32 845 Voorstel van wet van de leden Monasch, Bashir, Van Gent en Verhoeven tot wijziging van de Wet personenvervoer 2000 teneinde inbesteding van openbaar vervoer mogelijk te maken in een plusregio die de gemeente Amsterdam, ’s-Gravenhage, Rotterdam of Utrecht omvat (Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden)

Nr. 14 AMENDEMENT VAN HET LID WIEGMAN-VAN MEPPELEN SCHEPPINK

Ontvangen 14 juni 2012

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In de beweegreden wordt «opdat het mogelijk wordt voor een plusregio die de gemeente Amsterdam, ’s-Gravenhage, Rotterdam of Utrecht omvat, een concessie voor het openbaar vervoer te verlenen» vervangen door: opdat het mogelijk wordt voor een concessieverlener een concessie voor openbaar vervoer per tram en metro te verlenen.

II

In artikel I, onderdeel L, wordt artikel 62 als volgt gewijzigd:

1. In het eerste, tweede en derde lid komt «van de plusregio» telkens te vervallen.

2. In het zesde lid wordt «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.

III

In artikel I, onderdeel M, komt in artikel 63a de eerste volzin als volgt te luiden: In afwijking van artikel 61, eerste lid, kan een concessieverlener voor openbaar vervoer anders dan per trein of bus een concessie verlenen zonder dat daartoe een aanbesteding is gehouden indien deze concessie wordt verleend aan een vervoerder waarop de desbetreffende concessieverlener net als over haar eigen diensten zeggenschap uitoefent.

IV

Artikel 63b wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt «buiten de plusregio» vervangen door: buiten het grondgebied.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt «binnen de plusregio» vervangen door: binnen het grondgebied.

3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt «buiten het grondgebied van de plusregio» vervangen door: buiten het grondgebied».

V

In artikel I, onderdeel P, wordt in artikel 93a «Het dagelijks bestuur van een plusregio als bedoeld in artikel 20, tweede en derde lid» vervangen door: Het bestuur van een concessieverlener.

VI

In artikel 124a wordt «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.

VII

In artikel 124ab wordt «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.

VIII

In artikel 124b wordt «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.

IX

In artikel 124d wordt «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.

X

In artikel IA wordt «Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden» vervangen door: Wet aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro.

Toelichting

Met dit amendement wordt allereerst geregeld dat de keuze tussen aanbesteding of inbesteding slechts bestaat voor het railgebonden personenvervoer, niet zijnde treinen. Dit betekent dat ten aanzien van concessies van tram en metrovervoer de keuze tussen aanbesteding of inbesteding bestaat, maar niet ten aanzien van treinvervoer en busvervoer. Ten tweede regelt dit amendement dat de keuze voor aanbesteding of inbesteding niet alleen geldt voor een plusregio die de gemeente Amsterdam, ’s-Gravenhage, Rotterdam of Utrecht omvat, maar voor alle concessieverleners in Nederland.

Door de wijziging die het amendement bewerkstelligt dienen ook het opschrift, de citeertitel en de beweegreden van het wetsvoorstel te worden aangepast. Indien dit wetsvoorstel wordt aangenomen, komt het opschrift te luiden: Voorstel van wet van de leden Monasch, Bashir, Van Gent en Verhoeven tot wijziging van de Wet personenvervoer 2000 teneinde inbesteding van openbaar vervoer, anders dan trein- of busvervoer, mogelijk te maken (Wet Aanbestedingsvrijheid OV per tram en metro).

Wiegman-Van Meppelen Scheppink

Naar boven