Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34775-X nr. 85 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34775-X nr. 85 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 maart 2018
Met deze brief ga ik in op het verzoek van het lid Van Dijk (PvdA) van 6 februari 2018 (Handelingen 2017/18, nr. 48, item 30) om te reageren op de berichtgeving van EenVandaag over de loonsanctie die wordt betaald aan het UWV voor het niet goed omgaan met langdurig zieken.
Cijfers
Over de afgelopen vijf jaar heeft het UWV aan Defensie een loonsanctie van in totaal 16,5 miljoen euro opgelegd, gemiddeld ruim 3 miljoen euro per jaar, voor het niet goed omgaan met langdurig zieke werknemers. Het UWV legt een administratieve sanctie op wanneer er sprake is van een incompleet dossier en een inhoudelijke sanctie wanneer er sprake is van andere onvolkomenheden. Hieronder vindt u de cijfers over de afgelopen vijf jaar.
Aantal loonsancties Telling Defensie |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
Inhoudelijke sanctie |
41 |
72 |
63 |
62 |
60 |
298 |
Administratieve sanctie |
32 |
44 |
78 |
80 |
61 |
295 |
Totaal aantal sancties |
73 |
116 |
141 |
142 |
121 |
593 |
Jaarbedrag in M€ |
€ 2,1 |
€ 3,5 |
€ 3,8 |
€ 3,8 |
€ 3,3 |
€ 16,5 |
In die periode is bij bijna zeshonderd dossiers een loonsanctie, ofwel een loondoorbetalingsverplichting, aan Defensie opgelegd. Dit betekent dat Defensie het loon (70 procent van het oorspronkelijke salaris) van de betreffende werknemers moest blijven doorbetalen en zij nog geen WIA-uitkering ontvingen. De loonsancties leiden voor het betrokken personeel overigens niet tot nadelige financiële gevolgen noch tot verminderde begeleiding door het Dienstencentrum Re-integratie (DCR).
Oorzaken
Het niet altijd strikt naleven van de Wet verbetering poortwachter (Wvp) heeft verschillende oorzaken. Zo houden commandanten hun personeel soms te lang bij de eenheid vanuit de overtuiging dat begeleiding het beste kan plaatsvinden als het betreffende personeelslid nog bij de eigen eenheid blijft geplaatst. Hierdoor wordt de termijn van het UWV overschreden. Daarnaast is het voor militairen gebruikelijk om frequent van functie te wisselen waardoor zieke werknemers vaak te maken hebben met een nieuwe leidinggevende. Daardoor kan de kwaliteit van de personeelszorg en de administratie daarvan niet altijd worden gewaarborgd. Andere oorzaken zijn onbekendheid met de regels en verantwoordelijkheden, en slordigheid in het strikt volgen van de termijnen in de Wvp waardoor het gebeurt dat commandanten niet volledig of te laat registeren, of dossiers niet compleet opleveren bij het UWV.
Evaluatie en maatregelen
Omdat de stijging van het aantal sancties Defensie zorgen baarde, is in 2015 een evaluatie van de uitvoering van de Wvp uitgevoerd. Op basis van de uitkomsten van deze evaluatie werkt Defensie aan de aanscherping van het re-integratiebeleid. Echter, Defensie heeft ook maatregelen genomen om het aantal sancties op de korte termijn te verminderen. Zo ontvangen commandanten zogenaamde «push-berichten» waarmee zij tijdig worden geïnformeerd over de door hen te nemen acties in de re-integratiebegeleiding van hun zieke werknemer. Door bedrijfsartsen meer te betrekken bij het proces wordt de continuïteit van de re-integratiezorg verbeterd. Daarnaast wordt de bekendheid met de Wvp vergroot door er aandacht aan te besteden in opleidingen voor leidinggevenden. Defensie werkt met deze maatregelen aan het verlagen van het aantal sancties, maar omdat het mensenwerk blijft zullen er echter altijd fouten blijven voorkomen.
Dit jaar worden de IT-processen ter ondersteuning van het re-integratietraject verder verbeterd. De verwachting is dat commandanten hierdoor een betere registratie van zieke werknemers zullen voeren, maar het is ook mogelijk dat er hierdoor in eerste instantie meer onvolkomenheden aan het licht komen. Dit kan leiden tot een tijdelijke stijging van het aantal loonsancties.
Tot slot
Ik erken dat Defensie onvoldoende uitvoering heeft gegeven aan de voorgeschreven termijnen in de Wet verbetering poortwachter. Daarom werkt Defensie naast de genoemde maatregelen aan een geactualiseerd re-integratiebeleid dat naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar aan de Centrales van Overheidspersoneel kan worden voorgelegd. Hierin zullen de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijker worden beschreven en wordt de afstemming tussen alle betrokkenen in het re-integratietraject verder verbeterd. Hierdoor moet de overschrijding van termijnen verder worden beperkt.
De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34775-X-85.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.