Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35925-VII nr. 50 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35925-VII nr. 50 |
Ontvangen 10 november 2021
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2022 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Vastgestelde begroting |
||
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
Totaal |
8.299.272 |
8.549.470 |
1.097.581 |
|
Beleidsartikelen |
||||
1 |
Openbaar bestuur en democratie |
96.576 |
96.576 |
24.765 |
2 |
Nationale veiligheid |
344.621 |
344.621 |
14.714 |
3 |
Woningmarkt |
4.532.084 |
4.632.089 |
354.100 |
4 |
Energietransitie gebouwde omg. en bouwkwaliteit |
764.293 |
754.486 |
91 |
5 |
Ruimtelijke ordening en Omgevingswet |
122.548 |
122.548 |
3.824 |
6 |
Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving |
242.684 |
242.684 |
448 |
7 |
Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid |
193.597 |
193.597 |
64 |
9 |
Uitvoering Rijksvastgoedbeleid |
136.948 |
136.948 |
120.282 |
10 |
Groningen versterken en perspectief |
1.270.108 |
1.270.108 |
490.000 |
Niet-beleidsartikelen |
||||
11 |
Centraal apparaat |
584.253 |
584.253 |
89.293 |
12 |
Algemeen |
11.560 |
171.560 |
0 |
13 |
Nog onverdeeld |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Algemeen
Versterking Dienstverlening Gemeenten
Naar aanleiding van het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het Kabinet structureel € 150 mln. beschikbaar gesteld voor de versterking van de directe dienstverlening aan inwoners door gemeenten. Deze middelen worden voor een groot deel via het gemeentefonds (B) uitgekeerd aan de gemeenten. De middelen die beschikbaar zijn op de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) (VII), worden gebruikt voor het project Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) om de gemeentelijke dienstverlening te versterken en het creëren van een interbestuurlijk samenwerkingsplatform om met gemeenten aan de slag te gaan met opgaven in het sociaal domein.
Verduurzaming van woningen en gebouwen
Het demissionaire kabinet heeft in de Miljoenennota ruim € 1,3 mrd. in de periode 2022–2024 beschikbaar gesteld voor de verduurzaming van woningen en gebouwen (Kamerstukken II 2021/22, 35 925, nr. 2): € 514 mln. voor een nationaal isolatieprogramma, € 525 mln. voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed en € 288 mln. voor de toepassing van hybride warmtepompen. De middelen voor het stimuleren van de hybride warmtepompen zijn beschikbaar gesteld aan de begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Over de plannen hiervoor wordt uw Kamer geïnformeerd door de Staatssecretaris van EZK.
Nationaal Isolatie Programma
Voor een Nationaal Isolatie Programma is totaal € 514 mln. in de periode 2022–20241 beschikbaar gesteld. Hiervan is € 197,1 mln. direct toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van EZK voor de verduurzaming van koopwoningen (ISDE-regeling). De overige € 316,9 mln. is toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van BZK.
Het Nationaal Isolatie Programma zal een intensivering van verduurzamingsmaatregelen in de gebouwde omgeving geven. Het doel van het Nationaal Isolatie Programma is het isoleren van woningen die nu nog slecht geïsoleerd zijn. Het is immers essentieel de vraag naar energie terug te brengen, om dan in de resterende vraag te kunnen voorzien met de (beperkt) beschikbare duurzame bronnen. Dat draagt bij aan CO2-reductie wat leidt tot lagere energielasten voor bewoners en zodat de energiearmoede het teruggedrongen wordt. Met dit Nationaal Isolatie Programma wordt tevens invulling gegeven aan diverse moties.
In de periode 2022–2024 is een totaal van € 525 mln. beschikbaar gesteld voor de versnelde aanpak van maatschappelijk vastgoed. Hiervan is € 399,7 mln. aan de begroting van BZK toegevoegd. Het resterende bedrag (€ 125,3 mln.) wordt verdeeld over de Ministeries van Justitie en Veiligheid (€ 10,5 mln.), Defensie (€ 92 mln.), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (€ 8,8 mln.), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (€ 14 mln.).
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed
Maatschappelijk vastgoed betreft gebouwen van centrale en decentrale overheden, onderwijsaccommodaties, sportgebouwen, zorggebouwen, ander vastgoed met een maatschappelijke functie (dorpshuizen en wijkcentra) en rijksmonumenten(niet-woonhuizen)2. Het doel van deze aanpak is om uitvoering te geven aan het Urgenda-vonnis en om de klimaatdoelstellingen voor 2030 en 2050 te realiseren.
Energiearmoede
Het kabinet heeft op 15 oktober 2021 de Tweede Kamer geïnformeerd over maatregelen voor de tegemoetkoming van de gestegen energiekosten voor huishoudens (Kamerstukken II 2021/2022, 29 023, nr. 272). Eén van de voorstellen betreft een uitkering van € 150 mln. aan gemeenten om kwetsbare huishoudens met een hoge energierekening en/of een slechte energetische staat van hun woning te ondersteunen. Hiervan is € 1 mln. expliciet gereserveerd voor uitvoeringskosten op landelijk niveau.
Subsidie verduurzaming Groningen
Tijdens het commissiedebat Mijnbouw/Groningen van woensdag 15 september 2021 heeft de Minister van BZK voorgesteld de tranche voor de subsidie verduurzaming van 2023 samen te voegen met de tranche van 2022.
Middels deze nota van wijziging worden alle bovenstaande middelen van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van BZK (VII).
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Art. 1 Openbaar bestuur en democratie
Ten behoeve van het opvolgen van de POK maatregelen voor versterking van dienstverlening bij gemeenten, is er voor 2022 € 10 mln. beschikbaar gesteld door het kabinet op artikel 1. Openbaar bestuur en democratie. Met deze middelen wordt een infrastructuur via het Samenwerkingsplatform Sociaal domein ingericht met als doel een interbestuurlijke samenwerking om gemeenten te ondersteunen met de opgaven in het brede sociaal domein. Deze structuur waarin op initiatief van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Rijk wordt samengewerkt, levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van de uitvoeringskracht van het openbaar bestuur, de integrale dienstverlening door gemeenten en het versterken van de uitvoeringskracht van gemeenten.
Art 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Verduurzaming van koopwoningen
Voor de verduurzaming van koopwoningen is in totaal € 198 mln. beschikbaar gesteld door het kabinet. Dit loopt grotendeels via de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) van het Ministerie van EZK. Deze middelen zijn ook direct toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van EZK. Een klein deel (jaarlijks € 0,3 mln.) blijft achter op de begroting van het Ministerie van BZK voor de uitvoering en proceskosten voor deze doelgroep (2022–2024).
Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (voor VvE’s)
Voor de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) voor VvE’s wordt € 35 mln. voor 2023 t/m 2026 aan de bestaande regeling toegevoegd voor maatregelen en voor uitvoeringskosten € 1,5 mln.
