Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 32847 nr. 291 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 32847 nr. 291 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 januari 2017
Tijdens het Algemeen Overleg van 6 oktober 2016 (Kamerstuk 29 453, nr. 427) heb ik u toegezegd om de samenhang van regionale woonruimteverdeelsystemen en de gevormde woningmarktregio’s, zoals bedoeld in de Woningwet, te bezien en tevens met Aedes vereniging van woningcorporaties (Aedes) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) te overleggen of deze aan elkaar aangepast moeten worden. Dit overleg is inmiddels gevoerd. Met deze brief informeer ik u over de uitkomst van dit overleg.
Woonruimteverdeelsystemen
Er zijn 35 woonruimteverdeelsystemen, waarin meerdere woningcorporaties hun woningen aanbieden via een gezamenlijke website. (In figuur 1, bijgevoegd, treft u hier een overzicht van1).
Het doel van het regionale woonruimteverdeelsysteem is het eerlijk verdelen van schaarse sociale huurwoningen in de regio op een eenduidige, eenvoudige, transparante en efficiënte wijze. Veelal wordt er daarbij voor gekozen om in alle gemeenten in de regio dezelfde (regionale) regels voor woonruimteverdeling te laten gelden.
Woningmarktregio’s
Kort na de zomer zijn de negentien woningmarktregio’s conform de Woningwet vastgesteld. (In figuur 2, bijgevoegd, treft u hier een overzicht van2). Dat is gebeurd aan de hand van voorstellen van gemeenten, die de voor- en nadelen van verschillende scenario’s tegen elkaar afgewogen hebben en zijn gekomen tot de samenstelling en schaalgrootte die naar hun inzicht het best past gezien de regionale binding van de daar werkzame corporaties en de lokale volkshuisvestelijke vraag. Met het vaststellen van de voorgestelde woningmarktregio’s is het geografisch werkdomein van corporaties bepaald. Binnen hun regio mogen corporaties in elke gemeente investeren, daarbuiten geldt een verbod op het nieuw bouwen en verwerven van vastgoed. Dit vergroot de regionale verankering van corporaties en hun focus op het kernwerkgebied.
Gemeenten in een woningmarktregio conform de Woningwet hebben geen verplichting om een gezamenlijk woonruimteverdeelsysteem op te zetten. Gemeenten kunnen op de door hen gewenste en passend geachte (lokale) schaal blijven samenwerken, bijvoorbeeld ten aanzien van de woonruimteverdeling.
Samenhang woonruimteverdeelsystemen en woningmarktregio’s
Allereerst is van belang om aan te geven dat de doelen van regionale woonruimteverdeelsystemen en de gevormde woningmarktregio’s van elkaar verschillen en dat het ontbreken van een geografische gelijkschakeling niet in de weg hoeft te staan dat ze beide in de praktijk goed kunnen functioneren.
De VNG gaf aan dat een beslissing of het op elkaar aansluiten van beide typen woningmarktregio’s gewenst is aan gemeenten is. Ook volgens Aedes is woonruimteverdeling een lokale aangelegenheid, waarbij corporaties en gemeenten onderling afspreken wat lokaal nuttig is. Er is naar het oordeel van Aedes geen dwingende reden dat woonruimteverdeelsystemen en woningmarktregio’s samen moeten vallen.
Tot slot
Resumerend constateer ik dat er inhoudelijk geen noodzaak is om woningmarktregio’s en de regio’s voor woonruimteverdeling gelijk te schakelen, gezien het feit dat deze indelingen elk een ander doel dienen, en dat er ook geen steun voor of behoefte aan is vanuit gemeenten en corporaties. Ik zie derhalve geen aanleiding tot het ontwikkelen van beleid op dit punt.
De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32847-291.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.