Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatsblad 2004, 401 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatsblad 2004, 401 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 18 juni 2004, nr. HDJZ/AWW/2004-1508, Hoofddirectie Juridische Zaken;
Gelet op richtlijn nr. 2003/102/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 betreffende de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers voor en bij een botsing met een motorvoertuig en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad (PbEG L 321) en de artikelen 22, eerste lid, 34, eerste lid en 71 van de Wegenverkeerswet 1994;
De Raad van State gehoord (advies van 1 juli 2004, nr. W09.04.0259/V);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 14 juli 2004, nr. HDJZ/AWW/2004-1705, Hoofddirectie Juridische Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Het Voertuigreglement1 wordt als volgt gewijzigd:
Onder vervanging van de punt aan het slot van artikel 1.1a, eerste lid, onderdeel bt, door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
bu. richtlijn 2003/102/EG: richtlijn nr. 2003/102/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 betreffende de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers voor en bij een botsing met een motorvoertuig en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad (PbEG L 321).
Na artikel 1a.8 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Met ingang van 31 december 2012 is het verboden nieuwe personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg en bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximummassa van niet meer dan 2500 kg te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren, indien deze niet voldoen aan punt 3.1 of 3.2 van bijlage I van richtlijn 2003/102/EG.
2. Met ingang van 1 september 2015 is het verboden nieuwe personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg en bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximummassa van niet meer dan 2500 kg te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren, indien deze niet voldoen aan punt 3.2 van bijlage I van richtlijn 2003/102/EG.
Na artikel 3.2.37 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg die in gebruik worden genomen na 30 september 2005 moeten voor wat betreft de bescherming van voetgangers voor en bij een botsing voldoen aan punt 3.1 of 3.2 van bijlage I bij richtlijn 2003/102/EG.
2. Personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg die in gebruik worden genomen na 31 augustus 2010 moeten voor wat betreft de bescherming van voetgangers voor en bij een botsing voldoen aan punt 3.2 van bijlage I bij richtlijn 2003/102/EG.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen die, wat de essentiële aspecten van carrosseriebouw en ontwerp voor de A-stijlen betreft, niet verschillen van voertuigtypen waarvoor voor 1 oktober 2005 een typegoedkeuring is verleend.
Na artikel 3.3.37 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg die in gebruik worden genomen na 30 september 2005 moeten voor wat betreft de bescherming van voetgangers voor en bij een botsing voldoen aan punt 3.1 of 3.2 van bijlage I bij richtlijn 2003/102/EG.
2. Bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg die in gebruik worden genomen na 31 augustus 2010 moeten voor wat betreft de bescherming van voetgangers voor en bij een botsing voldoen aan punt 3.2 van bijlage I bij richtlijn 2003/102/EG.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen die, wat de essentiële aspecten van carrosseriebouw en ontwerp voor de A-stijlen betreft, niet verschillen van voertuigtypen waarvoor voor 1 oktober 2005 een typegoedkeuring is verleend.
Op verzoek van de fabrikant wordt tot 1 oktober 2005 voor personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg en bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximummassa van niet meer dan 2500 kg, een typegoedkeuring verleend als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van richtlijn 2003/102/EG.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnootDe Minister van Verkeer en Waterstaat a.i.,
S. M. Dekker
Uitgegeven de negentiende augustus 2004
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
Ter verbetering van de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers voor en bij een botsing met de voorzijde van een motorvoertuig is een EG-richtlijn tot stand gekomen. Richtlijn 2003/102/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 betreffende de bescherming van voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers voor en bij een botsing met een motorvoertuig en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad (PbEG L 321) (hierna: richtlijn 2003/102/EG) is een bijzondere richtlijn in het kader van richtlijn 70/156/EEG inzake de EG-typegoedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan. Het voorliggende besluit strekt tot implementatie van richtlijn 2003/102/EG.
Deze richtlijn is van toepassing op het frontoppervlak van motorvoertuigen met een maximummassa van 2,5 ton, bestemd voor het vervoer van maximaal acht personen (personenauto’s) en op bedrijfsvoertuigen met een maximummassa van 2,5 ton, die zijn afgeleid van personenauto’s.
Het doel van richtlijn 2003/102/EG is het beperken van de verwondingen bij voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers die door het frontoppervlak van de bedoelde voertuigen worden geraakt. Hiertoe moeten nieuwe voertuigtypen en nieuwe voertuigen tests inzake voetgangerbescherming doorstaan om in aanmerking te kunnen komen voor een nationale of EG-typegoedkeuring. Deze eisen zijn verder ingevuld bij beschikking 2004/90/EG van de Commissie van 23 december 2003 inzake de technische toepassing van artikel 3 van Richtlijn 2003/102/EG (PbEG L 31). Het verkrijgen van een typegoedkeuring bij de Dienst Wegverkeer (RDW) verloopt via het regime van de Regeling aanvraag en toezicht typegoedkeuring.
Dit onderdeel is een aanvulling op artikel 1.1a van het Voertuigreglement om de verkorte aanhaling van richtlijn 2003/102/EG in het Voertuigreglement mogelijk te maken.
Aan hoofdstuk 1a van het Voertuigreglement, Verbodsbepalingen in verband met het in de handel brengen, wordt een nieuw artikel toegevoegd. Het verkoopverbod in artikel 1a.9 voor nieuwe personenauto’s en bedrijfsauto’s die van personenauto’s zijn afgeleid, die de tests voor voetgangerbescherming niet hebben doorstaan, is gebaseerd op artikel 2, vijfde en zesde lid van richtlijn 2003/102/EG in samenhang met richtlijn 70/156/EEG.
Met ingang 31 december 2012 mogen nieuwe personenauto’s, of van personenauto’s afgeleide bedrijfsvoertuigen, enkel in de handel worden gebracht indien zij de tests zoals beschreven in punt 3.1 (of punt 3.2) van bijlage I bij richtlijn 2003/102/EG hebben doorstaan. Met ingang van 1 september 2015 moeten nieuwe voertuigen voldoen aan de strengere eisen van punt 3.2 van die bijlage.
Overtreding van dit verkoopverbod levert ingevolge artikel 1, onder 4, van de Wet op de economische delicten (Wed), in samenhang met artikel 34, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, een overtreding op en kan als economisch delict worden aangemerkt. Opsporing en verdere handhaving van deze overtredingen verlopen via het regime van de Wed.
Met het nieuw toegevoegde artikel 3.2.37a worden de eisen die richtlijn 2003/102/EG aan het frontoppervlak van personenauto’s stelt in verband met voetgangerbescherming onder paragraaf 9 (carrosserie) van het Voertuigreglement gebracht. Met ingang van 1 oktober 2005 krijgen nieuwe motorvoertuigen enkel een typegoedkeuring indien zij de tests zoals beschreven in punt 3.1 (of punt 3.2) van bijlage I bij richtlijn 2003/102/EG hebben doorstaan. Met ingang van 1 september 2010 moeten nieuwe personenauto’s voldoen aan de strengere eisen van punt 3.2 van die bijlage.
Tot 1 september 2010 wordt een uitzondering gemaakt voor personenauto’s die wat de essentiële aspecten van carrosseriebouw en ontwerp vóór de «A-stijlen», dat wil zeggen de voorste en buitenste daksteunen, vanaf het chassis tot het dak van het voertuig, niet afwijken van voertuigtypen waarvoor vóór 1 oktober 2005 een typegoedkeuring is verleend.
Ook geldt dat op grond van artikel 2.2 van het Voertuigreglement een typegoedkeuring niet geweigerd wordt indien een beroep wordt gedaan op artikel 8, tweede lid, van richtlijn 70/156/EEG om redenen die verband houden met de bescherming van voetgangers.
Met artikel 3.3.37a wordt voor bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid hetzelfde bepaald als voor personenauto’s.
Met ingang van 1 oktober 2005 maken de eisen van richtlijn 2003/102/EG deel uit van de verplichtingen om te worden toegelaten tot de weg. Artikel 2, eerste lid, van richtlijn 2003/102/EG verplicht evenwel ertoe om vanaf 1 januari 2004 tot 1 oktober 2005 een typegoedkeuring overeenkomstig deze richtlijn te verlenen, indien aan de eisen van deze richtlijn met betrekking tot voetgangerbescherming wordt voldaan. Indien een voertuig voldoet aan de eisen van punt 3.1 of 3.2 van bijlage I van de richtlijn, kan een Europese typegoedkeuring niet worden geweigerd en kan de registratie, de verkoop of het in het verkeer brengen van een voertuig op gronden van voetgangerbescherming niet worden geweigerd.
Sinds 1 januari 2004 heeft de Dienst Wegverkeer op dit punt uitvoering gegeven aan de richtlijn en deze typegoedkeuringen op verzoek verleend.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
Richtlijn 2003/102/EG | Nationale regelgeving |
---|---|
Artikel 1, eerste lid | Artikel I, onderdeel A (artikel 1.1a, eerste lid, onderdeel bu, van het Voertuigreglement) |
Artikel 1, tweede lid | behoeft geen implementatie |
Artikel 2, eerste lid | Artikel II |
Artikel 2, tweede lid | Artikel I, onderdeel C (artikel 3.2.37a, eerste lid, van het Voertuigreglement) en artikel I, onderdeel D (artikel 3.3.37a, eerste lid, van het Voertuigreglement) |
Artikel 2, derde lid | Artikel I, onderdeel C (artikel 3.2.37a, derde lid, van het Voertuigreglement) en artikel I, onderdeel D (artikel 3.3.37a, derde lid, van het Voertuigreglement) |
Artikel 2, vierde lid | Artikel I, onderdeel C (artikel 3.2.37a, tweede lid, van het Voertuigreglement) en onderdeel D (artikel 3.3.37a, tweede lid, van het Voertuigreglement) |
Artikel 2, vijfde lid | Artikel I, onderdeel B (artikel 1a.9, eerste lid, van het Voertuigreglement) |
Artikel 2, zesde lid | Artikel I, onderdeel B (artikel 1a.9, tweede lid, van het Voertuigreglement) |
Artikelen 3 t/m 5 | Behoeven geen implementatie |
Artikel 6 | Dynamische verwijzing, artikel 17, Regeling aanvraag en toezicht typegoedkeuring |
Artikelen 7 t/m 9 | Behoeven geen implementatie |
Beschikking 2004/90/EG | Nationale regelgeving |
---|---|
Artikel 1 | Artikel I, onderdelen B, C en D (artikelen 1a.9, 3.2.37a en 3.3.37a van het Voertuigreglement) |
Artikelen 2 en 3 | Behoeven geen implementatie |
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid onder b, van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2004-401.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.