32 852 Grondstoffenvoorzieningszekerheid

Nr. 190 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 april 2022

In april 2020 ontving uw Kamer het beleidsprogramma circulair textiel 2020–2025 (Kamerstuk 32 852, nr. 116). Hierin staan de doelen opgenomen die uiteindelijk in 2050 tot een circulaire textielketen moeten leiden. Hierbij ontvangt u in de bijlage, mede namens de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, de tweede voortgangsrapportage van het circulair textielbeleid1. Deze bevat de stand van zaken en relevante toezeggingen en moties.2

Ontwikkelingen

Sinds het versturen van de eerste voortgangsrapportage is er in het afgelopen jaar weer volop aandacht geweest voor duurzaamheid en circulariteit in de textielketen (Kamerstuk 32 852, nr. 156). We zien een enorme groei in zowel de vraag als het aanbod van tweedehands kleding: naast tweedehands winkels gaan ook steeds meer traditionele (web)winkels gebruikte kleding aanbieden en consumenten verkopen onderling veel kleding op platforms.3 Er is breed aandacht voor duurzame kleding, bijvoorbeeld in de jaarlijkse Sustainable Fashion Week, in de recent verschenen Europese Textielstrategie en tijdens de Circular Textile Days in Amersfoort.

Tegelijkertijd zijn er naast deze positieve ontwikkelingen, ook nog steeds zorgelijke trends. We zien op televisie bergen afgedankt textiel in onder meer de woestijn van Chili en de hoeveelheid kleding in onze kasten neemt toe.4 We kopen met zijn allen nog steeds ontzettend veel kleding en doen het steeds sneller weg. Sommige kledingmerken lanceren iedere week een nieuwe collectie. Dit is zorgelijk en benadrukt de noodzaak voor ambitieus textielbeleid. In de Europese Unie is de consumptie van textiel, waarvan het meeste nu wordt geïmporteerd, momenteel (gemiddeld) verantwoordelijk voor de op drie na grootste negatieve impact op het milieu en klimaatverandering.5

Het bestaande beleidsprogramma circulair textiel sluit aan bij de positieve, duurzame trend die we zien om de bovenstaande problematiek aan te pakken. Uit dit beleidsprogramma komen verschillende acties voort. Uw Kamer heeft onlangs een conceptbesluit ontvangen voor de invoering van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor textiel om te zorgen voor meer hergebruik en recycling (Kamerstuk 32 852, nr. 188). Tevens zijn met partijen uit de hele denimketen afspraken gemaakt over de inzet van post-consumer gerecycled katoen en met een campagne worden consumenten gestimuleerd om vaker tweedehands kleding te kopen in plaats van nieuwe. Zo wordt er getracht, in samenwerking met de sector, stukje bij beetje de trend dat we steeds meer kleding kopen, hebben en snel afdanken, te keren.

Europese samenwerking

De actoren op de textielmarkt zijn in Europa nauw met elkaar verweven. Naast de Nederlandse beleidsinzet, is ambitieus beleid daarom ook op EU-niveau essentieel. Nederland is voorstander van ambitieuze Europese recycling- en hergebruikdoelstellingen voor textiel. In oktober 2021 heeft Nederland samen met 10 andere EU-lidstaten de Europese Commissie opgeroepen te komen met een ambitieuze textielstrategie.6 Op 30 maart jongstleden heeft de Europese Commissie haar textielstrategie gepresenteerd.

De ambitieuze agenda van de Europese Commissie op textiel wordt verwelkomd en Nederland zal actief betrokken zijn bij de uitvoering van deze agenda. Uw Kamer wordt via de gebruikelijke weg van het BNC-fiche geïnformeerd over de Nederlandse positie ten aanzien van de Europese Textielstrategie.

Ten slotte wil Nederland sinds de start van het beleidsprogramma circulair textiel in 2020 een voortrekkersrol vervullen op dit terrein binnen de Europese Unie.

Beleidsmonitor doelstellingen circulair textiel

Vorig jaar heeft uw Kamer de nulmeting voor de beleidsmonitor circulair textiel ontvangen. Hierin worden de doelen van het beleidsprogramma gemonitord. In de bijlage vindt u de meting over het eerste jaar van de looptijd van het beleidsprogramma7. 2020 was in veel opzichten een ongebruikelijk jaar. De coronacrisis had op verschillende manieren effecten op de textielketen. De verschillen die er ten opzichte van 2018 worden gesignaleerd, zijn daarom niet direct indicatief voor een meerjarige trend. De komende beleidsmonitors zullen aantonen hoe de textielmarkt zich ontwikkelt.

Tot slot

Kleding wordt door iedereen gedragen en gekocht. En kleding is ook een vorm van zelfexpressie en zelfvertrouwen.8 Maar er zijn eveneens problemen rondom textiel(afval). Deze problematiek is ook van ons allemaal. Door samenwerking in Nederland, maar ook buiten Nederland, kunnen we de textielketen verduurzamen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Er wordt ingegaan op de motie met Kamerstuk 35 925 XII, nr. 33 van lid Hagen (D66) over misleidende duurzaamheidsclaims op textielproducten en motie met Kamerstuk 35 925 XII, nr. 32 van lid Hagen (D66) die de regering verzoekt een tweejaarlijkse massabalans textiel op te stellen.

X Noot
5

EEA (2022) Textiles and the environment: the role of design in Europe’s circular economy

X Noot
7

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven