De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart;
Besluit:
ARTIKEL I
Artikel 1 van de Tijdelijke regeling vervangende grenswaarden groot baanonderhoud baanstation C2 nabij Aalsmeerbaan en Kaagbaan
wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
2. In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 3 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol, gelden voor het gebruiksjaar
2011, zijnde de periode van 1 november 2010 tot en met 31 oktober 2011, in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten
de volgende vervangende grenswaarden:
Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lnight dB(A)
Nr
|
X-coördinaat
|
Y-coördinaat
|
Grenswaarde
|
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
|
1
|
102.750
|
473.250
|
52,55
|
(53,55)
|
2
|
104.150
|
474.925
|
50,03
|
(51,03)
|
3
|
105.750
|
476.600
|
47,99
|
(48,99)
|
4
|
108.875
|
478.725
|
47,51
|
(48,51)
|
5
|
108.025
|
485.875
|
52,20
|
(53,20)
|
6
|
108.350
|
492.100
|
51,97
|
(52,97)
|
7
|
108.525
|
495.350
|
50,05
|
(51,05)
|
8
|
109.275
|
501.750
|
48,61
|
(49,61)
|
9
|
109.675
|
504.850
|
46,95
|
(47,95)
|
10
|
110.825
|
504.425
|
47,61
|
(48,61)
|
11
|
110.775
|
500.550
|
48,59
|
(49,59)
|
12
|
110.575
|
496.725
|
49,92
|
(50,92)
|
13
|
110.600
|
494.400
|
50,45
|
(51,45)
|
14
|
110.175
|
488.550
|
52,43
|
(53,43)
|
15
|
118.825
|
481.650
|
52,55
|
(53,55)
|
16
|
120.250
|
481.500
|
51,42
|
(52,42)
|
17
|
118.825
|
481.350
|
52,52
|
(53,52)
|
18
|
111.000
|
476.350
|
49,65
|
(50,65)
|
19
|
109.175
|
474.600
|
46,64
|
(47,64)
|
20
|
110.750
|
471.600
|
47,70
|
(48,70)
|
21
|
115.875
|
468.125
|
43,84
|
(44,84)
|
22
|
111.800
|
467.525
|
44,65
|
(45,65)
|
23
|
109.500
|
468.025
|
46,90
|
(47,90)
|
24
|
106.000
|
471.050
|
45,80
|
(46,80)
|
25
|
100.475
|
472.525
|
48,47
|
(49,47)
|
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
1. Algemeen
Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de in het Luchthavenverkeerbesluit
Schiphol (LVB) vastgelegde grenswaarden tijdelijk vervangen door andere grenswaarden, indien ten gevolge van groot onderhoud
van een baan het normale gebruik van een luchthaven naar zijn oordeel ernstig wordt belemmerd. De vervanging van een grenswaarde
kan slechts verleend worden voor een periode van ten hoogste één jaar.
De onderhavige regeling bevat een wijziging van de Tijdelijke regeling vervangende grenswaarden groot baanonderhoud baanstation
C2 nabij Aalsmeerbaan en Kaagbaan1 voor het gebruiksjaar 2011 vanwege groot baanonderhoud aan een technische voorziening, baanstation C2, nabij de Aalsmeerbaan
en aan de Kaagbaan. Het betreft de toevoeging van vervangende grenswaarden Lnight.
Op 22 juni 2011 is het verzoek van Schiphol (hierna: de exploitant) van 28 april 2011 om vervangende grenswaarden ten gevolge
van groot baanonderhoud aan het baanstation nabij de Aalsmeerbaan en aan de Kaagbaan gehonoreerd door middel van de vaststelling
van de hiervoor genoemde regeling. Echter, gebleken is dat de exploitant bij het opstellen van dit verzoek de voor dit gebruiksjaar
lopende hinderbeperkende maatregel 17 niet heeft meegenomen in de berekeningen en geen vervangende grenswaarden voor Lnight heeft aangevraagd. De hinderbeperkende maatregel 17 houdt in dat zolang het verkeersaanbod dit toestaat, het nachtregime
wordt verlengd van 6:00 uur naar uiterlijk 6:45. De combinatie van het groot baanonderhoud aan de Kaagbaan en deze maatregel
17 leidt tot een aanzienlijke verhoging van het risico tot overschrijding van de handhavingspunten Lnight. (De meest kritische punten zijn in dit geval de punten 18 en 20.)
Eventuele stuurmaatregelen om het overschrijdingsrisico te verminderen heeft de exploitant niet overwogen, omdat deze onverenigbaar
zijn met het lopende experiment met het nieuwe normen- en handhavingstelsel. De vervangende grenswaarden Lnight zullen niet leiden tot een toename van het aantal vliegtuigbewegingen of van de totale emissies van luchtverontreinigende
stoffen door het vliegverkeer.
2. Beoordeling
Vanwege het belang van de mainport, de omgeving en de veiligheid is de aanvraag om aanvulling van de regeling met vervangende
grenswaarden Lnight
met instemming van de CROS gehonoreerd. Het Nationaal Ruimtevaart Laboratorium (NLR) heeft een contra-expertise uitgevoerd
op de berekeningen voor de gewijzigde vervangende grenswaarden. Uit de contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct
zijn uitgevoerd en dat ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn.
In de onderhavige regeling worden voor alle grenswaarden in handhavingpunten Lnight vervangende grenswaarden vastgesteld voor het gehele gebruiksjaar 2011. Deze periode is nodig voor de vervangende grenswaarden,
omdat grenswaarden in principe altijd voor een periode van een heel gebruiksjaar gelden. Naast lokale verhogingen van grenswaarden,
zijn ook verlagingen van grenswaarden op andere locaties doorgevoerd.
3. Lasten voor burgers en bedrijven en voor overheid
De regeling leidt niet tot extra lasten en is derhalve niet aan Actal voorgelegd.
4. Artikelsgewijs
Artikel I
Artikel I bevat gewijzigde vervangende grenswaarden voor alle handhavingspunten in Lnight. Deze zijn berekend op basis van de brief van de exploitant van de luchthaven Schiphol van 14 oktober 2011. Het betreft hier
een aanvulling met grenswaarden Lnight van de Tijdelijke regeling vervangende grenswaarden groot baanonderhoud baanstation C2 nabij Aalsmeerbaan en aan de Kaagbaan.
In de onderstaande figuur zijn de verschillen tussen de gewijzigde grenswaarden Lnight in de onderhavige regeling en de vigerende grenswaarden aangegeven.
Artikel II
Omdat de regeling geldt voor het gebruiksjaar 2011, dat eindigt op 31 oktober 2011, dient de regeling vóór die datum in werking
te treden. Daarom kunnen de vaste verandermomenten die het rijk voor regelgeving hanteert, niet worden aangehouden. De regeling
vervalt op 1 november 2011, zijnde de start van het nieuwe gebruiksjaar.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J.J. Atsma.