Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2019
Met deze brief wil ik u graag informeren over de werkzaamheden welke dit najaar aan
de Galecopperbrug (Utrecht) verricht zullen worden. Tevens maak ik van de gelegenheid
gebruik om te reageren op de motie geluidschermen (Kamerstuk 35 000 A, nr. 16) en u te informeren over de werkwijze van Rijkswaterstaat omtrent chroom-6.
Dit najaar worden onderhoudswerkzaamheden aan de Galecopperbrug uitgevoerd. In het
kader van het programma Vervanging en Renovatie gaat Rijkswaterstaat de opleggingen
en voegovergangen van de Galecopperbrug vervangen. Hiermee waarborgt Rijkswaterstaat
dat deze cruciale A12-verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal veilig te gebruiken
blijft. De werkzaamheden volgen uit de eerdere renovatie van de brug en wordt, vanwege
de staat van de voegovergangen en opleggingen, op de zuidelijke brug als eerste uitgevoerd.
De vervangingen op de noordelijke brug kunnen later in de tijd worden uitgevoerd en
worden gecombineerd met de werkzaamheden van het project Ring Utrecht. Onderdeel van
het project A27/A12 Ring Utrecht is het verbreden van de Galecopperbrug. Deze werkzaamheden
bevatten naast het toevoegen van een extra rijstrook op de parallelbanen, het vervangen
van de tuien op de zuidelijke brug en het plaatsen van geluidsschermen.
Om de voegovergangen goed en veilig te vervangen moet de A12 in de rijrichting Arnhem
deels worden afgesloten. De weg wordt nooit helemaal afgesloten maar er zal tijdelijk
minder capaciteit beschikbaar zijn. Tijdens de werkzaamheden zal sprake zijn van verkeershinder,
waarbij automobilisten rekening moeten houden met meer dan 20 minuten extra reistijd.
In reactie op de gewijzigde motie van de leden Van der Graaf en Sienot over het verminderen
van geluidhinder voor omwonenden (Kamerstuk 35 000 A, nr. 16) kan ik u het volgende melden. Bij het vervangen van een geluidsscherm dat einde
levensduur is, wordt tevens beoordeeld of het scherm akoestisch nog voldoet. Ook op
het moment dat er in het kader van de geluidsaneringsopgave of naleving van de Wet
milieubeheer wordt bekeken of een geluidscherm moet worden aangepast of opgehoogd.
Deze werkzaamheden worden zo veel als mogelijk meegenomen in reeds geplande werkzaamheden.
Het bundelen van werk is efficiënt en leidt tot minder hinder voor de weggebruikers.
Daarnaast zal tijdens de planfase van schermvervangingsprojecten overleg plaatsvinden
met de bestuurlijke omgeving en bewoners, zodat eventuele wensen vanuit de omgeving
meegenomen kunnen worden in de scope van het project. Uitgangspunt daarbij is wel,
dat bovenwettelijke maatregelen door de omgevingspartijen worden bekostigd.
Sinds 1998 hanteert Rijkswaterstaat het beleid dat chroom-6 vrije verven worden toegepast
tijdens conservering, waardoor er geen onnodig risico op blootstelling is. In het
verleden is echter veelvuldig chroom-6 gebruikt op onze objecten. Rijkswaterstaat
gaat er daarom voortaan uit voorzorg van uit dat op alle bestaande objecten chroom-6
aanwezig is, tenzij vastgesteld is dat dit niet het geval is. Vanwege dit uitgangspunt
is Rijkswaterstaat gestopt met het bijhouden van de administratief bewerkelijke publieke
lijst met objecten waar chroom-6 is geconstateerd. De aanwezigheid van chroom-6-houdende
verf op een object levert op zich geen gezondheidsrisico op. Alleen in geval er hoog
energetische bewerkingen (gritstralen, schuren met staalborstels, etc.) worden gedaan,
bestaat de kans dat chroom-6 houdende deeltjes vrij komen. Daarom wordt alleen tijdens
onderhoud (een deel van) de verflaag vervangen.
Indien Rijkswaterstaat werkt aan een met chroom-6 bewerkt object gebeurt dit op een
veilige manier. Rijkswaterstaat gaat in beginsel uit van beschermingsmaatregelen van
het zwaarste preventieregime, tenzij een lichter preventieregime aantoonbaar de veiligheid
van de werknemers en de omgeving borgt. Rijkswaterstaat werkt ook aan het onderzoeken
van alternatieve bewerkingsmethoden van verflagen met chroom-6. Samen met ProRail
en het Rijksvastgoedbedrijf worden de onderzoeksresultaten, inclusief het ontwikkelde
protocol, samengevoegd tot een arbeidshygiënische handleiding met betrekking tot veilig
werken met chroom-6, waarbij de gezondheid en veiligheid van medewerkers het uitgangspunt
is.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga