Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum totstandkoming |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Buitenlandse Zaken | Tractatenblad 1996, 300 | Verdrag |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum totstandkoming |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Buitenlandse Zaken | Tractatenblad 1996, 300 | Verdrag |
Overeenkomst ter uitvoering van het tussen het Koninkrijk der Nederlanden, het Koninkrijk België, de Bondsrepubliek Duitsland, de Franse Republiek en het Groothertogdom Luxemburg op 4 juni 1985 te Schengen gesloten Akkoord betreffende geleidelijke afschaffing van de controles aan de gemeenschappelijke grenzen;
Schengen, 19 juni 1990
De tekst van de Overeenkomst is geplaatst in Trb. 1990, 145.
Zie Trb. 1993, 115.
Zie Trb. 1993, 115, Trb. 1994, 39 en Trb. 1995, 5 en 234.
Zie Trb. 1994, 155.
Zie Trb. 1993, 115, Trb. 1994, 39 en Trb. 1995, 75.
Zie Trb. 1990, 145, Trb. 1993, 115, Trb. 1994, 39, 155 en 217, Trb. 1995, 5, 75 en 234 en Trb. 1996, 71.
Verwijzingen
Voor het op 13 december 1957 te Parijs tot stand gekomen Europees Verdrag betreffende uitlevering zie ook, laatstelijk, Trb. 1996, 278.
Voor het op 18 april 1951 te Parijs tot stand gekomen Verdrag tot oprichting van van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal zie ook, laatstelijk, Trb. 1995, 771.
Voor het op 21 maart 1983 te Straatsburg tot stand gekomen Europees Verdrag inzake de overbrenging van gevonniste personen zie ook Trb. 1996, 87.
Besluiten
Het Uitvoerend Comité heeft op 18 april 1996 een aantal besluiten genomen. De Nederlandse tekst van de volgende besluiten is hierna afgedrukt:
– inzake de schriftelijke procedure voor spoedeisende besluiten;
– inzake de toekenning aan Denemarken, Finland en Zweden van de status van waarnemer in het perspectief van de toetreding tot de Schengen-Verdragen;
– inzake de uitnodiging aan IJsland en Noorwegen met ingang van 1 mei 1996 als waarnemers in het kader van het Akkoord van Schengen te houden vergaderingen bij te wonen met het oog op het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst;
– inzake de verdeelsleutel van de kosten van de SIS Management Unit.
Besluit van het Uitvoerend Comité inzake de schriftelijke procedure voor spoedeisende besluiten
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 132 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen,
Besluit:
Afgezien van de mandatering van de Centrale Groep door het Uitvoerend Comité met het oog op eventuele wijziging van de bijlagen bij de Gemeenschappelijke Visuminstructie, bij het SIRENE-Handboek, alsmede bij het Gemeenschappelijk Handboek, kunnen omstandigheden een Schengen-Staat ertoe nopen de Schengen-Partners om goedkeuring van een welomschreven beslissing te verzoeken, waarbij een en ander bovendien zo spoedig mogelijk (m.a.w. zonder de volgende vergadering van de Centrale Groep en/of het Uitvoerend Comité af te wachten) dient te geschieden. Urgentie kan worden ingeroepen door een Schengen-Staat, door de Centrale Groep of door een Schengen-werkgroep. De desbetreffende Schengen-Staat (of een andere Schengen-instantie) kan vervolgens het Voorzitterschap verzoeken een schrijven/fax aan de Schengen-Partners te doen toekomen, waarin het desbetreffende ontwerp-besluit ter goedkeuring wordt voorgelegd. In bedoeld schrijven/bedoelde fax wordt in een stilzwijgende goedkeuringsprocedure van 21 dagen voorzien (dit houdt in dat het desbetreffende besluit als goedgekeurd wordt beschouwd indien hiertegen vóór afloop van de gestelde termijn geen verzet is aangetekend door één der Schengen-Staten). De verzending van de desbetreffende fax of van het desbetreffende schrijven zal terzelfder tijd telefonisch aan de respectieve delegaties worden bevestigd.
Den Haag, 18 april 1996
De Voorzitter,
(w.g.) M. PATIJN
Besluit van het Uitvoerend Comité
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 132 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen,
gelet op artikel 140 van deze Overeenkomst,
Besluit:
Denemarken, Finland en Zweden wordt de status van waarnemer bij de tussen de Schengen-Staten bestaande samenwerking toegekend in het perspectief van de toetreding tot de Schengen-Verdragen.
Den Haag, 18 april 1996
De Voorzitter,
(w.g.) M. PATIJN
Besluit van het Uitvoerend Comité
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 140 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen,
Gelet op de aanvaarding door het Uitvoerend Comité op 18 april 1996 van de hoofdlijnen van het institutionele kader van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Schengen-Staten en Noorwegen en IJsland,
Gelet op de verbintenis van IJsland en Noorwegen om krachtens de hoofdlijnen van het institutionele kader samen te werken met de Staten die Partij zijn bij de Overeenkomst,
Overwegende het bestaan van de Noordse Paspoortcontrole-overeenkomst,
Nodigt
IJsland en Noorwegen uit met ingang van 1 mei 1996 als waarnemers de onderscheidene in het kader van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen te houden vergaderingen bij te wonen met het oog op het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst.
Den Haag, 18 april 1996
De Voorzitter,
(w.g.) M. PATIJN
Besluit van het Uitvoerend Comité inzake de verdeelsleutel van de kosten van de SIS Management Unit
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 132 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen,
Gelet op het te Oostende op 20 december 1995 genomen besluit inzake de begroting 1996 voor de management unit (SCH/Com-ex (95) 261
Gelet op het feit dat er nog geen overeenstemming is bereikt over de verdeelsleutel,
Besluit:
het discussiepunt inzake de verdeling van de kosten van de management unit over de jaren 1996 en 1997 voor te leggen aan een onafhankelijke arbitragecommissie, die een voorstel uitwerkt.
Het Uitvoerend Comité draagt de Centrale Groep op te besluiten over een voor alle partnerstaten aanvaardbare samenstelling en opdracht van deze commissie.
Den Haag, 18 april 1996
De voorzitter,
(w.g.) M. PATIJN
Voorts heeft het Uitvoerend Comité nog een aantal besluiten genomen op 27 juni 1996. De Nederlandse tekst van de volgende besluiten is hierna afgedrukt:
– inzake het verzamelen van informatie betreffende eventuele ondervonden moeilijkheden aan de buitengrenzen mede door middel van bezoekcommissies buitengrenzen;
– inzake de aanvulling van haar besluit tot uitvoering van Titel II, Hoofdstuk 7 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen1;
– inzake de afgifte van Schengen-visa in derde Staten waar niet alle Schengen-Staten zijn vertegenwoordigd in relatie tot artikel 30, lid 1, onder a, van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen;
– houdende herziene versies van de bijlagen 1 en 3 van de Gemeenschappelijke visuminstructie, alsmede de bijlagen 5 en 5a van het Gemeenschappelijk Handboek2;
– inzake wijziging van de Administratieve en Financiële regeling, zoals vervat in haar besluit van 14 december 19933.
Besluit van het Uitvoerend Comité
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 132 van de Overeenkomst ter Uitvoering van het Akkoord van Schengen,
Gelet op artikel 7 van deze Overeenkomst,
Besluit:
Het verzamelen van informatie betreffende eventuele ondervonden moeilijkheden aan de buitengrenzen geschiedt mede door middel van bezoekcommissies buitengrenzen, zoals omschreven in document SCH/I-Front (96) 11, 5e herz.1.
De bezoekcommissies voeren hun taak uit op basis van en binnen de kaders geschetst in dit document.
Den Haag, 27 juni 1996
De Voorzitter
(w.g.) M. Patijn
SCH/I-Front (96) 11, 5e herz.
Nota van het Nederlandse Voorzitterschap
Taakopdracht bezoekrondes aan de Schengen-Buitengrenzen
Ref.: SCH/I-Front (96) 42 herz.
Inleiding
Met het oog op het uitwerken van een mechanisme voor het verzamelen van informatie betreffende de ondervonden moeilijkheden aan de buitengrenzen, hebben de aan de Subgroep „Grenzen" deelnemende delegaties op 19 januari 1995 met algemene instemming besloten hiertoe het instrument van gezamenlijke bezoeken aan de Schengen-buitengrenzen te hanteren.
Om de bezoeken zo efficiënt mogelijk te doen zijn, wordt per delegatie één vertegenwoordiger aangewezen die namens deze delegatie aan de te vormen (kleine) bezoekscommissie kan deelnemen. De Subgroep „Grenzen" verstrekt hierbij aan de uit deze vertegenwoordigers te vormen bezoekscommissies de opdracht om, met inachtneming van het hieronder bepaalde, verslag uit te brengen omtrent haar bevindingen.
Samenstelling bezoekscommissies
De aan de Subgroep „Grenzen" deelnemende delegaties dienen elk één vertegenwoordiger aan te wijzen die namens hen aan de bezoekscommissies, verder aan te duiden als commissies, kan deelnemen en hiervan mededeling te doen aan het Secretariaat-Generaal onder opgave van de relevante gegevens betreffende deze persoon en zijn functie. Het Secretariaat-Generaal zal deze gegevens aan het Voorzitterschap doorgeleiden.
Uit de aldus aangemelde vertegenwoordigers zullen per af te leggen bezoek in beginsel twee personen worden aangewezen, die samen met de vertegenwoordiger van de bezochte Lidstaat en de vertegenwoordiger van de delegatie die het Voorzitterschap waarneemt, de commissie als hiervoor bedoeld zullen vormen.
Iedere delegatie maakt bekend welke Lidstaten zij door hun vertegenwoordiger bezocht wensen te zien. Met deze voorkeuren wordt zoveel mogelijk rekening gehouden. Indien blijkt dat meerdere Lidstaten, dat wil zeggen tenminste meer dan twee, een andere Lidstaat willen bezoeken, zal door middel van overleg tot een oplossing (dit kan leiden tot een uitbreiding) worden gekomen.
De Subgroep „Grenzen" zal bijeenkomen ten einde de data van de diverse bezoeken alsmede de te bezoeken locaties vast te stellen. Het tijdens de bezoekronde te hanteren taalregime en de samenstelling zullen per bezoek nader worden bepaald.
Te bezoeken lokaties
De bezoeken zullen voor elke Lidstaat in principe een post aan een landgrens, een post aan een zeegrens en een luchthaven betreffen. In Luxemburg wordt alleen de luchthaven bezocht daar dit de enige Schengen-buitengrens is waarover deze Lidstaat beschikt. De bezoeken kunnen zowel aan Schengen-buitengrensdoorlaatposten als aan de groene en blauwe grensvakken, plaatsvinden.
Met het oog op de af te leggen bezoeken, legt elke Lidstaat aan de Subgroep „Grenzen" een lijst voor van zo mogelijk drie lokaties in die Lidstaat welke zich, gelet op de aard en omvang van het migratieverkeer daarlangs maar ook gelet op de veiligheid, naar zijn mening het meest de bijzondere aandacht vergen en voor een bezoek van de commissie in aanmerking komen. De keuze van elk van deze lokaties wordt door de Lidstaat gemotiveerd. Wensen van delegaties om andere dan de door de desbetreffende Lidstaat opgegeven lokaties te bezoeken, kunnen gemotiveerd kenbaar worden gemaakt. Indien een divergentie zou optreden tussen de wensen van de Lidstaten ten aanzien van de te bezoeken lokaties in een bepaalde Lidstaat en de door deze Lidstaat voorgestelde lokaties, genieten de door de ontvangende Lidstaat voorgestelde lokaties prioriteit. De ontvangende Lidstaat geeft in dergelijke gevallen gemotiveerd aan waarom aan een verzoek van een andere Lidstaat of andere Lidstaten niet tegemoet kan worden gekomen.
Vaststelling van de te bezoeken lokaties
Tijdens een bijeenkomst van de Subgroep „Grenzen" zal met eenparigheid van stemmen per Lidstaat de lijst van de te bezoeken lokaties alsmede de data waarop het bezoek zal plaatsvinden, worden vastgesteld. Er wordt naar gestreefd per maand twee Lidstaten te bezoeken. De totale bezoekduur per Lidstaat bedraagt in principe drie dagen, doch zal per af te leggen bezoek in het programma van de ontvangende Lidstaat nader worden gepreciseerd.
Taak van de commissies
De taak van de commissies is om informatie te verzamelen inzake de algemene organisatie van alsmede de middelen en de belangrijkste problemen bij de buitengrenscontrole en vervolgens concrete oplossingsrichtingen aan te dragen voor de gesignaleerde problemen.
Deze commissies kunnen ook aangewend worden om aan de buitengrenzen gesignaleerde problemen te analyseren en oplossingen aan te brengen zoals bepaald door het Uitvoerend Comité van 20 december 1995. Tevens kunnen de bezoekcommissies niet-geprogrammeerde bezoeken afleggen indien daartoe aanleiding bestaat. Deze niet-geprogrammeerde bezoeken zullen plaats vinden volgens door de Subgroep „Grenzen" vast te stellen regels.
In de uitoefening van hun taak houden de commissies rekening met de omstandigheid dat de desbetreffende Lidstaat de Uitvoeringsovereenkomst wel of (nog) niet toepast.
Als gemeenschappelijke aandachtspunten zullen door de Commissie ten minste worden gehanteerd:
– de wijze waarop op de bezochte lokaties uitvoering wordt/zal worden gegeven aan de buitengrens-controle als bedoeld in de Uitvoeringsovereenkomst en het Gemeenschappelijk Handboek;
– de wijze waarop de buiten de reguliere doorlaatposten gelegen grensvakken aan de Schengen-buitengrens worden gecontroleerd met oog op het tegengaan van illegale migratie;
– de opleiding van het personeel dat is belast met de grensbewaking aan de Schengen-buitengrens, de hoeveelheid personeel die bij de bewaking van deze grens wordt ingezet alsmede de middelen die het personeel bij de uitvoering van deze taak ten dienste staat;
– de wijze waarop de scheiding tussen Schengen en niet-Schengen passagiersverkeer is/wordt gerealiseerd op de bezochte luchthavens.
– de maatregelen die zijn of worden genomen ter bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit.
Facilitering van de werkzaamheden van de commissies
De Lidstaten zien erop toe dat hun grensbewakingsautoriteiten de nodige samenwerking en bijstand verlenen, ten einde de commissies in staat te stellen haar1 taken naar behoren te vervullen.
Vergoeding van de tijdens de bezoeken gemaakte reis- en verblijfkosten
Nu het Secretariaat-Generaal de activiteiten van de commissies niet heeft begroot, blijven de door de diverse commissieleden gemaakte reis- en verblijfkosten voor eigen rekening.
Volgorde van de bezoeken
De volgorde van de bezoeken wordt bepaald door de alfabetische volgorde van de beginletters van de Lidstaten in de eigen taal. Hierbij komen eerst aan bod die Lidstaten die thans de Uitvoeringsovereenkomst toepassen, te weten: België, Deutschland, España, France, Luxembourg, Nederland en Portugal. Daarna komen aan bod die Lidstaten die thans de Uitvoeringsovereenkomst nog niet toepassen, te weten: Ell. (voor de Helleense Republiek), Italia en Österreich.
Opstellen verslag
Van elk bezoek wordt door de vertegenwoordiger van het Voorzitterschap een ontwerpverslag gemaakt volgens het door de Subgroep „Grenzen" bepaalde eenvormige model (SCH/I-Front (96) 42 herz.). Dit ontwerpverslag wordt binnen de commissie vastgesteld waarbij de aanwezige commissieleden hun opmerkingen kenbaar kunnen maken.
Vertrouwelijkheid
De commissieleden behandelen de hen ter kennis gekomen informatie als vertrouwelijk en kunnen deze slechts gebruiken voor de hen bij dit document gestelde taken.
Voorleggen verslagen
De commissie legt het door haar vastgestelde verslag voor aan de eerst volgende plenaire bijeenkomst van de Subgroep „Grenzen" die kennis neemt van de daarin genoemde feiten. Op basis van deze feiten zal de Subgroep „Grenzen" tot conclusies komen die worden doorgeleid aan Werkgroep I. Elke maand worden in beginsel twee verslagen ingebracht bij de Subgroep „Grenzen". Wanneer alle bezoeken hebben plaatsgevonden, zullen de verslagen worden gebundeld teneinde algemene conclusies te formuleren, waarbij het geheel uiteindelijk aan het Uitvoerend Comité wordt aangeboden. De in de verslagen opgenomen informatie kan als basis dienen voor de jaarlijks op te stellen rapportage over de stand van zaken aan de Schengen buitengrenzen.
SCH/I-Front (96) 42 rev. Vertaling: orig./FR
MODEL RAPPORT BEZOEKCOMMISSIE BUITENGRENZEN
INLEIDING
– samenstelling commissie
– data bezoek
– bezochte lokaties
I/ Landbuitengrens
A/ Presentatie van de grens
– lokatie
– opmerkingen en dienstige, relevante statistieken (maatregelen ter bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit, aantal binnenkomsten van vreemdelingen, weigeringen, overnames, illegalen, smokkelaars, houders van valse of vervalste documenten, asielzoekers ...met – indien mogelijk – vergelijking met het voorgaande jaar en belangrijkste nationaliteiten).
B/ Aan bedoelde grens aangewende middelen
– bevoegde nationale dienst(en)
– personele middelen en opleiding van het personeel
– aangewende materiële en technische middelen
– soort(en) toegepaste controle(s):
– bij de aangewezen grensdoorlaatposten;
– in voorkomend geval, in de grensvakken.
– met de buurstaat bestaande samenwerking
C/ Opmerkingen van de commissie
– gemeenschappelijke opmerkingen van alle leden van de commissie
– bijzondere opmerkingen van bepaalde leden van de commissie
II/ Zeebuitengrens
(zelfde onderverdeling)
III/ Luchtbuitengrens
(zelfde onderverdeling)
IV/ Algemene conclusies
A/ Gemeenschappelijke conclusies van de commissie
B/ Bijzondere conclusies van bepaalde leden van de commissie
Besluit van het Uitvoerend Comité
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 132 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen,
Gelet op de artikelen 28 tot en met 38 (Titel II, Hoofdstuk 7) van deze Overeenkomst,
Gelet op het feit dat het bij de praktische toepassing van het gestelde in haar besluit tot uitvoering van Titel II, Hoofdstuk 7 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen (SCH/Com-ex (94) 11) voorkomt dat de overdracht van de asielzoeker van de Overeenkomstsluitende Partij waarbij het asielverzoek is ingediend, aan de verantwoordelijke Overeenkomstsluitende Partij, niet binnen de gestelde termijn van een maand kan worden geëffectueerd,
Gelet op de wenselijkheid de verantwoordelijkheid voor de behandeling van een asielverzoek te regelen bij de overschrijding van de overdrachtstermijn vanwege bijzondere omstandigheden, waarbij met name dient te worden gedacht aan medische indicaties, waaronder ook zwangerschap en aan strafrechtelijke detentie,
Besluit:
haar besluit tot uitvoering van Titel II, Hoofdstuk 7 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen (SCH/Com-ex (94) 11) met de volgende tekst aan te vullen.
De Schengenstaat die de verantwoordelijkheid voor de behandeling van een asielverzoek heeft aanvaard, blijft verantwoordelijk voor de behandeling van dat verzoek, ook indien de overdracht van de asielzoeker vanwege bijzondere omstandigheden als ziekte, zwangerschap, detentie, e.d. moet worden uitgesteld en derhalve niet mogelijk is binnen de normale overdrachtstermijn van één maand. De betrokken Schengenstaten bepalen in die situatie in goed onderling overleg binnen welke termijn de overdracht in dat individuele geval alsnog zal plaatsvinden. Ook in het geval dat de asielzoeker met onbekende bestemming verdwijnt, zodat de overdracht in het geheel niet kan plaatsvinden, blijft de Schengenstaat die de verantwoordelijkheid heeft aanvaard verantwoordelijk voor de behandeling van het asielverzoek. Daarbij is het niet van belang of de asielzoeker voor dan wel na de formele aanvaarding van de verantwoordelijkheid is verdwenen. De verantwoordelijkheid voor de behandeling van het asielverzoek blijft in beide gevallen bestaan, totdat de asielzoeker zich aantoonbaar buiten het Schengengebied heeft begeven.
De Schengenstaten stellen elkaar zo spoedig mogelijk op de hoogte indien zich één van de bovenstaande situaties voordoet.
Den Haag, 27 juni 1996
De Voorzitter,
(w.g.) M. Patijn
Besluit van het Uitvoerend Comité
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 132 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen,
Gelet op de artikelen 9,17 en 30 van deze Overeenkomst,
In aanmerking nemend dat alle Schengen-Partners belang hebben bij de vaststelling van de rechten en verplichtingen van het vertegenwoordigd worden en vertegenwoordigen. Immers alle Schengen-landen kennen diplomatieke of consulaire posten, waar zij andere Partners vertegenwoordigen, evenals locaties waar zij worden vertegenwoordigd,
In aanmerking nemend dat het belangrijkste beginsel voor de samenwerking tussen de Schengen-Partners is dat er volledig vertrouwen bestaat over de wijze waarop vertegenwoordiging in de Schengen-praktijk wordt toegepast,
Besluit:
De afgifte van Schengen-visa in derde Staten waar niet alle Schengen-Staten zijn vertegenwoordigd in relatie tot artikel 30, lid 1, onder a, van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen, geschiedt op basis van de navolgende uitgangspunten:
a. De vertegenwoordiging inzake afgifte van visa geldt voor de in het kader van de Schengen-Uitvoeringsovereenkomst en overeenkomstig de Gemeenschappelijke Visuminstructie afgegeven eenvormige transitvisa voor luchthavenpassagiers, doorreisvisa en visa voor kort verblijf.
Het is de plicht van de vertegenwoordigende Staat de bepalingen van de GVI met dezelfde spoed toe te passen als bij de afgifte van eigen visa van dezelfde soort en geldigheidsduur.
b. Behoudens expliciete bilaterale afspraken, geldt de vertegenwoordiging niet voor visa afgegeven met het oog op het uitoefenen van een bezoldigde beroepsactiviteit of van een activiteit welke voorafgaand dient te worden goedgekeurd door de Staat waar die plaats zal vinden. Deze visumaanvragers dienen zich te richten tot de geaccrediteerde consulaire post van de Staat waar genoemde activiteit dient te worden uitgeoefend.
c. Schengenlidstaten zijn niet verplicht in elk derde land voor visumafgifte vertegenwoordigd te zijn. Lidstaten kunnen besluiten dat visumaanvragen in bepaalde derde landen of aanvragen voor een bepaalde categorie visa dienen te worden gericht tot een beroepspost van de staat van het hoofdreisdoel.
d. De beoordeling van het gevaar voor illegale immigratie bij de visumaanvraag berust ten volle bij de diplomatieke- of consulaire post, die de visumaanvraag behandelt.
e. De vertegenwoordigde Staten aanvaarden de verantwoordelijkheid voor asielverzoeken ingediend door houders van visa afgegeven door vertegenwoordigende Staten t.b.v. de vertegenwoordigde Staten, zoals blijkt uit de expliciete vermelding op het visum (conform bijlage 13 bij de GVI)1.
f. In uitzonderlijke gevallen kan in bilaterale afspraken worden aangegeven dat visumaanvragen van bepaalde categorieën vreemdelingen, door de vertegenwoordigende Staten óf worden voorgelegd aan de autoriteiten van de vertegenwoordigde Staat waar het reisdoel is gelegen, danwel worden doorverwezen naar een beroepspost van deze Staat. Deze categorieën zullen (eventueel per diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging) schriftelijk dienen te worden vastgelegd. De visumverstrekking wordt dan geacht te zijn gedaan met machtiging van de vertegenwoordigde Staat als bedoeld in art. 30 lid 1 onder a van de Uitvoeringsovereenkomst van Schengen.
g. Op grond van nationale evaluaties van de in een bepaalde periode eventueel ingediende asielverzoeken door houders van in vertegenwoordiging afgegeven visa en van andere relevante gegevens inzake deze visaverstrekking, kunnen de bilaterale afspraken in de loop der tijd worden bijgesteld. Ook kan naar aanleiding van de uitkomsten worden overeengekomen, dat bij bepaalde posten (eventueel ook t.a.v. bepaalde nationaliteiten) wordt afgezien van vertegenwoordiging.
h. Vertegenwoordiging vindt alleen plaats terzake de visumverlening. Indien het visum niet kan worden verleend, omdat de vreemdeling onvoldoende heeft kunnen aantonen dat hij aan de voorwaarden voldoet, dient de vreemdeling te worden gewezen op de mogelijkheid zijn aanvraag bij een beroepspost van de Lidstaat, waar zijn reisdoel is gelegen, in te dienen.
i. Een verdere verfijning m.b.t. vertegenwoordiging kan worden aangebracht door een uitbreiding van het raadplegingsnetwerk middels een verdere ontwikkeling van software, waardoor vertegenwoordigende posten op eenvoudige wijze de centrale autoriteiten van de vertegenwoordigde Staat kunnen consulteren.
j. Als bijlage bij dit document is gevoegd de tabel betreffende de vertegenwoordiging inzake afgifte van Schengen-visa in derde Staten waar niet alle Schengen-Staten zijn vertegenwoordigd. De Centrale Groep neemt kennis van de, in onderling overleg tussen de betrokken Lidstaten vastgestelde, wijzigingen in deze tabel.
Den Haag, 27 juni 1996
De Voorzitter,
(w.g.) M. PATIJN
Tabel betreffende de vertegenwoordiging inzake afgifte van Schengen-visa in derde Staten waar niet alle Schengen-Staten vertegenwoordigd zijn
AU | B | D | GR | E | F | I | L | NL | P | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AFGHANISTAN | ||||||||||
Kaboel | x* | x* | x* | x | ||||||
ALBANIË | ||||||||||
Tirana | x | D | x | x | F | x | x | D | D | F |
Gjirokaster | x | |||||||||
ALGERIJE | ||||||||||
Algiers | x* | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Annaba | x | x | ||||||||
Oran | x | x | x | |||||||
ANDORRA | ||||||||||
Andorra la Vella | F | F | x | x | F | F | E | |||
ANGOLA | ||||||||||
Luanda | x | x | x | x | x | B | x | x | ||
Benguela | x | |||||||||
ARGENTINIË | ||||||||||
Buenos Aires | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Bahia Blanca | x | x | ||||||||
Cordoba | x | x | ||||||||
Mendoza | x | x | ||||||||
Rosario-Santa Fé | x | x | ||||||||
La Plata | x | |||||||||
Mar del Plata | x | |||||||||
ARMENIË | ||||||||||
Eriwan | F | x | x | D | x | F | F | F | ||
AUSTRALIË | ||||||||||
Canberra | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Adelaide | x | x | ||||||||
Brisbane | x | |||||||||
Melbourne | NL | x | x | x | x | x | NL | x | ||
Perth | x | x | ||||||||
Sydney | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
AZERBEIDJAN | ||||||||||
Bakoe | x | x | x | |||||||
BAHAMA'S | ||||||||||
Nassau | NL | NL | NL | NL | NL | x | NL |
* Vertegenwoordiging momenteel gesloten.
AU | B | D | GR | E | F | I | L | NL | P | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BAHREIN | ||||||||||
Manama | NL | x | F | x | NL | x | F | |||
BANGLADESH | ||||||||||
Dakka | x | x | F | x | x | B | x | F | ||
BELARUS | ||||||||||
Minsk | D | x | F | x | D | D | F | |||
BENIN | ||||||||||
Cotonou | D | x | F | x | D3 | x | F | |||
BOLIVIË | ||||||||||
La Paz | x | x | x | x | x | B | x | F | ||
BOSNIË-HERZEGOVINA | ||||||||||
Sarajevo | x | x | x | |||||||
BOTSWANA | ||||||||||
Gaborone | F | x | F | x | F | F | D | |||
BRAZILIË | ||||||||||
Brasilia | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Belém | x | x | ||||||||
Belo Horizonte | x | x | ||||||||
Curitiba | x | x | x | |||||||
Porto Alegre | x | x | x | x | ||||||
Recife | x | x | x | x | ||||||
Rio de Janeiro | x | x | x | x | x | x | x | |||
Salvador-Bahia | x | x | ||||||||
Santos | x | |||||||||
Sao Paulo | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
BRUNEI | ||||||||||
Bandar Seri Begawan | F | x | D | x | F | F | D | |||
BULGARIJE | ||||||||||
Sofia | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Plovdiv | x | |||||||||
BURKINA FASO | ||||||||||
Ouagadougou | NL | x | F | x | NL | x | F | |||
BURUNDI | ||||||||||
Bujumbura | x | x | D | x | B | B | F | |||
CAMBODJA | ||||||||||
Phnom Penh | D | x | F | x | D | D | F | |||
CANADA | ||||||||||
Ottawa | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Edmonton | x | x | x | |||||||
Hamilton | x | |||||||||
Moncton-Halifax | x | |||||||||
Montreal | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
Quebec | x | |||||||||
Toronto | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
Vancouver | NL | x | x | x | x | NL | x | x | ||
CENTRAALAFRIKAANSE REPUBLIEK | ||||||||||
Bangui | F | x | F | x | F | F | F | |||
CHILI | ||||||||||
Santiago de Chile | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
CHINA (VR) | ||||||||||
Peking | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Canton | x | |||||||||
Sjanghai | x | NL | x | x | x | NL | x | |||
COLOMBIA | ||||||||||
Bogota | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
COMOREN | ||||||||||
Moroni | F | F | F | x | F | F | F | |||
CONGO | ||||||||||
Brazzaville | x | x | B | x | x | B | B | F | ||
Pointe-Noire | x | |||||||||
COSTA RICA | ||||||||||
San José | x | x | x | x | x | B | x | E | ||
CUBA | ||||||||||
Havanna | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
CYPRUS | ||||||||||
Nicosia | D | x | x | F | x | x | D | D | F | |
DENEMARKEN | ||||||||||
Kopenhagen | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Apenrade (Abenra) | x | |||||||||
DJIBOUTI | ||||||||||
Djibouti | F | F | F | x | F | F | F | |||
DOMINICAANSE REPUBLIEK | ||||||||||
Santo Domingo | NL | x | x | x | x | NL | x | E | ||
ECUADOR | ||||||||||
Quito | x | x | x | x | x | B | x | E | ||
EGYPTE | ||||||||||
Caïro | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Alexandria | x | x | x | x | ||||||
EL SALVADOR | ||||||||||
San Salvador | E | x | x | x | x | E | E | F | ||
EQUATORIAAL GUINEA | ||||||||||
Malabo | F | E | x | x | F | F | E | |||
Bata | x | |||||||||
ERITREA | ||||||||||
Asmara | x | x | ||||||||
Massaua | x | |||||||||
ESTLAND | ||||||||||
Tallin | D | x | D | x | x | D | D | F | ||
ETHIOPIË | ||||||||||
Addis Abeba | x | x | x | x | x | x | x | B | x | E |
FIJI | ||||||||||
Suva | F | F | F | x | F | F | F | |||
FILIPPIJNEN | ||||||||||
Manilla | x | x | x | x | x | x | B | x | E | |
FINLAND | ||||||||||
Helsinki | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
GABON | ||||||||||
Libreville | x | x | x | x | x | B | B | E | ||
Port Gentil | x | |||||||||
GEORGIË | ||||||||||
Tbilisi | F | x | D | x | F | F | D | |||
GHANA | ||||||||||
Accra | NL | x | x | x | x | NL | x | E | ||
GUATEMALA | ||||||||||
Guatemala-City | x | E | x | x | x | x | E | E | E | |
GUINEA | ||||||||||
Conakry | x | x | F | x | x | B | B | D | ||
GUINEE-BISSAU | ||||||||||
Bissau | F | F | P | x | F | F | x | |||
HAITI | ||||||||||
Port-au-Prince | F | x | x | x | F | F | E | |||
HONDURAS | ||||||||||
Tegucigalpa | E | x | x | x | x | E | E | E | ||
HONGARIJE | ||||||||||
Boedapest | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
IERLAND | ||||||||||
Dublin | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
IJSLAND | ||||||||||
Reykjavik | D | x | F | x | D | D | F | |||
INDIË | ||||||||||
New Delhi | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Bombay | x | x | x | x | B | x | ||||
Calcutta | x | x | x | |||||||
Goa | x | |||||||||
Madras | x | |||||||||
Pondicherry | x | |||||||||
INDONESIË | ||||||||||
Jakarta | x | x | x | x | x | x | B | x | NL | |
IRAK | ||||||||||
Bagdad | x* | x* | x* | x* | x* | x | x | B* | x* | x* |
IRAN | ||||||||||
Teheran | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
ISRAEL | ||||||||||
Tel Aviv | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Jerusalem | x | x | x | B | B | |||||
Haifa | x |
* Vertegenwoordiging momenteel gesloten.
AU | B | D | GR | E | F | I | L | NL | P | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
IVOORKUST | ||||||||||
Abidjan | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
JAMAICA | ||||||||||
Kingston | NL | x | x | x | x | NL | x | E | ||
JAPAN | ||||||||||
Tokio | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Osaka-Kobe | x | x | x | x | B | x | ||||
JEMEN | ||||||||||
Sanaa | NL | x | F | x | x | NL | x | D | ||
Aden | x* | x | ||||||||
(JOEGOSLAVIË) | ||||||||||
Belgrado | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
JORDANIË | ||||||||||
Amman | x | x | x | x | x | x | x | B | x | E |
KAAPVERDIË | ||||||||||
Praia | F | F | P | x | F | F | x | |||
KAMEROEN | ||||||||||
Yaoundé, | x | x | x | x | x | x | B | x | E | |
Duala | x | x | ||||||||
Garoua | x | |||||||||
KAZACHSTAN | ||||||||||
Almaty | NL | x | D | x | x | NL | x | F | ||
KENYA | ||||||||||
Nairobi | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
KIRGIZIË | ||||||||||
Bisjkek | D | x | D | D | D | D | D | |||
KOEWEIT | ||||||||||
Al Koeweit | x | x | x | x | x | x | x | B | x | E |
KOREA (Zuid-) | ||||||||||
Seoul | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
* Vertegenwoordiging momenteel gesloten.
AU | B | D | GR | E | F | I | L | NL | P | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KROATIË | ||||||||||
Zagreb | x | x | x | x | x | x | x | B | x | F |
Split | x | |||||||||
Rijeka (Fiume) | x | |||||||||
LAOS | ||||||||||
Vientiane | F | x | D | x | F | F | D | |||
LESOTHO | ||||||||||
Maseru | x* | |||||||||
LETLAND | ||||||||||
Riga | D | x | D | x | x | D | D | F | ||
LIBANON | ||||||||||
Beiroet | x* | x | x | x | x | x | x | B | B | E |
LIBERIA | ||||||||||
Monrovia | x** | x** | x** | x** | ||||||
LIBIË | ||||||||||
Tripoli | x | x | x | x | x | x | x | B | x | E |
Bengasi | x | x | ||||||||
LITOUWEN | ||||||||||
Vilnius | D | x | D | x | x | D | D | F | ||
MADAGASCAR | ||||||||||
Antananarivo | D | x | F | x | x | D | D | F | ||
Diego-Suarez | F | x | ||||||||
Tamatave | F | x | ||||||||
Majuaga | F | x | ||||||||
MALAWI | ||||||||||
Lilongwe | D | x | F | x | D | D | F | |||
MALEISIË | ||||||||||
Kuala Lumpur | x | x | x | x | x | x | B | x | E |
* Enkel diplomatieke en dienstpaspoorten. Het beginsel volgens hetwelk indien slechts één Schengen-Staat ter plekke is vertegenwoordigd, deze Staat de vertegenwoordiging van de overige Schengen-Staten op zich neemt, kan voor Lesotho slechts voorlopig toepassing vinden. ** Vertegenwoordiging momenteel gesloten.
AU | B | D | GR | E | F | I | L | NL | P | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MALI | ||||||||||
Bamako | F | x | F | x | F | x | F | |||
MALTA | ||||||||||
Valletta | F | x | x | x | x | F | F | E | ||
MAROKKO | ||||||||||
Rabat* | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Agadir | x | x | ||||||||
Casablanca* | x | x | x | x | x | x | x | x | ||
Fez | x | |||||||||
Marrakech | x | |||||||||
Nador | x | |||||||||
Tanger | x | x | x | x | ||||||
Tetouan | x | |||||||||
MAURETANIË | ||||||||||
Nouakchott | F | x | x | x | F | F | E | |||
Nouadhibou | x | |||||||||
MAURITIUS | ||||||||||
Port Louis | F | F | F | x | F | F | F | |||
MEXICO | ||||||||||
Mexico-City | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Guadalajara | x | |||||||||
MOLDAVIË | ||||||||||
Kischinjow (Chisinau) | D | x | D | D | D | D | D | |||
MONACO | ||||||||||
Monaco | F | F | F | x | x | F | F | F | ||
MONGOLIË | ||||||||||
Oulan-Bator | D | x | D | D | D | D | D | |||
MOZAMBIQUE | ||||||||||
Maputo | NL | x | x | x | x | NL | x | x | ||
Beira | x |
* Visumbureaus van de Benelux-Staten.
AU | B | D | GR | E | F | I | L | NL | P | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MYANMAR (BIRMA) | ||||||||||
Rangoen | D | x | F | x | x | D | D | F | ||
NAMIBIË | ||||||||||
Windhoek | NL | x | x | x | x | NL | x | x | ||
NEPAL | ||||||||||
Katmandoe | D | x | F | x | x | D | D | F | ||
NICARAGUA | ||||||||||
Managua | NL | x | x | x | x | NL | x | E | ||
NIEW-ZEELAND | ||||||||||
Wellington | x | x | x | D | x | x | B | x | F | |
NIGER | ||||||||||
Niamey | x | x | F | x | B | B | F | |||
NIGERIA | ||||||||||
Lagos | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Abuja | x | |||||||||
NOORWEGEN | ||||||||||
Oslo | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
OEGANDA | ||||||||||
Kampala | D | x | F | x | x | D | D | F | ||
OEKRAINE | ||||||||||
Kiev | x | x | x | x | x | x | x | B | x | D |
Odessa | x | |||||||||
OEZBEKISTAN | ||||||||||
Taschkent | F | x | D | x | x | F | F | F | ||
OMAN | ||||||||||
Masqat | x | NL | x | F | x | x | NL | x | F | |
PAKISTAN | ||||||||||
Islamabad | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Karachi | NL | x | x | x | NL | x | ||||
PANAMA | ||||||||||
Panama | E | x | x | x | x | E | E | E | ||
PAPOEA-NIEUW-GUINEA | ||||||||||
Port Moresby | D | x | F | x | D | D | F | |||
PARAGUAY | ||||||||||
Asuncion | E | x | x | x | x | E | E | E | ||
PERU | ||||||||||
Lima | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
POLEN | ||||||||||
Warschau | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Wroclaw (Breslau) | x | |||||||||
Gdansk | x | |||||||||
Krakow | x | x | x | |||||||
Szczecin | x | |||||||||
QATAR | ||||||||||
Doha | D | x | F | x | x | D | D | F | ||
ROEMENIË | ||||||||||
Boekarest | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Sibiu | x | |||||||||
Timisoara | x | |||||||||
RUSLAND | ||||||||||
Moskou | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Novosibirsk | x | |||||||||
Saratov | x | |||||||||
St. Petersburg | NL | x | x | x | NL | x | ||||
RWANDA | ||||||||||
Kigali | x | x | D | x | B | B | F | |||
SAN MARINO | ||||||||||
San Marino | x | |||||||||
SANTA LUCIA | ||||||||||
Castries | F | F | F | x | F | F | F | |||
SAO TOME EN PRINCIPE | ||||||||||
Sao Tomé | F | P | P | x | F | F | x | |||
SAOEDIE-ARABIË | ||||||||||
Riad | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Djedda | x | x | x | x | x | x | B | x | ||
SENEGAL | ||||||||||
Dakar | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
St. Louis | x | |||||||||
SEYCHELLEN | ||||||||||
Victoria | F | F | F | x | F | F | F | |||
SIERRA LEONE | ||||||||||
Freetown | D | x | F | x | x | D | D | F | ||
SINGAPORE | ||||||||||
Singapore | x | x | x | F | x | x | B | x | D | |
SLOVENIË | ||||||||||
Ljubljana | x | D | x | x | F | x | x | D | D | F |
Capo d'Istria | x | |||||||||
SLOWAKIJE | ||||||||||
Bratislava | x | x | x | x | x | B | x | D | ||
SOEDAN | ||||||||||
Khartoum | NL | x | x | F | x | x | NL | x | F | |
SOMALIË | ||||||||||
Mogadiscio | x* | x* | x* | |||||||
SRI LANKA | ||||||||||
Colombo | NL | x | F | x | x | NL | x | F | ||
SURINAME | ||||||||||
Paramaribo | NL | NL | NL | x | NL | x | NL |
* Vertegenwoordiging momenteel gesloten.
AU | B | D | GR | E | F | I | L | NL | P | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SYRIË | ||||||||||
Damascus | x | x | x | x | x | x | x | B | x | F |
Aleppo | x | |||||||||
TADZJIKISTAN | ||||||||||
Doesjanbe | D | x | D | D | D | D | D | |||
TANZANIA | ||||||||||
Dar-es-salaam | x | x | x | x | x | B | x | E | ||
THAILAND | ||||||||||
Bangkok | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
TOGO | ||||||||||
Lomé | F | x | F | x | F | F | F | |||
TRINIDAD EN TOBAGO | ||||||||||
Port-of-Spain | NL | x | F | x | NL | x | D | |||
TSJAAD | ||||||||||
N'Djamena | F | x | F | x | F | F | D | |||
TSJECHISCHE REPUBLIEK | ||||||||||
Praag | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
TUNESIË | ||||||||||
Tunis | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Sfax | x | x | ||||||||
TURKIJE | ||||||||||
Ankara | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Edirne | x | |||||||||
Istanbul | x | x | x | x | x | x | x | B | x | |
Izmir | x | x | x | |||||||
TURKMENISTAN | ||||||||||
Asjchabad | D | x | D | D | D | D | D | |||
URUGUAY | ||||||||||
Montevideo | NL | x | x | x | x | x | NL | x | x | |
VANUATU | ||||||||||
Port Vila | F | F | F | x | F | F | F | |||
VATIKAAN | ||||||||||
Vatikaanstad (Rome) | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
VENEZUELA | ||||||||||
Caracas | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Valencia | x | |||||||||
Maracaibo | x | |||||||||
VERENIGD KONINKRIJK | ||||||||||
Londen | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Bedford | x | |||||||||
Edinburgh- Glasgow | x | x | x | x | . | |||||
Hamilton (Bermuda) | x | |||||||||
Hong Kong | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
Manchester | x | x | x | |||||||
VERENIGDE STATEN VAN AMERIKA (U.S.A.) | ||||||||||
Washington | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Atlanta | x | x | x | x | B | B | ||||
Boston | x | x | x | x | x | x | ||||
Chicago | x | x | x | x | x | x | x | B | x | |
Detroit | x | x | ||||||||
Honolulu | x | |||||||||
Houston | NL | x | x | x | x | x | NL | x | ||
Los Angeles | x | x | x | x | x | x | x | B | x | |
Miami | x | x | x | x | ||||||
Newark | x | x | ||||||||
New Bedford | x | |||||||||
New Orleans | x | x | x | x | ||||||
New York | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Philadelphia | x | |||||||||
San Francisco | L | x | x | x | x | x | x | L | x | |
Seattle | x | |||||||||
Providence | x | |||||||||
San Juan (Puerto Rico) | x | x | ||||||||
VERENIGDE ARABISCHE EMIRATEN | ||||||||||
Abu Dhabi | x | x | x | x | x | x | x | B | x | E |
Dubai | NL | x | x | x | NL | x | ||||
VIETNAM | ||||||||||
Hanoi | x | x | F | x | x | B | x | D | ||
Ho-Chi Minh-Stad | x | F | x | |||||||
(Saigon) | ||||||||||
VOORMALIGE JOEGOSLAVISCHE REPUBLIEK MACEDONIË | ||||||||||
Skopje | D | x | F | x | D | D | F | |||
ZAIRE | ||||||||||
Kinshasa | x* | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Lubumbashi | x | x | ||||||||
Matadi | x* | |||||||||
ZAMBIA | ||||||||||
Lusaka | x | x | F | x | x | B | x | x | ||
ZIMBABWE | ||||||||||
Harare | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
ZUID-AFRIKA | ||||||||||
Pretoria | x | x | x | x | x | x | B | x | x | |
Durban | x | x | x | |||||||
Johannesburg | x | x | x | x | x | B | B | x | ||
Kaapstad | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
ZWEDEN | ||||||||||
Stockholm | x | x | x | x | x | x | x | B | x | x |
Göteborg | x | x | ||||||||
ZWITSERLAND | ||||||||||
Bern | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Genève | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Zürich | x | NL | x | x | x | x | NL | x | x | |
Basel | NL | x | x | NL | x |
* Vertegenwoordiging momenteel gesloten.
AU | B | D | GR | E | F | I | L | NL | P | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lugano | x | |||||||||
Lausanne | x | x | ||||||||
St. Gallen | x | |||||||||
Neuchatel | x | |||||||||
Chur | x | |||||||||
Wettingen | x | |||||||||
Locarno | x | |||||||||
Chiasso | x | |||||||||
Sion | x | |||||||||
La Chaux de Fonds | x | |||||||||
Freiburg | x | |||||||||
Schaffhausen | x | |||||||||
Glarus | x | |||||||||
Winterthur | x | |||||||||
Solothurn | x | |||||||||
Biel | x | |||||||||
Luzern | x |
Uit de tabel blijkt dat
1. In onderstaande Staten geen Schengen-Staten zijn vertegenwoordigd:
ANTIGUA EN
BARBUDA
BARBADOS
BELIZE
BHUTAN
DOMINICA
GAMBIA
GRENADA
GUYANA
KIRIBATI
LIECHTENSTEIN
MALEDIVEN
MARSHALLEILANDEN
MICRONESIË
NAURU
NOORD-KOREA
PALAU
SALOMONSEILANDEN
ST. CHRISTOPHER EN NEVIS
ST. VINCENT EN GRENADI NEN
SWAZILAND
TONGA
TUVALU
WEST-SAMOA
2. voorlopig de vertegenwoordiging niet of slechts gedeeltelijk is geregeld in onderstaande Staten waar één of meerdere Schengen-Staten een diplomatieke of consulaire post hebben:
AFGHANISTAN
AZERBEIDJAN
BOSNIË-HERZEGOVINA
ERITREA
IRAK
LESOTHO
LIBERIA
SAN MARINO
SOMALIË
Besluit van het Uitvoerend Comité
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 132 van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen
Gelet op de artikelen 9 en 17 van deze Overeenkomst,
Besluit:
De bijlagen 1 en 3 van de Gemeenschappelijke visuminstructie, alsmede de bijlagen 5 en 5a van het Gemeenschappelijk Handboek (doc. SCH/Gem-handb (91)(10, 18de herz.) worden herzien; de nieuwe versies zijn als bijlage1 opgenomen.
Den Haag, 27 juni 1996
De voorzitter, (w.g.) M. PATIJN
Lijst van Staten wier onderdanen of houders van door deze Staten afgegeven reisdocumenten aan de transitvisumplicht voor luchthavens zijn onderworpen.1
De Schengen-Staten verbinden zich ertoe bijlage 3, Deel I, niet te wijzigen zonder voorafgaande instemming van de overige Partnerstaten.
Indien een Partnerstaat Deel II van deze bijlage wenst te wijzigen, verbindt hij zich ertoe de Partners op de hoogte te brengen en rekening te houden met hun belangen.
Deel I: gemeenschappelijke lijst van Staten wier onderdanen of houders van door deze Staten afgegeven reisdocumenten door alle Schengen-Staten1 aan de transitvisumplicht voor luchthavens zijn onderworpen.
Alleen indien de onderdanen niet over een geldige verblijfstitel voor één van de EER-Staten, Canada of de Verenigde Staten beschikken. Houders van een diplomatiek, dienst- of bijzonder paspoort zijn eveneens hiervan vrijgesteld.
Voor Duitsland:
Houders van diplomatieke of dienstpaspoorten van Ghana, Iran en Pakistan dienen niet in het bezit te zijn van een transitvisum voor luchthavens (TVL).
Voor Frankrijk:
Een TVL wordt niet verlangd van houders van diplomatieke en dienstpaspoorten.
Voor Spanje:
Een TVL wordt niet verlangd van houders van diplomatieke, officiële of dienstpaspoorten. Een dergelijk visum wordt evenmin verlangd van houders van een gewoon paspoort die ingezetene zijn van dan wel houder zijn van een geldig inreisvisum voor een Staat die partij is bij de Overeenkomst inzake de EER, de Verenigde Staten van Noord-Amerika of Canada.
Voor Italië:
Alleen indien de onderdanen niet over een geldige verblijfstitel vor de EER-Staten, Canada of de Verenigde Staten beschikken.
AFGHANISTAN
BANGLADESH
ETHIOPIË
GHANA
IRAK
IRAN
NIGERIA
PAKISTAN1
SOMALIË
SRI LANKA
Deel II: lijst van Staten wier onderdanen of houders van door deze Staten afgegeven reisdocumenten door sommige Schengen-Staten aan de transitvisumplicht voor luchthavens zijn onderworpen.
B NL1 | D | E2 | F3 | GR | I4 | P | AU | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Albanië | X | X | ||||||
Algerije | X | |||||||
Angola | X | X | X | X | X | |||
Bulgarije | X | |||||||
Gambia | X | X | ||||||
Guinee-Bissau | X | |||||||
Haïti | X | |||||||
India | X | X5 | X | X | X | |||
Indonesië | X | |||||||
Ivoorkust | X | X | ||||||
Jordanië | X | |||||||
Libanon | X | X | X | |||||
Liberia | X | X | X | X |
1 Alleen indien de onderdanen niet over een geldige verblijfstitel voor één van de EER-Staten, Canada of de Verenigde Staten beschikken. Houders van een diplomatiek, dienst- of bijzonder paspoort zijn eveneens hiervan vrijgesteld.
2 Een transitvisum voor luchtvaartpassagiers (TVL) wordt niet verlangd van houders van diplomatieke, officiële of dienstpaspoorten. Een dergelijk visum wordt evenmin verlangd van houders van een gewoon paspoort die ingezetene zijn van dan wel houder zijn van een geldig inreisvisum voor een Staat die partij is bij de Overeenkomst inzake de EER, de Verenigde Staten van Noord-Amerika of Canada.
3 Een TVL wordt niet verlangd van houders van diplomatieke en dienstpaspoorten.
4 Alleen indien de onderdanen niet over een geldige verblijfstitel voor de EER-Staten, Canada en de Verenigde Staten beschikken.
5 Alleen indien de onderdanen niet over een geldig visum voor de EER-Staten, Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten beschikken.
Besluit van het Uitvoerend Comité
Het Uitvoerend Comité,
Gelet op artikel 132 van de Overeenkomst ter Uitvoering van het Akkoord van Schengen,
Gelet op het besluit van het Uitvoerend Comité dd. 14 september 1993 (SCH/Com-ex (93) 3)
Besluit:
De Administratieve en Financiële regeling zoals vervat in het besluit van het Uitvoerend Comité dd. 14 december 1993 wordt gewijzigd als volgt:
I – Administratieve bepalingen
Artikel 1
1.1. (§ 1)1 De werkzaamheden ter uitvoering van het besluit van het Uitvoerend Comité van de Staten welke het Akkoord van Schengen van 14 juni 1985 en de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen van 19 juni 1990 hebben ondertekend, worden verricht onder leiding van deze Staten of van hun vertegenwoordiger in de Centrale Onderhandelingsgroep, hierna „Centrale Groep" genoemd.
1.2. (§ 2)
1.3. (§ 3)
1.4. (§ 4)
PERSONEEL
Artikel 2
2.1. (2 a) Voor de uitoefening van de Schengen-taken stelt de secretaris-generaal ambtenaren en arbeidscontractanten van zijn diensten ter beschikking, in beginsel op voltijdse basis.
2.2. Voor zover hiervoor ruimte is binnen de goedgekeurde personeelsformatie en naargelang de behoeften van de dienst, benoemt de secretaris-generaal nieuwe personeelsleden, conform de door de Centrale Groep uitgewerkte aanwervingsprocedure. Binnen de limieten van artikel 15 van het arbeidsreglement is hij ook bevoegd ontslag te verlenen.
2.3. Jaarlijks doet de secretaris-generaal naar aanleiding van het opstellen van het ontwerp van begroting een voorstel van personeelsformatie voor het volgende jaar. Dit voorstel bevat zowel het aantal functies, de verticale loonschalen hieraan verbonden, evenals een opgave van de functies die niet op voltijdse basis worden begeven.
2.4. (2 b § 1) De Centrale Groep kan besluiten ambtenaren van de Schengen-Staten ter beschikking te stellen van het Voorzitterschap; deze ambtenaren worden in beginsel hoofdzakelijk voor Schengen-taken aangesteld.
2.5. (§ 2)
2.6. (2 c)
Artikel 3
3.1. (3) De onder 2.1. genoemde ambtenaren dienen de nationaliteit van een der Schengen-landen te bezitten, behoudens uitdrukkelijke afwijking door de Centrale Groep.
3.2. In het „arbeidsreglement” (SCH/CAP (95) 6, 6e herz.) zijn de rechten en plichten van het personeel en de secretaris-generaal, optredend in zijn hoedanigheid van tot aanwerven bevoegd gezag, vastgelegd.
3.3. Naar aanleiding van de presentatie van de jaarlijkse begroting en in ieder geval ten laatste op 1 mei, legt de secretaris-generaal, optredend in zijn hoedanigheid van tot aanwerven bevoegd gezag, een overzicht voor van de tewerkstelling gedurende het voorbije jaar. Dit overzicht bevat het aantal ingevulde betrekkingen en hun financiële waardering op 31 december van het voorbije jaar. Hij vergelijkt de effectieve tewerkstelling met de voorziene personeelsformatie en met het voorstel van formatie voor het daaropvolgende jaar.
Artikel 4
4.1. (4 § 1) Alle aan de detachering van de onder 2.4. genoemde ambtenaren verbonden kosten (bezoldiging, dienstreizen, verplaatsingen, privé-huisvesting, enz.) komen ten laste van de nationale begrotingen, conform de nationale voorschriften en, in voorkomend geval, conform de door de betrokken partij met de secretaris-generaal overeengekomen modaliteiten.
4. 2. (§ 2)
Artikel 5
De ten behoeve van de Schengen-werkzaamheden aangestelde ambtenaren, als bedoeld in punt 3, staan onder het gezag van de Centrale Groep, vertegenwoordigd door haar fungerend voorzitter. De secretaris-generaal is belast met het administratieve beheer en management van deze personeelsleden, met uitzondering van de onder 2.4. genoemde ambtenaren, behoudens uitdrukkelijke afwijking door de Centrale Groep. Deze bepaling laat de volledige verantwoordelijkheid van de secretaris-generaal voor de Benelux-taken van de deeltijds met Schengen-werkzaamheden belaste ambtenaren van zijn diensten onverlet.
LOGISTIEK
Artikel 6
Artikel 7
FINANCIËN
Artikel 8
De besluiten inzake de begroting, de rekeningen en de bijdragen der partijen m.b.t. het Schengen-Secretariaat worden met inachtneming van de voorwaarden neergelegd in de financiële bepalingen van deze Regeling goedgekeurd door het Uitvoerend Comité
II. Financiële bepalingen
Artikel 9: Opstelling van de jaarlijkse begroting/Voorlegging van de rekeningen
9.1. (§ 1) Voor 1 mei van ieder jaar stelt de secretaris-generaal van de Benelux Economische Unie de ontwerp-begroting voor het volgend jaar op en legt deze ter advies aan het Permanent Administratief Comité voor; het advies van dit Comité wordt doorgeleid aan de Centrale Groep, die beslist en de ontwerp-begroting aan het Uitvoerend Comité ter goedkeuring voorlegt.
9.2. Ten einde dit schema te kunnen handhaven legt de secretaris-generaal voor 1 april een concept van de ontwerp-begroting voor aan de voorzitter van de Centrale Groep.
9.3. De begroting wordt opgesteld per „programma”, eerst het basisprogramma en dan de afzonderlijke, specifieke projecten. Ieder programma/project bevat een hoofdstuk (= uitgavengroep) - personeel, werking en investering.
9.4. Per programma/project wordt bij de ontwerp-begroting gevoegd:
a. een overzicht van de toegestane formatie en de bezetting van die formatie per 31 december van het voorbije jaar;
b. een onderbouwing van de geraamde uitgaven;
c. een toelichting op de substantiële wijzigingen ten opzichte van:
1. de laatst vastgestelde begroting;
2. de laatst vastgestelde rekening.
d. een activiteitenplan.
9.5. Aan de ontwerp-begroting wordt voorts toegevoegd een raming van de uitgaven voor het jaar volgend op het jaar waarop de ontwerp-begroting betrekking heeft. Deze raming kan slechts een voorlopige zijn. In de toelichting op die raming zullen de gehanteerde uitgangspunten en onzekerheden worden vermeld.
9.6. (§ 2) Vóór 1 maart van ieder jaar legt de secretaris-generaal van de Benelux Economische Unie de rekeningen van het afgelopen jaar, vergezeld van het rapport van de Commissarissen genoemd onder artikel 8, lid 1, ter advies aan het Permanent Administratief Comité voor. De Centrale Groep neemt kennis van dit advies en neemt een besluit over de rekeningen van het afgelopen begrotingsjaar. Dit besluit wordt aan het Uitvoerend Comité ter kwijting voorgelegd.
Artikel 10: Financieel beheer
De begrotingsgelden dienen te worden aangewend in overeenstemming met de beginselen van goed financieel beheer, in het bijzonder in overeenstemming met de beginselen van doelmatigheid, kosteneffectiviteit en zuinigheid, in het kader van de voor deze kredieten voorziene bestemmingen.
Artikel 11 (artikel 2): Vaststelling van de bijdrage van de partijen
Bij de goedkeuring van de jaarlijkse begroting stelt het Uitvoerend Comité de bijdrage van iedere partij vast.
Artikel 12 (artikel 3): Betaling van de bijdrage
De partijen betalen óf hun bijdrage in vier kwartaalvoorschotten van 25% van de door het Uitvoerend Comité bepaalde bijdrage (te weten op 16 januari, 16 april, 16 juli en 16 oktober), óf zij betalen ten minste 80% van hun bijdrage in de loop van het eerste halfjaar en het eventuele saldo na goedkeuring van de rekeningen door de Centrale Groep.
Ingeval liquiditeitsproblemen ontstaan, met name ten gevolge van niet-naleving door een partij van haar financiële verplichtingen, zal de secretaris-generaal in overleg met de voorzitter van de Centrale Groep de maatregelen voorstellen welke aan het Uitvoerend Comité dienen te worden voorgelegd.
Artikel 13: Uitvoeringsrapportages
13.1. De per kwartaal opgestelde rapportages van de Benelux-commissarissen zijn voor het PAC beschikbaar en kunnen door één of meer leden worden opgevraagd.
13.2. Bij het aantreden van een nieuw voorzitterschap zal een rapportage worden voorgelegd aan het PAC over de stand van zaken van de begrotingsuitvoering. Deze rapportage wordt zo nodig in een Trojka, die fungeert als open Trojka, voorbesproken.
Artikel 14: Overschotten
Indien bij de afsluiting der rekeningen van de begroting van een boekjaar een overschot tussen ontvangsten en uitgaven blijkt, met inbegrip van de verschuldigde en niet betaalde bedragen op het tijdstip van afsluiting van het boekjaar, wordt dat overschot op de voor het volgende jaar door de Overeenkomstsluitende Partijen te betalen bedragen in mindering gebracht.
Het is een Staat niet toegestaan unilateraal zijn bijdrage te verminderen. Elke andere aanwending van overschotten (voor extra uitgaven, reserveren, etc.) dient aan het Uitvoerend Comité te worden voorgelegd met een advies van de PAC.
Artikel 15: Wijziging in de begroting
15.1. Wijzigingen in de begroting doorlopen de procedure zoals vermeld in artikel 9 van deze financiële regeling.
15.2. Voor ontvangsten die niet in de lopende begroting geraamd zijn, dient direct een begrotingswijziging te worden opgesteld.
15.3. Ontvangsten en uitgaven mogen niet gesaldeerd worden.
15.4. Gedurende de looptijd van een begroting met betrekking tot het Schengen-secretariaat, kan de secretaris-generaal overgaan tot storting van kredieten tussen de artikelen van de begroting van het lopende jaar, een en ander binnen dezelfde kredietgroep (personeel, werking, investeringen) en binnen een limiet van 20% van het bedrag van de kredieten opgenomen in de door het Uitvoerend Comité vastgestelde begroting.
15.5. De door de secretaris-generaal gedane uitgaven mogen het totaalbedrag van de op de begroting van het lopende jaar geboekte kredieten niet overschrijden, en de verdeling tussen de kredietgroepen (personeel, werking, investeringen) mag niet worden gewijzigd dan nadat elk van deze maatregelen voorafgaand door de Centrale Groep is goedgekeurd, na formeel door het Permanent Administratief Comité te zijn voorgesteld.
Artikel 16: Alternatieve financiering
16.1. Het is niet toegestaan middelen buiten de bijdragen van de lidstaten aan te trekken.
16.2. Alternatieve financieringsvormen, waaronder bijvoorbeeld het afsluiten van leasecontracten, zijn niet toegestaan, anders dan dat de Centrale Groep op basis van een advies van het PAC daartoe besluit.
16.3. Artikel 15 vindt toepassing op eventuele overige ontvangsten (bv.: intresten, opbrengsten uit verkoop, etc.). Deze ontvangsten dienen zoals bepaald in artikel 14 conform de overschotregeling ten goede te komen aan de lidstaten.
Artikel 17: Openbare aanbesteding
Contracten van koop en huur van gebouwen en goederen, alsmede voor de verlening van diensten zal door openbare aanbesteding geschieden overeenkomstig de geldende Europese Richtlijnen ter zake, zijnde respectievelijk Richtlijn 93/36 van de Raad van 14 juni 1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor de uitvoering van leveringen, Richtlijn 93/37 voor de uitvoering van werken en Richtlijn 92/50 voor dienstverlening.
Artikel 18 (artikel 4): Controle en kwijting
18. 1. De controle op de uitgaven wordt verricht door de controleorganen van de Benelux Economische Unie, hierin bijgestaan door de Commissarissen van de Trojka-landen.
De Commissarissen van de Benelux Economische Unie en de Trojka-landen rapporteren aan het Permanent Administratief Comité, dat verslag uitbrengt aan de Centrale Groep. Na de goedkeuring van de rekeningen door de Centrale Groep verleent deze kwijting aan de secretaris-generaal van de Benelux Economische Unie.
18.2. De externe controle dient naast het aspect van wettigheid en regelmatigheid van ontvangsten en uitgaven tevens te voorzien in het in overeenstemming zijn met goed financieel beheer van ontvangsten en uitgaven.
18.3. Een gedetailleerd overzicht van ontvangsten, uitgaven en betalingsverplichtingen in de toekomst zal voor elke begroting worden uitgewerkt.
Artikel 19 (artikel 5): Garantstelling
SLOTBEPALINGEN
Artikel 20 (Artikel 9 van de Administratieve regeling)
Artikel 21 (Artikel 10 van de Administratieve regeling)
Artikel 22 (Artikel 11 van de Administratieve regeling)
Van opzegging van de Administratieve en Financiële regeling door de gezamenlijke partijen wordt zes maanden voordien kennisgeving gedaan. Behoudens andersluidend besluit van deze partijen, wordt het actief naar rata van de gedurende het lopende begrotingsjaar verrichte betalingen verdeeld tussen de partijen die op het tijdstip van opzegging lid zijn. Indien een passief bestaat, komt dit ten laste van deze partijen, en wel naar rata van hun bijdrage zoals deze voor het lopende begrotingsjaar is vastgesteld.
Artikel 23 (Artikel 12 van de Administratieve regeling)
Artikel 24 (Artikel 13 van de Administratieve regeling)
Eventuele geschillen over de uitlegging en de toepassing van deze regeling zullen door de Centrale Groep worden beslecht. In geval van aanhoudend gebrek aan overeenstemming binnen de Centrale Groep, beslist het Uitvoerend Comité.
Artikel 25 (Artikel 14 van de Administratieve regeling)
De Administratieve en Financiële regeling kan niet worden gewijzigd dan bij besluit van het Uitvoerend Comité, na raadpleging van de Centrale Groep en het Permanent Administratief Comité. Deze wijziging treedt onmiddellijk in werking.
Den Haag, 27 juni 1996
De voorzitter,
(w.g.) M. Patijn
A. | TITEL | 1 |
B. | TEKST | 1 |
D. | PARLEMENT | 1 |
E. | BEKRACHTIGING | 1 |
F. | TOETREDING | 1 |
G. | INWERKINGTREDING | 1 |
J. | GEGEVENS | 2 |
Verwijzingen | 2 | |
Besluiten van 18 april 1996 | 2 | |
Besluiten van 27 juni 1996 | 5 |
Voor Duitsland:
Alleen indien zij niet over een geldig visum voor de EER-Staten, Zwitserland, Canada of de Verenigde Staten beschikken.
2 De invoering van deze visumplicht voor Zaïre vindt voor Duitsland plaats ten laatste op de datum van invoering zoals vermeld in de krachtens artikel K3 van het Verdrag betreffende de Europese Unie vastgestelde Gemeenschapelijke Maatregel van de Raad betreffende transit op luchthavens.
Voor de afgifte van een transvisum voor luchthavens (TVL) behoeven de centrale autoriteiten niet te worden geraadpleegd.
* (verwijst naar de vroegere nummering; voorzover geen wijzigingen t.a.v. de oude tekst worden voorgesteld, zijn de betreffende tekstgedeelten niet vermeld in dit besluit).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-1996-300.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.