33 000 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2012

Nr. 50 GEWIJZIGDE MOTIE VAN HET LID WIEGMAN-VAN MEPPELEN SCHEPPINK TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 22

Voorgesteld 22 december 2011

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat er 400 mln. geïnvesteerd zal worden in de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Almelo, de capaciteit van knooppunt Hoevelaken aanmerkelijk wordt uitgebreid, en de regering voornemens is de maximum snelheid op delen van de A1-corridor te verhogen;

overwegende, dat op de spoorlijn Amersfoort-Enschede diverse capaciteitsknelpunten zijn, met name rond Amersfoort, Barneveld en Almelo, als gevolg van samenloop van NS-treinen, goederenvervoer, internationale treinen en regionale treinen wat al tot diverse overbelastverklaringen heeft geleid;

overwegende, dat er regionale wensen zijn voor meerdere nieuwe stations op de lijn Amersfoort-Apeldoorn en binnenkort reeds station Hoevelaken open gaat welke vooralsnog alleen zal worden bediend door de Valleilijn omdat er tussen Amersfoort en Apeldoorn alleen intercity’s rijden;

overwegende, dat de regering de decentralisatie van de stoptrein Enschede-Apeldoorn wil onderzoeken en de regio deze stoptrein wil doortrekken naar Amersfoort;

verzoekt de regering een onderzoek te doen naar kosteneffectieve maatregelen zoals seinverdichting, inhaalsporen en het weghalen van snelheidsbeperkingen om de capaciteitsknelpunten op de spoorcorridor Amersfoort-Enschede structureel op te lossen en naar het mogelijk maken van de introductie van een stoptrein Amersfoort-Enschede en hierbij tevens verhoging van de maximum snelheid op (delen van) deze corridor te onderzoeken om de reistijd tussen Oost-Nederland en de Randstad te verkorten,

en gaat over tot de orde van de dag.

Wiegman-Van Meppelen Scheppink

Naar boven