Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 september 2017
Hierbij bied ik u het Meerjarenplan 2018–2022 van de Inspectie Leefomgeving en Transport
aan1. De ILT wil een stevige toezichthouder zijn die flexibel kan inspelen op veranderingen
en zichtbaar bijdraagt aan het publieke belang. Om dit te bereiken is in 2016 een
koersverandering ingezet: Koers ILT 2021.
Dit meerjarenplan geeft de breedte van de toezichttaken weer waar de ILT op in zet.
Daarnaast laat het de eerste contouren zien van de uitwerking van de koersverandering
die de ILT heeft ingezet.
De ILT zet zich in voor veiligheid, zekerheid en vertrouwen op het gebied van transport,
infrastructuur, milieu en wonen. Daarmee dient de ILT het publieke belang en de economische
positie van Nederland. Via Koers ILT spant de ILT zich in om meer risico- en informatiegestuurd
te werken. Het gaat erom nieuwe, soms ongewenste ontwikkelingen tijdig te kunnen signaleren,
de maatschappelijke impact ervan te kunnen inschatten en daarnaar te handelen. Daarnaast
werkt de ILT aan de verbetering van de vergunningverlening en de dienstverlening.
Digitalisering is daarbij een speerpunt. Burgers en organisaties die met ons te maken
hebben, staan daarbij centraal. Met dit MJP zet de ILT een belangrijke stap in de
uitwerking van deze koers.
De ILT streeft ernaar de schaarse capaciteit zo effectief mogelijk in te zetten. In
alles wat de ILT doet, moet de maatschappelijke betekenis duidelijk zijn. De ILT wil
transparant zijn over de redenen waarom zij bepaalde keuzes maakt. Deze afweging bestaat
uit verschillende elementen: verplichtingen, het handelingsperspectief, de grootte
van de risico’s en de maatschappelijke context.
Om de grootte van de risico’s in het taakveld van de ILT te bepalen is in 2016 een
methodiek voor een ILT-brede risicoanalyse (IBRA) ontwikkeld. De resultaten van de
IBRA heb ik u op 6 juli 2017 gestuurd (Kamerstuk 34 550 XII, nr. 80). In dit MJP worden aan de hand van de uitkomsten van deze risicoanalyse de eerste
stappen gezet in de richting van een meer programmatische, inspectiebrede aanpak ten
aanzien van de risico’s. De komende tijd wordt de IBRA doorontwikkeld; over de resultaten
daarvan wordt u geïnformeerd in het volgende MJP.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus