Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35095-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35095-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in:
1. De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de departementale begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming,
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
2 |
2.2 |
De Beleidsartikelen |
5 |
31 Politie |
6 |
|
32 Rechtspleging en rechtsbijstand |
7 |
|
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
9 |
|
34 Straffen en beschermen |
11 |
|
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
13 |
|
37 Migratie |
14 |
|
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
16 |
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
16 |
|
92 Nominaal en Onvoorzien |
17 |
|
93 Geheim |
18 |
Dit is de tweede suppletoire begroting 2018 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2018 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2018).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2esuppletoire begroting 2018» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen-mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
Beleidsartikel |
Uitgaven |
|
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2018 |
12.218.217 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2018 |
12.534.720 |
|
Belangrijkste suppletoire uitgaven mutaties: |
||
1. Uitwerkingskader meldkamer |
31 |
– 15.300 |
2. Politie |
31 |
52.000 |
3. Steun wederopbouw Sint Maarten |
31, 34 |
10.375 |
4. Verdeling cybersecurity gelden 2018 |
31,32,33,34,36 |
18.650 |
5. Rechtsbijstand |
32 |
– 12.000 |
6. Afpakken |
33 |
30.000 |
7. Kasschuif afpakken |
33 |
– 26.350 |
8. Openbaar Ministerie (OM) ICT |
33 |
10.000 |
9. Kasschuif rijksbijdrage aan DJI |
34 |
116.600 |
10. DJI Forensische Zorg |
34 |
18.168 |
11. Uitwerkingskader meldkamer brede doeluitkering rampenbestrijding (BDUR) |
36 |
15.300 |
12. Asiel: Oda-toerekening |
37 |
42.039 |
13. Nidos |
37 |
20.345 |
14.Inzet eigen vermogen COA |
37 |
19.850 |
15. Inzet eigen vermogen IND |
37 |
11.027 |
16. Europol/Eurojust |
91 |
– 16.000 |
Overige mutaties |
16.871 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2018 |
12.846.295 |
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
1. 1. Uitwerkingskader meldkamer
Het uitwerkingskader legt de nieuwe werkwijze van de meldkamers vast, en gaat ook in op de hoofdlijnen van de wetswijziging en de financiële afspraken over de bekostiging van het beheer van de meldkamers door de politie. In 2018 is hiervoor € 15,3 mln. beschikbaar gesteld. De mutatie betreft een budgettaire overboeking naar de BDUR (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding) als vergoeding aan de veiligheidsregio’s voor de kosten bij samenvoeging van de meldkamers. Zie ook post 11.
2. Politie
Voor 2018 wordt € 52 mln. van de resterende Regeerakkoordmiddelen vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting bijgeschreven op de JenV-begroting. Deze incidentele middelen worden aangewend voor een eenmalige impuls in lokale capaciteit (€ 33 mln.) en voor de implementatie van een toekomstbestendige toegangsbeveiliging van de politie (€ 19 mln.).
3. Steun wederopbouw Sint Maarten
Bij de 2e suppletoire begroting is € 10,3 mln. overgeheveld van de BZK-begroting naar de JenV-begroting voor de verrekening van uitgaven aan Directe Steun tussen 1 december 2017 en 1 november 2018. Het betreft uitgaven gedaan door DJI en Politie aan Directe Steun activiteiten ten behoeve van Sint Maarten.
4. Cybersecurity 2018
Het Kabinet heeft in 2018 € 30 mln. extra vrijgemaakt voor cybersecurity en de aanpak van cybercrime. Hiermee wordt een aantal maatregelen en instrumenten gefinancierd die vrijwel direct een bijdrage zullen leveren aan het digitaal veiliger maken van Nederland. Een deel van de beschikbaar gestelde middelen ad € 11,35 mln., is bij de 2e suppletoire begroting overgeheveld naar de volgende ministeries (IenW, EZK, OCW, VWS, BuZa, Defensie en BZK) ten behoeve van dit traject. Het restant ad € 18,65 mln. wordt door JenV ingezet voor cybersecurity.
5. Rechtsbijstand
Bij rechtsbijstand wordt een volume meevaller verwacht als gevolg van een lagere realisatie van het aantal toevoegingen dan eerder begroot.
6. Afpakken
Voor 2018 wordt € 30 mln. vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting bijgeschreven op de JenV-begroting voor de aanpak van het afpakken van crimineel vermogen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de verbetering van de registratie van de opbrengsten bij het OM en de Belastingdienst.
7. Kasschuif afpakken
Een groot aantal van de bij de regio’s belegde projecten voor de aanpak van het afpakken van crimineel vermogen starten pas in 2019. Om de bijdrage in overeenstemming te brengen met de uitgaven is een kasschuif van € 26,3 mln. toegepast ten laste van 2018 naar de jaren 2019 tot en met 2022. Een deel van de kosten in 2018 zijn opstartkosten voor het verdere verloop van projecten in 2019. Zie ook post 6.
8. Openbaar Ministerie (OM) ICT
Het Openbaar Ministerie verwacht een tekort van circa € 10 mln. op het ICT-budget. Door het OM zijn er reeds maatregelen genomen om het tekort voor 2018 zoveel mogelijk te beheersen.
9. Kasschuif rijksbijdrage aan DJI
Binnen de rijksbijdrage DJI is een kasschuif toegepast om de rijksbijdrage in overeenstemming te brengen met de afgesproken productie.
10. DJI Forensische Zorg
Bij de forensische zorg van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is er in 2018 een hogere instroom en een langere verblijfsduur in de inrichtingen dan geraamd.
11. Uitwerkingskader meldkamer BDUR
Betreft de budgettaire overboeking van artikel 31 naar artikel 36. De gelden worden aan de Veiligheidsregio’s beschikbaar gesteld via de BDUR (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding). Zie ook post 1.
12. Asiel: Oda-toerekening
De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance). Op basis van de reguliere herijking van de raming is de instroomraming voor het COA voor 2018 bijgesteld van 30.000 naar 37.000 asielzoekers. De ODA-toerekening wordt daarom naar boven bijgesteld, JenV ontvangt € 42 mln. van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
13. Nidos
Dit betreft de desaldering van de ontvangst van de afrekening 2017 van Nidos waarbij de uitgaven en ontvangsten zijn verhoogd met € 20,3 mln.
14. Inzet eigen vermogen COA
Bij het COA is sprake van een maximaal eigen vermogen. Het surplus boven het eigen vermogen wordt ingezet ten behoeve van de kosten van de hogere bezetting die wordt verwacht bij COA.
15. Inzet eigen vermogen IND
Het eigen vermogen van de IND is conform de agentschapsregeling afgeroomd en de vrijgekomen middelen worden ingezet voor de beschikking 2018 van de IND.
16. Europol/Eurojust
De verrekening met het Rijksvastgoedbedrijf van de egalisatieregeling met betrekking tot het HGIS-onderdeel (Homogene Groep Internationale samenwerking) Europol/Eurojust is vertraagd en komt niet tot betaling in 2018.
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
|
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2018 |
1.596.196 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2018 |
1.608.844 |
|
Belangrijkste suppletoire ontvangsten mutaties: |
||
1. Politie bijdragen |
31 |
10.236 |
2. Griffierechten |
32 |
– 15.000 |
3. Effect schikking ING |
33 |
624.000 |
4. Afpakken |
33 |
– 50.000 |
5. Boeten en transacties |
33 |
– 47.200 |
6. Nidos |
37 |
20.345 |
7. Inzet eigen vermogen COA |
37 |
19.850 |
8. Inzet eigen vermogen IND |
37 |
11.027 |
Overige mutaties |
33.956 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2018 |
2.216.058 |
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
1. Politie bijdrage
Als gevolg van een terugvordering van niet bestede bijzondere rijksbijdragen over 2017 is een meevaller van € 10,2 mln. ontstaan.
2. Griffierechten
Door een lagere instroom aan zaken bij de rechtspraak dan geprognosticeerd vallen de griffierechten-ontvangsten lager uit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 15 mln.
3. Effect schikking ING
In 2018 is een schikking met ING (€ 775 mln.) getroffen. In de JenV-begroting is rekening gehouden met te ontvangen bedragen vanwege afpakken. Per saldo bedraagt de meevaller € 624 mln. Deze vloeit naar de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.
4. Afpakken
Op het onderdeel «kleinere afpakopbrengsten» wordt een tegenvaller van circa € 50 mln. verwacht ten laste van de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.
5. Boeten en transacties (B&T)
Bij B&T is de verwachting dat de ontvangsten met € 47,2 mln. achterblijven, voornamelijk als gevolg van de politie CAO-acties. Deze mutatie is ten laste van de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.
6. Nidos
Dit betreft de desaldering van de ontvangst van de afrekening 2017 van Nidos. Zie ook uitgaven.
7. Inzet eigen vermogen COA
Bij het COA is sprake van een maximaal eigen vermogen. Het surplus boven het eigen vermogen wordt ingezet voor de hogere bezetting die wordt verwacht bij COA. Zie ook uitgaven.
8. Inzet eigen vermogen IND
Het eigen vermogen van de IND is conform de agentschapsregeling afgeroomd en de vrijgekomen middelen worden ingezet voor de beschikking 2018 van de IND. Zie ook uitgaven.
Hieronder een overzicht per beleidsartikel van de mutaties sinds de vastgestelde begroting.
Onder de tabellen worden de mutaties 2e suppletoire begroting toegelicht die groter zijn dan € 5 mln.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
5.689.556 |
5.843.566 |
– 10.790 |
61.698 |
5.894.474 |
|
Programma-uitgaven |
5.698.929 |
5.852.939 |
– 10.790 |
61.698 |
5.903.847 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||
31.2 Bekostiging nationale politie |
||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||
Politie |
5.538.917 |
5.673.899 |
445 |
66.031 |
5.740.375 |
|
Politieacademie |
2.920 |
2.856 |
0 |
0 |
2.856 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||
BES brandweer- en politiekorps |
18.844 |
26.235 |
0 |
– 3.133 |
23.102 |
|
Opdrachten |
||||||
Taptolken |
12.383 |
10.628 |
0 |
0 |
10.628 |
|
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie |
||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||
Internationale samenwerkingsoperaties |
10.750 |
10.795 |
0 |
– 800 |
9.995 |
|
Beheer multisystemen |
95.684 |
114.242 |
– 11.210 |
0 |
103.032 |
|
Overige bijdragen ZBO's/RWT's |
828 |
845 |
– 17 |
0 |
828 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg |
805 |
917 |
– 17 |
0 |
900 |
|
Subsidies |
||||||
Opsporing |
722 |
714 |
– 14 |
0 |
700 |
|
Overige subsidies |
515 |
525 |
– 10 |
– 500 |
15 |
|
Opdrachten |
||||||
Providers |
10.247 |
9.239 |
0 |
– 900 |
8.339 |
|
Overige opdrachten |
1.600 |
230 |
133 |
1.500 |
1.863 |
|
Bijdragen Sociale fondsen |
||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
4.714 |
1.814 |
– 100 |
– 500 |
1.214 |
|
Ontvangsten |
500 |
500 |
0 |
10.236 |
10.736 |
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de Politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de Politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
Nationale Politie € 66,5 mln.
• Voor 2018 wordt € 52 mln. van de resterende Regeerakkoordmiddelen vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting bijgeschreven op de JenV-begroting. Deze incidentele middelen worden aangewend voor een eenmalige impuls in lokale capaciteit (€ 33 mln.) en voor de implementatie van een toekomstbestendige toegangsbeveiliging van de politie (€ 19 mln.).
• Bij de 2e suppletoire begroting is € 10,3 mln. overgeheveld van de BZK- begroting naar de JenV-begroting voor de verrekening van uitgaven aan Directe Steun tussen 1 december 2017 en 1 november 2018. Het betreft uitgaven gedaan door DJI (€ 5,1 mln.) en Politie (€ 5,3 mln.) aan Directe Steun activiteiten ten behoeve van Sint Maarten.
• € 5,1 mln. ten behoeve van cybersecurity en aanpak van cybercrime.
• Het restant betreft enkele mutaties kleiner dan € € 2 mln.
Beheer multisystemen € – 11.210
• Het uitwerkingskader legt de nieuwe werkwijze van de meldkamers vast, en gaat ook in op de hoofdlijnen van de wetswijziging en de financiële afspraken over de bekostiging van het beheer van de meldkamers door de politie. In 2018 is hiervoor € 15,3 mln. beschikbaar gesteld. De mutatie betreft een budgettaire overboeking naar de BDUR (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding) als vergoeding aan de veiligheidsregio’s voor de kosten bij samenvoeging van de meldkamers
• Het restant bedrag betreft een bijdrage van € 4,1 van VWS aan JenV voor gebruikers van het C2000-netwerk in de exploitatiekosten. Dit betreft een jaarlijkse boeking.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 10,2 mln. als gevolg van een terugvordering van niet bestede bijzondere rijksbijdragen uit 2017 en andere jaren.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
1.459.844 |
1.453.138 |
– 5.664 |
– 5.939 |
1.441.535 |
|
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad |
||||||
Personeel |
26.155 |
25.955 |
– 93 |
1.385 |
27.247 |
|
waarvan eigen personeel |
25.357 |
24.153 |
– 93 |
400 |
24.460 |
|
waarvan externe inhuur |
775 |
748 |
0 |
985 |
1.733 |
|
waarvan overig personeel |
23 |
1.054 |
0 |
0 |
1.054 |
|
Materieel |
2.507 |
3.563 |
– 3 |
– 199 |
3.361 |
|
waarvan ICT |
1.100 |
1.723 |
0 |
0 |
1.723 |
|
waarvan SSO's |
62 |
61 |
0 |
0 |
61 |
|
waarvan overig materieel |
1.345 |
1.779 |
– 3 |
– 199 |
1.577 |
|
Programma-uitgaven |
1.431.182 |
1.423.620 |
– 5.568 |
– 7.125 |
1.410.927 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
||||||
Bijdrage ZBO/RWT |
||||||
Raad voor Rechtsbijstand |
47.099 |
48.165 |
0 |
750 |
48.915 |
|
Bureau Financieel Toezicht |
2.289 |
5.912 |
– 9 |
0 |
5.903 |
|
Subsidies |
||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
361 |
371 |
472 |
0 |
843 |
|
Overige subsidies |
115 |
115 |
0 |
0 |
115 |
|
Opdrachten |
||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
14.027 |
12.235 |
0 |
– 1.100 |
11.135 |
|
Toevoegingen rechtsbijstand |
418.222 |
385.587 |
0 |
– 12.750 |
372.837 |
|
Mediation in Strafrecht |
0 |
1.600 |
– 400 |
300 |
1.500 |
|
Overige opdrachten |
1.402 |
747 |
400 |
0 |
1.147 |
|
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
||||||
Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak |
922.853 |
943.413 |
– 5.757 |
3.323 |
940.979 |
|
Bijdrage ZBO/RWT |
||||||
Autoriteit Persoonsgegevens |
12.851 |
13.135 |
– 70 |
2.200 |
15.265 |
|
College voor de Rechten van de Mens |
7.031 |
7.186 |
– 38 |
2 |
7.150 |
|
Centraal Administratie Kantoor |
0 |
62 |
– 62 |
0 |
0 |
|
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen |
1.618 |
1.652 |
– 9 |
0 |
1.643 |
|
Overige bijdragen ZBO's/RWT's |
725 |
1.033 |
– 3 |
0 |
1.030 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||
Bijdragen Rechtspleging |
92 |
92 |
– 92 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||
Subsidies Rechtspleging |
645 |
688 |
0 |
0 |
688 |
|
Subsidies Wetgeving |
1.487 |
1.520 |
0 |
0 |
1.520 |
|
Opdrachten |
||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
0 |
15 |
0 |
0 |
15 |
|
Overige opdrachten |
365 |
92 |
0 |
150 |
242 |
|
Ontvangsten |
206.078 |
177.139 |
0 |
– 11.600 |
165.539 |
|
waarvan griffierechten |
200.078 |
173.604 |
0 |
– 14.600 |
159.004 |
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
Toevoegingen Rechtsbijstand € – 12,8 mln.
Bij rechtsbijstand wordt een meevaller voorzien van € 12 mln. doordat een volume meevaller wordt verwacht als gevolg van een lagere realisatie van het aantal toevoegingen dan eerder begroot. Het restant van de verlaging ad € – 0,8 mln. wordt veroorzaakt door een technische mutatie.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 11,6 mln.
Door een lagere instroom aan zaken bij de rechtspraak dan geprognosticeerd vallen de griffieontvangsten lager uit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 15 mln. Het restant betreft kleinere mutaties op overige ontvangsten.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
731.997 |
760.429 |
13.520 |
20.051 |
794.000 |
|
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie |
||||||
Personeel |
365.872 |
390.669 |
4.620 |
27.018 |
422.307 |
|
waarvan eigen personeel |
339.578 |
363.794 |
4.633 |
8.300 |
376.727 |
|
waarvan externe inhuur |
24.378 |
24.914 |
– 4 |
18.718 |
43.628 |
|
waarvan overig personeel |
1.916 |
1.961 |
– 9 |
0 |
1.952 |
|
Materieel |
123.468 |
123.737 |
536 |
3.944 |
128.217 |
|
waarvan ICT |
10.620 |
10.702 |
618 |
1.277 |
12.597 |
|
waarvan SSO's |
54.343 |
54.470 |
– 823 |
2.483 |
56.130 |
|
waarvan overig materieel |
58.505 |
58.565 |
741 |
184 |
59.490 |
|
Programma-uitgaven |
242.657 |
246.023 |
8.364 |
– 10.911 |
243.476 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie |
||||||
Bijdrage medeoverheden |
||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra |
7.492 |
8.648 |
– 326 |
0 |
8.322 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
1.937 |
1.956 |
– 3 |
0 |
1.953 |
|
Overige bijdrage medeoverheden |
1.029 |
1.050 |
– 4 |
0 |
1.046 |
|
Subsidies |
||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
3.887 |
3.946 |
0 |
705 |
4.651 |
|
Keurmerk Veilig Ondernemen |
1.364 |
1.375 |
0 |
0 |
1.375 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
1.610 |
1.622 |
0 |
0 |
1.622 |
|
Veiligheid Kleine Bedrijven |
323 |
323 |
0 |
0 |
323 |
|
Overige subsidies |
1.010 |
1.029 |
0 |
1.200 |
2.229 |
|
Opdrachten |
||||||
Overige opdrachten |
103 |
105 |
0 |
140 |
245 |
|
33.3 Opsporing en vervolging |
||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||
Nederlands Forensisch Instituut |
66.403 |
68.748 |
495 |
570 |
69.813 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||
BES Staatkundige hervorming Nederlandse antillen |
4.519 |
6.879 |
– 17 |
– 244 |
6.618 |
|
FIU.Nederland |
4.850 |
4.856 |
– 101 |
0 |
4.755 |
|
aanpak ondermijning |
0 |
5.000 |
0 |
0 |
5.000 |
|
Overig bijdragen medeoverheden |
7.940 |
6.770 |
467 |
6.378 |
13.615 |
|
Subsidies |
||||||
CCV |
695 |
705 |
0 |
– 705 |
0 |
|
Overige subsidies |
2.504 |
2.673 |
253 |
1.290 |
4.216 |
|
Opdrachten |
||||||
Schadeloosstellingen |
20.035 |
20.035 |
0 |
0 |
20.035 |
|
Keten Informatie Management |
0 |
0 |
7.288 |
– 3.364 |
3.924 |
|
Onrechtmatige Detentie |
11.209 |
10.959 |
0 |
0 |
10.959 |
|
Gerechtskosten |
32.854 |
31.502 |
– 5 |
0 |
31.497 |
|
Restituties ontvangsten voorgaande jaren |
0 |
0 |
0 |
4.440 |
4.440 |
|
Verkeershandhaving OM |
25.152 |
20.352 |
– 2.841 |
– 1.200 |
16.311 |
|
Afpakken |
3.503 |
3.869 |
2.836 |
– 4.989 |
1.716 |
|
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpen |
15.354 |
15.354 |
– 2 |
– 978 |
14.374 |
|
Overige opdrachten |
16.124 |
15.226 |
349 |
– 13.912 |
1.663 |
|
Garanties |
||||||
Faillissementscuratoren |
3.760 |
3.831 |
0 |
600 |
4.431 |
|
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten |
9.000 |
9.210 |
– 25 |
– 842 |
8.343 |
|
Ontvangsten |
1.122.957 |
1.119.957 |
624.000 |
– 97.200 |
1.646.757 |
|
waarvan Boeten en Transacties |
857.597 |
857.597 |
675.000 |
– 47.200 |
1.485.397 |
|
waarvan Afpakken |
252.360 |
252.360 |
– 51.000 |
– 50.000 |
151.360 |
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de Raad voor de Rechtspraak, de bijdragen genoemd onder bijdrage medeoverheden, de bijdrage aan het agentschap NFI, de bijdrage aan DRZ en aan het ZBO Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen aan diverse instellingen zoals het CCV en KVO juridisch verplicht alsmede het budget gerechtskosten.
Toelichting op beleidsartikel 33
Mutaties uitgaven
Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in totaal met circa € 36,1 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door mutaties op eigen personeel en inhuur extern. De grootste mutaties worden hieronder toegelicht
Eigen personeel OM € 12,9 mln.
Dit bedrag bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 3 mln., zoals:
• Een bijdrage van de Nationale politie aan het OM voor additionele inzet parketsecretarissen.
• € 1,8 mln. ten behoeve van cybersecurity en aanpak cybercrime
• Voor versterking strafrechtketen € 2,3 mln.
• Het restant betreft diverse kleinere mutaties.
Extern inhuur OM € 18,7 mln.
• € 8,4 mln. voor Alle Zaken Digitaal (AZD). Betreft een technische verdeling van het budget «Digitalisering werkprocessen strafrechtketen» die bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld.
• Het Openbaar Ministerie verwacht een tekort van ruim € 10 mln. op het ICT-budget. Door het OM zijn er reeds maatregelen genomen om het tekort voor 2018 zoveel mogelijk te beheersen.
• Het restant betreft een gering aantal kleine mutaties.
• Een technische mutatie van € 5 mln. tussen het onderdeel FIU Nederland en aanpak ondermijning voor innovaties binnen de strafrechtketen en voor creativiteit in de aanpak van ondermijning.
• Voor 2018 wordt € 30 mln. vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting bijgeschreven op de JenV-begroting voor de aanpak van het afpakken van crimineel vermogen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de verbetering van de registratie van de opbrengsten bij het OM en de belastingdienst.
• Een kasschuif op afpakken. Een groot aantal van de bij de regio’s belegde projecten voor de aanpak van het afpakken van crimineel vermogen starten pas in 2019. Om de bijdrage in overeenstemming te brengen met de uitgaven is een kasschuif van € 26,3 mln. toegepast ten laste van 2018 naar de jaren 2019 tot en met 2022. Een deel van de kosten in 2018 zijn opstartkosten voor het verdere verloop van projecten in 2019.
• Overig opsporing en vervolging € 6,8 mln. ten behoeve van cybersecurity en aanpak van cybercrime
• Opdrachten overig opsporing en vervolging € – 13,6 mln. waarvan € – 13,9 mln. de technische verdeling betreft van het budget «Digitalisering werkprocessen strafrechtketen» die bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 526,8 mln. Deze mutatie wordt veroorzaakt door de onderstaande posten. Deze mee- en tegenvallers vloeien direct naar de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.
• In 2018 is een schikking met ING (€ 775 mln.) getroffen. In de JenV-begroting is al rekening gehouden met te ontvangen bedragen vanwege afpakken. Per saldo bedraagt de meevaller € 624 mln. Deze vloeit naar de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.
• Op het onderdeel «kleinere afpakopbrengsten» wordt een tegenvaller van circa € 50 mln. verwacht ten laste van de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.
• Bij boeten en transacties is de verwachting dat de ontvangsten met € 47,2 mln. achterblijven, voornamelijk als gevolg van de politie CAO-acties. Deze mutatie is ten laste van de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
2.406.500 |
2.508.048 |
107.455 |
34.036 |
2.649.539 |
|
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming |
||||||
Personeel |
136.062 |
141.418 |
– 723 |
3.211 |
143.906 |
|
waarvan eigen personeel |
129.521 |
135.731 |
– 716 |
3.211 |
138.226 |
|
waarvan externe inhuur |
5.317 |
4.434 |
– 1 |
0 |
4.433 |
|
waarvan overig personeel |
1.224 |
1.253 |
– 6 |
0 |
1.247 |
|
Materieel |
38.337 |
37.549 |
– 395 |
2.200 |
39.354 |
|
waarvan ICT |
14.107 |
13.503 |
– 2 |
2.000 |
15.501 |
|
waarvan SSO's |
15.213 |
15.529 |
– 392 |
200 |
15.337 |
|
waarvan overig materieel |
9.017 |
8.517 |
– 1 |
0 |
8.516 |
|
Programma-uitgaven |
2.232.101 |
2.329.081 |
108.573 |
22.265 |
2.459.919 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||
34.2 Preventieve maatregelen |
||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||
Dienst Justis |
3.587 |
3.636 |
– 75 |
0 |
3.561 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||
Overige bijdragen medeoverheden |
957 |
957 |
0 |
2.665 |
3.622 |
|
Subsidies |
||||||
Integriteit |
2.748 |
2.800 |
0 |
– 500 |
2.300 |
|
Overige subsidies |
4.291 |
4.904 |
0 |
– 1.980 |
2.924 |
|
Opdrachten |
||||||
Kansspelbeleid |
592 |
392 |
0 |
0 |
392 |
|
Overige opdrachten |
2.600 |
2.600 |
0 |
2.165 |
4.765 |
|
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier |
828.583 |
870.812 |
110.270 |
9.312 |
990.394 |
|
DJI-Forensische zorg |
765.617 |
804.561 |
– 772 |
18.168 |
821.957 |
|
CJIB |
110.655 |
115.631 |
– 649 |
3.664 |
118.646 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
||||||
Reclassering Nederland |
137.458 |
145.062 |
50 |
330 |
145.442 |
|
Leger des Heils |
21.871 |
22.624 |
0 |
– 1.300 |
21.324 |
|
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland |
67.807 |
71.473 |
0 |
1.300 |
72.773 |
|
Centraal Administratie Kantoor |
0 |
2 |
– 2 |
0 |
0 |
|
Overige bijdragen ZBO's/RWT's |
0 |
600 |
– 63 |
– 537 |
0 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||
Overige bijdragen medeoverheden |
2.500 |
1.990 |
460 |
– 27 |
2.423 |
|
Subsidies |
||||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden |
4.109 |
4.183 |
0 |
0 |
4.183 |
|
Overige subsidies |
3.868 |
3.944 |
– 3 |
3.000 |
6.941 |
|
Opdrachten |
||||||
Forensische zorg |
1.500 |
1.500 |
527 |
– 1.000 |
1.027 |
|
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging |
9.809 |
3.392 |
0 |
– 2.771 |
621 |
|
Terugdringen recidive |
9.000 |
8.600 |
0 |
– 4.471 |
4.129 |
|
Overige opdrachten |
6.222 |
6.921 |
– 674 |
– 560 |
5.687 |
|
34.4 Slachtofferzorg |
||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven |
6.101 |
6.520 |
– 41 |
0 |
6.479 |
|
Slachtofferhulp Nederland |
40.200 |
36.351 |
0 |
– 3.000 |
33.351 |
|
Subsidies |
||||||
Stichting Slachtoffer in Beeld |
1.833 |
1.879 |
0 |
0 |
1.879 |
|
Opdrachten |
||||||
Slachtofferzorg |
8.927 |
7.925 |
0 |
– 4.462 |
3.463 |
|
Schadefonds Geweldsmisdrijven |
21.319 |
21.519 |
0 |
– 1.300 |
20.219 |
|
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen |
1.400 |
1.400 |
0 |
0 |
1.400 |
|
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties |
||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||
DJI – jeugd |
137.687 |
142.115 |
1.046 |
9.290 |
152.451 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
||||||
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage |
1.758 |
1.789 |
0 |
0 |
1.789 |
|
Halt |
10.206 |
11.946 |
0 |
141 |
12.087 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||
BES Voogdijraad |
1.044 |
1.069 |
0 |
0 |
1.069 |
|
Overige bijdragen medeoverheden |
0 |
250 |
0 |
211 |
461 |
|
Subsidies |
||||||
Jeugdbescherming |
2.039 |
2.087 |
0 |
75 |
2.162 |
|
Overige subsidies |
3.284 |
1.870 |
0 |
1.710 |
3.580 |
|
Opdrachten |
||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen |
1.999 |
5.806 |
0 |
– 3.952 |
1.854 |
|
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
3.921 |
3.921 |
– 1 |
– 1.000 |
2.920 |
|
Overige opdrachten |
6.609 |
6.050 |
– 1.500 |
– 2.906 |
1.644 |
|
Ontvangsten |
83.480 |
120.198 |
0 |
12.853 |
133.051 |
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.), HIC projecten, IAKenJ projecten en opdrachten voor de uitvoering van opgelegde gedragsinterventies.
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
DJI gevangeniswezen regulier € 119,6
• Binnen de rijksbijdrage DJI is een kasschuif van € 116,6 mln. toegepast ten gunste van 2018 en ten laste van de jaren 2019 tot en met 2023. Dit om de rijksbijdrage in overeenstemming te brengen met de afgesproken productie.
• Bij de 2e suppletoire begroting is € 10,3 mln. overgeheveld van de BZK-begroting naar de JenV begroting voor de verrekening van uitgaven aan Directe Steun tussen 1 december 2017 en 1 november 2018. Het betreft uitgaven gedaan door DJI (€ 5,1 mln.) en Politie (€ 5,3 mln.) aan Directe Steun activiteiten ten behoeve van Sint Maarten. Zie ook artikel 31. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties
DJI Forensisch zorg € 17,4 mln.
Bij de forensische zorg van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is het budget met € 18,2 mln. verhoogd vanwege een hogere instroom en een langere verblijfsduur in de inrichtingen dan geraamd. Het restant betreft een aantal kleine mutaties.
Vanuit JenV is structureel budget overgeheveld aan OCW voor het onderwijs aan jeugdige gedetineerden. Deze middelen zijn bij OCW geoormerkt. Vanwege de onderbezetting bij JJI's en daaruit volgende onderuitputting bij OCW op deze middelen, vindt een verrekening plaats tussen OCW en JenV van € 9,3 mln. Het restant betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 12,9 mln.
Bij Dienst Justis wordt een meevaller verwacht van € 9 mln. op het financieringsresultaat. Het overige overschot betreft een aantal kleinere ontvangsten.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
285.677 |
266.696 |
11.852 |
– 5.247 |
273.301 |
|
Programma-uitgaven |
285.677 |
266.696 |
11.852 |
– 5.247 |
273.301 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
93% |
94% |
||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||
Overige bijdragen agentschappen |
321 |
321 |
0 |
0 |
321 |
|
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||
Instituut Fysieke Veiligheid |
29.436 |
28.503 |
– 72 |
892 |
29.323 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
179.302 |
181.629 |
15.273 |
– 892 |
196.010 |
|
Overige bijdragen medeoverheden |
35.374 |
16.671 |
– 3.317 |
– 5.543 |
7.811 |
|
Subsidies |
||||||
Nederlands Rode Kruis |
1.224 |
1.257 |
0 |
0 |
1.257 |
|
Nationaal Veiligheids Instituut |
1.274 |
1.274 |
0 |
0 |
1.274 |
|
Overige subsidies |
2.425 |
2.433 |
0 |
2.000 |
4.433 |
|
Opdrachten |
||||||
Project NL-Alert |
5.948 |
5.948 |
– 1 |
0 |
5.947 |
|
Opdrachten NCSC |
12.366 |
9.766 |
– 2 |
– 2.199 |
7.565 |
|
Overige opdrachten |
6.501 |
6.231 |
– 1 |
495 |
6.725 |
|
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid |
||||||
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
11.506 |
12.663 |
– 28 |
0 |
12.635 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.
Toelichting op beleidsartikel 36
Mutaties uitgaven
Brede doeluitkering Rampenbestrijding € 14,4 mln.
Het uitwerkingskader legt de nieuwe werkwijze van de meldkamers vast, en gaat ook in op de hoofdlijnen van de wetswijziging en de financiële afspraken over de bekostiging van het beheer van de meldkamers door de politie. In 2018 is hiervoor € 15,3 mln. beschikbaar gesteld. De mutatie betreft een budgettaire overboeking naar de BDUR (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding) als vergoeding aan de veiligheidsregio’s voor de kosten bij samenvoeging van de meldkamers. Zie ook artikel 31.
Overige bijdragen € – 8,9
Dit bedrag bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 3 mln., zoals:
• Een bijdrage aan Defensie van € 1,5 mln. voor inzet HRB-pelotons (Hoog Risico Beveiliging).
• Een bijdrage aan BZ van € 2,5 mln. voor PNR (Passenger Name Record).
• Een bijdrage aan Financien van € 1,4 mln. voor de uitvoering van het terrorisme financieringsbeleid door het Financieel Expertise Centrum (FEC). Deze gelden worden via het Ministerie van Financiën aan het FEC ter beschikking gesteld.
• Het restant bestaat uit diverse kleinere mutaties.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
1.181.800 |
1.247.661 |
39.961 |
64.457 |
1.352.079 |
|
Programma-uitgaven |
1.181.800 |
1.247.661 |
39.961 |
64.457 |
1.352.079 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||
37.2 |
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
|||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst |
330.035 |
342.119 |
19.774 |
0 |
361.893 |
|
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra |
80.706 |
82.484 |
– 307 |
2.400 |
84.577 |
|
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers |
595.698 |
638.547 |
22.052 |
42.235 |
702.834 |
|
Nidos-opvang |
118.790 |
121.601 |
0 |
17.945 |
139.546 |
|
Subsidies |
||||||
Vluchtelingenwerk Nederland |
9.428 |
9.633 |
0 |
0 |
9.633 |
|
Overige subsidies |
1.666 |
1.673 |
392 |
– 171 |
1.894 |
|
Opdrachten |
||||||
Keteninformatisering |
5.198 |
5.244 |
– 7 |
0 |
5.237 |
|
Versterking vreemdelingenketen |
2.803 |
12.232 |
– 1.938 |
148 |
10.442 |
|
37.3 |
Terugkeer |
|||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||
DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning) |
8.424 |
9.825 |
– 1 |
– 200 |
9.624 |
|
Subsidies |
||||||
REAN-regeling |
6.547 |
5.824 |
– 1 |
– 150 |
5.673 |
|
Overige subsidies |
2.500 |
2.547 |
0 |
150 |
2.697 |
|
Opdrachten |
||||||
Vreemdelingen vertrek |
20.005 |
15.932 |
– 3 |
2.100 |
18.029 |
|
Ontvangsten |
156.600 |
165.200 |
41.808 |
21.645 |
228.653 |
De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
Algemeen artikel 37 Vreemdelingen
Stortingen in de asielreserve
Bij de voorjaarsbesluitvorming is besloten om middelen die in 2018 niet ingezet zullen worden in de asielreserve te storten zodat deze in 2019 kunnen dienen als dekking van de hogere kosten door de hogere asielinstroom (ten opzichte van de JenV-begroting 2018).
