Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 32862 nr. I |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 32862 nr. I |
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2013
Op 2 juli jl heeft in uw Kamer de behandeling van het voorstel tot wijziging van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, de Wet Basisnet, plaatsgevonden. Op verzoek van mw. Slagter-Roukema heb ik toegezegd u een overzicht te geven van de gedelegeerde regelgeving die te maken heeft met de invoering van het Basisnet, alsmede van de stand van zaken van deze regeling. Hierbij doe ik u dit overzicht toe komen.
Om inzicht te geven over de gedelegeerde regelgeving die nodig is voor invoering van het Basisnet, onderscheid ik twee hoofdlijnen:
1. de vervoerszijde via de Wet vervoer gevaarlijke stoffen
2. de ruimtelijke zijde via de Wet ruimtelijke ordening en de Wet milieubeheer.
Daarnaast zal ik aandacht besteden aan een aantal aanvullende zaken die ten behoeve van het Basisnet worden geregeld.
ad. 1. De vervoerszijde via de Wet vervoer gevaarlijke stoffen
Regeling basisnet
De risicoplafonds
Deze ministeriële regeling wordt gebaseerd op de artikelen 13, 14 en 16 van de Wet basisnet. Op grond daarvan wordt de infrastructuur aangewezen die deel uitmaakt van het Basisnet en worden voor alle delen van die infrastructuur risicoplafonds vastgesteld. Daartoe worden tabellen in de regeling opgenomen met de wegvakken en de baanvakken en de bijbehorende te meten afstand. Deze tabellen zijn vergelijkbaar met de tabellen die nu reeds in de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen zijn opgenomen. Die Circulaire ziet evenwel niet op vervoerders en bewerkstelligen nu dus geen begrensde risicoruimte. De tabellen zijn alleen opgenomen in de Circulaire, zodat gemeenten bij hun ruimtelijke besluiten – op vrijwillige basis – kunnen anticiperen op de komst van Basisnet en de risicozone die zij op dan grond van het Besluite externe veiligheid transportroutes in acht moeten nemen.
Door die tabellen in de Basisnetregeling op te nemen ontstaat een begrensde risicoruimte waar het vervoer aan kan worden gehouden.
De berekening en de monitoring
Daarnaast zal de regeling basisnet ook regels bevatten voor de onderzoeken die op grond van artikel 15 van de Wet basisnet regelmatig moeten plaatsvinden. Deze regels zien onder andere op de frequentie van monitoring van het vervoer van gevaarlijke stoffen en de trendanalyses die op grond daarvan door de beheerders van de infrastructuur worden opgesteld. Maar ook de wijze waarop risico’s moeten worden berekend en de daarbij te hanteren rekenmethodiek, RBM2, wordt met de Regeling basisnet gereguleerd.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de Regeling. Ingevolge artikel 14, zesde lid, van de Wet basisnet zal een ontwerp van de Regeling voor vaststelling in de Staatscourant worden gepubliceerd, zodat een ieder vier weken gelegenheid heeft om wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
Wijziging van Besluit vervoer gevaarlijke stoffen
De ontheffing
De wijziging van deze algemene maatregel van bestuur houdt verband met de in de artikel 27 van de Wet basisnet opgenomen mogelijkheid om een ontheffing te kunnen vragen van een eventueel routeringsbesluit. In het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen worden eisen voor deze aanvraag opgenomen. Ook wordt bepaald welke beperkingen aan een ontheffing kunnen of moeten worden verbonden.
Het voorstel tot wijziging van het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen is begin 2013 voorgelegd aan de Afdeling advisering van de Raad van State. Daarop is een zogenoemd blanco advies ontvangen.
ad. 2 De ruimtelijke zijde via de Wet ruimtelijke ordening en de Wet milieubeheer
Besluit externe veiligheid transportroutes
De bouwbeperkingen
De ruimtelijke zijde van het Basisnet wordt geregeld in een algemene maatregel van bestuur op grond van de Wet ruimtelijke ordening en de Wet milieubeheer: het Besluit externe veiligheid transportroutes (hierna: Bevt). Dat Besluit bepaalt primair dat er geen nieuwe kwetsbare objecten in de risicozone mogen worden gebouwd. Voor beperkt kwetsbare objecten geldt dat deze slecht om gewichtige redenen zijn toegestaan. De omvang van de risicozone wordt bepaald door risicoplafonds die op grond van de Wet basisnet zullen worden vastgesteld. In het Bevt wordt daar dan ook naar verwezen.
De verantwoording van het groepsrisico
Daarnaast bevat het Bevt regels voor het bevoegd gezag om het groepsrisico te verantwoorden en wordt in het Bevt een grondslag opgenomen voor de vaststelling van de zogenoemde plasbrandaandachtsgebieden (PAG). Binnen het PAG zullen namelijk aanvullende bouwvoorschriften gelden.
