Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 32827 nr. 282 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 32827 nr. 282 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2023
Hierbij bied ik uw Kamer de evaluatie aan over de bekostiging van de lokale publieke media-instellingen (hierna: lokale omroepen) gedurende de periode 2019–2021. U ontvangt deze evaluatie conform artikel 2.170b, vijfde lid, van de Mediawet 2008.
Het beeld in de evaluatie is overeenkomstig de eerdere evaluaties over dit onderwerp, die ik heb aangehaald in mijn recent verzonden visiebrief.1
Ruim een derde van de gemeenten (37%) kent een bedrag toe dat lager is dan het afgesproken richtsnoerbedrag. Een kwart kent meer toe aan de lokale omroep, 38% financiert conform het richtsnoerbedrag. Hiermee is het aantal gemeenten dat lager bekostigt dan het richtsnoerbedrag flink toegenomen (van 24% in de periode 2016–2018 tot 37% in de periode 2019–2021).
Gemeenten zijn niet verplicht om het richtsnoerbedrag over te maken. Wel zijn er, in een convenant, afspraken gemaakt over het richtsnoerbedrag. In deze evaluatie is daarvan uitgegaan.
2021 |
2020 |
2019 |
2019–2021 |
2016–2018 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Richtsnoerbedrag |
€ 1,39 |
€ 1,34 |
€ 1,28 |
– |
– |
|||||
Lage bekostiging (<0,95 R.S.) |
137 |
43% |
127 |
42% |
82 |
26% |
115 |
37% |
72 |
24% |
Ca. Richtsnoerbedrag (0,95–1,05 R.S.) |
108 |
34% |
112 |
37% |
138 |
44% |
119 |
38% |
85 |
28% |
Hoge bekostiging (>1,05 R.S.) |
71 |
22% |
66 |
22% |
93 |
30% |
77 |
25% |
144 |
48% |
Bij veel gemeenten en lokale omroepen blijkt onduidelijkheid te bestaan over de vraag of er voorwaarden mogen worden verbonden aan de bekostiging of over de wijze van verantwoorden en het financieel toezicht. Het is gemeenten wettelijk niet toegestaan voorschriften te verbinden die strijdig zijn aan de Mediawet. Het Commissariaat heeft–in de bekostigingsbesluiten–geen voorwaarden gevonden die strijdig zijn met de Mediawet.
De financiële gezondheid van lokale omroepen blijft achter. De wet schrijft voor dat kosten die bedoeld zijn voor de totstandkoming van het media-aanbod en die niet op andere wijze worden gedekt, bekostigd moeten worden door de gemeente(n) waarvoor de lokale omroep is aangewezen. Desalniettemin heeft ruim een derde van het totaal aantal lokale omroepen (36%) een negatief resultaat.
De financiële positie van een kwart van de lokale omroepen is ongezond. Dat is een lichte verbetering, maar nog steeds is de positie kwetsbaar.
Op 30 mei jl. heb ik mijn, al eerder aangehaalde, visiebrief voor de toekomst van de lokale publieke omroepen naar uw Kamer gestuurd. Dit evaluatierapport van het Commissariaat onderstreept nogmaals de noodzaak van het overhevelen van de bekostiging van de lokale omroepen door gemeenten naar het Rijk en de extra investering die ik voorgenomen heb.
Een gelijkluidende brief heb ik gezonden aan de Eerste Kamer der Staten-Generaal.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, G. Uslu
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32827-282.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.