Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34775-XV nr. 7 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34775-XV nr. 7 |
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2018 komt te luiden:
Artikel |
Omschrijving |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
---|---|---|---|---|
Totaal |
31.922.422 |
31.989.648 |
1.885.541 |
|
1 |
Arbeidsmarkt |
508.873 |
509.873 |
24.000 |
2 |
Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet |
6.694.658 |
6.754.743 |
2.572 |
3 |
Arbeidsongeschiktheid |
824 |
824 |
0 |
4 |
Jonggehandicapten |
3.298.349 |
3.298.349 |
0 |
5 |
Werkloosheid |
152.392 |
156.490 |
0 |
6 |
Ziekte en Zwangerschap |
8.118 |
8.118 |
0 |
7 |
Kinderopvang |
2.853.198 |
2.853.198 |
1.548.224 |
8 |
Oudedagsvoorziening |
24.447 |
24.447 |
0 |
9 |
Nabestaanden |
1.348 |
1.348 |
0 |
10 |
Tegemoetkoming ouders |
5.604.200 |
5.604.200 |
272.478 |
11 |
Uitvoering |
468.574 |
468.574 |
0 |
12 |
Rijksbijdragen |
11.596.718 |
11.596.718 |
0 |
13 |
Integratie en maatschappelijke samenhang |
317.108 |
317.108 |
1.200 |
96 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
295.856 |
295.856 |
36.655 |
98 |
Algemeen |
29.041 |
31.084 |
412 |
99 |
Nominaal en onvoorzien |
68.718 |
68.718 |
0 |
De (sub-)totaaltellingen in de begrotingsstaat worden met deze wijzigingen in overeenstemming gebracht.
Algemeen
De maatregelen die in het regeerakkoord van het kabinet Rutte-III zijn opgenomen met betrekking tot het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn zoveel mogelijk in deze nota van wijziging verwerkt. Voor zover dat nog niet het geval is, zal dat gebeuren door middel van een nota van wijziging of suppletoire begroting.
In onderdeel A wordt aangegeven welke wijzigingen in de departementale begrotingsstaat zijn doorgevoerd als gevolg van de in het regeerakkoord opgenomen maatregelen of de Koninklijke besluiten. Het betreft ombuigingen en beleidsintensiveringen uit het regeerakkoord.
De voorliggende wetswijziging bevat enkel de aanpassingen voor de begroting van SZW (Tweede Kamer, 2017–2018, 34 775 XV, nr.1) voor het jaar 2018. Specifiek veranderen in dat jaar de verplichtingen en uitgaven op artikel 2, 7, 10 en 12. De toelichting beschrijft ook de begrotingseffecten van het regeerakkoord voor de jaren 2019–2022, en daarna de effecten op de premie-uitgaven voor 2018–2022 (begrotingshoofdstuk XL).
Naast de maatregelen in deze nota van wijziging, staan nog enkele andere maatregelen op het SZW-domein in het regeerakkoord. Het gaat om:
I80. Meer face-to-face UWV voor Werkloosheid
I81. Meer face-to-face UWV voor Arbeidsongeschiktheid
I82. Pilot scholing WGA (voor mensen waarvoor onvoldoende functies te duiden zijn)
I86. Collectiviseren Transitievergoeding MKB
I89. Extra budget voor Inspectie SZW: intensivering handhaving en fraudebestrijding
I92. Bestrijden van schulden en armoede bij gezinnen met kinderen
I93. Taalles bij integratie
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen en meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen worden per artikel de standen ontwerpbegroting 2018 vóór nota van wijziging, de mutaties in het kader van het regeerakkoord en de standen ontwerpbegroting 2018 na nota van wijziging meerjarig opgenomen. Daaronder worden de mutaties per artikel voorzien van een toelichting.
Meerjarige doorwerking verplichtingen
Artikel |
Omschrijving |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Arbeidsmarkt |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
508.873 |
950.123 |
905.525 |
905.525 |
905.525 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. I91 |
0 |
629 |
1.762 |
2.895 |
3.902 |
|
Stand na nota van wijziging |
508.873 |
950.752 |
907.287 |
908.420 |
909.427 |
|
2 |
Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
6.750.803 |
6.925.566 |
7.219.656 |
7.418.596 |
7.554.707 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. I77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– 2.000 |
|
nr. I79 |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
|
nr. I83 |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
|
nr. I84 |
0 |
0 |
0 |
6.000 |
8.000 |
|
nr. I90 |
0 |
– 10.000 |
– 25.000 |
– 40.000 |
– 55.000 |
|
nr. I91 |
0 |
9.021 |
25.259 |
41.496 |
55.930 |
|
nr. I94 |
0 |
3.000 |
11.000 |
17.000 |
22.000 |
|
nr. M139 |
0 |
1.930 |
4.638 |
7.659 |
8.622 |
|
Macro-economisch effect |
– 56.145 |
– 198.801 |
– 270.412 |
– 229.829 |
– 139.680 |
|
Stand na nota van wijziging |
6.694.658 |
6.730.716 |
6.965.141 |
7.222.922 |
7.454.579 |
|
3 |
Arbeidsongeschiktheid |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
824 |
847 |
883 |
918 |
953 |
|
Stand na nota van wijziging |
824 |
847 |
883 |
918 |
953 |
|
4 |
Jonggehandicapten |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
3.298.349 |
3.346.584 |
3.393.928 |
3.430.587 |
3.409.460 |
|
Stand na nota van wijziging |
3.298.349 |
3.346.584 |
3.393.928 |
3.430.587 |
3.409.460 |
|
5 |
Werkloosheid |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
152.392 |
101.511 |
114.223 |
142.783 |
137.636 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. I77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17.500 |
|
Stand na nota van wijziging |
152.392 |
101.511 |
114.223 |
142.783 |
155.136 |
|
6 |
Ziekte en Zwangerschap |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