Het ontwerp van het Bevt is op 10 december 2012 in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure aan zowel uw Kamer als de Tweede Kamer verzonden. Door de Tweede Kamer zijn op 23 januari 2013 aan de Minister van Infrastructuur en Milieu vragen en opmerkingen voorgelegd. Bij brief van 11 maart 2013 zijn deze beantwoord (Kamerstukken II 2012/13, 30 373, nr. 48). Een aangepast ontwerp van het Bevt ligt op dit moment ter advisering bij de Afdeling Advisering van de Raad van State.
Regeling basisnet
De rekenmethodiek (voor ruimtelijke besluiten)
De eerder genoemde Regeling basisnet is – zoals hierboven al is opgemerkt – deels op de Wet basisnet gebaseerd. Maar de Regeling zal ook regels bevatten op grond van het Bevt. Het gaat dan ten eerste om regels met betrekking tot de beoordeling van het risico bij de vaststelling van ruimtelijke besluiten. Daartoe wordt in elk geval de te hanteren rekenmethodiek voorgeschreven. Die rekenmethodiek is hetzelfde als de rekenmethodiek die op grond van de Wet basisnet voor het onderzoek naar een dreigende overschrijding wordt gehanteerd.
De plasbrandaandachtsgebieden
Daarnaast zal de Regeling op grond van het Bevt de plasbrandaandachtsgebieden vaststellen.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de Regeling. Ingevolge artikel 14, zesde lid, van de Wet basisnet zal een ontwerp van de Regeling voor vaststelling in de Staatscourant worden gepubliceerd, zodat een ieder vier weken gelegenheid heeft om wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
Aanvullende regeling
Aanvullend aan de hierboven genoemde hoofdlijnen is er nog een aantal instrumenten dat ten behoeve van het Basisnet zal worden vastgesteld.
Regeling op grond van het Bouwbesluit 2012
Onderdeel van het Basisnet is dat er aanvullende bouweisen gelden indien gebouwd wordt in de plasbrandaandachtsgebieden die op grond van het Bevt vastgesteld zullen worden. Daartoe is in het Bouwbesluit 2012 een grondslag opgenomen. De invulling van deze aanvullende bouwvoorschriften vindt plaats onder verantwoordelijkheid van BZK en is in een vergevorderd stadium. Het gaat daarbij om zaken als brandwerendheid, ventilatie en vluchtwegen.
Beleidsregel voor de beoordeling van externe veiligheid bij tracébesluiten
Bij de totstandkoming van besluiten tot aanpassing en aanleg van rijksinfrastructuur wordt nu reeds op basis van de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen beoordeeld wat het effect van die aanpassing of aanleg is op externe veiligheid. Omdat de Circulaire met de inwerkingtreding van de wetgeving voor het Basisnet komt te vervallen, wordt er gewerkt aan een beleidsregel waarin wordt uitgewerkt hoe bij tracébesluiten rekening moet worden gehouden met externe veiligheid en risicoplafonds.
Opgemerkt wordt dat deze beleidsregel alleen betrekking heeft op rijksinfrastructuur. Tot besluitvorming over aanpassing of aanleg van lokale infrastructuur zijn de decentrale overheden het bevoegde gezag. Voor die besluiten kan ik geen beleidsregels voorschrijven. Wel is het voornemen om deze decentrale overheden te vragen de beleidsregel waar mogelijk analoog toe te passen.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de Beleidsregel voor de beoordeling van externe veiligheid bij tracébesluiten.
Beleidslijn verwerving van woningen langs basisnetroutes
Met het Basisnet worden risicoplafonds vastgesteld. Zoals onder het kopje «de ruimtelijke zijde via de Wet ruimtelijke ordening en de Wet milieubeheer» reeds is vermeld, mogen binnen die risicoplafonds geen nieuwe kwetsbare objecten worden gebouwd. Uit onderzoek is in 2011 gebleken dat bij de invoering van basisnet in totaal 43 woningen binnen de beoogde risicoplafonds zullen liggen. Het verdient de voorkeur om op vrijwillige basis de aanwezigheid van deze objecten binnen die risicozone te beëindigen. Dit kan onder meer door middel van minnelijke verwerving en eventuele afspraken over voortzetting van het bestaande gebruik met de eigenaar.
In de beleidslijn is dit nader uitgewerkt. Op 26 juni j.l. is deze beleidslijn aan de Tweede Kamer kenbaar gemaakt (Kamerstukken II 2012/2013, 32 862, nr. 53). Vooruitlopend op deze beleidsbrief is een aantal woningen aangekocht die reeds te koop stonden. Na de zomer worden de betreffende gemeenten over de beleidsbrief geïnformeerd. Daarbij wordt afgesproken hoe de communicatie naar de bewoners en omwonenden vorm zal krijgen.
Beoogde inwerkingtreding Wet Basisnet en daarmee samenhangende
regelgeving
Alle voor de invoering van het Basisnet noodzakelijke regelgeving zal tegelijkertijd in werking treden. Indien uw Kamer besluit met het wetsvoorstel in te stemmen, zal het per 1 januari 2014 inwerking treden.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32862-I.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.