Om eigenaar-bewoners (ook ISDE) en VvE’s te stimuleren wordt het subsidiebedrag verhoogd, waardoor het gemiddelde subsidiepercentage stijgt van 20% naar 30% van de investeringskosten.
Om te zorgen dat meer huishoudens gebruik kunnen maken van de ISDE en de SEEH wordt het budget van deze regelingen verhoogd.
Lokale aanpak gemeenten
Gemeenten kunnen aanpakken organiseren om woningen versneld te isoleren aanvullend op de ISDE- of SEEH-subsidie. Hiervoor is € 145,5 mln. voor de regeling en € 3 mln. uitvoeringskosten beschikbaar gesteld. De uitkeringsvorm aan de gemeenten loopt via specifieke uitkeringen. De gemeentelijke aanpak kan worden vormgegeven als onderdeel van de wijkaanpak of via een contingenten- /woningtype aanpak, die door lokale of regionale marktpartijen wordt aangeboden. Verder kunnen gemeenten middelen gericht inzetten voor lage inkomens (kwetsbare buurten) – dit is een selectiecriterium – en slecht geïsoleerde woningen. Dit kan bijvoorbeeld via vouchers. Gemeenten kunnen ervoor kiezen de vouchers in te zetten in wijken waar (vooral) lage inkomens wonen.
Contingenten aanpak en proces innovatie
De aanbodzijde wordt ten behoeve van de contigenten aanpak gestimuleerd (€ 9 mln.) en ondersteund bij procesinnovatie en intensivering van het Meerjarig Missiegedreven Innovatie Programma 3 (MMIP3) (€ 15 mln.). De contingentenaanpak richt zich op gestandaardiseerde integrale oplossingen voor contingenten van veelvoorkomende woningtypen, die seriematig door aanbieders kunnen worden toegepast. Dit kan via gemeenten worden aangejaagd en/of door het Rijk worden ondersteund.
Natuur inclusief
Bij isolatiewerkzaamheden moet rekening worden gehouden met de aanwezigheid van beschermde soorten die in woningen en gebouwen nestelen en verblijven. Een deel van de gemeentelijke ondersteuning kan betrekking hebben op het opstellen van lokale soortenmanagementplannen (SMP’s) in het kader van soortenbescherming (€ 4 mln.). Hiervoor wordt subsidie beschikbaar gesteld. Dit wordt in het voorjaar 2022 met het Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) bezien.
Verduurzaming van huurwoningen
De middelen die in de begroting 2022 beschikbaar komen voor het nationaal isolatie programma voor huurwoningen worden in 2023 en 2024 ingezet via een (nieuwe) subsidieregeling voor verduurzaming van woningen. Deze regeling richt zich met name op de aanpak van de energetisch slechtste woningen. Daarbij wordt de samenloop met de bestaande regeling vermindering verhuurderheffing verduurzaming (RVV-V) nog bezien. Zoals aangegeven in de brief van 1 september 2021 (Kamerstukken II, 2020/21, 27926, nr. 345) wordt onderzocht of voor de RVV-V verdere verbeteringen doorgevoerd kunnen worden in de budgettaire beheersing en de effectieve inzet van het budget. Daarbij wordt in beeld gebracht of een tariefsverlaging in de verhuurderheffing of omvorming naar een subsidie instrument wenselijk is. Bij een keuze voor de laatste optie moet de samenloop met de middelen voor het Nationaal Isolatieprogramma worden bezien. De Kamer wordt in het eerste kwartaal van 2022 geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek.
Ondersteuningsprogramma communicatie en voorlichting
Het nationaal isolatie programma wordt ondersteund via uitgebreide communicatie. Hiervoor is jaarlijks € 3 mln. (in 2022–2024) beschikbaar. De communicatie zal vooral worden gericht op het uitfaseren van slecht geïsoleerde woningen en isolatie naar de standaard voor woningisolatie.
Het nationaal isolatie programma krijgt ook een plek in de landelijke isolatiecampagne, die reeds loopt. Deze campagne is onderdeel van de koepelcampagne over klimaat («iedereen doet wat»). In deze campagne wordt al verwezen naar het (reeds bestaande) landelijke digitale platform verbeterjehuis.nl.
Zon-op-rijksdaken en isolerende maatregelen rijksgebouwen
1. Zon-op-dak Rijk
Hiermee kan uitvoering worden gegeven aan investeringsafspraken voor zon op Rijksdaken gefinancierd via reguliere bekostigingsafspraken binnen het Rijk (met behulp van de leenfaciliteit). Hiervoor wordt € 2 mln. aangewend voor programmakosten, zoals personele capaciteit.
2. Duurzaamheidsmaatregelen in overige gebouwen van het Rijk onder beheer van Rijksvastgoedbedrijf
Uit de groslijst van lopende projecten worden in overleg met huisvestingsklanten uitvoerbare versnellingen geïdentificeerd waarbij het criterium maximale CO2 reductie per extra geïnvesteerde euro leidend is. De middelen (€ 21 mln.) worden via een opdracht aan het Rijksvastgoedbedrijf beschikbaar gesteld.
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed op natuurlijke momenten
Het betreft een nieuwe nader uit te werken generieke subsidieregeling, waarbij het Ministerie van BZK deze samen met de Ministeries van OCW en VWS voorbereidt. De subsidieregeling beoogt de eigenaren van maatschappelijk vastgoed tegemoet te komen in de kosten waarbij het energetisch renoveren of verduurzamen op natuurlijke momenten centraal staat. Voor 2022 t/m 2024 is hier € 358,7 mln. (incl. € 17,9 mln. uitvoeringskosten) beschikbaar voor gesteld.
Ontzorging t.b.v. provinciaal programma
De Specifieke Uitkering (SPUK) Ontzorgingsprogramma3 wordt in 2022 opnieuw opengesteld met gewijzigde voorwaarden om bijvoorbeeld ook gemeenten tot 50.000 inwoners te ondersteunen. Hiervoor is € 18 mln. beschikbaar gesteld. € 17 mln. is beschikbaar voor de regeling en € 1 mln. voor de uitvoeringskosten.
Ondersteuning aanpak huishoudens met energiearmoede
Een recent onderzoek van TNO4 laat zien dat ongeveer 550.000 huishoudens in Nederland te maken hebben met energiearmoede: Ze hebben een laag inkomen en hebben hoge energiekosten en/of wonen veelal in een huis dat niet goed is geïsoleerd. Ongeveer 75% van deze huishoudens woont in een corporatiewoning. TNO heeft de gegevens op gemeenteniveau beschikbaar. Voor de verdeling van de middelen over de gemeenten vormen deze gegevens het uitgangspunt. Daarbij wordt uitgegaan van € 149 mln., waarbij € 1 mln. is gereserveerd voor ondersteuning van gemeenten op landelijk niveau. Gemeenten zullen deze middelen gericht inzetten om huishoudens in een kwetsbare positie vanwege de hoge energielasten te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om het energieverbruik te verminderen. De specifieke manier waarop dit kan plaatsvinden is aan de gemeenten. Veel gemeenten hebben reeds beleid ontwikkeld gericht op reductie van energiegebruik van huishoudens (onder andere via de RREW – regeling reductie energiegebruik woningen) en daar een infrastructuur voor staan via bijvoorbeeld energieloketten, afspraken met woningcorporaties en energiecoörperaties. De inzet van maatregelen kan daarbij variëren van de inzet van (vrijwillige) energiecoaches, energiedisplays, inregelen van CV-systemen, de inzet van kleine energiebesparende maatregelen zoals tochtstrips en radiatorfolie tot aan een bijdrage aan grotere isolatiesmaatregelen zoals vloer- of spouwmuurisolatie.
De inzet van de maatregelen gericht op huishoudens in een kwetsbare positie vergt daarbij naar verwachting nog wel een extra inspanning en focus. Ook daarvoor kan de gemeente waar mogelijk aansluiten bij de bestaande sociale structuur in gemeenten gericht op ondersteuning van kwetsbare huishoudens. TNO heeft naast de data per gemeente ook de beschikking over verschillende data op wijk- en buurtniveau die inzicht en handvatten bieden aan gemeenten om de activiteiten specifiek te richten. TNO zal dit ook op korte termijn voor de gemeenten ontsluiten.
Omdat 75% van deze huishoudens in een corporatiewoning woont, zijn ook afspraken tussen gemeenten en corporaties naar verwachting noodzakelijk. Het Ministerie van BZK zal de komende periode met Aedes en VNG afspraken maken om gemeenten te ondersteunen bij de uitwerking en aanpak. Daarbij zal ook zoveel mogelijk bekendheid worden gegeven aan succesvolle voorbeelden die zijn opgedaan bij de regeling reductie energiegebruik woningen, onder meer via de Community of Practice die daarvoor is gestart. De gemeenten zullen daarover medio november worden geïnformeerd.
Begin 2022 zullen de middelen via een specifieke uitkering aan de gemeenten beschikbaar worden gesteld. De gemeenten zullen daarbij worden gevraagd achteraf via de SiSa (Single information Single audit) systematiek aan te geven hoe de middelen zijn ingezet. De verantwoording vindt plaats in de jaarrekening van de gemeente en wordt gecontroleerd door de accountant. Het gaat daarbij om de activiteiten die zijn ingezet om huishoudens te ondersteunen.
De verdeling over de gemeenten is opgenomen in onderstaande tabel.
Naam gemeente |
% energiearmoede van het totaal (verdeelsleutel) |
Aantal huishoudens in energiearmoede (TNO) |
Bedrag per gemeente |
---|---|---|---|
Aa en Hunze |
0,16% |
873 |
€ 233.931 |
Aalsmeer |
0,11% |
616 |
€ 164.918 |
Aalten |
0,15% |
847 |
€ 226.943 |
Achtkarspelen |
0,27% |
1.515 |
€ 405.981 |
Alblasserdam |
0,06% |
346 |
€ 92.604 |
Albrandswaard |
0,06% |
345 |
€ 92.532 |
Alkmaar |
0,49% |
2.729 |
€ 731.132 |
Almelo |
0,67% |
3.736 |
€ 1.001.002 |
Almere |
0,95% |
5.287 |
€ 1.416.517 |
Alphen aan den Rijn |
0,32% |
1.778 |
€ 476.346 |
Alphen-Chaam |
0,03% |
194 |
€ 52.062 |
Altena |
0,26% |
1.459 |
€ 390.920 |
Ameland |
0,02% |
127 |
€ 34.010 |
Amersfoort |
0,60% |
3.343 |
€ 895.672 |
Amstelveen |
0,30% |
1.672 |
€ 447.934 |
Amsterdam |
5,63% |
31.324 |
€ 8.392.019 |
Apeldoorn |
0,86% |
4.767 |
€ 1.277.065 |
Appingedam |
0,12% |
640 |
€ 171.512 |
Arnhem |
1,53% |
8.486 |
€ 2.273.378 |
Assen |
0,45% |
2.528 |
€ 677.153 |
Asten |
0,09% |
488 |
€ 130.844 |
Baarle-Nassau |
0,04% |
239 |
€ 63.989 |
Baarn |
0,09% |
518 |
€ 138.758 |
Barendrecht |
0,11% |
600 |
€ 160.612 |
Barneveld |
0,21% |
1.175 |
€ 314.726 |
Beek (L.) |
0,08% |
429 |
€ 115.023 |
Beekdaelen |
0,22% |
1.213 |
€ 324.892 |
Beemster |
0,03% |
166 |
€ 44.481 |
Beesel |
0,10% |
582 |
€ 155.973 |
Berg en Dal |
0,26% |
1.463 |
€ 391.845 |
Bergeijk |
0,07% |
403 |
€ 107.977 |
Bergen (L.) |
0,11% |
612 |
€ 163.856 |
Bergen (NH.) |
0,12% |
693 |
€ 185.531 |
Bergen op Zoom |
0,32% |
1.791 |
€ 479.882 |
Berkelland |
0,27% |
1.495 |
€ 400.403 |
Bernheze |
0,13% |
735 |
€ 196.956 |
Best |
0,10% |
541 |
€ 144.842 |
Beuningen |
0,12% |
650 |
€ 174.023 |
Beverwijk |
0,16% |
888 |
€ 237.777 |
Bladel |
0,07% |
415 |
€ 111.279 |
Blaricum |
0,07% |
407 |
€ 109.104 |
Bloemendaal |
0,05% |
280 |
€ 74.930 |
Bodegraven-Reeuwijk |
0,10% |
556 |
€ 148.925 |
Boekel |
0,03% |
187 |
€ 50.138 |
Borger-Odoorn |
0,22% |
1.212 |
€ 324.754 |
Borne |
0,12% |
682 |
€ 182.748 |
Borsele |
0,09% |
504 |
€ 135.017 |
Boxmeer |
0,14% |
758 |
€ 203.188 |
Boxtel |
0,14% |
793 |
€ 212.362 |
Breda |
0,93% |
5.186 |
€ 1.389.467 |
Brielle |
0,07% |
407 |
€ 108.943 |
Bronckhorst |
0,20% |
1.122 |
€ 300.530 |
Brummen |
0,12% |
656 |
€ 175.704 |
Brunssum |
0,25% |
1.393 |
€ 373.167 |
Bunnik |
0,04% |
219 |
€ 58.603 |
Bunschoten |
0,05% |
286 |
€ 76.594 |
Buren |
0,13% |
747 |
€ 200.093 |
Capelle aan den IJssel |
0,37% |
2.055 |
€ 550.467 |
Castricum |
0,08% |
426 |
€ 114.041 |
Coevorden |
0,27% |
1.498 |
€ 401.356 |
Cranendonck |
0,11% |
604 |
€ 161.948 |
Cuijk |
0,17% |
939 |
€ 251.647 |
Culemborg |
0,13% |
746 |
€ 199.882 |
Dalfsen |
0,12% |
652 |
€ 174.740 |
Dantumadiel |
0,19% |
1.059 |
€ 283.663 |
De Bilt |
0,16% |
909 |
€ 243.425 |
De Fryske Marren |
0,36% |
1.982 |
€ 530.883 |
De Ronde Venen |
0,16% |
888 |
€ 238.031 |
De Wolden |
0,14% |
763 |
€ 204.442 |
Delft |
0,49% |
2.737 |
€ 733.216 |
Delfzijl |
0,28% |
1.551 |
€ 415.542 |
Den Helder |
0,37% |
2.041 |
€ 546.863 |
Deurne |
0,20% |
1.127 |
€ 301.929 |
Deventer |
0,59% |
3.274 |
€ 877.236 |
Diemen |
0,16% |
865 |
€ 231.721 |
Dinkelland |
0,12% |
688 |
€ 184.324 |
Doesburg |
0,09% |
526 |
€ 140.935 |
Doetinchem |
0,38% |
2.109 |
€ 564.996 |
Dongen |
0,10% |
532 |
€ 142.549 |
Dordrecht |
0,57% |
3.173 |
€ 850.073 |
Drechterland |
0,08% |
445 |
€ 119.300 |
Drimmelen |
0,11% |
612 |
€ 163.920 |
Dronten |
0,25% |
1.394 |
€ 373.347 |
Druten |
0,11% |
612 |
€ 163.975 |
Duiven |
0,17% |
970 |
€ 259.879 |
Echt-Susteren |
0,21% |
1.143 |
€ 306.236 |
Edam-Volendam |
0,11% |
610 |
€ 163.349 |
Ede |
0,34% |
1.888 |
€ 505.726 |
Eemnes |
0,04% |
206 |
€ 55.092 |
Eersel |
0,06% |
346 |
€ 92.578 |
Eijsden-Margraten |
0,08% |
450 |
€ 120.545 |
Eindhoven |
2,50% |
13.931 |
€ 3.732.266 |
Elburg |
0,10% |
570 |
€ 152.746 |
Emmen |
0,96% |
5.338 |
€ 1.430.013 |
Enkhuizen |
0,11% |
639 |
€ 171.166 |
Enschede |
1,76% |
9.769 |
€ 2.617.141 |
Epe |
0,20% |
1.109 |
€ 297.191 |
Ermelo |
0,11% |
618 |
€ 165.572 |
Etten-Leur |
0,23% |
1.279 |
€ 342.639 |
Geertruidenberg |
0,11% |
613 |
€ 164.158 |
Geldrop-Mierlo |
0,24% |
1.352 |
€ 362.130 |
Gemert-Bakel |
0,16% |
868 |
€ 232.639 |
Gennep |
0,10% |
576 |
€ 154.355 |
Gilze en Rijen |
0,15% |
850 |
€ 227.740 |
Goeree-Overflakkee |
0,22% |
1.219 |
€ 326.508 |
Goes |
0,22% |
1.237 |
€ 331.495 |
Goirle |
0,11% |
588 |
€ 157.638 |
Gooise Meren |
0,22% |
1.217 |
€ 326.071 |
Gorinchem |
0,16% |
889 |
€ 238.037 |
Gouda |
0,29% |
1.621 |
€ 434.311 |
Grave |
0,07% |
372 |
€ 99.611 |
Groningen |
2,10% |
11.696 |
€ 3.133.500 |
Gulpen-Wittem |
0,08% |
457 |
€ 122.534 |
Haaksbergen |
0,14% |
805 |
€ 215.670 |
Haaren |
0,05% |
283 |
€ 75.908 |
Haarlem |
0,72% |
3.979 |
€ 1.065.941 |
Haarlemmermeer |
0,42% |
2.330 |
€ 624.204 |
Halderberge |
0,20% |
1.135 |
€ 304.115 |
Hardenberg |
0,31% |
1.735 |
€ 464.755 |
Harderwijk |
0,21% |
1.152 |
€ 308.530 |
Hardinxveld-Giessendam |
0,05% |
251 |
€ 67.219 |
Harlingen |
0,15% |
820 |
€ 219.555 |
Hattem |
0,05% |
255 |
€ 68.396 |
Heemskerk |
0,14% |
757 |
€ 202.802 |
Heemstede |
0,06% |
356 |
€ 95.256 |
Heerde |
0,07% |
367 |
€ 98.283 |
Heerenveen |
0,33% |
1.851 |
€ 495.981 |
Heerhugowaard |
0,18% |
991 |
€ 265.442 |
Heerlen |
1,23% |
6.835 |
€ 1.831.132 |
Heeze-Leende |
0,06% |
342 |
€ 91.600 |
Heiloo |
0,06% |
338 |
€ 90.538 |
Hellendoorn |
0,17% |
964 |
€ 258.196 |
Hellevoetsluis |
0,15% |
840 |
€ 225.094 |
Helmond |
0,72% |
4.014 |
€ 1.075.322 |
Hendrik-Ido-Ambacht |
0,06% |
331 |
€ 88.736 |
Hengelo (O.) |
0,59% |
3.282 |
€ 879.167 |
Het Hogeland |
0,43% |
2.371 |
€ 635.330 |
Heumen |
0,07% |
367 |
€ 98.361 |
Heusden |
0,24% |
1.360 |
€ 364.450 |
Hillegom |
0,06% |
329 |
€ 88.147 |
Hilvarenbeek |
0,06% |
323 |
€ 86.474 |
Hilversum |
0,46% |
2.575 |
€ 689.845 |
Hoeksche Waard |
0,27% |
1.489 |
€ 398.786 |
Hof van Twente |
0,20% |
1.118 |
€ 299.540 |
Hollands Kroon |
0,26% |
1.430 |
€ 383.119 |
Hoogeveen |
0,42% |
2.317 |
€ 620.623 |
Hoorn |
0,41% |
2.274 |
€ 609.162 |
Horst aan de Maas |
0,19% |
1.042 |
€ 279.183 |
Houten |
0,12% |
659 |
€ 176.630 |
Huizen |
0,23% |
1.287 |
€ 344.695 |
Hulst |
0,15% |
838 |
€ 224.558 |
IJsselstein |
0,08% |
431 |
€ 115.510 |
Kaag en Braassem |
0,13% |
743 |
€ 199.157 |
Kampen |
0,24% |
1.309 |
€ 350.566 |
Kapelle |
0,04% |
248 |
€ 66.346 |
Katwijk |
0,15% |
836 |
€ 224.001 |
Kerkrade |
0,50% |
2.754 |
€ 737.753 |
Koggenland |
0,06% |
330 |
€ 88.450 |
Krimpen aan den IJssel |
0,12% |
646 |
€ 173.020 |
Krimpenerwaard |
0,22% |
1.203 |
€ 322.281 |
Laarbeek |
0,12% |
651 |
€ 174.294 |
Landerd |
0,07% |
375 |
€ 100.410 |
Landgraaf |
0,31% |
1.751 |
€ 469.067 |
Landsmeer |
0,04% |
231 |
€ 61.936 |
Langedijk |
0,11% |
631 |
€ 169.134 |
Lansingerland |
0,17% |
923 |
€ 247.258 |
Laren (NH.) |
0,06% |
316 |
€ 84.672 |
Leeuwarden |
0,94% |
5.213 |
€ 1.396.719 |
Leiden |
0,61% |
3.367 |
€ 902.121 |
Leiderdorp |
0,08% |
421 |
€ 112.892 |
Leidschendam-Voorburg |
0,23% |
1.277 |
€ 342.036 |
Lelystad |
0,75% |
4.155 |
€ 1.113.236 |
Leudal |
0,15% |
847 |
€ 226.907 |
Leusden |
0,07% |
414 |
€ 110.921 |
Lingewaard |
0,20% |
1.103 |
€ 295.474 |
Lisse |
0,08% |
433 |
€ 115.947 |
Lochem |
0,18% |
998 |
€ 267.425 |
Loon op Zand |
0,12% |
691 |
€ 185.184 |
Lopik |
0,06% |
315 |
€ 84.481 |
Loppersum |
0,08% |
446 |
€ 119.490 |
Losser |
0,17% |
925 |
€ 247.801 |
Maasdriel |
0,14% |
754 |
€ 201.950 |
Maasgouw |
0,14% |
756 |
€ 202.659 |
Maassluis |
0,14% |
793 |
€ 212.382 |
Maastricht |
1,43% |
7.977 |
€ 2.136.992 |
Medemblik |
0,22% |
1.198 |
€ 321.047 |
Meerssen |
0,09% |
512 |
€ 137.232 |
Meierijstad |
0,35% |
1.974 |
€ 528.727 |
Meppel |
0,16% |
896 |
€ 239.945 |
Middelburg (Z.) |
0,29% |
1.598 |
€ 428.176 |
Midden-Delfland |
0,04% |
217 |
€ 58.171 |
Midden-Drenthe |
0,20% |
1.133 |
€ 303.445 |
Midden-Groningen |
0,59% |
3.296 |
€ 883.072 |
Mill en Sint Hubert |
0,06% |
319 |
€ 85.471 |
Moerdijk |
0,20% |
1.125 |
€ 301.494 |
Molenlanden |
0,15% |
861 |
€ 230.678 |
Montferland |
0,24% |
1.321 |
€ 353.983 |
Montfoort |
0,04% |
227 |
€ 60.836 |
Mook en Middelaar |
0,03% |
185 |
€ 49.552 |
Neder-Betuwe |
0,14% |
787 |
€ 210.935 |
Nederweert |
0,10% |
548 |
€ 146.844 |
Nieuwegein |
0,31% |
1.712 |
€ 458.568 |
Nieuwkoop |
0,12% |
647 |
€ 173.376 |
Nijkerk |
0,15% |
812 |
€ 217.539 |
Nijmegen |
1,77% |
9.862 |
€ 2.642.021 |
Nissewaard |
0,43% |
2.398 |
€ 642.322 |
Noardeast-Fryslân |
0,42% |
2.352 |
€ 630.054 |
Noord-Beveland |
0,04% |
234 |
€ 62.721 |
Noordenveld |
0,20% |
1.131 |
€ 302.937 |
Noordoostpolder |
0,27% |
1.490 |
€ 399.093 |
Noordwijk |
0,11% |
630 |
€ 168.847 |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
0,08% |
424 |
€ 113.698 |
Nunspeet |
0,14% |
784 |
€ 209.912 |
Oegstgeest |
0,05% |
286 |
€ 76.578 |
Oirschot |
0,05% |
293 |
€ 78.630 |
Oisterwijk |
0,15% |
832 |
€ 222.958 |
Oldambt |
0,47% |
2.589 |
€ 693.498 |
Oldebroek |
0,15% |
856 |
€ 229.200 |
Oldenzaal |
0,20% |
1.127 |
€ 301.869 |
Olst-Wijhe |
0,10% |
543 |
€ 145.352 |
Ommen |
0,09% |
503 |
€ 134.687 |
Oost Gelre |
0,13% |
707 |
€ 189.353 |
Oosterhout |
0,33% |
1.823 |
€ 488.385 |
Ooststellingwerf |
0,21% |
1.166 |
€ 312.311 |
Oostzaan |
0,03% |
177 |
€ 47.409 |
Opmeer |
0,03% |
183 |
€ 48.901 |
Opsterland |
0,22% |
1.206 |
€ 323.023 |
Oss |
0,62% |
3.443 |
€ 922.441 |
Oude IJsselstreek |
0,31% |
1.733 |
€ 464.317 |
Ouder-Amstel |
0,05% |
286 |
€ 76.543 |
Oudewater |
0,03% |
194 |
€ 51.874 |
Overbetuwe |
0,24% |
1.315 |
€ 352.229 |
Papendrecht |
0,13% |
705 |
€ 188.810 |
Peel en Maas |
0,24% |
1.322 |
€ 354.130 |
Pekela |
0,17% |
935 |
€ 250.384 |
Pijnacker-Nootdorp |
0,09% |
515 |
€ 137.886 |
Purmerend |
0,25% |
1.390 |
€ 372.468 |
Putten |
0,10% |
535 |
€ 143.383 |
Raalte |
0,22% |
1.201 |
€ 321.651 |
Reimerswaal |
0,10% |
578 |
€ 154.839 |
Renkum |
0,25% |
1.384 |
€ 370.712 |
Renswoude |
0,01% |
80 |
€ 21.555 |
Reusel-De Mierden |
0,05% |
269 |
€ 72.024 |
Rheden |
0,37% |
2.063 |
€ 552.612 |
Rhenen |
0,09% |
482 |
€ 129.172 |
Ridderkerk |
0,19% |
1.063 |
€ 284.714 |
Rijssen-Holten |
0,18% |
1.003 |
€ 268.580 |
Rijswijk (ZH.) |
0,25% |
1.379 |
€ 369.424 |
Roerdalen |
0,14% |
789 |
€ 211.290 |
Roermond |
0,54% |
2.999 |
€ 803.527 |
Roosendaal |
0,48% |
2.684 |
€ 718.979 |
Rotterdam |
5,34% |
29.702 |
€ 7.957.522 |
Rozendaal |
0,00% |
24 |
€ 6.396 |
Rucphen |
0,17% |
966 |
€ 258.697 |
Schagen |
0,20% |
1.134 |
€ 303.704 |
Scherpenzeel |
0,03% |
151 |
€ 40.338 |
Schiedam |
0,36% |
2.013 |
€ 539.208 |
Schiermonnikoog |
0,01% |
45 |
€ 12.057 |
Schouwen-Duiveland |
0,22% |
1.221 |
€ 327.065 |
's-Gravenhage |
3,41% |
18.940 |
€ 5.074.168 |
's-Hertogenbosch |
1,06% |
5.888 |
€ 1.577.459 |
Simpelveld |
0,07% |
363 |
€ 97.290 |
Sint Anthonis |
0,05% |
292 |
€ 78.135 |
Sint-Michielsgestel |
0,10% |
579 |
€ 155.191 |
Sittard-Geleen |
0,74% |
4.091 |
€ 1.096.007 |
Sliedrecht |
0,06% |
341 |
€ 91.483 |
Sluis |
0,16% |
869 |
€ 232.832 |
Smallingerland |
0,50% |
2.798 |
€ 749.524 |
Soest |
0,16% |
916 |
€ 245.487 |
Someren |
0,10% |
532 |
€ 142.429 |
Son en Breugel |
0,06% |
356 |
€ 95.280 |
Stadskanaal |
0,31% |
1.715 |
€ 459.370 |
Staphorst |
0,06% |
320 |
€ 85.864 |
Stede Broec |
0,13% |
697 |
€ 186.696 |
Steenbergen |
0,15% |
811 |
€ 217.355 |
Steenwijkerland |
0,35% |
1.925 |
€ 515.738 |
Stein (L.) |
0,14% |
751 |
€ 201.278 |
Stichtse Vecht |
0,20% |
1.097 |
€ 293.962 |
Súdwest-Fryslân |
0,71% |
3.956 |
€ 1.059.773 |
Terneuzen |
0,32% |
1.765 |
€ 472.971 |
Terschelling |
0,02% |
137 |
€ 36.571 |
Texel |
0,06% |
337 |
€ 90.316 |
Teylingen |
0,10% |
575 |
€ 154.057 |
Tholen |
0,13% |
702 |
€ 188.027 |
Tiel |
0,26% |
1.462 |
€ 391.583 |
Tilburg |
1,55% |
8.615 |
€ 2.307.986 |
Tubbergen |
0,09% |
528 |
€ 141.499 |
Twenterand |
0,24% |
1.353 |
€ 362.527 |
Tynaarlo |
0,15% |
852 |
€ 228.246 |
Tytsjerksteradiel |
0,17% |
934 |
€ 250.195 |
Uden |
0,23% |
1.303 |
€ 349.010 |
Uitgeest |
0,03% |
174 |
€ 46.501 |
Uithoorn |
0,10% |
566 |
€ 151.618 |
Urk |
0,07% |
365 |
€ 97.720 |
Utrecht |
1,68% |
9.348 |
€ 2.504.509 |
Utrechtse Heuvelrug |
0,18% |
993 |
€ 266.012 |
Vaals |
0,10% |
532 |
€ 142.467 |
Valkenburg aan de Geul |
0,11% |
600 |
€ 160.740 |
Valkenswaard |
0,22% |
1.214 |
€ 325.252 |
Veendam |
0,28% |
1.560 |
€ 418.025 |
Veenendaal |
0,26% |
1.452 |
€ 389.022 |
Veere |
0,08% |
423 |
€ 113.231 |
Veldhoven |
0,18% |
1.015 |
€ 271.810 |
Velsen |
0,28% |
1.539 |
€ 412.267 |
Venlo |
0,81% |
4.479 |
€ 1.199.841 |
Venray |
0,30% |
1.666 |
€ 446.301 |
Vijfheerenlanden |
0,23% |
1.288 |
€ 345.183 |
Vlaardingen |
0,30% |
1.657 |
€ 444.028 |
Vlieland |
0,01% |
49 |
€ 13.237 |
Vlissingen |
0,31% |
1.739 |
€ 465.958 |
Voerendaal |
0,07% |
414 |
€ 111.010 |
Voorschoten |
0,07% |
369 |
€ 98.751 |
Voorst |
0,12% |
655 |
€ 175.549 |
Vught |
0,10% |
546 |
€ 146.257 |
Waadhoeke |
0,38% |
2.089 |
€ 559.564 |
Waalre |
0,06% |
340 |
€ 91.219 |
Waalwijk |
0,26% |
1.463 |
€ 391.919 |
Waddinxveen |
0,08% |
456 |
€ 122.033 |
Wageningen |
0,24% |
1.353 |
€ 362.407 |
Wassenaar |
0,13% |
711 |
€ 190.394 |
Waterland |
0,07% |
389 |
€ 104.176 |
Weert |
0,27% |
1.475 |
€ 395.286 |
Weesp |
0,09% |
480 |
€ 128.600 |
West Betuwe |
0,21% |
1.170 |
€ 313.569 |
West Maas en Waal |
0,11% |
625 |
€ 167.491 |
Westerkwartier |
0,42% |
2.308 |
€ 618.459 |
Westerveld |
0,12% |
678 |
€ 181.772 |
Westervoort |
0,10% |
561 |
€ 150.169 |
Westerwolde |
0,28% |
1.576 |
€ 422.123 |
Westland |
0,35% |
1.955 |
€ 523.712 |
Weststellingwerf |
0,22% |
1.230 |
€ 329.456 |
Westvoorne |
0,06% |
313 |
€ 83.976 |
Wierden |
0,09% |
523 |
€ 140.171 |
Wijchen |
0,20% |
1.122 |
€ 300.712 |
Wijdemeren |
0,10% |
571 |
€ 152.943 |
Wijk bij Duurstede |
0,09% |
494 |
€ 132.311 |
Winterswijk |
0,18% |
1.018 |
€ 272.662 |
Woensdrecht |
0,10% |
569 |
€ 152.374 |
Woerden |
0,15% |
809 |
€ 216.673 |
Wormerland |
0,05% |
289 |
€ 77.296 |
Woudenberg |
0,03% |
173 |
€ 46.462 |
Zaanstad |
0,84% |
4.645 |
€ 1.244.335 |
Zaltbommel |
0,14% |
754 |
€ 201.985 |
Zandvoort |
0,10% |
566 |
€ 151.689 |
Zeewolde |
0,06% |
315 |
€ 84.437 |
Zeist |
0,26% |
1.423 |
€ 381.313 |
Zevenaar |
0,31% |
1.741 |
€ 466.410 |
Zoetermeer |
0,50% |
2.761 |
€ 739.747 |
Zoeterwoude |
0,02% |
100 |
€ 26.834 |
Zuidplas |
0,14% |
760 |
€ 203.723 |
Zundert |
0,09% |
513 |
€ 137.456 |
Zutphen |
0,30% |
1.691 |
€ 452.902 |
Zwartewaterland |
0,10% |
555 |
€ 148.737 |
Zwijndrecht |
0,23% |
1.306 |
€ 349.866 |
Zwolle |
0,63% |
3.507 |
€ 939.557 |
Totaal |
100% |
556.160 |
€ 149.000.000 |
Art. 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Naar aanleiding van het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag heeft het Kabinet structureel € 150 mln. beschikbaar gesteld voor de versterking van de directe dienstverlening aan inwoners door gemeenten. Deze middelen worden voor een groot deel via het gemeentefonds uitgekeerd aan de gemeenten. Het deel dat op artikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving blijft, wordt gebruikt om de gemeentelijke dienstverlening te kunnen versterken via het project Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).
Art 10. Groningen versterken en perspectief
Via de Subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen kunnen huiseigenaren die geen onderdeel zijn van het versterkingsprogramma van NCG, maar wel woonachtig zijn in het gebied waar de waardedalingsregeling van IMG geldt, een subsidie ontvangen van maximaal € 10.000.
Het budget van 2021 is volledig uitgeput. De samenvoeging van de tranches biedt de kans aan zoveel mogelijk huiseigenaren in 2022 deze subsidie aan te vragen. Op de begroting van BZK staat € 75 mln. in 2022. Van de Aanvullende Post wordt € 145,8 mln. voor het jaar 2022 overgeboekt naar de begroting van BZK (samenvoeging tranches 2022 en 2023), hetgeen resulteert in een totaal van € 220,8 mln.
MEERJARIGE DOORWERKING
In de onderstaande tabellen zijn per artikel de standen ontwerpbegroting 2022 vóór nota van wijziging, de mutaties en de standen ontwerpbegroting 2022 na nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Openbaar bestuur en democratie |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
120.207 |
86.576 |
78.545 |
78.620 |
70.291 |
70.777 |
|
POK-Interbestuurlijk samenwerkingsplatform |
0 |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
120.207 |
96.576 |
78.545 |
78.620 |
70.291 |
70.777 |
|
2 |
Nationale veiligheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
339.299 |
344.621 |
347.366 |
344.992 |
344.939 |
344.924 |
|
Stand na nota van wijziging |
339.299 |
344.621 |
347.366 |
344.992 |
344.939 |
344.924 |
|
3 |
Woningmarkt |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
5.553.384 |
4.532.084 |
4.666.580 |
4.805.321 |
4.947.021 |
5.076.836 |
|
Stand na nota van wijziging |
5.553.384 |
4.532.084 |
4.666.580 |
4.805.321 |
4.947.021 |
5.076.836 |
|
4 |
Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
529.830 |
455.293 |
293.175 |
204.025 |
212.590 |
141.106 |
|
Nationaal Isolatie Programma |
0 |
81.800 |
111.300 |
114.300 |
6.250 |
3.250 |
|
Maatschappelijk Vastgoed |
0 |
77.200 |
160.750 |
161.750 |
0 |
0 |
|
Aanpak huishoudens met energiearmoede |
0 |
150.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
529.830 |
764.293 |
565.225 |
480.075 |
218.840 |
144.356 |
|
5 |
Ruimtelijke ordening en omgevingswet |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
151.303 |
122.548 |
86.406 |
82.886 |
81.888 |
76.824 |
|
Stand na nota van wijziging |
151.303 |
122.548 |
86.406 |
82.886 |
81.888 |
76.824 |
|
6 |
Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
186.011 |
216.284 |
153.542 |
146.143 |
146.671 |
144.582 |
|
POK-versterking dienstverlening gemeenten |
0 |
117.000 |
116.000 |
113.000 |
113.000 |
95.000 |
|
POK-versterking dienstverlening gemeenten |
0 |
– 94.000 |
– 93.000 |
– 90.000 |
– 90.000 |
– 95.000 |
|
Informatiepunt Digitale Overheid |
0 |
3.400 |
19.950 |
19.950 |
19.950 |
19.950 |
|
Stand na nota van wijziging |
186.011 |
242.684 |
196.492 |
189.093 |
189.621 |
164.532 |
|
7 |
Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
104.975 |
193.597 |
188.016 |
161.251 |
160.572 |
157.021 |
|
Stand na nota van wijziging |
104.975 |
193.597 |
188.016 |
161.251 |
160.572 |
157.021 |
|
9 |
Uitvoering Rijksvastgoedbeleid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
181.448 |
136.948 |
137.025 |
138.157 |
139.166 |
160.555 |
|
Stand na nota van wijziging |
181.448 |
136.948 |
137.025 |
138.157 |
139.166 |
160.555 |
|
10 |
Groningen versterken en perspectief |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
955.970 |
1.124.308 |
831.919 |
778.271 |
760.737 |
758.580 |
|
Verduurzaming en Verbetering Groningen |
0 |
145.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
955.970 |
1.270.108 |
831.919 |
778.271 |
760.737 |
758.580 |
|
11 |
Centraal apparaat |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
694.803 |
584.253 |
567.199 |
566.451 |
548.458 |
548.051 |
|
Stand na nota van wijziging |
694.803 |
584.253 |
567.199 |
566.451 |
548.458 |
548.051 |
|
12 |
Algemeen |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
261.861 |
11.560 |
11.173 |
11.201 |
11.086 |
11.085 |
|
Stand na nota van wijziging |
261.861 |
11.560 |
11.173 |
11.201 |
11.086 |
11.085 |
|
13 |
Nog onverdeeld |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
|||||||
Stand voor nota van wijziging |
9.079.091 |
7.808.072 |
7.360.946 |
7.317.318 |
7.423.419 |
7.490.341 |
|
POK-Interbestuurlijk samenwerkingsplatform |
0 |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nationaal Isolatie Programma |
0 |
81.800 |
111.300 |
114.300 |
6.250 |
3.250 |
|
Maatschappelijk Vastgoed |
0 |
77.200 |
160.750 |
161.750 |
0 |
0 |
|
Aanpak huishoudens met energiearmoede |
0 |
150.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
POK-versterking dienstverlening gemeenten |
0 |
117.000 |
116.000 |
113.000 |
113.000 |
95.000 |
|
POK-versterking dienstverlening gemeenten |
0 |
– 94.000 |
– 93.000 |
– 90.000 |
– 90.000 |
– 95.000 |
|
Informatiepunt Digitale Overheid |
0 |
3.400 |
19.950 |
19.950 |
19.950 |
19.950 |
|
Verduurzaming en Verbetering Groningen |
0 |
145.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
9.079.091 |
8.299.272 |
7.675.946 |
7.636.318 |
7.472.619 |
7.513.541 |
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Openbaar bestuur en democratie |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
119.026 |
86.576 |
78.545 |
78.620 |
70.291 |
70.777 |
|
POK-Interbestuurlijk samenwerkingsplatform |
0 |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
119.026 |
96.576 |
78.545 |
78.620 |
70.291 |
70.777 |
|
2 |
Nationale veiligheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
339.299 |
344.621 |
347.366 |
344.992 |
344.939 |
344.924 |
|
Stand na nota van wijziging |
339.299 |
344.621 |
347.366 |
344.992 |
344.939 |
344.924 |
|
3 |
Woningmarkt |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
5.523.264 |
4.632.089 |
4.666.585 |
4.805.321 |
4.947.021 |
5.076.836 |
|
Stand na nota van wijziging |
5.523.264 |
4.632.089 |
4.666.585 |
4.805.321 |
4.947.021 |
5.076.836 |
|
4 |
Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
603.437 |
445.486 |
262.755 |
217.138 |
235.050 |
179.106 |
|
Nationaal Isolatie Programma |
0 |
81.800 |
111.300 |
114.300 |
6.250 |
3.250 |
|
Maatschappelijk Vastgoed |
0 |
77.200 |
160.750 |
161.750 |
0 |
0 |
|
Aanpak huishoudens met energiearmoede |
0 |
150.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
603.437 |
754.486 |
534.805 |
493.188 |
241.300 |
182.356 |
|
5 |
Ruimtelijke ordening en omgevingswet |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
151.303 |
122.548 |
86.406 |
82.886 |
81.888 |
76.824 |
|
Stand na nota van wijziging |
151.303 |
122.548 |
86.406 |
82.886 |
81.888 |
76.824 |
|
6 |
Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
186.011 |
216.284 |
153.542 |
146.143 |
146.671 |
144.582 |
|
POK-versterking dienstverlening gemeenten |
0 |
117.000 |
116.000 |
113.000 |
113.000 |
95.000 |
|
POK-versterking dienstverlening gemeenten |
0 |
– 94.000 |
– 93.000 |
– 90.000 |
– 90.000 |
– 95.000 |
|
Informatiepunt Digitale Overheid |
0 |
3.400 |
19.950 |
19.950 |
19.950 |
19.950 |
|
Stand na nota van wijziging |
186.011 |
242.684 |
196.492 |
189.093 |
189.621 |
164.532 |
|
7 |
Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
104.975 |
193.597 |
188.016 |
161.251 |
160.572 |
157.021 |
|
Stand na nota van wijziging |
104.975 |
193.597 |
188.016 |
161.251 |
160.572 |
157.021 |
|
9 |
Uitvoering Rijksvastgoedbeleid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
181.448 |
136.948 |
137.025 |
138.157 |
139.166 |
160.555 |
|
Stand na nota van wijziging |
181.448 |
136.948 |
137.025 |
138.157 |
139.166 |
160.555 |
|
10 |
Groningen versterken en perspectief |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
960.470 |
1.124.308 |
831.919 |
778.271 |
760.737 |
758.580 |
|
Verduurzaming en Verbetering Groningen |
0 |
145.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
960.470 |
1.270.108 |
831.919 |
778.271 |
760.737 |
758.580 |
|
11 |
Centraal apparaat |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
694.803 |
584.253 |
567.199 |
566.451 |
548.458 |
548.051 |
|
Stand na nota van wijziging |
694.803 |
584.253 |
567.199 |
566.451 |
548.458 |
548.051 |
|
12 |
Algemeen |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
31.861 |
171.560 |
81.173 |
11.201 |
11.086 |
11.085 |
|
Stand na nota van wijziging |
31.861 |
171.560 |
81.173 |
11.201 |
11.086 |
11.085 |
|
13 |
Nog onverdeeld |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
|||||||
Stand voor nota van wijziging |
8.895.897 |
8.058.270 |
7.400.531 |
7.330.431 |
7.445.879 |
7.528.341 |
|
POK-Interbestuurlijk samenwerkingsplatform |
0 |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nationaal Isolatie Programma |
0 |
81.800 |
111.300 |
114.300 |
6.250 |
3.250 |
|
Maatschappelijk Vastgoed |
0 |
77.200 |
160.750 |
161.750 |
0 |
0 |
|
Aanpak huishoudens met energiearmoede |
0 |
150.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
POK-versterking dienstverlening gemeenten |
0 |
117.000 |
116.000 |
113.000 |
113.000 |
95.000 |
|
POK-versterking dienstverlening gemeenten |
0 |
– 94.000 |
– 93.000 |
– 90.000 |
– 90.000 |
– 95.000 |
|
Informatiepunt Digitale Overheid |
0 |
3.400 |
19.950 |
19.950 |
19.950 |
19.950 |
|
Verduurzaming en Verbetering Groningen |
0 |
145.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
8.895.897 |
8.549.470 |
7.715.531 |
7.649.431 |
7.495.079 |
7.551.541 |
Art. |
Omschrijving |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Openbaar bestuur en democratie |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
24.765 |
24.765 |
24.765 |
24.765 |
24.765 |
24.765 |
|
Stand na nota van wijziging |
24.765 |
24.765 |
24.765 |
24.765 |
24.765 |
24.765 |
|
2 |
Nationale veiligheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
14.714 |
14.714 |
14.714 |
14.714 |
14.714 |
14.714 |
|
Stand na nota van wijziging |
14.714 |
14.714 |
14.714 |
14.714 |
14.714 |
14.714 |
|
3 |
Woningmarkt |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
420.058 |
354.100 |
358.900 |
346.000 |
339.800 |
332.600 |
|
Stand na nota van wijziging |
420.058 |
354.100 |
358.900 |
346.000 |
339.800 |
332.600 |
|
4 |
Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
91 |
91 |
91 |
91 |
91 |
91 |
|
Stand na nota van wijziging |
91 |
91 |
91 |
91 |
91 |
91 |
|
5 |
Ruimtelijke ordening en omgevingswet |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
4.728 |
3.824 |
3.824 |
3.824 |
3.824 |
3.824 |
|
Stand na nota van wijziging |
4.728 |
3.824 |
3.824 |
3.824 |
3.824 |
3.824 |
|
6 |
Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
6.837 |
448 |
423 |
423 |
423 |
423 |
|
Stand na nota van wijziging |
6.837 |
448 |
423 |
423 |
423 |
423 |
|
7 |
Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
312 |
64 |
64 |
64 |
64 |
64 |
|
Stand na nota van wijziging |
312 |
64 |
64 |
64 |
64 |
64 |
|
9 |
Uitvoering Rijksvastgoedbeleid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
157.819 |
120.282 |
120.282 |
102.984 |
102.984 |
92.820 |
|
Stand na nota van wijziging |
157.819 |
120.282 |
120.282 |
102.984 |
102.984 |
92.820 |
|
10 |
Groningen versterken en perspectief |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
363.627 |
490.000 |
661.000 |
661.000 |
661.000 |
661.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
363.627 |
490.000 |
661.000 |
661.000 |
661.000 |
661.000 |
|
11 |
Centraal apparaat |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
170.854 |
89.293 |
109.293 |
109.293 |
109.293 |
109.293 |
|
Stand na nota van wijziging |
170.854 |
89.293 |
109.293 |
109.293 |
109.293 |
109.293 |
|
12 |
Algemeen |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
34.580 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
34.580 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
13 |
Nog onverdeeld |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
|||||||
Stand voor nota van wijziging |
1.198.385 |
1.097.581 |
1.293.356 |
1.263.158 |
1.256.958 |
1.239.594 |
|
Stand na nota van wijziging |
1.198.385 |
1.097.581 |
1.293.356 |
1.263.158 |
1.256.958 |
1.239.594 |
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
Voor de SEEH wordt een kasschuif doorgevoerd. Dit aangezien de SEEH voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) met een gedeeltelijk voorschot voor verduurzaming van VvE-gebouwen, maar ook het betalen van het restant van de subsidie achteraf bij vaststelling (als de verduurzaming is gerealiseerd).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35925-VII-50.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.