Bekendmaking van nadere uitwerking van beleid over obstakelvrije
vlakken en verstoringsgebieden rond militaire luchtvaartterreinen en radars
In het Structuurschema Militaire Terreinen (SMT) is het beleid geformuleerd
over obstakelvrije vlakken rond de militaire luchtvaartterreinen waaraan maximaal
toelaatbare hoogtes zijn verbonden voor objecten in de omgeving. Medio vorig
jaar heeft de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat met een brief provincies
en gemeenten geïnformeerd over dergelijke vlakken rond burgerluchthavens,
radars en bakens. Met deze brief geef ik een nadere uitwerking van het beleid
over de obstakelvrije vlakken en verstoringsgebieden rond de militaire luchtvaartterreinen
en radars.
Voor het veilig afwikkelen van vliegverkeer in de omgeving van een luchtvaartterrein
gelden in een bepaald gebied rond het luchtvaartterrein maximaal toelaatbare
hoogtes voor objecten, zoals woon- en kantoorgebouwen, antennemasten, windmolens
en bomen. De maximaal toelaatbare hoogtes en de ligging en omvang van het
gebied worden bepaald door de ligging van de start- en landingsbanen en berusten
op internationaal vastgelegde afspraken. Het is van belang dat in de gebieden
van deze obstakelvrije vlakken de maximaal toelaatbare hoogtes niet worden
overschreden.
Voor het begeleiden van vliegtuigen van en naar een luchtvaartterrein
zijn op het luchtvaartterrein navigatiehulpmiddelen aanwezig. De goede werking
van deze apparatuur kan worden verstoord door objecten in een bepaald gebied
rond deze apparatuur. De afmetingen van het gebied zijn vastgelegd in internationale
afspraken. Het is van belang dat bouwplannen in deze verstoringsgebieden worden
getoetst op eventuele verstoringseffecten.
Het gezamenlijke gebied rond een luchtvaartterrein dat wordt gevormd door
de obstakelvrije vlakken en de verstoringsgebieden wordt het obstakelbeheergebied
genoemd.
Voor de beveiliging van het nationale luchtruim en voor de veilige afhandeling
van het militaire en het burgerluchtverkeer staan verspreid over Nederland
(soms op of nabij een luchtvaartterrein) een aantal militaire- en burgerradarstations.
Het merendeel van deze radarstations is opgenomen in een netwerk. Dit netwerk
wordt door zowel de militaire- als de burgerluchtverkeersleidingsinstanties
gebruikt. Objecten in een gebied rond een radarstation kunnen aanleiding geven
tot verstoring van het radarbeeld dat de gezamenlijke radarstations opbouwen.
Voor nieuwe objecten wordt in opdracht van het Ministerie van Defensie door
TNO onderzocht wat de invloed is op het radarbeeld. Het is van belang dat
bouwplannen in dit radarverstoringsgebied worden getoetst op eventuele verstoringseffecten.
De obstakelbeheergebieden van de militaire luchtvaartterreinen en de radarverstoringsgebieden
behorende bij de verspreid over Nederland geplaatste radarstations hebben
gevolgen voor het ruimtelijk beleid van de provincies en gemeenten. Om die
reden is er al veelvuldig contact met het Ministerie van Defensie. De gevolgen
voor de ruimtelijke ordening kunnen als volgt worden beschreven:
- Bestaande objecten die hoger zijn dan de maximaal toelaatbare hoogtes
zijn strijdig met de geldende criteria en resulteren in restricties op het
vliegen of verstoring van apparatuur. Bestaande te hoge bouwwerken zullen
evenwel worden gerespecteerd.
- Bouwplannen waarvoor een onherroepelijke bouwvergunning is verkregen
en bestemmingsplannen waarin mogelijkheden zijn vastgelegd voor bouwwerken
met een hoogte die hoger is dan de maximaal toelaatbare hoogte zullen worden
gerespecteerd. Ik verzoek u evenwel mogelijkheden te verkennen om de bouwhoogtes
in overeenstemming te brengen met de maximaal toelaatbare hoogtes.
- Nieuwe strijdigheden met de maximaal toelaatbare hoogte kunnen
niet worden toegestaan, tenzij wat betreft de verstoringsgebieden uit een
toetsing door het Ministerie van Defensie blijkt dat er geen sprake is van
een onaanvaardbare verstoring van de desbetreffende apparatuur. Om dit te
zeker te stellen verzoek ik u de maximaal toelaatbare hoogtes op te nemen
in de betreffende bestemmingsplannen.
In bijlage 1 bij deze brief is algemene informatie over het beleid ten
aanzien van de obstakelbeheergebieden en radarverstoringsgebieden opgenomen.
In bijlage 2 is een overzicht opgenomen van de luchtvaartterreinen en radars
met obstakel- en verstoringsgebieden. In bijlage 3 is een overzicht opgenomen
van de provincies en gemeenten die te maken hebben met deze gebieden. Per
provincie en gemeente is aangegeven om welke gebieden het gaat.
Voor de volledigheid merk ik op dat deze brief niet gaat over andere vormen
van indirect ruimtebeslag van Defensie-activiteiten, zoals de geluidszones,
laagvliegroutes en -gebieden en (munitie-)veiligheidszones, munitiezones,
vogelbeperkingsgebieden en de eventuele noodzaak tot het aanbrengen van verlichting
op objecten.
In een afzonderlijke brief die u binnenkort zal ontvangen van een van
de regionale directeuren van de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) zal u detailinformatie
voor de uitvoering van dit beleid worden aangeboden over de specifiek voor
u van belang zijnde gebieden. In die brief zal u ook het bijbehorende kaartmateriaal
worden aangeboden.
Voor nadere toelichting en voor overleg mag ik u verwijzen naar de contactpersoon
die in de brief van de DVD wordt opgenomen.
De bekendmaking is als brief met de bijbehorende drie bijlagen gezonden
aan provincies en gemeenten die te maken hebben met de obstakel- en verstoringsgebieden.
De brief met bijlagen staat op de website van het Ministerie van Defensie:
http://www.defensie.nl/service/publicaties/beleid/index.aspx