In totaal gaat het om een storting van € 118,1 mln. in 2018.
Stand per 1/1/2018 |
Verwachte toevoeging in jaar begroting 2018 |
Verwachte onttrekkingen 2018 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2018 |
Verwachte stand per 1/1/2019 |
---|---|---|---|---|
128,9 |
83,0 |
165,7 |
35,1 |
81,3 |
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) € 19,8 mln.
Het eigen vermogen van de IND is conform de agentschapsregeling afgeroomd voor € 11 mln. Daarnaast heeft een desaldering plaatsgevonden van het opdrachtgeversresultaat 2017 voor € 8,6 mln. Deze vrijgekomen middelen (totaal € 19,6 mln.) worden ingezet voor de beschikking 2018 van de IND.
Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) € 64,3 mln.
• Bij het COA is sprake van een maximaal eigen vermogen. Het surplus € 19,9 mln. boven het eigen vermogen wordt ingezet ten behoeve van de kosten van de hogere bezetting die wordt verwacht bij het COA in 2018.
• ODA-toerekening: kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance). Op basis van de reguliere herijking van de raming is de instroomraming voor het COA voor 2018 bijgesteld van 30.000 naar 37.000 asielzoekers. De ODA-toerekening wordt daarom naar boven bijgesteld, JenV ontvangt € 42 mln. van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
• Het restant betreft kleinere mutaties zoals een bijdrage van BZK van € 3 mln. voor het programma Flexibilisering Asielketens.
Nidos opvang € 17,9 mln.
Betreft een desaldering van de ontvangst van de afrekening 2017 van Nidos voor € 20,3 mln. Voorts is er een overboeking van € 2,4 mln. naar vreemdelingenbewaring inzake kosten voor overplaatsen van containers naar de inrichting op Bonaire, Caribisch Nederland ten behoeve van vreemdelingenbewaring.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 63,5 mln.
De verhoging van dit ontvangstenartikel heeft voornamelijk betrekking op de desalderingen van de uitgaven en ontvangsten bij de onderstaande posten:
• IND voor totaal € 19,6 mln. met betrekking tot het eigen vermogen en het opdrachtgeversresultaat 2017 (zie uitgaven).
• COA voor € 19,9 mln. met betrekking tot het eigen vermogen (zie uitgaven).
• Nidos voor € 20,3 mln. op basis van de ontvangst afrekening 2017 (zie uitgaven).
• Het overgebleven saldo bestaat uit diverse kleinere ontvangsten.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
429.402 |
437.206 |
– 679 |
– 6.160 |
430.367 |
|
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
||||||
Personeel |
277.043 |
280.526 |
– 5.456 |
10.890 |
285.960 |
|
waarvan eigen personeel |
232.938 |
232.360 |
1.314 |
– 2.159 |
231.515 |
|
waarvan externe inhuur |
41.221 |
45.962 |
– 6.265 |
13.049 |
52.746 |
|
waarvan overig personeel |
2.884 |
2.204 |
– 505 |
0 |
1.699 |
|
Materieel |
152.916 |
157.237 |
4.777 |
– 17.050 |
144.964 |
|
waarvan ICT |
19.896 |
25.772 |
– 102 |
1.846 |
27.516 |
|
waarvan SSO's |
88.373 |
98.860 |
3.428 |
– 17.726 |
84.562 |
|
waarvan overig materieel |
44.647 |
32.605 |
1.451 |
– 1.170 |
32.886 |
|
Ontvangsten |
26.581 |
25.850 |
1.053 |
4.419 |
31.322 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verlaagd met € 6,8 mln. Deze verlaging wordt veroorzaakt door een veelheid van kleine mutaties en één groot mutatie.
• Materieel SSO’s: de verrekening ad € 16 mln. met het Rijksvastgoedbedrijf van de egalisatieregeling met betrekking tot het HGIS-onderdeel (Homogene Groep Internationale Samenwerking) Europol/Eurojust is vertraagd en komt niet tot betaling in 2018.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 5,5 mln.
De verhoging betreft diverse kleine ontvangsten.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
20.444 |
4.979 |
34.428 |
– 35.044 |
4.363 |
|
Uitgaven |
20.444 |
4.979 |
34.428 |
– 35.044 |
4.363 |
|
Nominaal en onvoorzien |
20.444 |
4.979 |
34.428 |
– 35.044 |
4.363 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende beleidsartikelen toegelicht.
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
3.067 |
3.067 |
0 |
0 |
3.067 |
|
Programma-uitgaven |
3.067 |
3.067 |
0 |
0 |
3.067 |
|
Geheime uitgaven |
3.067 |
3.067 |
0 |
0 |
3.067 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35095-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.