De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 17 Luchtvaart worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 1.000 (x € 1.000).
II
In artikel 99 Nog Onverdeeld wordt het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 1.000 (x € 1.000).
Dit amendement regelt dat er voor de periode van 2020 tot en met 2023 een bedrag van
1 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor de verdere ontwikkeling van de elektrificatie
van de luchtvaartsector in Nederland.
Innovatie in de internationale luchtvaartsector is aan het versnellen. Waar voorheen
innovatie in de luchtvaart vooral het bouwen van grotere vliegtuigen betekende, lijkt
de nieuwe focus vooral te liggen op schonere, zuinigere en stillere vliegtuigen. De
ontwikkelingen gaan snel en ambities zijn groot. Afgelopen jaar werd al het eerste
elektrische passagiersvliegtuig op de jaarlijkse internationale luchtvaartbeurs gepresenteerd.
Grote namen als Rolls-Royce, Airbus en Easyjet zetten nu ook in op elektrisch vliegen.
In 2027 wil Easyjet in samenwerking met Wright Electric 270 passagiers elektrisch
gaan vervoeren op de route van Londen naar Amsterdam.
De potentie van elektrisch vliegen lijkt groot. Vooral voor de bestemmingen met kortere
afstanden tot en met 800 km lijkt elektrisch vliegen een uitkomst te zijn. Grofweg
wordt 45% van alle vluchten in de wereld binnen de 800 km gemaakt.
Nederland is het land van Fokker en KLM, luchtvaartbedrijven die veel groter zijn
geworden dan de kleine Nederlandse thuismarkt mogelijk zou maken. Van oudsher hebben
wij veel kennis in huis als het gaat om luchtvaarttechniek.
Het is een positie waarop we trots op mogen zijn en verder mogen stimuleren. Alleen
loopt Nederland het risico achterop te raken. De innovatie op elektrisch vliegen vindt
buiten onze grenzen plaats. De Noorse overheid heeft zich tot doel gesteld in 2040
alle binnenlandse vluchten elektrisch te maken. Angela Merkel heeft in haar Leipzig
Statement duidelijk gemaakt dat Duitsland leidend wil zijn op het gebied van klimaatvriendelijke
luchtvaart, onder andere door met waterstofcellen aangedreven elektromotoren. Nederland
kan voorop lopen, geld verdienen en het klimaat bedienen door te kiezen voor elektrisch
vliegen. Niet alleen is elektrisch vliegen beter voor het milieu; de eerste testen
van elektrische vliegtuigen laten zien dat ze tot 85% stiller zijn dan eerste generatie
vliegtuigen.
In Teuge worden nu al in de vorm van een «elektrisch vliegen» consortium met universiteiten,
hogescholen en lager onderwijs de eerste stappen gezet in het opdoen van kennis. Tegelijkertijd
investeert KLM in de ontwikkeling van elektrisch taxiën. Met de huidige best beschikbare
techniek kan men nu al op Schiphol 40.000.000 tot wel 198.000.000 kg kerosine per
jaar besparen, wat gelijk staat aan 120.000.000 tot 594.000.000 kg CO2. Deze 1 miljoen euro biedt het consortium toekomstperspectief voor de aankomende
jaren en biedt ruimte voor andere initiatieven op het gebied van elektrificatie van
de luchtvaart.
Dekking wordt gevonden uit artikel 99 Nog Onverdeeld uit de jaren 2020 en 2021. De
Minister wordt verzocht om bij de 1e suppletoire begroting (voorjaarsnota) de middelen
in de juiste jaren te zetten.