Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 april 2019
Hierbij informeer ik u over de aanstaande herstelwerkzaamheden aan de Betlembrug,
gelegen in de Rijksweg A9 over het Amsterdam-Rijnkanaal.
Begin 2018 is tijdens een reguliere inspectie duidelijk geworden dat het westelijke
landhoofd van de Betlembrug (gebouwd in 2015 en opengegaan voor verkeer in 2016) zich
langzaam verplaatst. De aansluiting (voegovergang) tussen de brug en de weg wordt
hierdoor dichtgedrukt, waardoor bewegingen van de brug als gevolg van temperatuurwisselingen
op termijn niet meer voldoende kunnen worden opgevangen. Uiteindelijk kan dit leiden
tot een lager niveau van constructieve veiligheid. Dit is onwenselijk en daarom wordt
het veiligheidsniveau nauwlettend in de gaten gehouden en zijn er inmiddels beheersmaatregelen
getroffen en voorbereidingen voor herstel gestart. Veiligheid heeft hierin altijd
de grootste prioriteit. De brug voldoet nog steeds aan de wettelijke veiligheidseisen
en kan veilig gebruikt blijven worden voor al het verkeer.
Beheersing van de risico’s
Uit analyse is gebleken dat de verplaatsing van het grondlichaam aan de zuidwestzijde,
en daarmee het landhoofd van de Betlembrug, wordt veroorzaakt door onverwachte en
unieke vervorming van de bodem. De verplaatsing treedt zeer langzaam op waardoor het
enige tijd geduurd heeft voordat duidelijk werd dat het hier ging om meer dan de normale
verwachte verplaatsing. De veiligheidssituatie op de brug wordt continu gemonitord.
Om de constructieve veiligheid van de brug en de beschikbaarheid van de Rijksweg te
waarborgen zijn reeds maatregelen getroffen (bijvoorbeeld het plaatsen van vijzels
tussen het brugdek en landhoofd). Door deze maatregelen en het monitoringsregime zijn
de risico’s ten aanzien van de constructieve veiligheid van de brug en afsluiting
van rijstroken momenteel beheerst. Door de verplaatsing van het landhoofd is het veiligheidsniveau
van de brug wel afgenomen ten opzichte van de nieuwbouwconditie.
Herstelwerkzaamheden
Opdrachtnemer SAAone B.V. (combinatie van Boskalis, DIF, Hochtief en Volker Wessels)
heeft de brug gebouwd en heeft een onderhouds-verplichting voor de brug tot 2042.
De herstelwerkzaamheden aan het landhoofd en de kosten hiervan liggen conform het
contract bij de opdrachtnemer.
Het doel van de herstelwerkzaamheden is om de verplaatsing van het landhoofd te stoppen
en de brug weer in oorspronkelijke staat (nieuwbouwconditie) terug te brengen. Naast
specialisten van de opdrachtnemer en Rijkswaterstaat, is tevens een onafhankelijk
expertteam betrokken bij het herstel. De herstelwerkzaamheden richten zich nu op de
volgende elementen:
-
– versteviging van het grondlichaam / de slappe bodem;
-
– verankering van de landhoofden;
-
– vervanging van de voegplaten en verwijderen van de vijzels.
Het herstel van de situatie zal vanaf mei dit jaar van start gaan en zo’n achttien
maanden in beslag nemen. Dit heeft niet alleen met het verkrijgen van vergunningen
te maken, maar vooral ook met zorgvuldigheid. Zo worden werkzaamheden gemonitord en
geanalyseerd voordat vervolgwerkzaamheden ontworpen en uitgevoerd worden. De meeste
werkzaamheden worden onder de brug uitgevoerd waardoor hinder op de Rijksweg A9 zeer
beperkt zal zijn. Bij de uitvoering van de herstelwerkzaamheden zal de omgeving hierover
tijdig via de gebruikelijke communicatiemiddelen worden geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga