stoptrein Amersfoort-Enschede en hierbij tevens verhoging van de maximum snelheid
op (delen van) deze corridor te onderzoeken om de reistijd tussen Oost-Nederland en de Randstad te verkorten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Wiegman-Van Meppelen Scheppink