De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op Richtlijn (EU) 2019/1831 van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober
2019 uit hoofde van Richtlijn 98/24/EG en tot wijziging van Richtlijn 2000/39/EG betreffende
de bescherming van de gezondheid en de veiligheid van werknemers tegen de risico’s
van chemische agentia op het werk (PbEU 2019, L 279), en artikel 4.3, eerste lid,
van het Arbeidsomstandighedenbesluit;
Besluit:
ARTIKEL I
Bijlage XIII, behorend bij artikel 4.19, eerste lid, van de Arbeidsomstandighedenregeling,
Lijst van wettelijke grenswaarden op grond van de artikelen 4.3, eerste lid, en 4.16,
eerste lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit, Onderdeel A. Lijst met wettelijke
grenswaarden, wordt als volgt gewijzigd:
1. De volgende rijen worden in alfabetische volgorde ingevoegd:
4-Aminotolueen
|
106-49-0
|
4,46
|
|
8,92
|
H
|
Aniline5
|
62-53-3
|
7,74
|
|
19,35
|
H
|
n-Butylacetaat
|
123-86-4
|
241
|
|
723
|
|
sec-Butylacetaat
|
105-46-4
|
241
|
|
723
|
|
Chloormethaan
|
74-87-3
|
42
|
|
|
|
2-Fenylpropaan (cumeen)5
|
98-82-8
|
50
|
|
250
|
H
|
Fosforyltrichloride
|
10025-87-3
|
0,064
|
|
0,12
|
|
Isoamylalcohol
|
123-51-3
|
18
|
|
37
|
|
Isobutylacetaat
|
110-19-0
|
241
|
|
723
|
|
Trimethylamine
|
75-50-3
|
4,9
|
|
12,5
|
|
2. De rij Cumeen vervalt.
3. Na noot 4 wordt een noot toegevoegd, luidende:
5 Bij het beoordelen van de blootstelling wordt rekening gehouden met de relevante,
door het Wetenschappelijk Comité inzake grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling
aan chemische agentia (SCOEL) voorgestelde, biologische-monitoringwaarden.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 20 mei 2021.
TOELICHTING
Algemeen
Met deze wijziging van bijlage XIII van de Arbeidsomstandighedenregeling, Lijst van
wettelijke grenswaarden op grond van de artikelen 4.3, eerste lid, en 4.16, eerste
lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit, Onderdeel A. Lijst van wettelijke grenswaarden,
wordt voorzien in implementatie van Richtlijn (EU) 2019/1831 van de Commissie van
24 oktober 2019 tot vaststelling van een vijfde lijst van indicatieve grenswaarden
voor beroepsmatige blootstelling uit hoogde van Richtlijn 98/24/EG van de Raad en
tot wijziging van Richtlijn 2000/39/EG van de Commissie (PbEU 2019, L 279).
In deze richtlijn worden voor 10 stoffen indicatieve grenswaarden voorgeschreven.
Voor 9 van deze stoffen is nu een wettelijke grenswaarde vastgesteld waar voorheen
nog geen grenswaarde voor gold.
Voor 3 stoffen, aniline, 2-fenylpropaan (cumeen) en 4-aminotolueen, is tevens een
huidnotatie toegevoegd. Dit geeft aan dat de huidblootstelling een aanzienlijke bijdrage
kan leveren aan de totale belasting van het lichaam.
Artikel I
Punt 1 bevat de lijst met stoffen waarvoor wettelijke grenswaarden worden vastgesteld.
Voor 3 van deze stoffen wordt ook een huidnotatie vastgesteld.
Conform het nationale beleid worden de wettelijke grenswaarden voor stoffen met een
veilige drempelwaarde vastgesteld op die gezondheidskundig veilige waarde.
Voor het bepalen van de gezondheidskundig veilige waarde wordt uitgegaan van een (recent)
Gezondheidsraadadvies, of een advies van SCOEL (het Europese Wetenschappelijk Comité
inzake grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling) als deze gebaseerd is op recentere
gegevens. Het SCOEL is vanaf 2017 overgegaan in het Comité risicobeoordeling (RAC).
Aan de IOELV’s in de Richtlijn 2019/1831 liggen de volgende adviezen van SCOEL ten
grondslag:
Stof:
|
CAS-nummer:
|
SCOEL advies:
|
4-Aminotolueen
p-toluidine
|
106-49-0
|
SCOEL/REC 145
|
Aniline
|
62-53-3
|
SCOEL/REC/153
|
n-Butylacetaat
|
123-86-4
|
SCOEL/REC/184
|
sec-Butylacetaat
|
105-46-4
|
SCOEL/REC/184
|
Chloormethaan
Methylchloride
|
74-87-3
|
SCOEL/REC/ 191
|
2-Fenylpropaan (cumeen)
|
98-82-8
|
SCOEL/REC/029
|
Fosforyltrichloride
|
10025-87-3
|
SCOEL/REC/181
|
Isoamylalcohol
3-Methyl-1-butanol
|
123-51-3
|
SCOEL/REC/177
|
Isobutylacetaat
2-Methylpropylethanoaat
|
110-19-0
|
SCOEL/REC/184
|
Trimethylamine
|
75-50-3
|
SCOEL/REC/179
|
Deze SCOEL-adviezen vormen de onderbouwing voor de implementatie van de onder punt
1 genoemde grenswaarden in Bijlage XIII.
Punt 2 betreft het vervallen van de grenswaarde voor cumeen. Cumeen is synoniem voor
2-fenylpropaan of iso-propylbenzeen, met cas nummer (98-82-8). Een nieuwe grenswaarde
is opgenomen onder punt 1 door de implementatie van een grenswaarde voor 2-fenylpropaan
(cumeen).
Punt 3 betreft de toevoeging van een voetnoot over biologische monitoring voor de
stoffen aniline en 2-fenylpropaan (cumeen).
Administratieve lasten
Bedrijven die de stoffen gebruiken zullen eenmalig moeten controleren of zij aan de
nieuwe wettelijke grenswaarden voldoen. Daar staat overigens tegenover dat bedrijven
al verplicht waren om zelf een grenswaarde voor een bepaalde gevaarlijke stof vast
te stellen indien er geen wettelijke grenswaarde voor die stof was. Met het stellen
van wettelijke grenswaarden hoeven bedrijven niet meer zelf een grenswaarde te stellen
als zij met deze stoffen gaan werken en worden deze bedrijven derhalve ter zake ontlast.
Netto wordt dus geen tot maar een gering effect op de administratieve lasten verwacht.
Nalevingskosten
Voor de 9 stoffen waarvoor nog geen wettelijke grenswaarde gold wordt er van uitgegaan
dat de nalevingskosten zeer beperkt zijn. De grenswaarden voor deze stoffen worden
allemaal vastgesteld op het gezondheidskundig veilige niveau dat is geadviseerd door
SCOEL. De werkgever is, zoals hierboven is opgemerkt, al verplicht zelf een grenswaarde
voor een gevaarlijke stof te stellen indien er geen wettelijke grenswaarde voor die
stof is vastgesteld, en deze zodanig vast te stellen dat er geen gevaar voor de gezondheid
kan ontstaan (Artikel 4.3, tweede lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit). Het
ligt dan ook voor de hand dat de adviezen van SCOEL (vrijwel allemaal uit de periode
2016–2018) hier als uitgangspunt dienden voor het beleid van de werkgever. Deze informatie
kon reeds gevonden worden onder andere in de Databank Grenswaarden Stoffen op de Werkplek
van de SER.
De wettelijke grenswaarde voor cumeen is vervangen door een grenswaarde voor 2-fenylpropaan
(cumeen) en de waarde voor de 8 uurs blootstelling is gehalveerd. Dit kan nalevingskosten
opleveren voor bedrijven waar zo nodig maatregelen dienen te worden geïmplementeerd.
Bedrijven hebben sinds het SCOEL advies, dat in 2018 is gepubliceerd, de tijd gehad
om zich voor te bereiden op de implementatie van de grenswaarde. Daardoor is de verwachting
dat de nalevingskosten gering zullen zijn.
Artikel II
De regeling treedt in werking met ingang van 20 mei 2021, zijnde de datum waarop de
hiervoor genoemde Richtlijn uiterlijk geïmplementeerd moet zijn.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees