Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 32839 nr. 21 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 32839 nr. 21 |
Ontvangen 29 januari 2013
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel I, onder B, wordt na artikel 8 een artikel ingevoegd, luidende:
1. Indien de leverancier de aan de verbruiker in rekening te brengen kosten voor de levering van warmte niet baseert op een individuele warmtemeter als bedoeld in artikel 8, baseert hij, onverminderd artikel 8, tweede lid, de kosten met inachtneming van artikel 2, vierde lid, op individuele warmtekostenverdelers die het warmteverbruik van elke radiator meten, tenzij de installatie daarvan niet kostenefficiënt is.
2. Indien de leverancier de aan de verbruiker in rekening te brengen kosten voor de levering van warmte niet baseert op een individuele warmtemeter of individuele warmtekostenverdelers, baseert hij de kosten met inachtneming van artikel 2, vierde lid, op een voor alle verbruikers inzichtelijke kostenverdeelsystematiek.
3. De kostenverdeelsystematiek, bedoeld in het tweede lid, gaat uit van een binnen de technische en financiële mogelijkheden zo nauwkeurig mogelijke benadering van het werkelijke aandeel van het verbruik van de individuele verbruiker.
4. In afwijking van het derde lid kunnen als onderdeel van de kostenverdeelsystematiek kosten van verbruik in het gemeenschappelijk belang en redelijke kosten voor uitvoering van de kostenverdeelsystematiek zelf aan individuele verbruikers worden toegerekend.
5. De warmtekostenverdelers en andere technische voorzieningen voor benadering, meting of registratie van het aandeel van de individuele verbruiker in het totale verbruik, worden aan de hand van daarvoor gangbare technische normen geïnstalleerd en toegepast.
6. Op daartoe strekkend verzoek van één of meer verbruikers laat de leverancier éénmalig door een onafhankelijke, voor zowel verbruiker als leverancier aanvaardbare deskundige onderzoek uitvoeren naar de mate waarin de kostenverdeelsystematiek voor die verbruiker of verbruikers, voldoet aan het eerste tot en met vierde lid. De helft van de kosten van dit onderzoek komt voor rekening van de leverancier.
7. Op daartoe strekkend verzoek van één of meer verbruikers laat de leverancier de werking van de warmtekostenverdelers controleren door een onafhankelijke, voor zowel verbruiker als leverancier aanvaardbare deskundige. De toedeling van de kosten van dit onderzoek tussen verbruikers en leverancier vindt plaats op basis van de conclusie van het onderzoek.
8. Indien de verbruiker of verbruikers en de leverancier niet tot overeenstemming komen over de keuze van een voor beiden aanvaardbare deskundige dan kan de Nederlandse Mededingingsautoriteit worden gevraagd om deze aan te wijzen.
9. De leverancier verleent aan het onderzoek de nodige medewerking.
10. Indien bestaande technische voorzieningen als bedoeld in het vijfde lid worden vervangen, zorgt de leverancier dat de nieuwe voorzieningen van een type zijn waarvan een onafhankelijke deskundige aan de hand van daarvoor gangbare technische normen de deugdelijkheid heeft vastgesteld.
In veel oudere appartementencomplexen is sprake van één warmtebron c.q. één ingang waar warmte binnenkomt met een centrale meter. In de individuele appartementen waar zowel geen aparte meter als warmteverdelers aanwezig, wordt gebruikgemaakt van een zogenaamde kostenverdeelsystematiekler. Deze schat op basis van een aantal criteria de verbruikte warmte. Omdat voor de consument in dat geval onduidelijk is hoe de opbouw van de warmteprijs precies plaatsvindt en of de juiste hoeveelheid warmte wordt doorberekend, is in de warmtewet bepaald dat in nieuwe gevallen en in bestaande gevallen waarbij dit kostendekkend kan, een individuele meter moet worden geplaatst. In bestaande gevallen waar dit niet kostendekkend kan, beoogt indiener met dit amendement aan de consument de mogelijkheid te bieden een eenmalig een onafhankelijk onderzoek te laten instellen naar de juistheid van de kostenverdeelsystematiekling waarbij de kosten van dat onderzoek evenredig worden verdeeld tussen leverancier en consument. Tevens biedt het amendement de mogelijkheid voor toetsing van de betrouwbaarheid van de warmtekostenverdelers waarbij de partij die ongelijk heeft de kosten betaalt.
Het amendement beoogt op het punt van warmtekostenverdelers en bemetering van warmte ook aansluiting te vinden bij de bepalingen van de nieuwe energie-efficiency richtlijn.
Jan Vos
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32839-21.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.