TOELICHTING
Algemeen
Met het verstrekken van subsidies voor projecten zoals bedoeld in deze regeling, kunnen
scholen en samenwerkingsverbanden leren van goede voorbeelden hoe werkdruk voor leerkrachten
kan worden verminderd met aandacht voor passend onderwijs. De projecten worden uitgevoerd
op scholen in het primair (speciaal) onderwijs.
Deze impuls heeft als doel scholen inzicht te bieden in de manier waarop werkdruk
in het onderwijs kan worden verlicht. Deze regeling stimuleert en faciliteert scholen
om het gesprek over werkdruk aan te gaan en hun taken en werkzaamheden binnen de school
met het lerarenteam kritisch te evalueren en aan te pakken.
Doel van de subsidieregeling
Deze subsidieregeling heeft als doel scholen inzicht te bieden in de manier waarop
werkdruk in het onderwijs kan worden verlicht en daadwerkelijk tot werkdrukvermindering
te komen.
Uitvoering door DUS-I
De regeling is door DUS-I op uitvoerbaarheid beoordeeld. De aanvraag voor subsidie
wordt elektronisch ingediend. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het aanvraagformulier
dat beschikbaar wordt gesteld op www.dus-i.nl.
Communicatie
Voorafgaand aan de publicatie van de regeling wordt via een aantal kanalen de regeling
kenbaar gemaakt, deze zijn de nieuwsbrief po, www.poraad.nl, www.leraar.nl, nieuwsbrief leraar-ambtenaren, www.passendonderwijs.nl, sociale media zoals facebook pagina Lerarentekort en de bonden.
Artikelsgewijs
Artikel 1. Begripsbepaling
De subsidieregeling is bedoeld voor scholen in het primair onderwijs als bedoeld in
artikel 1 Wet op het primair onderwijs of als bedoeld in artikel 1 Wet op de expertisecentra.
Deze regeling is van overeenkomstige toepassing in Caribisch Nederland en dus ook
bedoeld voor scholen als bedoeld in artikel 1 Wet primair onderwijs BES.
Artikel 2. Toepassing Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS
De Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS is van toepassing op deze regeling.
Artikel 3. Te subsidiëren activiteiten
Werkdruk kan verschillende oorzaken hebben. Scholen kunnen dan ook zelf aangeven waar
zij, in het kader van werkdrukvermindering, middelen voor in willen zetten.
Artikel 4. Subsidieplafond
Voor subsidieverstrekking op basis van deze regeling is in kalenderjaar 2018 een bedrag
van € 400.000,– beschikbaar.
Artikel 5. Wijze van verdeling beschikbare middelen
De datum en het tijdstip waarop een aanvraag middels het digitale formulier dat hiervoor
beschikbaar is gesteld, voorzien van een plan van aanpak met begroting, is ontvangen
op www.dus-i.nl geldt als de datum waarop de aanvraag is binnengekomen. Als een aanvraag onvolledig
is, omdat bijvoorbeeld het plan van aanpak ontbreekt, kan de Minister de aanvrager
in de gelegenheid stellen de aanvraag aan te vullen. Als datum van ontvangst geldt
dan de datum van ontvangst van de aangevulde aanvraag.
Artikel 6. Hoogte subsidiebedrag
Het maximale bedrag per aanvraag bedraagt € 8.000,–. Een aanvraag voor een lager bedrag
kan tevens toegekend worden.
Artikel 7. Aanvraag
De subsidieaanvragen worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld en toegekend door
de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I).
Artikel 8. Subsidiecriteria
De subsidie aanvraag moet zijn voorzien van een begroting. De activiteiten in zowel
fase 1 als in fase 2 moeten zo concreet mogelijk worden uitgewerkt. De opgedane ervaring(en)
moeten worden verspreid naar ten minste één school dan wel samenwerkingsverband.
Artikel 10. Evaluatie
Als de subsidieontvanger niet voldoet aan de aan deze subsidie verbonden verplichting
kan de subsidievaststelling worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger
worden gewijzigd, op grond van artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht. Omdat
de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS van toepassing is op deze regeling geldt,
naast de verplichting uit dit artikel, bijvoorbeeld ook de meldingsplicht (artikel
5.7 van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS).
Scholen in fase 1 worden gevraagd na uitvoering van het project beknopt (op een aantal
bladzijden) inzage te geven in de wijze waarop het gesprek over werkdruk op school
heeft plaatsgevonden.
Scholen in fase 2 worden gevraagd beknopt (op een aantal bladzijden) inzage te geven
in de wijze waarop de werkdruk voor docenten is verminderd, wat de school specifiek
(anders) heeft gedaan, wat het de docenten en de school oplevert en op welke wijze
het geïmplementeerd wordt in de werkwijze van de school.
Deze beknopte evaluaties worden benut voor informeren van andere scholen en samenwerkingsverbanden.
Artikel 11. Subsidieverantwoording
De verantwoording vindt plaats via de reguliere jaarverslaggeving. Daarnaast geldt
de meldplicht op basis van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS en kan DUS-I
middels een steekproef controleren.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob