Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35527 nr. 16 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35527 nr. 16 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 december 2021
Bijgaand ontvangt u het definitieve advies van het Adviescollege ICT-toetsing (verder Adviescollege) inzake de door het college uitgevoerde toets bij het programma EU btw e-commerce van de Belastingdienst. Dit advies heb ik 23 november 2021 van de voorzitter van het Adviescollege en de Secretaris-directeur van het Adviescollege ontvangen. Hierbij ontvangt u tevens de bestuurlijke reactie bij dit advies1.
Het programma EU btw e-commerce implementeert een IT-voorziening voor de invoering van de Europese Richtlijn elektronische handel, zoals ter implementatie in Nederland neergelegd in de wet «Implementatie richtlijnen elektronische handel».
Graag bedank ik het Adviescollege voor het uitgevoerde onderzoek. De bijzondere omstandigheden die COVID-19 met zich brengt heeft van beide partijen de nodige flexibiliteit gevraagd. Het verheugt mij te vernemen dat dit in goede harmonie verlopen is. Hiervoor ben ik het toetsteam van het Adviescollege zeer erkentelijk.
Het Adviescollege heeft een conclusie afgegeven over het programma EU btw e-commerce en geeft drie adviezen om het programma te verbeteren.
Kern van het BIT-advies
In haar definitieve advies geeft het Adviescollege aan dat het programma EU btw e-commerce middels het Noodspoor in korte tijd heeft gezorgd voor een werkende oplossing voor EU btw e-commerce. Echter, zonder doorontwikkeling van het Noodspoor voorziet het Adviescollege onnodige risico’s doordat het nog tekortkomingen kent. Zij geeft daarbij aan dat het programma dreigt te stagneren.
Verder constateert het Adviescollege dat de modernisering van het OB-domein weinig baat heeft bij de oplossingen die momenteel vanuit het Hoofdspoor geboden worden en concludeert zij dat de Belastingdienst onvoldoende grip heeft op het Hoofdspoor.
Het is goed te vernemen dat het Adviescollege in haar conclusie aangeeft dat het programma EU btw e-commerce middels het Noodspoor in korte tijd heeft gezorgd voor een werkende oplossing voor EU btw e-commerce.
Daarbij herken ik ook het beeld van het Adviescollege dat er tekortkomingen zijn verbonden aan het Noodspoor en dat verbetering vereist is om de continuïteit van de tijdelijke voorziening te verstevigen.
Ik onderken wel dat de realisatie niet eenvoudig is, in een complexe architectuur en organisatie plaatsvindt en veel sturing vraagt.
De Belastingdienst neemt daarom actie om meer samenhang in de besturing aan te brengen op de verschillende onderdelen van de aanpak van het OB-landschap: de modernisering van het landschap, EU btw e-commerce en de effecten op de uitvoering.
Het Adviescollege geeft de volgende adviezen:
• Ontwikkel de oplossing uit het Noodspoor door;
• Focus op effectieve modernisering van het OB-landschap;
• Herzie de opzet van het Hoofdspoor.
In de afrondende fase van de toets zijn de adviezen en de door de Belastingdienst hierop voorziene acties tussen het Adviescollege en ambtenaren van de Belastingdienst besproken. De door de Belastingdienst voorziene acties worden hieronder toegelicht.
De domeinarchitecturen van de Belastingdienst worden jaarlijks herijkt en geactualiseerd. Dit zal ook voor de domeinarchitectuur van de Omzetbelasting plaatsvinden en wel in het eerste kwartaal van 2022. De bijstelling van de domeinarchitectuur laat ik extern toetsen waarmee een geobjectiveerd beeld verkregen wordt. De geschiktheid, herbruikbaarheid van de generiek voorzieningen en realiseerbaarheid worden getoetst.
Uitkomst van de herijking en de externe objectivering betekent een heroverweging, op inhoud en volgorde, van de modernisering en op de organisatie van de werkzaamheden. Vanzelfsprekend maakt EU btw e-commerce, waaronder de opzet van het Hoofdspoor, op dat moment onderdeel uit van de heroverweging. Bij de heroverweging neemt de Belastingdienst nadrukkelijk mee dat risico’s, zoals genoemd door het Adviescollege, voor de uitvoering van het proces EU btw e-commerce moeten worden voorkomen. Het gaat dan onder andere om risico’s voor het dienstverleningsniveau voor bedrijven, de toezicht en beheerprocessen van de Belastingdienst en het voldoen aan Europese vereisten. Ik zeg toe dat de Belastingdienst de heroverweging deelt met het Adviescollege. Indien nieuwe inzichten leiden tot afwijkingen van het voorliggende BIT-advies zal ik de Kamer hierover informeren.
In de periode tot aan deze heroverweging zal ik ervoor zorgen dat de werkzaamheden waaraan de Belastingdienst momenteel werkt voor het Hoofdspoor worden afgerond. Het betreft hier met name werkzaamheden die nodig zijn voor de Belastingdienst om de Nederlandse bedrijven en buitenlandse bedrijven die Nederland als vestigingsland hebben gekozen, te kunnen faciliteren. Hiermee wordt voor deze doelgroep de voorzieningen conform de Europese eisen opgeleverd en getest en daarmee de werkzaamheden voor deze doelgroep afgerond.
De werkzaamheden voor het Noodspoor worden voortgezet. De continuïteit van het uitvoeringsproces, ondersteund door de tijdelijke voorzieningen in het Noodspoor, wordt de komende maanden waar nodig en passend verstevigd. Hiermee wordt geborgd dat de tijdelijke voorzieningen voldoende functioneren.
Ik dank het adviescollege hartelijk voor de verrichte werkzaamheden en het opgestelde advies.
De Staatssecretaris van Financiën, J.A. Vijlbrief
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35527-16.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.