8.118 |
8.221 |
8.374 |
8.527 |
8.682 |
|
Stand na nota van wijziging |
8.118 |
8.221 |
8.374 |
8.527 |
8.682 |
|
7 |
Kinderopvang |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
2.831.198 |
2.842.597 |
2.856.384 |
2.868.078 |
2.881.306 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. M137 |
22.000 |
225.000 |
240.000 |
250.000 |
250.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
2.853.198 |
3.067.597 |
3.096.384 |
3.118.078 |
3.131.306 |
|
8 |
Oudedagsvoorziening |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
24.447 |
25.304 |
25.276 |
26.312 |
27.135 |
|
Stand na nota van wijziging |
24.447 |
25.304 |
25.276 |
26.312 |
27.135 |
|
9 |
Nabestaanden |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
1.348 |
1.384 |
1.439 |
1.493 |
1.549 |
|
Stand na nota van wijziging |
1.348 |
1.384 |
1.439 |
1.493 |
1.549 |
|
10 |
Tegemoetkoming ouders |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
5.599.200 |
5.547.681 |
5.500.656 |
5.458.760 |
5.429.108 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. M136 |
0 |
48.000 |
494.000 |
496.000 |
485.000 |
|
nr. M138 |
0 |
250.000 |
250.000 |
250.000 |
250.000 |
|
nr. M143 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
5.604.200 |
5.850.681 |
6.249.656 |
6.209.760 |
6.169.108 |
|
11 |
Uitvoering |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
468.574 |
388.492 |
371.349 |
373.190 |
371.452 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. I77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
900 |
|
Stand na nota van wijziging |
468.574 |
388.492 |
371.349 |
373.190 |
372.352 |
|
12 |
Rijksbijdragen |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
11.668.318 |
11.704.249 |
11.562.136 |
11.509.415 |
11.612.307 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. I88 |
0 |
– 59.311 |
– 60.103 |
– 60.873 |
– 61.688 |
|
Macro-economisch effect |
– 71.600 |
– 47.400 |
– 142.800 |
– 187.900 |
– 233.600 |
|
Stand na nota van wijziging |
11.596.718 |
11.597.538 |
11.359.233 |
11.260.642 |
11.317.019 |
|
13 |
Integratie en maatschappelijke samenhang |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
317.108 |
269.597 |
232.264 |
208.665 |
192.090 |
|
Stand na nota van wijziging |
317.108 |
269.597 |
232.264 |
208.665 |
192.090 |
|
96 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
295.856 |
313.923 |
312.417 |
311.339 |
309.550 |
|
Stand na nota van wijziging |
295.856 |
313.923 |
312.417 |
311.339 |
309.550 |
|
98 |
Algemeen |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
29.041 |
30.465 |
24.657 |
24.677 |
24.614 |
|
Stand na nota van wijziging |
29.041 |
30.465 |
24.657 |
24.677 |
24.614 |
|
99 |
Nominaal en onvoorzien |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
68.718 |
65.689 |
64.061 |
68.347 |
85.161 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. I77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– 400 |
|
nr. I84 |
0 |
0 |
0 |
201.000 |
270.000 |
|
nr. I94 |
0 |
0 |
1.000 |
2.000 |
3.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
68.718 |
65.689 |
65.061 |
271.347 |
357.761 |
|
Totaal |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Stand voor nota van wijziging |
32.023.167 |
32.522.233 |
32.593.228 |
32.757.212 |
32.951.235 |
|
Effect regeerakkoord |
– 100.745 |
227.068 |
534.344 |
762.448 |
889.486 |
|
Stand na nota van wijziging |
31.922.422 |
32.749.301 |
33.127.572 |
33.519.660 |
33.840.721 |
Meerjarige doorwerking uitgaven
Artikel |
Omschrijving |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Arbeidsmarkt |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
509.873 |
950.123 |
905.525 |
905.525 |
905.525 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. I91 |
0 |
629 |
1.762 |
2.895 |
3.902 |
|
Stand na nota van wijziging |
509.873 |
950.752 |
907.287 |
908.420 |
909.427 |
|
2 |
Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
6.810.888 |
6.977.917 |
7.229.656 |
7.420.596 |
7.554.707 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. I77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– 2.000 |
|
nr. I79 |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
|
nr. I83 |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
|
nr. I84 |
0 |
0 |
0 |
6.000 |
8.000 |
|
nr. I90 |
0 |
– 10.000 |
– 25.000 |
– 40.000 |
– 55.000 |
|
nr. I91 |
0 |
9.021 |
25.259 |
41.496 |
55.930 |
|
nr. I94 |
0 |
3.000 |
11.000 |
17.000 |
22.000 |
|
nr. M139 |
0 |
1.930 |
4.638 |
7.659 |
8.622 |
|
Macro-economisch effect |
– 56.145 |
– 198.801 |
– 270.412 |
– 229.829 |
– 139.680 |
|
Stand na nota van wijziging |
6.754.743 |
6.783.067 |
6.975.141 |
7.224.922 |
7.454.579 |
|
3 |
Arbeidsongeschiktheid |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
824 |
847 |
883 |
918 |
953 |
|
Stand na nota van wijziging |
824 |
847 |
883 |
918 |
953 |
|
4 |
Jonggehandicapten |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
3.298.349 |
3.346.584 |
3.393.928 |
3.430.587 |
3.409.460 |
|
Stand na nota van wijziging |
3.298.349 |
3.346.584 |
3.393.928 |
3.430.587 |
3.409.460 |
|
5 |
Werkloosheid |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
156.490 |
103.119 |
114.267 |
143.183 |
137.636 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. I77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17.500 |
|
Stand na nota van wijziging |
156.490 |
103.119 |
114.267 |
143.183 |
155.136 |
|
6 |
Ziekte en Zwangerschap |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
8.118 |
8.221 |
8.374 |
8.527 |
8.682 |
|
Stand na nota van wijziging |
8.118 |
8.221 |
8.374 |
8.527 |
8.682 |
|
7 |
Kinderopvang |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
2.831.198 |
2.842.597 |
2.856.384 |
2.868.078 |
2.881.306 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. M137 |
22.000 |
225.000 |
240.000 |
250.000 |
250.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
2.853.198 |
3.067.597 |
3.096.384 |
3.118.078 |
3.131.306 |
|
8 |
Oudedagsvoorziening |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
24.447 |
25.304 |
25.276 |
26.312 |
27.135 |
|
Stand na nota van wijziging |
24.447 |
25.304 |
25.276 |
26.312 |
27.135 |
|
9 |
Nabestaanden |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
1.348 |
1.384 |
1.439 |
1.493 |
1.549 |
|
Stand na nota van wijziging |
1.348 |
1.384 |
1.439 |
1.493 |
1.549 |
|
10 |
Tegemoetkoming ouders |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
5.599.200 |
5.547.681 |
5.500.656 |
5.458.760 |
5.429.108 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. M136 |
0 |
48.000 |
494.000 |
496.000 |
485.000 |
|
nr. M138 |
0 |
250.000 |
250.000 |
250.000 |
250.000 |
|
nr. M143 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
5.604.200 |
5.850.681 |
6.249.656 |
6.209.760 |
6.169.108 |
|
11 |
Uitvoering |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
468.574 |
388.492 |
371.349 |
373.190 |
371.452 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. I77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
900 |
|
Stand na nota van wijziging |
468.574 |
388.492 |
371.349 |
373.190 |
372.352 |
|
12 |
Rijksbijdragen |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
11.668.318 |
11.704.249 |
11.562.136 |
11.509.415 |
11.612.307 |
|
Maatregel regeerakkoord nr. I88 |
0 |
– 59.311 |
– 60.103 |
– 60.873 |
– 61.688 |
|
Macro-economisch effect |
– 71.600 |
– 47.400 |
– 142.800 |
– 187.900 |
– 233.600 |
|
Stand na nota van wijziging |
11.596.718 |
11.597.538 |
11.359.233 |
11.260.642 |
11.317.019 |
|
13 |
Integratie en maatschappelijke samenhang |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
317.108 |
269.597 |
232.264 |
208.665 |
192.090 |
|
Stand na nota van wijziging |
317.108 |
269.597 |
232.264 |
208.665 |
192.090 |
|
96 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
295.856 |
313.923 |
312.417 |
311.339 |
309.550 |
|
Stand na nota van wijziging |
295.856 |
313.923 |
312.417 |
311.339 |
309.550 |
|
98 |
Algemeen |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
31.084 |
31.460 |
24.657 |
24.677 |
24.614 |
|
Stand na nota van wijziging |
31.084 |
31.460 |
24.657 |
24.677 |
24.614 |
|
99 |
Nominaal en onvoorzien |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
68.718 |
65.689 |
64.061 |
68.347 |
85.161 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. I77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– 400 |
|
nr. I84 |
0 |
0 |
0 |
201.000 |
270.000 |
|
nr. I94 |
0 |
0 |
1.000 |
2.000 |
3.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
68.718 |
65.689 |
65.061 |
271.347 |
357.761 |
|
Totaal |
Uitgaven |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging |
32.090.393 |
32.577.187 |
32.603.272 |
32.759.612 |
32.951.235 |
|
Effect regeerakkoord |
– 100.745 |
227.068 |
534.344 |
762.448 |
889.486 |
|
Stand na nota van wijziging |
31.989.648 |
32.804.255 |
33.137.616 |
33.522.060 |
33.840.721 |
De ontvangsten veranderen niet en er zijn geen negatieve bijstellingen op reeds aangegane verplichtingen. Ook heeft het kabinet niet besloten tot herverkaveling op het terrein van SZW.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Arbeidsmarkt
I91. 20.000 Extra beschutte werkplekken
Het budget voor activering van en dienstverlening aan mensen in een kwetsbare positie wordt verhoogd, waarmee voor 20.000 extra personen de mogelijkheid voor beschut werk ontstaat. Dit leidt ertoe dat meer mensen met een beperking betaald werk kunnen verrichten omdat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om meer beschutte werkplekken te organiseren, maatwerk te bieden richting werk of werkgevers te «ontzorgen». Een deel van de nieuwe beschutte werkplekken wordt ingevuld door werknemers die vallen onder de LIV-doelgroep. De uitgaven aan het LIV nemen dus toe.
Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
I77. IOW verlengen met 4 jaar en leeftijdsgrens met AOW-leeftijd mee laten lopen
Met deze maatregel wordt de IOW met vier jaar verlengd. Als gevolg van de verlenging is er ook vanaf 2022 sprake van nieuwe instroom in de IOW. De IOW wordt hiernaast versoberd door de leeftijdsgrens om voor de regeling in aanmerking te komen vanaf 2020 mee te laten stijgen met de AOW-leeftijd. Door deze maatregel zullen meer IOW'ers een beroep doen op de Toeslagenwet en neemt het beroep op de bijstand af. Per saldo dalen de uitgaven op artikel 2.
I79. WGA 35–80 wordt WGA 35–99 voor nieuwe instroom
De maatregel houdt (conform IBO Geschikt voor de Arbeidsmarkt) in dat voor mensen in de WGA 80–100 met restverdiencapaciteit (1–20%) hetzelfde uitkeringsregime gaat gelden als nu al geldt in de WGA 35–80. De WGA 35–80 wordt daarmee in feite de WGA 35–99. Deze maatregel heeft tot gevolg dat de uitgaven in het kader van de Toeslagenwet toenemen.
I83. Toerekening WGA-lasten werkgever inkorten naar 5 jaar (nieuwe gevallen)
De maatregel houdt (conform IBO Geschikt voor de Arbeidsmarkt) in dat de periode waarin WGA-lasten die aan individuele werkgevers worden toegerekend wordt ingekort van tien naar vijf jaar. De WGA-lasten worden vanaf het zesde jaar gefinancierd uit een collectieve premie. De maatregel gaat in per 1-1-2019 voor nieuwe arbeidsongeschiktheidsgevallen. Deze maatregel heeft tot gevolg dat de uitgaven in het kader van de Toeslagenwet toenemen.
I84. Loondoorbetaling bij ziekte kleine werkgevers (tot 25 werknemers) voor nieuwe ziektegevallen ingaande 1-1-2020
Door deze maatregel worden aan kleine werkgevers (tot 25 werknemers) de wettelijke lasten aan loondoorbetaling (70% van het laatst verdiende loon) in het tweede ziektejaar vergoed via een verplichte publieke verzekering. Kleine werkgevers dragen hier een lastendekkende collectieve premie voor af. Ook houdt de maatregel in dat een aantal re-integratieverplichtingen voor kleine werkgevers in het tweede jaar worden overgeheveld naar het UWV. De ontslagbescherming van twee jaar blijft in stand. Invoering van deze maatregel geschiedt per 1-1-2020 en alleen voor nieuwe ziektegevallen. Deze maatregel heeft tot gevolg dat de uitgaven in het kader van de Toeslagenwet toenemen.
I90. Loondispensatie i.p.v. loonkostensubsidie (nieuwe gevallen)
Onder de Participatiewet verstrekken gemeenten loonkostensubsidies (LKS) aan werkgevers ter compensatie van de lagere arbeidsproductiviteit van arbeidsgehandicapte werknemers. Dit instrument wordt vervangen door de mogelijkheid tot loondispensatie. Werkgevers kunnen daarmee onder het wettelijk minimumloon betalen, al naar gelang de verdiencapaciteit van de persoon in kwestie. De gemeente vult het inkomen aan. Er is van uitgegaan dat alleen nieuwe gevallen onder loondispensatie vallen. Door de maatregel is er minder budget nodig voor participatiewetuitkeringen door gemeenten.
I91. 20.000 Extra beschutte werkplekken
Het budget voor activering van en dienstverlening aan mensen in een kwetsbare positie wordt verhoogd, waarmee voor 20.000 extra personen de mogelijkheid voor beschut werk ontstaat. Dit leidt ertoe dat meer mensen met een beperking betaald werk kunnen verrichten omdat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om meer beschutte werkplekken te organiseren, maatwerk te bieden richting werk of werkgevers te «ontzorgen». De budgettaire gevolgen van deze maatregel betreffen de middelen voor de loonaanvulling vanuit het macrobudget participatiewetuitkeringen.
I94. Aanscherpen schattingsbesluit WIA van 3x3 naar 9 banen ingaande 1-1-2019
Bij de vaststelling van iemands arbeidsongeschiktheidspercentage wordt op dit moment gekeken of er drie functies te vinden zijn die hij/zij nog zou kunnen vervullen. Deze functies moeten ieder ten minste drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen. Wanneer er geen drie functies geduid kunnen worden die minimaal drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen is men volledig arbeidsongeschikt. Door de eis aan te passen naar negen arbeidsplaatsen ongeacht functiegroepen, zullen minder mensen volledig arbeidsongeschikt worden verklaard. De maatregel vergt aanpassing van het Schattingsbesluit en kan ingevoerd worden per 1-1-2019 voor nieuwe gevallen. Deze maatregel doet de uitgaven aan de Toeslagenwet en de bijstand toenemen.
M139. Beperken jaarlijkse afbouw AHK bijstand
De jaarlijkse afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon voor de bijstand wordt verlaagd van 5%-punt naar 3,75%-punt in de jaren 2019 tot en met 2021. Dit zorgt ervoor dat bijstandsgerechtigden een hogere uitkering ontvangen, met als neveneffect dat zij minder snel uitstromen uit de bijstand. De toename aan bijstandsuitgaven die in de tabel staat, gaat enkel over deze volumemutatie.
Macro-economisch effect
Uit de doorrekening van het CPB blijkt dat het regeerakkoord een gunstig effect heeft op de macro-economie. Hierdoor daalt de werkloze beroepsbevolking en zullen naar verwachting minder mensen een beroep hoeven doen op de bijstand. Dit resulteert in een daling van het macrobudget participatiewetuitkeringen voor gemeenten. Ook het beroep op de Toeslagenwet daalt naar verwachting.
Artikel 5 Werkloosheid
I77. IOW verlengen met 4 jaar en leeftijdsgrens met AOW-leeftijd mee laten lopen
Met deze maatregel wordt de IOW met vier jaar verlengd. Als gevolg van de verlenging is er ook vanaf 2022 sprake van nieuwe instroom in de IOW, waardoor de IOW-uitgaven stijgen. De IOW wordt hiernaast versoberd door de leeftijdsgrens om voor de regeling in aanmerking te komen vanaf 2020 mee te laten stijgen met de AOW-leeftijd.
Artikel 7 Kinderopvang
M137. Verhoging kinderopvangtoeslag
De kinderopvangtoeslag wordt vanaf 2019 geïntensiveerd, met een bedrag dat oploopt tot structureel € 250 miljoen. De intensivering leidt naar verwachting tot 2021 tot een geleidelijke toename van het gebruik van kinderopvangtoeslag. De kinderopvangtoeslag voor januari 2019 wordt in december 2018 betaald, dit leidt in 2018 tot € 22 miljoen uitgaven.
Artikel 10 Tegemoetkoming ouders
M136. Kindgebonden budget later afbouwen voor paren
Het punt waarop de inkomensafhankelijke afbouw van het kindgebonden budget voor paren begint, wordt verhoogd met ca. € 16.500. Hierdoor stijgen de uitgaven aan het kindgebonden budget.
M138. Verhogen kinderbijslag
De kinderbijslag wordt verhoogd. Het gaat om circa € 85 per jaar voor een kind tussen de 12 en 18 jaar.
M143. Doorwerking aanpassing box 3 naar toeslagen
De verhoging van het heffingvrije vermogen in box 3 heeft een doorwerking naar hogere toeslagen doordat meer huishoudens binnen het vrijgestelde vermogen zullen vallen. Hierdoor stijgen de uitgaven aan het kindgebonden budget.
Artikel 11 Uitvoering
I77. IOW verlengen met 4 jaar en leeftijdsgrens met AOW-leeftijd mee laten lopen
Met deze maatregel wordt de IOW met vier jaar verlengd. Als gevolg van de verlenging is er ook vanaf 2022 sprake van nieuwe instroom in de IOW, waardoor de IOW-uitgaven stijgen. De IOW wordt hiernaast versoberd door de leeftijdsgrens om voor de regeling in aanmerking te komen vanaf 2020 mee te laten stijgen met de AOW-leeftijd. Dit alles leidt tot hogere uitvoeringskosten voor de IOW in 2022.
Artikel 12 Rijksbijdragen
I88. Intrekken wetsvoorstel uitbreiding kraamverlof van 2 naar 5 dagen betaald door de overheid
Het huidige wetsvoorstel «uitbreiding kraamverlof», dat eerder controversieel verklaard is, wordt ingetrokken. Dit wetsvoorstel voorzag in drie dagen extra kraamverlof betaald door de overheid. De Rijksbijdrage die was gereserveerd voor het kraamverlof, hoeft dus niet meer naar het betreffende sociale fonds te worden overgemaakt. Het ingetrokken wetsvoorstel wordt vervangen door maatregel I87 uit het regeerakkoord (zie artikel 6).
Macro-economisch effect
Op basis van de doorrekening van het regeerakkoord door het CPB zijn twee rijksbijdragen naar beneden bijgesteld. Het gaat om de Rijksbijdrage in kosten heffingskortingen AOW (BIKK) en de Rijksbijdrage vermogenstekort Ouderdomsfonds.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
I77. IOW verlengen met 4 jaar en leeftijdsgrens met AOW-leeftijd mee laten lopen
Met deze maatregel wordt de IOW met vier jaar verlengd. De IOW wordt hiernaast versoberd door de leeftijdsgrens om voor de regeling in aanmerking te komen mee te laten stijgen met de AOW-leeftijd. Door de verlenging neemt het beroep op de bijstand af. Het negatieve bedrag van € 0,4 miljoen betreft een verlaging van de uitvoeringskosten voor gemeenten, welke zal worden verrekend met het Gemeentefonds.
I84. Loondoorbetaling bij ziekte kleine werkgevers (tot 25 werknemers) voor nieuwe ziektegevallen ingaande 1-1-2020
Door deze maatregel worden aan kleine werkgevers (tot 25 werknemers) de wettelijke lasten aan loondoorbetaling (70% van het laatst verdiende loon) in het tweede ziektejaar vergoed via een verplichte publieke verzekering. Kleine werkgevers dragen hier een lastendekkende collectieve premie voor af. Ook houdt de maatregel in dat een aantal re-integratieverplichtingen voor kleine werkgevers in het tweede jaar worden overgeheveld naar het UWV. De ontslagbescherming van twee jaar blijft in stand. Invoering van deze maatregel geschiedt per 1-1-2020 en alleen voor nieuwe ziektegevallen. De bedragen in de tabel betreffen het geld dat het UWV gaat uitkeren. In een later stadium valt het besluit op welk beleidsartikel deze gelden komen.
I94. Aanscherpen schattingsbesluit WIA van 3x3 naar 9 banen ingaande 1-1-2019
Bij de vaststelling van iemands arbeidsongeschiktheidspercentage wordt op dit moment gekeken of er drie functies te vinden zijn die hij/zij nog zou kunnen vervullen. Deze functies moeten ieder ten minste drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen. Wanneer er geen drie functies geduid kunnen worden die minimaal drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen is men volledig arbeidsongeschikt. Door de eis aan te passen naar negen arbeidsplaatsen ongeacht functiegroepen, zullen minder mensen volledig arbeidsongeschikt worden verklaard. De maatregel vergt aanpassing van het Schattingsbesluit en kan ingevoerd worden per 1-1-2019 voor nieuwe gevallen. Dit voorstel leidt tot meer beroep op de bijstand. De bedragen betreffen een verhoging van de uitvoeringskosten voor gemeenten, welke zal worden verrekend met het Gemeentefonds.
Meerjarige doorwerking op premie-uitgaven
In de onderstaande tabellen worden per artikel de standen ontwerpbegroting 2018 vóór nota van wijziging, de mutaties in het kader van het regeerakkoord en de standen ontwerpbegroting 2018 na nota van wijziging meerjarig opgenomen voor wat betreft de premie-uitgaven. Daaronder worden de mutaties per artikel voorzien van een toelichting.
Meerjarige doorwerking premie-uitgaven
Artikel |
Omschrijving |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
3 |
Arbeidsongeschiktheid |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging totaal |
9.843.383 |
10.209.079 |
10.625.037 |
11.041.507 |
11.478.297 |
|
Stand voor nota van wijziging reëel |
9.663.112 |
9.793.590 |
9.943.110 |
10.076.477 |
10.212.224 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. I78 |
0 |
0 |
4.000 |
7.000 |
11.000 |
|
nr. I79 |
0 |
0 |
– 2.000 |
– 6.000 |
– 9.000 |
|
nr. I83 |
0 |
6.000 |
16.000 |
26.000 |
36.000 |
|
nr. I84 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.000 |
|
nr. I85 |
0 |
0 |
3.000 |
10.000 |
16.000 |
|
nr. I94 |
0 |
– 12.000 |
– 40.000 |
– 64.000 |
– 85.000 |
|
Stand na nota van wijziging reëel |
9.663.112 |
9.787.590 |
9.924.110 |
10.049.477 |
10.186.224 |
|
Stand voor nota van wijziging nominaal |
180.271 |
415.489 |
681.927 |
965.030 |
1.266.073 |
|
Effect regeerakkoord |
6.906 |
100.218 |
208.486 |
295.199 |
382.425 |
|
Stand na nota van wijziging nominaal |
187.177 |
515.707 |
890.413 |
1.260.229 |
1.648.498 |
|
Stand na nota van wijziging totaal |
9.850.289 |
10.303.297 |
10.814.523 |
11.309.706 |
11.834.722 |
|
5 |
Werkloosheid |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging totaal |
4.525.384 |
4.259.150 |
4.197.265 |
4.290.931 |
4.484.643 |
|
Stand voor nota van wijziging reëel |
4.383.375 |
3.999.624 |
3.821.062 |
3.786.926 |
3.836.672 |
|
Macro-economisch volume-effect regeerakkoord |
– 152.407 |
– 394.545 |
– 517.319 |
– 441.960 |
– 277.027 |
|
Stand na nota van wijziging reëel |
4.230.968 |
3.605.079 |
3.303.743 |
3.344.966 |
3.559.645 |
|
Stand voor nota van wijziging nominaal |
142.009 |
259.526 |
376.203 |
504.005 |
647.971 |
|
Effect regeerakkoord |
6.272 |
27.259 |
33.786 |
54.514 |
105.450 |
|
Stand na nota van wijziging nominaal |
148.281 |
286.785 |
409.989 |
558.519 |
753.421 |
|
Stand na nota van wijziging totaal |
4.379.249 |
3.891.864 |
3.713.732 |
3.903.485 |
4.313.066 |
|
6 |
Ziekte en Zwangerschap |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging totaal |
2.806.355 |
3.537.150 |
3.748.812 |
3.387.958 |
3.500.320 |
|
Stand voor nota van wijziging reëel |
2.717.956 |
3.320.126 |
3.410.387 |
2.987.629 |
2.991.789 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. I87 |
0 |
1.000 |
82.000 |
163.000 |
163.000 |
|
nr. I88 |
0 |
– 59.311 |
– 60.103 |
– 60.873 |
– 61.688 |
|
Stand na nota van wijziging reëel |
2.717.956 |
3.261.815 |
3.432.284 |
3.089.756 |
3.093.101 |
|
Stand voor nota van wijziging nominaal |
88.399 |
217.024 |
338.425 |
400.329 |
508.531 |
|
Effect regeerakkoord |
7.463 |
44.679 |
91.760 |
120.590 |
152.090 |
|
Stand na nota van wijziging nominaal |
95.862 |
261.703 |
430.185 |
520.919 |
660.621 |
|
Stand na nota van wijziging totaal |
2.813.818 |
3.523.518 |
3.862.469 |
3.610.675 |
3.753.722 |
|
8 |
Oudedagsvoorziening |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging totaal |
38.265.435 |
39.124.794 |
40.093.223 |
41.037.056 |
42.181.696 |
|
Stand voor nota van wijziging reëel |
37.635.424 |
37.719.900 |
37.754.638 |
37.793.619 |
37.981.353 |
|
Stand na nota van wijziging reëel |
37.635.424 |
37.719.900 |
37.754.638 |
37.793.619 |
37.981.353 |
|
Stand voor nota van wijziging nominaal |
630.011 |
1.404.894 |
2.338.585 |
3.243.437 |
4.200.343 |
|
Effect regeerakkoord |
35.404 |
620.205 |
1.153.741 |
1.707.851 |
1.966.385 |
|
Stand na nota van wijziging nominaal |
665.415 |
2.025.099 |
3.492.326 |
4.951.288 |
6.166.728 |
|
Stand na nota van wijziging totaal |
38.300.839 |
39.744.999 |
41.246.964 |
42.744.907 |
44.148.081 |
|
9 |
Nabestaanden |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging totaal |
369.545 |
356.517 |
348.182 |
344.957 |
343.054 |
|
Stand voor nota van wijziging reëel |
365.607 |
348.210 |
335.344 |
327.740 |
321.467 |
|
Stand na nota van wijziging reëel |
365.607 |
348.210 |
335.344 |
327.740 |
321.467 |
|
Stand voor nota van wijziging nominaal |
3.938 |
8.307 |
12.838 |
17.217 |
21.587 |
|
Effect regeerakkoord |
346 |
4.907 |
9.123 |
12.789 |
14.907 |
|
Stand na nota van wijziging nominaal |
4.284 |
13.214 |
21.961 |
30.006 |
36.494 |
|
Stand na nota van wijziging totaal |
369.891 |
361.424 |
357.305 |
357.746 |
357.961 |
|
11 |
Uitvoering |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stand voor nota van wijziging totaal |
1.476.729 |
1.553.557 |
1.601.797 |
1.638.780 |
1.690.567 |
|
Stand voor nota van wijziging reëel |
1.444.738 |
1.482.966 |
1.491.709 |
1.489.955 |
1.499.219 |
|
Maatregelen regeerakkoord: |
||||||
nr. I79 |
0 |
2.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
|
nr. I83 |
1.000 |
2.000 |
2.000 |
3.000 |
3.000 |
|
nr. I84 |
0 |
0 |
5.000 |
10.000 |
16.000 |
|
nr. I87 |
0 |
0 |
7.000 |
8.000 |
8.000 |
|
nr. I88 |
– 1.000 |
– 2.689 |
– 2.897 |
– 3.127 |
– 2.312 |
|
nr. I94 |
3.000 |
4.000 |
6.000 |
6.000 |
9.000 |
|
Macro-economisch effect |
0 |
– 31.384 |
– 33.551 |
– 24.646 |
– 13.382 |
|
Stand na nota van wijziging reëel |
1.447.738 |
1.456.893 |
1.480.261 |
1.494.182 |
1.524.525 |
|
Stand voor nota van wijziging nominaal |
31.991 |
70.591 |
110.088 |
148.825 |
191.348 |
|
Effect regeerakkoord |
5.122 |
17.074 |
33.113 |
43.480 |
57.916 |
|
Stand na nota van wijziging nominaal |
37.113 |
87.665 |
143.201 |
192.305 |
249.264 |
|
Stand na nota van wijziging totaal |
1.484.851 |
1.544.558 |
1.623.462 |
1.686.487 |
1.773.789 |
|
Totaal |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Stand voor nota van wijziging totaal |
57.286.831 |
59.040.247 |
60.614.316 |
61.741.189 |
63.678.577 |
|
Effect regeerakkoord |
– 87.894 |
329.413 |
1.004.139 |
1.871.817 |
2.502.764 |
|
Stand na nota van wijziging totaal |
57.198.937 |
59.369.660 |
61.618.455 |
63.613.006 |
66.181.341 |
De ontvangsten veranderen niet. Ook heeft het kabinet niet besloten tot herverkaveling op het terrein van SZW-premies.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid
I78. WIA: 5 jaar niet herzien verdienvermogen bij werk per 1-1-2020
Deze maatregel komt voort uit het IBO Geschikt voor de Arbeidsmarkt. Voor WGA- en IVA-gerechtigden die aan het werk gaan, zal UWV gedurende de eerste vijf jaar na werkhervatting niet nagaan of hun verdiencapaciteit is gewijzigd (tenzij op eigen verzoek). Arbeidsinkomen wordt net als nu verrekend met de uitkering. De maatregel leidt tot een hoger beroep op de WIA.
I79. WGA 35–80 wordt WGA 35–99 voor nieuwe instroom
De maatregel houdt (conform IBO Geschikt voor de Arbeidsmarkt) in dat voor mensen in de WGA 80–100 met restverdiencapaciteit (1–20%) hetzelfde uitkeringsregime gaat gelden als nu al geldt in de WGA 35–80. De WGA 35–80 wordt daarmee in feite de WGA 35–99. Dit leidt tot lagere WIA-uitgaven.
I83. Toerekening WGA-lasten werkgever inkorten naar 5 jaar (nieuwe gevallen)
De maatregel houdt (conform IBO Geschikt voor de Arbeidsmarkt) in dat de periode waarin WGA-lasten die aan individuele werkgevers worden toegerekend wordt ingekort van tien naar vijf jaar. De WGA-lasten worden vanaf het zesde jaar gefinancierd uit een collectieve premie. De maatregel gaat in per 1-1-2019 voor nieuwe arbeidsongeschiktheidsgevallen. De instroom in de WIA neemt toe, omdat werkgevers een minder sterke prikkel hebben om instroom te voorkomen.
I84. Loondoorbetaling bij ziekte kleine werkgevers (tot 25 werknemers) voor nieuwe ziektegevallen ingaande 1-1-2020
Door deze maatregel worden aan kleine werkgevers (tot 25 werknemers) de wettelijke lasten aan loondoorbetaling (70% van het laatst verdiende loon) in het tweede ziektejaar vergoed via een verplichte publieke verzekering. Kleine werkgevers dragen hier een lastendekkende collectieve premie voor af. Ook houdt de maatregel in dat een aantal re-integratieverplichtingen voor kleine werkgevers in het tweede jaar worden overgeheveld naar het UWV. De ontslagbescherming van twee jaar blijft in stand. Invoering van deze maatregel geschiedt per 1-1-2020 en alleen voor nieuwe ziektegevallen. De instroom in de WIA neemt toe, omdat kleine werkgevers een minder sterke prikkel hebben om instroom te voorkomen.
I85. Loonsanctie voor re-integratie vervalt
De maatregel regelt voor eigenrisicodragers voor de WGA dat het UWV de re-integratie-inspanningen inhoudelijk niet meer zal toetsen. Daarnaast krijgen werkgevers die bij het UWV verzekerd zijn de mogelijkheid een tussentijds oordeel te vragen over de re-integratie van hun zieke werknemer. De kosten worden gedekt door een collectieve premie. De optie vergt wetswijziging (bestaand wetsvoorstel wijziging sanctioneringsbevoegdheden UWV in de loondoorbetalingsperiode). Invoeringsdatum 1-1-2020. De instroom in de WIA neemt toe, omdat eigenrisicodragers voor de WGA een minder sterke prikkel hebben om instroom te voorkomen.
I94. Aanscherpen schattingsbesluit WIA van 3x3 naar 9 banen ingaande 1-1-2019
Bij de vaststelling van iemands arbeidsongeschiktheidspercentage wordt op dit moment gekeken of er drie functies te vinden zijn die hij/zij nog zou kunnen vervullen. Deze functies moeten ieder ten minste drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen. Wanneer er geen drie functies geduid kunnen worden die minimaal drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen is men volledig arbeidsongeschikt. Door de eis aan te passen naar negen arbeidsplaatsen ongeacht functiegroepen, zullen minder mensen volledig arbeidsongeschikt worden verklaard. De instroom in de WIA daalt. De maatregel vergt aanpassing van het Schattingsbesluit en kan ingevoerd worden per 1-1-2019 voor nieuwe gevallen.
Nominaal
Nominale ontwikkeling als gevolg van mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de loon- en prijsontwikkeling
Artikel 5
Macro-economisch effect
Uit de doorrekening van het CPB blijkt dat het regeerakkoord een gunstig effect heeft op de macro-economie. Hierdoor daalt de werkloze beroepsbevolking en zullen minder mensen een beroep hoeven te doen op de werkloosheidswet.
Nominaal
Nominale ontwikkeling als gevolg van mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de loon- en prijsontwikkeling.
Artikel 6 Ziekte en Zwangerschap
I87. Kraamverlof verlengen naar 5 dagen en adoptieverlof verlengen naar 6 weken ingaande 1-1-2019, 5 weken partnerverlof tegen 70% loon ingaande 1-7-2020
Per 2019 betalen werkgevers vijf dagen kraamverlof. Daar bovenop krijgen partners (werknemers) per 1-7-2020 een aanvullend kraamverlof van vijf weken. Dit verlof moet in het eerste half jaar na geboorte opgenomen worden. Tijdens dit verlof krijgen partners een uitkering van het UWV van 70% van het dagloon (gemaximeerd tot het maximum dagloon). Tevens wordt de huidige regeling voor adoptieverlof verruimd met twee weken naar zes weken (inclusief pleegouders).
I88. Intrekken wetsvoorstel uitbreiding kraamverlof van 2 naar 5 dagen betaald door de overheid
Het huidige wetsvoorstel «uitbreiding kraamverlof», dat eerder controversieel verklaard is, wordt ingetrokken. Dit wetsvoorstel voorzag in drie dagen extra kraamverlof betaald door de overheid.
Nominaal
Nominale ontwikkeling als gevolg van mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de loon- en prijsontwikkeling.
Artikel 8 Oudedagsvoorziening
Nominaal
Nominale ontwikkeling als gevolg van aanpassingen van de loon- en prijsontwikkeling.
Artikel 9 Nabestaanden
Nominaal
Nominale ontwikkeling als gevolg van aanpassingen van de loon- en prijsontwikkeling.
Artikel 11 Uitvoering
De onderstaande maatregelen leiden tot meer uitvoeringsinspanning van het UWV. Hierdoor stijgen de uitvoeringskosten. Maatregel I88 doet de uitvoeringskosten dalen, omdat het UWV niet langer verantwoordelijk is voor de uitbetaling van het extra kraamverlof.
I79. WGA 35–80 wordt WGA 35–99 voor nieuwe instroom
De maatregel houdt (conform IBO Geschikt voor de Arbeidsmarkt) in dat voor mensen in de WGA 80–100 met restverdiencapaciteit (1–20%) hetzelfde uitkeringsregime gaat gelden als nu al geldt in de WGA 35–80. De WGA 35–80 wordt daarmee in feite de WGA 35–99.
I83. Toerekening WGA-lasten werkgever inkorten naar 5 jaar (nieuwe gevallen)
De maatregel houdt (conform IBO Geschikt voor de Arbeidsmarkt) in dat de periode waarin WGA-lasten die aan individuele werkgevers worden toegerekend wordt ingekort van tien naar vijf jaar. De WGA-lasten worden vanaf het zesde jaar gefinancierd uit een collectieve premie. De maatregel gaat in per 1-1-2019 voor nieuwe arbeidsongeschiktheidsgevallen.
I84. Loondoorbetaling bij ziekte kleine werkgevers (tot 25 werknemers) voor nieuwe ziektegevallen ingaande 1-1-2020
Door deze maatregel worden aan kleine werkgevers (tot 25 werknemers) de wettelijke lasten aan loondoorbetaling (70% van het laatst verdiende loon) in het tweede ziektejaar vergoed via een verplichte publieke verzekering. Kleine werkgevers dragen hier een lastendekkende collectieve premie voor af. Ook houdt de maatregel in dat een aantal re-integratieverplichtingen voor kleine werkgevers in het tweede jaar worden overgeheveld naar het UWV. De ontslagbescherming van twee jaar blijft in stand. Invoering van deze maatregel geschiedt per 1-1-2020 en alleen voor nieuwe ziektegevallen.
I87. Kraamverlof verlengen naar 5 dagen en adoptieverlof verlengen naar 6 weken ingaande 1-1-2019, 5 weken partnerverlof tegen 70% loon ingaande 1-7-2020
Per 2019 betalen werkgevers vijf dagen kraamverlof. Daar bovenop krijgen partners (werknemers) per 1-7-2020 een aanvullend kraamverlof van vijf weken. Dit verlof moet in het eerste half jaar na geboorte opgenomen worden. Tijdens dit verlof krijgen partners een uitkering van het UWV van 70% van het dagloon (gemaximeerd tot het maximum dagloon). Tevens wordt de huidige regeling voor adoptieverlof verruimd met twee weken naar zes weken (inclusief pleegouders).
I88. Intrekken wetsvoorstel uitbreiding kraamverlof van 2 naar 5 dagen betaald door de overheid
Het huidige wetsvoorstel «uitbreiding kraamverlof», dat eerder controversieel verklaard is, wordt ingetrokken. Dit wetsvoorstel voorzag in drie dagen extra kraamverlof betaald door de overheid.
I94. Aanscherpen schattingsbesluit WIA van 3x3 naar 9 banen ingaande 1-1-2019
Bij de vaststelling van iemands arbeidsongeschiktheidspercentage wordt op dit moment gekeken of er drie functies te vinden zijn die hij/zij nog zou kunnen vervullen. Deze functies moeten ieder ten minste drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen. Wanneer er geen drie functies geduid kunnen worden die minimaal drie arbeidsplaatsen vertegenwoordigen is men volledig arbeidsongeschikt. Door de eis aan te passen naar negen arbeidsplaatsen ongeacht functiegroepen, zullen minder mensen volledig arbeidsongeschikt worden verklaard. De maatregel vergt aanpassing van het Schattingsbesluit en kan ingevoerd worden per 1-1-2019 voor nieuwe gevallen.
Macro-economisch effect
Uit de doorrekening van het CPB blijkt dat het regeerakkoord een gunstig effect heeft op de macro-economie. Hierdoor daalt de werkloze beroepsbevolking en zullen minder mensen een beroep hoeven te doen op de werkloosheidswet. Als gevolg hiervan hoeft het UWV een minder grote uitvoeringsinspanning te leveren.
Nominaal
Nominale ontwikkeling als gevolg van mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de loon- en prijsontwikkeling.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34775-XV-7.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.