Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 februari 2019
Op 17 december jl. stelde de ILT mij in kennis van bijgevoegde signaalrapportage1. In deze signaalrapportage wijst de ILT op risico’s van moeilijk te detecteren en
aan te pakken fraude met tachografen.
Het is zorgwekkend dat de fraude met tachografen steeds geavanceerdere vormen aanneemt.
De tachograaf is namelijk hét handhavingsmiddel op de rij- en rusttijden. Fraude kan
leiden tot slechtere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs, een vermindering van de
verkeersveiligheid en een verstoring van het gelijke speelveld. Fraude met tachografen
is helaas geen nieuw fenomeen. Al sinds de introductie van de tachograaf wordt gepoogd
deze te manipuleren.
De recent aangetroffen manipulaties zijn niet beperkt tot Nederland. Bij Euro Controle
Route (een samenwerkingsverband van Europese handhavingsdiensten) zijn recent meldingen
binnen gekomen van weer geavanceerdere vormen van manipulatie vanuit verschillende
Europese landen. Aanpak hiervan zal vooral op Europees niveau moeten plaatsvinden.
De Europese Commissie gaat op korte termijn in gesprek met de fabrikanten van tachografen
om de beveiliging verder te verbeteren en informatie over nieuwe detectietechnieken
beter met elkaar te delen.
Op nationaal niveau gaan we alvast verder aan de slag om het gebruik van gemanipuleerde
tachografen te bestrijden.
Zo wordt op dit moment gewerkt aan de regeling tachografen, zodat o.m. de bevoegdheidspas
van monteurs bij overtredingen geschorst of ingetrokken kan worden. Hierdoor kunnen
ze hun beroep niet meer uitoefenen. Daarnaast worden de (fraudegevoeligere) mobiele
werkplaatsen in Nederland uit gefaseerd. Inwerkingtreding van deze ministeriële regeling
is voorzien op 1 juli 2019.
Daarnaast verken ik samen met de Minister van SZW de mogelijkheden om het sanctieregime
in relatie tot tachografen te verscherpen om het minder aantrekkelijk te maken voor
een bedrijf om te manipuleren. Ook kijk ik naar mogelijkheden om andere, hardere vormen
van sancties in te voeren, zoals het
intrekken van vergunningen en de bestuurderskaart. Ik hecht daarnaast belang aan het
blijvend investeren in training van inspecteurs en voldoende adequate uitrusting,
zodat nog beter fraude met tachografen kan worden gedetecteerd. Ook denk ik aan verdere,
meer gecoördineerde samenwerking in de keten (zoals met verzekeringsmaatschappijen,
leasemaatschappijen etc. alsook met diensten in andere lidstaten). Door deze samenwerking
kunnen fraudes nog beter en sneller worden opgespoord.
Ook wordt bezien of en hoe regelgeving mogelijk kan worden toegepast, dan wel aangepast
om toereikend(er) te zijn om verkopers, installateurs en facilitators van gemanipuleerde
tachografen aan te pakken, of om gemanipuleerde tachografen in beslag te nemen.
Tot slot kijk ik naar beleidsmatige en technische koppelkansen met andere wegvervoerdossiers,
zoals «vrachtwagenheffing», om de doeltreffendheid van de controles te verbeteren.
Ik zal uw Kamer voor de zomer verder informeren over de te treffen maatregelen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga