Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34620-XVI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34620-XVI nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE |
blz. |
|
A. |
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel |
1 |
B. |
Begrotingstoelichting |
2 |
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
2 |
3. |
De beleidsartikelen |
4 |
4. |
De niet-beleidsartikelen |
20 |
5. |
Financieel Beeld Zorg |
24 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaat opgenomen mutaties worden toegelicht in onderdeel B van deze artikelsgewijze toelichting, de zogenaamde begrotingstoelichting.
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven behorend tot het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het jaar 2016.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2016, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
• Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten op de instrumenten binnen een subartikelonderdeel hoger is dan € 2,5 miljoen. Het totale mutatiebedrag is het saldo van de mutaties bij de Miljoenennota en de overige mutaties 2e suppletoire begroting. Eveneens kunnen bedragen onder deze norm worden toegelicht indien politiek relevant.
• Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven. Verplichtingenmutaties van € 100 miljoen of meer worden toegelicht.
Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Budgettair Kader Zorg worden voornamelijk mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.
Artikel |
||||
---|---|---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
14.556.514 |
|||
Stand 1ste suppletoire begroting |
14.821.062 |
|||
In 2016 is beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling voor medisch specialisten waardoor een bedrag resteert van circa € 19,0 miljoen. De vrijvallende middelen bij de subsidieregeling worden toegevoegd aan het kader MSZ waaraan ze eerder in overleg met het veld zijn onttrokken. |
– 19.040 |
2 |
||
De voorbereiding op de uitvoeringstoets van de compensatieregeling trekkingsrechten en de verwerking van de resultaten hiervan alsmede de daaropvolgende aanbesteding hebben meer tijd gekost dan beoogd. De gereserveerde middelen zullen daarom niet meer dit jaar tot besteding komen. Deze middelen blijven beschikbaar voor de compensatieregeling in 2017. |
– 20.000 |
3 |
||
Bij eerste suppletoire begroting 2016 zijn middelen gereserveerd voor het creëren van een level playing field op het terrein van pensioenen tussen Universitair Medische Centra (UMC’s), aangesloten bij het ABP en andere zorginstellingen,aangesloten bij Pensioenfonds Zorg en Welzijn. Deze middelen worden overgeboekt naar het Ministerie van OCW, aangezien de betalingen vanuit OCW plaatsvinden. |
– 17.000 |
4 |
||
Bij eerste suppletoire begroting 2016 zijn middelen gereserveerd voor compensatie van UMC’s voor de herstelopslag op de pensioenpremie die het ABP per 1 april 2016 heeft doorgevoerd. Deze middelen worden overgeboekt naar het Ministerie van OCW, aangezien de betalingen aan de UMC’s vanuit OCW plaatsvinden. |
– 11.200 |
4 |
||
Als gevolg van het afschaffen van de ouderbijdrage jeugdzorg worden gemeenten gecompenseerd voor gederfde inkomsten door verhoging van het macrobudget Jeugd. |
– 9.600 |
5 |
||
Er hebben zich minder jeugdinstellingen dan voorzien gemeld bij de TAJ, hierdoor zijn dit jaar minder subsidies verstrekt dan verwacht (– € 35 miljoen). Daarnaast hebben provincies een groter deel van hun reserves dan verwacht ingezet voor jeugdinstellingen. De ontvangsten op de VWS-begroting vallen hierdoor lager uit. Tegelijkertijd is hierdoor minder subsidieverlening nodig voor deze instellingen door de TAJ. Op de VWS begroting zijn daarom de ontvangsten en de uitgaven met € 42 miljoen verlaagd. |
– 77.000 |
5 |
||
De zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het CPB naar beneden bijgesteld |
– 143.165 |
8 |
||
Overig |
– 14.830 |
|||
Stand 2de suppletoire begroting 2016 |
14.509.227 |
Ontvangsten |
Artikel |
|
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
174.663 |
|
Stand 1ste suppletoire begroting |
190.187 |
|
Als gevolg van een hoger dan verwacht inningspercentage zijn de geraamde ontvangsten bijgesteld. |
20.200 |
2 |
Extra ontvangen van het CIZ i.v.m. vrijval reorganisatievoorzieningen. |
10.000 |
3 |
Tot 2015 werd het mantelzorgcompliment gefinancierd vanuit de VWS-begroting, de SVB was verantwoordelijk voor de uitkering. Het betreft hier de resterende ruimte van de over 2014 uitgekeerde mantelzorgcomplimenten |
19.412 |
3 |
Provincies hebben een groter deel van hun reserves dan verwacht ingezet voor jeugdinstellingen. De ontvangsten op de VWS-begroting vallen hierdoor lager uit. Tegelijkertijd is hierdoor minder subsidieverlening nodig voor deze instellingen door de TAJ. Op de VWS begroting zijn daarom de ontvangsten en de uitgaven met € 42 miljoen verlaagd. |
– 42.000 |
5 |
Overig |
32.077 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
229.876 |
– De bijdrage in de kostenvergoeding van topsporters over 2016 bedraagt € 374.000 en is via de subsidie voor het Stipendium beschikbaar gesteld.
Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
606.939 |
597.337 |
2.619 |
– 6.581 |
593.375 |
Uitgaven |
613.156 |
605.765 |
– 894 |
– 8.821 |
596.050 |
Waarvan juridisch verplicht |
95% |
||||
1. Gezondheidsbescherming |
103.030 |
104.312 |
2.814 |
– 992 |
106.134 |
Subsidies |
4.988 |
2.723 |
69 |
– 83 |
2.709 |
waarvan onder andere: |
|||||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie |
4.654 |
2.723 |
65 |
– 83 |
2.705 |
Crisisbeheersing Volksgezondheid |
319 |
0 |
4 |
0 |
4 |
Opdrachten |
2.735 |
2.924 |
25 |
– 695 |
2.254 |
waarvan onder andere: |
|||||
Crisisbeheersing Volksgezondheid |
1.268 |
268 |
11 |
– 200 |
79 |
Aanschaf Jodiumtabletten |
1.000 |
774 |
0 |
0 |
774 |
Bijdragen aan agentschappen |
94.975 |
98.333 |
2.714 |
– 114 |
100.933 |
waarvan onder andere: |
|||||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit |
78.313 |
79.849 |
349 |
0 |
80.198 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
14.627 |
17.654 |
1.046 |
1.634 |
20.334 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
232 |
232 |
5 |
0 |
237 |
Bijdragen aan medeoverheden |
100 |
100 |
1 |
– 100 |
1 |
waarvan onder andere: |
|||||
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden |
100 |
100 |
1 |
– 100 |
1 |
2. Ziektepreventie |
441.512 |
432.444 |
– 4.066 |
– 9.769 |
418.609 |
Subsidies |
221.253 |
214.474 |
– 1.848 |
– 2.509 |
210.117 |
Ziektepreventie |
15.036 |
14.722 |
– 4.712 |
– 3.509 |
6.501 |
Jeugdgezondheidszorg |
1.952 |
1.952 |
27 |
0 |
1.979 |
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid |
192.125 |
185.512 |
2.668 |
1.000 |
189.180 |
RIVM: Infectieziektebestrijding en/of bevordering seksuele gezondheid |
12.140 |
12.288 |
169 |
0 |
12.457 |
Opdrachten |
15.377 |
12.457 |
– 11.748 |
0 |
709 |
waarvan onder andere: |
|||||
(Vaccin)onderzoek |
15.271 |
12.351 |
– 12.351 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
203.916 |
204.547 |
9.517 |
– 7.260 |
206.804 |
RIVM: Opdrachtverlening Centra |
203.916 |
204.547 |
9.517 |
– 7.260 |
206.804 |
Bijdragen aan medeoverheden |
966 |
966 |
13 |
0 |
979 |
3. Gezondheidsbevordering |
50.445 |
50.960 |
129 |
490 |
51.579 |
Subsidies |
30.733 |
32.090 |
370 |
805 |
33.265 |
waarvan onder andere: |
|||||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) |
1.524 |
1.524 |
591 |
26 |
2.141 |
Verslavingszorg |
7.361 |
7.015 |
– 346 |
98 |
6.767 |
Gezonde voeding en gezond gewicht/JOGG |
10.458 |
11.339 |
0 |
465 |
11.804 |
Gezonde leefstijl jeugd |
300 |
300 |
0 |
0 |
300 |
Letselpreventie |
3.767 |
4.427 |
– 255 |
– 42 |
4.130 |
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg |
4.579 |
4.612 |
64 |
340 |
5.016 |
Bevordering van seksuele gezondheid |
2.631 |
2.778 |
37 |
0 |
2.815 |
Opdrachten |
4.951 |
4.296 |
44 |
– 210 |
4.130 |
waarvan onder andere: |
|||||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
3.100 |
3.100 |
0 |
– 210 |
2.890 |
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak |
1.060 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Preventie schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) |
513 |
954 |
0 |
0 |
954 |
Letselpreventie |
75 |
75 |
0 |
0 |
75 |
Gezonde voeding en gezond gewicht/JOGG |
196 |
196 |
0 |
0 |
196 |
Bijdragen aan agentschappen |
577 |
92 |
13 |
– 105 |
0 |
RIVM: Voedselconsumptiepeiling |
121 |
21 |
3 |
– 24 |
0 |
RIVM: Monitoring, opdrachten, kennisvragen e.d. |
106 |
71 |
2 |
– 73 |
0 |
Afgifte Schengenverklaringen via het CAK |
350 |
0 |
8 |
– 8 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
550 |
– 495 |
0 |
55 |
Bijdragen aan medeoverheden |
14.184 |
13.932 |
197 |
0 |
14.129 |
waarvan onder andere: |
|||||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
14.067 |
13.815 |
117 |
0 |
13.932 |
4. Ethiek |
18.169 |
18.049 |
229 |
1.450 |
19.728 |
Subsidies |
17.067 |
16.667 |
210 |
1.420 |
18.297 |
Abortusklinieken |
15.661 |
15.361 |
190 |
1.420 |
16.971 |
Beleid Medische Ethiek |
1.406 |
1.306 |
20 |
0 |
1.326 |
Opdrachten |
396 |
379 |
3 |
0 |
382 |
Bijdragen aan agentschappen |
703 |
1.003 |
16 |
30 |
1.049 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
703 |
1.003 |
16 |
30 |
1.049 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
10.903 |
7.403 |
0 |
9.800 |
17.203 |
waarvan onder andere: |
|||||
Bestuurlijke boetes |
4.252 |
4.252 |
0 |
0 |
4.252 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Gezondheidsbescherming
Bijdragen aan agentschappen
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
Uit de doorlichting naar het efficiencypotentieel van de NVWA is gebleken dat deze niet gerealiseerd kan worden zonder bijstelling van de bijdrage aan de NVWA (TK 33 835, nr. 33). EZ verstrekt daarom een aanvullende bijdrage aan de NVWA. VWS draagt daaraan in 2016 € 5,3 miljoen bij, waarvan € 1,5 miljoen afkomstig is uit de loonbijstelling op het opdrachtgeversbudget voor de NVWA en € 3,8 miljoen is toegevoegd aan het budget. Het gevolg is dat er € 5,3 miljoen is toegevoegd aan het budget en vervolgens is overgeheveld naar het Ministerie van EZ.
RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
Voor de financiering van additionele projecten van het RIVM is een totaalbedrag van € 2,4 miljoen overgeheveld vanuit andere instrumenten binnen artikel 1 en andere artikelen binnen de VWS-begroting. De projecten betreffen het granulaatonderzoek sportvelden (€ 1,0 miljoen), aanvulling programma Risicoschatting en beoordeling voor beleid (€ 0,4 miljoen), Exportcommunity (€ 0,3 miljoen), Grenzeloos actief (€ 0,1 miljoen), Acute zorg (€ 0,1 miljoen) en diverse opdrachten met een omvang van minder dan € 0,1 miljoen (€ 0,5 miljoen).
Voorts is het budget met € 0,3 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
2. Ziektepreventie
Subsidies
Ziektepreventie
Voor het antibioticaresistentiebeleid is budget overgeheveld naar het instrument Bijdragen aan agentschappen voor aanvullende opdrachten aan het RIVM (€ 5,0 miljoen) en naar Artikel 10 Apparaatsuitgaven voor beleidscommunicatie (€ 0,7 miljoen). De Kamerbrief van 24 juni 2015 (TK 32 620, nr. 159) gaat in op de aanpak van de antibioticaresistentieproblematiek.
Verder komt € 2,2 miljoen niet tot besteding als gevolg van ontstane vertraging op het verbetertraject rond hygiëne in de verpleeghuiszorg en door vertraging in het opzetten van de netwerkstructuur tussen publieke en private partijen op het gebied van antibioticaresistentie.
Verder is € 0,3 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken voor de bijdragen aan het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) en de monitoring van zoönosen bij gezelschapsdieren. In totaal is het subsidiebudget voor ziektepreventie met € 8,2 miljoen neerwaarts bijgesteld.
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid
Het budget is met € 2,7 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016. Verder is € 1 miljoen overgeheveld van het instrument Bijdragen aan agentschappen voor de nabetaling aan de Screeningsorganisaties in verband met de vaststelling van de subsidies over het jaar 2015.
Opdrachten
(Vaccin)onderzoek
Zoals in de VWS-begroting 2016 is gemeld wordt het vaccinonderzoek (€ 5,8 miljoen), de ontwikkeling van het RSV-vaccin (€ 4,3 miljoen) en het onderzoek naar alternatieven voor dierproeven (€ 1,7 miljoen) uitgevoerd door de Stichting Antonie van Leeuwenhoek. Het budget is hiervoor overgeboekt naar artikel 10 apparaatsuitgaven.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
4.098.913 |
288.763 |
3.389.717 |
– 34.455 |
3.644.025 |
Uitgaven |
4.188.457 |
4.235.195 |
– 6.421 |
– 34.925 |
4.193.849 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99% |
||||
1. Kwaliteit en veiligheid |
129.213 |
138.037 |
– 5.007 |
– 1.568 |
131.462 |
Subsidies |
118.421 |
122.243 |
161 |
– 2.184 |
120.220 |
waarvan onder andere: |
|||||
Integraal Kankercentrum Nederland |
34.490 |
34.490 |
14 |
0 |
34.504 |
Nederlands Kanker Instituut |
17.226 |
17.226 |
0 |
0 |
17.226 |
Zwangerschap en geboorte |
3.505 |
3.505 |
750 |
500 |
4.755 |
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) |
3.462 |
3.462 |
– 159 |
0 |
3.303 |
Nictiz |
5.110 |
5.110 |
302 |
0 |
5.412 |
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service |
1.272 |
1.408 |
0 |
19 |
1.427 |
Regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie |
6.819 |
7.237 |
0 |
– 572 |
6.665 |
Nederlandse Transplantatie Stichting |
3.032 |
3.123 |
0 |
582 |
3.705 |
Regeling Donatie bij leven |
700 |
900 |
0 |
0 |
900 |
Onderzoek |
2000 |
1.000 |
– 1.000 |
0 |
0 |
TKI Life Sciences and Health (LSH Plaza) |
2.825 |
2.897 |
0 |
– 189 |
2.708 |
LSH projecten inclusief DCTI |
7.742 |
7.742 |
0 |
0 |
7.742 |
UMC Groningen: Lifelines project |
3.498 |
3.498 |
0 |
0 |
3.498 |
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten |
21.250 |
21.620 |
24 |
0 |
21.644 |
Antibioticaresistentie |
0 |
500 |
0 |
0 |
500 |
Inloophuizen kankerpatiënten |
0 |
450 |
0 |
0 |
450 |
ZonMW programma |
0 |
2.500 |
– 484 |
0 |
2.016 |
Opdrachten |
7.923 |
12.226 |
– 5.232 |
737 |
7.731 |
waarvan onder andere: |
|||||
Implantatenregister |
300 |
504 |
0 |
0 |
504 |
Publiekscampagne orgaandonatie |
1.500 |
1.720 |
0 |
0 |
1.720 |
Programma Gender en Gezondheid |
0 |
3.000 |
– 3.000 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.869 |
3.568 |
64 |
– 171 |
3.461 |
waarvan onder andere: |
|||||
CIBG: Donorregister |
2.355 |
2.380 |
0 |
501 |
2.881 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
50 |
50 |
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg |
3.919.193 |
3.923.115 |
1.917 |
– 11 |
3.925.021 |
Subsidies |
15.654 |
18.712 |
2.167 |
1.003 |
21.882 |
waarvan onder andere: |
|||||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden |
2.000 |
2.000 |
0 |
0 |
2.000 |
Anonieme e-mental health |
2.000 |
2.000 |
0 |
0 |
2.000 |
Vertrouwenspersoon in de ggz |
6.199 |
6.199 |
5 |
0 |
6.204 |
Suïcidepreventie |
1.642 |
3.758 |
375 |
0 |
4.133 |
Verspilling in de zorg |
0 |
324 |
0 |
0 |
324 |
Kwaliteitsimpuls apothekers |
2.900 |
1.600 |
1.258 |
0 |
2.858 |
Bekostiging |
3.893.700 |
3.893.700 |
389 |
1.377 |
3.895.466 |
waarvan onder andere: |
|||||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- |
2.508.700 |
2.508.700 |
0 |
0 |
2.508.700 |
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ |
1.353.000 |
1.353.000 |
0 |
0 |
1.353.000 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
32.000 |
32.000 |
389 |
1.377 |
33.766 |
Opdrachten |
7.845 |
9.328 |
– 682 |
– 2.880 |
5.766 |
waarvan onder andere: |
|||||
Programma Verspilling in de zorg |
300 |
100 |
0 |
0 |
100 |
Aanvulling ZonMw-programma Doelmatigheidsonderzoek |
500 |
500 |
0 |
– 500 |
0 |
Programma Goed Geneesmiddelen Gebruik |
2.880 |
2.880 |
0 |
– 2.880 |
0 |
Publiekscampagne Depressie |
0 |
1.000 |
0 |
0 |
1.000 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.375 |
1.375 |
31 |
489 |
1.895 |
CIBG: WPG/GVS/APG |
1.375 |
1.375 |
31 |
0 |
1.406 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
619 |
0 |
12 |
0 |
12 |
ZiNL: Uitvoering Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
619 |
0 |
12 |
0 |
12 |
3. Ondersteuning van het stelsel |
140.051 |
174.043 |
– 3.331 |
– 33.346 |
137.366 |
Subsidies |
31.930 |
22.345 |
– 78 |
– 19.275 |
2.992 |
waarvan onder andere: |
|||||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen |
791 |
941 |
11 |
0 |
952 |
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg |
30.000 |
20.160 |
0 |
– 19.040 |
1.090 |
Inkomensoverdrachten |
26.927 |
112.017 |
0 |
– 1.800 |
110.217 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
26.927 |
26.927 |
0 |
– 1.800 |
25.127 |
Schadevergoeding Erasmus MC |
0 |
85.000 |
0 |
0 |
85.000 |
Opdrachten |
4.529 |
8.287 |
132 |
– 531 |
7.888 |
waarvan onder andere: |
|||||
Risicoverevening |
1.890 |
1.785 |
121 |
200 |
2.106 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel |
471 |
1.154 |
– 2 |
– 166 |
986 |
Patiëntenvervoer Waddeneilanden |
0 |
3.000 |
0 |
400 |
3.400 |
Bijdragen aan agentschappen |
21.539 |
21.389 |
– 3.518 |
– 1.666 |
16.205 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
21.539 |
21.389 |
– 3.518 |
– 1.666 |
16.205 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
51.022 |
9.991 |
83 |
– 10.074 |
0 |
waarvan onder andere: |
|||||
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers |
35.954 |
6.493 |
– 215 |
– 6.278 |
0 |
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket |
15.068 |
3.498 |
– 227 |
– 3.271 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
4.104 |
14 |
50 |
0 |
64 |
VenJ: Bijdrage C2000 |
4.104 |
14 |
50 |
0 |
64 |
Ontvangsten |
60.955 |
60.955 |
0 |
23.672 |
84.627 |
waarvan onder andere: |
|||||
Wanbetalers |
59.902 |
59.902 |
0 |
20.200 |
80.102 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Voor het in 2016 aangaan van de verplichtingen ten behoeve van de rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor de financiering van zorguitgaven voor jongeren (18-) en de rijksbijdrage ten behoeve van het dempen van de hoogte van de premie ten gevolgen van HLZ voor 2017, is verplichtingenbudget overgeheveld van 2017 naar 2016 (circa € 3,4 miljard).
1. Kwaliteit en veiligheid
Opdrachten
Programma Gender en Gezondheid
Voor het doen van onderzoek naar genderverschillen in de gezondheidszorg, en het beter verspreiden van kennis gaat ZonMw de komende jaren het programma «Gender en gezondheid» uitvoeren. VWS stelt hiervoor in totaal € 12 miljoen ter beschikking. De middelen voor 2016
(€ 3 miljoen) zijn overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid. Deze middelen zijn vervolgens via kasschuiven verschoven naar latere jaren.
3. Bevorderen werking van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
In 2016 is beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling voor medisch specialisten waardoor een bedrag resteert van circa € 19 miljoen. De vrijvallende middelen bij de subsidieregeling worden toegevoegd aan het kader MSZ waaraan ze eerder in overleg met het veld zijn onttrokken.
Bijdragen aan agentschappen
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
Door de herschikking van het budget is € 4 miljoen overgeheveld naar het subartikelonderdeel Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s met als instrument Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers.
Daarnaast laat het budget voor de uitvoeringskosten in het kader van de wanbetalersregeling en onverzekerden een meevaller zien (€ 1,7 miljoen) door een gestage afname van het aantal wanbetalers. Tot slot is het budget met € 0,5 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers
Door de herschikking van het budget is € 4 miljoen overgeheveld van het subartikelonderdeel Bijdragen aan agentschappen met als instrument CJIB: Onverzekerden en wanbetalers.
Het budget voor de uitvoeringskosten onverzekerden en wanbetalers (€ 4,9 miljoen) is overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Ook is € 1 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid in verband met extra kosten als gevolg van de overheveling van de burgerregelingen naar het CAK als gevolg van het uitstel van de overheveling naar 1 januari 2017.
Bij de Mid Term review (MTR) is gebleken dat er meer uitvoeringskosten nodig zijn bij het ZiNL ten behoeve van de uitvoering van de regelingen wanbetalers, onverzekerden en de overheveling van de burgerregelingen. Hiervoor is € 2,6 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Daarnaast laat het budget voor de uitvoeringskosten in het kader van de wanbetalersregeling en onverzekerden een meevaller zien (€ 2,6 miljoen) door een gestage afname van het aantal wanbetalers. Tot slot is het budget met € 0,7 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016. In totaal is het budget met € 6,5 miljoen neerwaarts bijgesteld.
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket
Voor het doorlichten van het pakket is € 0,3 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Daarnaast laat het budget voor de uitvoeringskosten in het kader van het doorlichten van het pakket een meevaller zien (€ 3 miljoen). Omdat het ZiNL een aantal onderzoeken in eigen beheer uitvoert zijn de kosten lager uitgevallen dan geraamd.
Ontvangsten
Wanbetalers
Als gevolg van een hoger dan verwacht inningspercentage zijn de geraamde ontvangsten met € 20,2 miljoen bijgesteld.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
3.643.306 |
368.014 |
3.447.513 |
– 19.301 |
3.796.226 |
Uitgaven |
3.644.801 |
3.735.209 |
– 1.187 |
– 19.301 |
3.714.721 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
98% |
||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
88.899 |
91.076 |
110 |
2.911 |
94.097 |
Subsidies |
22.629 |
24.413 |
324 |
5.000 |
29.737 |
waarvan onder andere: |
|||||
Movisie |
7.198 |
7.198 |
0 |
0 |
7.198 |
Transitie en transformatie |
1.135 |
4.515 |
0 |
0 |
4.515 |
Wmo-werkplaatsen |
2.600 |
2.600 |
0 |
0 |
2.600 |
Ondersteuning vrijwilligers |
1.400 |
1.400 |
0 |
0 |
1.400 |
Mezzo |
3.200 |
3.200 |
0 |
0 |
3.200 |
Siriz (opvang specifieke groepen) |
1.517 |
1.517 |
0 |
0 |
1.517 |
Mantelzorg en vrijwilligersbeleid |
0 |
0 |
0 |
5.000 |
5.000 |
Opdrachten |
66.270 |
65.603 |
846 |
– 2.089 |
64.360 |
waarvan onder andere: |
|||||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
60.654 |
60.654 |
0 |
0 |
60.654 |
Evaluatie Wmo 2015 |
980 |
980 |
0 |
0 |
980 |
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel |
1.700 |
1.700 |
0 |
0 |
1.700 |
Aanpak Laaggeletterdheid1 |
2.000 |
2.000 |
0 |
– 1.596 |
404 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
1.060 |
– 1.060 |
0 |
0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
3.555.902 |
3.644.133 |
– 1.297 |
– 22.212 |
3.620.624 |
Subsidies |
82.613 |
110.015 |
729 |
– 28.783 |
81.961 |
waarvan onder andere: |
|||||
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten |
18.000 |
20.000 |
0 |
– 20.000 |
0 |
Vilans |
4.686 |
4.689 |
0 |
65 |
4.754 |
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) |
11.142 |
11.349 |
0 |
152 |
11.501 |
InVoorZorg! (IVZ) |
9.642 |
7.348 |
– 1.750 |
0 |
5.598 |
Joodse en Indische instellingen |
2.504 |
2.504 |
0 |
0 |
2.504 |
Subsidieregeling palliatieve zorg |
15.551 |
15.510 |
0 |
0 |
15.510 |
Subsidies netwerken palliatieve zorg |
3.480 |
3.479 |
2 |
39 |
3.520 |
Kwaliteitsverbetering palliatieve zorg |
2.416 |
2.416 |
135 |
– 32 |
2.519 |
Waardigheid en trots |
0 |
17.500 |
0 |
714 |
18.214 |
Kwaliteit gehandicaptenzorg |
0 |
0 |
1.600 |
– 1.600 |
0 |
Dementie |
3.000 |
3.000 |
163 |
– 703 |
2.460 |
Transitie HLZ |
4.722 |
3.086 |
– 51 |
98 |
3.133 |
Bureau mentorschap |
513 |
551 |
0 |
0 |
551 |
Bekostiging |
3.365.700 |
3.384.100 |
– 3.800 |
0 |
3.380.300 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
3.365.700 |
3.384.100 |
– 3.800 |
0 |
3.380.300 |
Inkomensoverdrachten |
0 |
0 |
0 |
135 |
135 |
Opdrachten2 |
12.859 |
5.098 |
– 112 |
– 1.041 |
3.945 |
waarvan onder andere: |
|||||
Informatievoorziening zorg en ondersteuning |
1.670 |
1.098 |
0 |
– 1.012 |
86 |
Transitie HLZ |
2.350 |
139 |
0 |
0 |
139 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.600 |
2.600 |
282 |
– 58 |
2.824 |
CIBG: Opdrachtgeverschap |
2.600 |
2.600 |
282 |
– 58 |
2.824 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
92.130 |
142.320 |
1.604 |
7.535 |
151.459 |
waarvan onder andere: |
|||||
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten |
23.400 |
71.000 |
1.644 |
7.452 |
80.096 |
Centrum Indicatiestelling Zorg |
68.707 |
71.320 |
– 52 |
95 |
71.363 |
ZiNL: iWlz |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
3.441 |
3.441 |
0 |
35.592 |
39.033 |
Deze post stond per abuis onder het instrument Subsidies vermeld. Het budget stond echter bij het instrument Opdrachten.
In de eerste suppletoire wet 2016 is per abuis de uitsplitsing van de mutaties op het subartikelonderdeel niet meegenomen. Op deze wijze worden de standen alsnog gecorrigeerd. Het totale bedrag aan mutaties op het instrument Opdrachten van € 5,1 miljoen is wel correct.
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Voor het aangaan in 2016 van de verplichtingen van de bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) voor 2017 is verplichtingenbudget overgeheveld van 2017 naar 2016 (circa € 3,4 miljard).
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Mantelzorg en vrijwilligersbeleid
Het betreft hier uitgaven op het gebied van informele zorg waaronder diverse (project)subsidies gericht op ondersteuning en versterking van de positie van vrijwilligers en mantelzorgers.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten
De voorbereiding op de uitvoering van de compensatieregeling trekkingsrechten en de verwerking van de resultaten alsmede de daaropvolgende aanbesteding hebben meer tijd gekost dan beoogd. De verwachting is dat de uitvoering van de regeling in het eerste kwartaal 2017 van start kan gaan. De Tweede Kamer is hierover geïnformeerd in de voortgangsrapportage trekkingsrecht van 2 november 2016 (TK 25657–273). Deze middelen blijven beschikbaar voor de compensatieregeling in 2017 (€ 20 miljoen).
Kwaliteit gehandicaptenzorg
Bij de ontwikkeling van het kwaliteitsplan voor de gehandicaptensector is ervoor gekozen om eerst samen met betrokken partijen na te gaan welke aanpak goed past bij de gehandicaptensector. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke kwaliteitsagenda «Samen werken aan een betere gehandicaptenzorg» die op 1 juli jl. aan de Kamer is gestuurd. Vanwege de latere start worden vrijwel alle beschikbare middelen niet besteed (€ 1,6 miljoen). Inmiddels wordt er samen met veldpartijen hard gewerkt aan een meerjarenplan inclusief begroting voor de komende periode.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van Macro Economische Verkenning van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 3,8 miljoen).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten
Er is sprake van meerkosten bij de SVB (€ 8,8 miljoen) onder andere als gevolg van werkzaamheden die samenhangen met het afschaffen van het coulancebeleid en daarmee het uitvoeren van alle reguliere controles op de zorgovereenkomsten en declaraties. Een deel van deze extra uitgaven van de SVB hebben betrekking op de uitvoering van trekkingsrechten voor gemeenten. Met gemeenten wordt gesproken over hun bijdrage aan de extra uitvoeringskosten.
Ontvangsten
De initiële ontvangstenraming wordt met € 35,6 miljoen overschreden door enkele substantiële incidentele ontvangsten. Deze bestaan onder meer uit € 12,7 miljoen vaststelling mantelzorgcompliment 2014 en € 6,7 miljoen vaststelling mantelzorgcompliment 2015, € 10,7 miljoen extra ontvangsten CIZ lagere operationele kosten en een vrijval uit de voorzieningen), verkoop VWS-aandeel Zonnehuizen (€ 2,5 miljoen) en terugontvangst subsidies zorgkantoren 2013 en 2014 (€ 3,3 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
829.432 |
775.215 |
50.326 |
60.410 |
885.951 |
Uitgaven |
871.197 |
947.136 |
– 7.324 |
– 29.590 |
910.222 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
94% |
||||
1. Positie cliënt |
23.383 |
25.419 |
524 |
1.230 |
27.173 |
Subsidies |
20.002 |
19.827 |
278 |
– 1.815 |
18.290 |
waarvan onder andere: |
|||||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
19.730 |
19.555 |
274 |
– 1.815 |
18.014 |
Opdrachten |
3.289 |
5.522 |
244 |
3.045 |
8.811 |
waarvan onder andere: |
|||||
Ondersteuning cliëntorganisaties |
3.144 |
3.144 |
0 |
– 707 |
2.437 |
Bijdragen aan agentschappen |
92 |
70 |
2 |
0 |
72 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
430.131 |
459.178 |
– 23.052 |
– 30.571 |
405.555 |
Subsidies |
414.954 |
443.944 |
– 22.440 |
– 34.080 |
387.424 |
waarvan onder andere: |
|||||
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg |
191.433 |
191.433 |
2.665 |
0 |
194.098 |
Stageplaatsen zorg / Stagefonds |
112.022 |
112.000 |
37 |
0 |
112.037 |
Publieke Gezondheidszorgopleidingen |
20.615 |
20.615 |
286 |
– 2.000 |
18.901 |
Vaccinatie stageplaatsen zorg |
4.700 |
4.700 |
65 |
0 |
4.765 |
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant |
38.197 |
38.197 |
521 |
– 16.323 |
22.395 |
Opleidingsplaatsen jeugd ggz |
1.501 |
1.501 |
49 |
– 500 |
1.050 |
Regionaal arbeidsmarktbeleid |
8.500 |
8.500 |
118 |
– 758 |
7.860 |
Innovatie, beroepen en opleidingen (o.a. ziekenhuisarts) |
8.312 |
2.412 |
115 |
– 1.154 |
1.373 |
Pensioenregeling UMC's |
0 |
28.200 |
– 28.200 |
0 |
0 |
Arbeidsomstandigheden (o.a. veilig werken in de zorg) |
3.474 |
3.474 |
48 |
– 522 |
3.000 |
Opdrachten |
8.653 |
8.148 |
– 758 |
– 971 |
6.419 |
Arbeidsmarktonderzoek |
1.250 |
1.250 |
0 |
0 |
1.250 |
Celsus |
650 |
650 |
0 |
0 |
650 |
Bijdragen aan agentschappen |
6.521 |
7.086 |
146 |
4.480 |
11.712 |
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z |
6.521 |
7.086 |
146 |
4.480 |
11.712 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorginstituut Nederland: sectie Zorgberoepen en opleidingen |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling |
124.782 |
140.493 |
3.260 |
– 7.738 |
136.015 |
Subsidies |
10.636 |
19.148 |
– 1.599 |
– 5.450 |
12.099 |
waarvan onder andere: |
|||||
Nivel |
5.636 |
5.973 |
148 |
– 411 |
5.710 |
Innovatie en zorgvernieuwing |
0 |
7.007 |
– 1.747 |
– 4.700 |
560 |
Jaar van de transparantie |
5.000 |
5.000 |
0 |
– 1.732 |
3.268 |
Opdrachten |
344 |
494 |
1.318 |
– 200 |
1.612 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.791 |
1.393 |
85 |
350 |
1.828 |
waarvan onder andere: |
|||||
CIBG: toelating nieuwe zorgaanbieders |
500 |
500 |
0 |
0 |
500 |
CIBG: Landelijk register Zorgaanbieders |
1.411 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG: Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording |
800 |
800 |
0 |
– 26 |
774 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
110.011 |
119.458 |
3.456 |
– 2.438 |
120.476 |
waarvan onder andere: |
|||||
ZonMw: programmering |
110.011 |
119.458 |
3.456 |
– 2.438 |
120.476 |
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten |
180.401 |
200.419 |
12.032 |
8.054 |
220.505 |
Subsidies |
26 |
26 |
0 |
0 |
26 |
Uitvoering Wtcg |
26 |
26 |
0 |
0 |
26 |
Opdrachten |
202 |
167 |
52 |
0 |
219 |
waarvan onder andere: |
|||||
Uitvoering Wtcg |
102 |
183 |
1 |
0 |
184 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
178.173 |
200.226 |
11.956 |
8.054 |
220.236 |
CAK |
69.870 |
79.625 |
4.943 |
4.656 |
89.224 |
NZa |
55.969 |
55.879 |
1.123 |
– 1.939 |
55.063 |
Zorginstituut Nederland |
48.503 |
62.222 |
5.832 |
5.337 |
73.391 |
CBZ |
899 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CSZ |
2.923 |
2.500 |
58 |
0 |
2.558 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
2.000 |
0 |
24 |
0 |
24 |
EZ: ACM |
2.000 |
0 |
24 |
0 |
24 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland |
109.018 |
116.427 |
1.098 |
0 |
117.525 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
109.018 |
116.427 |
1.098 |
0 |
117.525 |
Zorg en welzijn |
109.018 |
116.427 |
1.098 |
0 |
117.525 |
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude |
3.482 |
5.200 |
– 1.186 |
– 565 |
3.449 |
Subsidies |
300 |
2.000 |
204 |
– 800 |
1.404 |
Opdrachten |
3.182 |
3.200 |
– 1.390 |
235 |
2.045 |
Ontvangsten |
4.858 |
4.858 |
0 |
4.114 |
8.972 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Voor het aangaan in 2016 van de verplichtingen van ZonMw voor 2017 is verplichtingenbudget overgeheveld van de komende begrotingsjaren naar 2016 (circa € 107 miljoen).
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Kwaliteitsimpuls ziekenhuiszorg
Het budget is € 2,7 miljoen hoger door de loonbijstelling tranche 2016.
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant
Het budget ten behoeve van de opleiding tot verpleegkundig specialist/ physician assistant wordt met € 16,3 miljoen verlaagd. De lagere uitgaven worden veroorzaakt door een lagere instroom dan oorspronkelijk geraamd voor de opleidingen tot advanced nurse practitioner (ANP) en physician assistant (PA).
Pensioenregeling UMC’s
Bij eerste suppletoire begroting 2016 zijn middelen gereserveerd voor een aparte sectorale pensioenregeling voor Universitair Medische Centra binnen het APB. Deze middelen worden overgeboekt naar het Ministerie van OCW, aangezien de betalingen vanuit OCW plaatsvinden.
Daarnaast zijn bij de eerste suppletoire begroting 2016 middelen gereserveerd voor compensatie van UMC’s voor de herstelopslag op de pensioenpremie die het ABP per 1 april 2016 heeft doorgevoerd. Deze middelen worden overgeboekt naar het Ministerie van OCW, aangezien de betalingen aan de UMC’s vanuit OCW plaatsvinden. In totaal is er voor € 28,2 miljoen gemuteerd.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z
De bijdrage aan het agentschap CIBG is hoger dan oorspronkelijk geraamd door onder meer extra uitgaven voor het BIG-register en kosten voor het voorkomen van problemen bij het gebruik van de UZI-pas (€ 3,5 miljoen).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Subsidies
Innovatie en zorgvernieuwing
Dit voorjaar zijn middelen gereserveerd voor het inrichten van een Fasttrack-innovatiefonds om ondernemers in het midden- en kleinbedrijf te ondersteunen bij de opschaling van goede e-Health initiatieven. Afgelopen periode zijn er gesprekken gevoerd tussen de Ministeries van EZ, Financiën en VWS en de RVO om te kijken op welke wijze de middelen gericht kunnen worden ingezet. De voorbereiding voor een fasttrack-innovatiefonds neemt, op grond van de uitkomsten van deze gesprekken, meer tijd in beslag dan aanvankelijk was voorzien. Als gevolg hiervan valt een bedrag van € 4,7 miljoen vrij.
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
CAK
Voor de hogere uitvoeringskosten door het CAK in verband met de uitvoering van gewijzigde wettelijke regelingen is extra budget toegevoegd. Daarnaast is aan het CAK gevraagd om extra inspanningen te verrichten voor het inrichten van MijnCAK en het vereenvoudigen van de aan burgers te verzenden facturen (totaal € 3,1 miljoen).
Daarnaast is vanuit artikel 2 (Curatieve zorg) budget overgeheveld naar het CAK voor de uitvoeringskosten van het CAK ten behoeve van onverzekerde verwarde personen(€ 0,5 miljoen) en voor kosten als gevolg van de overheveling van de burgerregelingen naar het CAK door van het uitstel van de overheveling naar 1 januari 2017 (€ 1 miljoen).
Bij de eerste suppletoire begroting 2016 is een foutieve boeking verwerkt. Het CAK wil tussen 2016 en 2018 een gedegen ICT- en informatiseringsagenda uitvoeren die klant- en toekomstgericht is. Met dit voorstel kan invulling gegeven worden aan het borgen van de Quality Assurance, de implementatie van de BIR en de implementatie van open data. Met de overheveling van het budget van artikel 10 is de boeking gecorrigeerd (€ 3,1 miljoen).
Voor de Schengenverklaringen die door het CAK worden verstrekt is budget vanuit artikel 1 (Volksgezondheid) overgeheveld (€ 0,5 miljoen).
Tot slot is het budget met € 1,4 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
In totaal is het budget met € 9,6 miljoen verhoogd.
Zorginstituut Nederland
Door de herschikking van het budget binnen het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s is € 2,4 miljoen overgeheveld van de post NZa naar het ZiNL.
Ten behoeve van de uitvoeringskosten onverzekerden en wanbetalers is € 4,9 miljoen overgeheveld vanuit artikel 2 (Curatieve zorg).
Bij de midterm review (MTR) is gebleken dat er meer uitvoeringskosten nodig zijn bij het ZINL ten behoeve van de uitvoering van de regelingen wanbetalers, onverzekerden en de overheveling van de burgerregelingen. Hiervoor is € 2,6 miljoen overgeheveld vanuit artikel 2 (Curatieve zorg)
Voor het doorlichten van het pakket is € 0,3 miljoen overgeheveld vanuit artikel 2 (Curatieve zorg).
Tot slot is het budget met € 1 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
In totaal is het budget met € 11,2 miljoen verhoogd.
Ontvangsten
Een aantal van de met de opleidingsbudgetten samenhangende subsidieregelingen komt dit jaar niet volledig tot uitputting, vooral omdat bij de zorgopleidingen, publieke gezondheidsopleidingen en de opleidingen tot nurse practicioner en physician assistant sprake is van lager dan geraamde instroom (€ 2,8 miljoen).
Er is sprake van lagere kosten bij de uitvoering van taken en opdrachten door het Zorginstituut en het CSZ (€ 1,3 miljoen)
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
126.154 |
211.131 |
– 8.267 |
– 87.207 |
115.657 |
Uitgaven |
126.154 |
211.131 |
– 8.267 |
– 87.207 |
115.657 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
51% |
||||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Noodzakelijke en passende zorg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel |
126.154 |
211.131 |
– 8.267 |
– 87.207 |
115.657 |
Subsidies |
112.345 |
200.195 |
– 8.268 |
– 86.073 |
105.854 |
Schippersinternaten |
22.484 |
22.484 |
78 |
0 |
22.562 |
Participatie |
1.932 |
1.742 |
27 |
0 |
1.769 |
Kennis en beleidsinformatie |
6.076 |
6.076 |
84 |
1.013 |
7.173 |
Kindermishandeling |
1.816 |
2.150 |
707 |
– 2.786 |
71 |
Jeugdhulp |
20.026 |
34.732 |
– 397 |
– 7.300 |
27.035 |
Transitie jeugd |
60.011 |
133.011 |
– 8.767 |
– 77.000 |
47.244 |
Opdrachten |
12.374 |
9.501 |
107 |
– 1.134 |
8.474 |
Kennis en beleidsinformatie |
1.737 |
1.841 |
15 |
– 50 |
1.806 |
Kindermishandeling |
1.668 |
1.833 |
14 |
– 1.200 |
647 |
Jeugdhulp |
4.504 |
2.434 |
39 |
16 |
2.489 |
Transitie jeugd |
4.465 |
3.393 |
39 |
100 |
3.532 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.232 |
1.232 |
75 |
0 |
1.307 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
203 |
203 |
– 181 |
0 |
22 |
OCW: Onderwijskosten JeugdzorgPlus en kijkwijzer |
203 |
203 |
– 181 |
0 |
22 |
Ontvangsten |
82.508 |
82.508 |
0 |
– 43.300 |
39.208 |
waarvan onder andere: |
|||||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien |
4.423 |
4.423 |
0 |
– 1.300 |
3.123 |
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel |
78.000 |
78.000 |
0 |
– 42.000 |
36.000 |
Noodzakelijke en passende zorg |
85 |
85 |
0 |
0 |
85 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdhulp
Voor de afschaffing van de ouderbijdrage is budget gereserveerd voor het afvloeien van personeel. Aangezien het CAK al het personeel heeft kunnen herplaatsen is het budget niet benodigd (€ 2 miljoen).
De VNG heeft verschillende activiteiten in het kader van de transitie tegen lagere kosten kunnen realiseren (€ 0,8 miljoen).
Op basis van bezetting ontvangen gesloten jeugdzorginstellingen een subsidie ter dekking van hun kapitaallasten in verband met huisvesting. Aangezien de subsidies over meerdere jaren gespreid dienen te worden (om hoge boetes met het aflossen van leningen te voorkomen) is ruimte vrijgevallen op het budget (€ 4,5 miljoen).
Transitie jeugd
Provincies hebben tot en met 2016 egalisatiereserves beschikbaar gehouden voor jeugdinstellingen. In 2016 gaan de overgebleven reserves over naar de VWS-begroting, waar ze worden ingezet voor subsidieverlening aan jeugdinstellingen door de Transitie Autoriteit Jeugd. Provincies hebben in 2016 een groter deel van hun egalisatiereserves dan verwacht ingezet voor jeugdinstellingen. De ontvangsten op de VWS-begroting vallen hierdoor lager uit. Tegelijkertijd is hierdoor minder subsidieverlening nodig voor deze instellingen door de Transitie Autoriteit Jeugd. Op de VWS-begroting zijn daarom de ontvangsten en de uitgaven met € 42 miljoen verlaagd.
Ook hebben zich minder jeugdinstellingen dan voorzien gemeld bij de Transitie Autoriteit Jeugd (TAJ). Het lagere beroep komt mede doordat de TAJ door bemiddeling tussen instellingen en gemeenten alsnog betalingsregelingen heeft kunnen treffen (– € 35 miljoen).
Daarnaast is als gevolg van het afschaffen van de ouderbijdrage jeugdzorg worden gemeenten gecompenseerd voor gederfde inkomsten door verhoging van het macrobudget Jeugd. Na goedkeuring van de wetswijziging volgt structurele overboeking (€ 9,6 miljoen).
Tot slot is het budget met € 0,8 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2016.
Ontvangsten
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Provincies hebben tot en met 2016 egalisatiereserves beschikbaar gehouden voor jeugdinstellingen. In 2016 gaan de overgebleven reserves over naar de VWS-begroting, waar ze worden ingezet voor subsidieverlening aan jeugdinstellingen door de Transitie Autoriteit Jeugd. Provincies hebben in 2016 een groter deel van hun egalisatiereserves dan verwacht ingezet voor jeugdinstellingen. De ontvangsten op de VWS-begroting vallen hierdoor lager uit. Tegelijkertijd is hierdoor minder subsidieverlening nodig voor deze instellingen door de Transitie Autoriteit Jeugd. Op de VWS-begroting zijn daarom de ontvangsten en de uitgaven met 42 miljoen verlaagd
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
106.757 |
42.272 |
25.455 |
– 480 |
67.247 |
Uitgaven |
128.813 |
65.798 |
660 |
– 580 |
65.878 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
96% |
||||
1. Passend sport- en beweegaanbod |
79.098 |
19.585 |
– 245 |
– 1.370 |
17.970 |
Subsidies |
22.591 |
15.619 |
– 635 |
– 435 |
14.549 |
Gehandicaptensport |
2.124 |
1.892 |
29 |
– 100 |
1.821 |
Verantwoord sporten en bewegen |
929 |
91 |
13 |
0 |
104 |
Sport en bewegen in de buurt |
12.085 |
6.402 |
– 780 |
– 335 |
5.287 |
Stimuleren van een veiliger sportklimaat |
7.453 |
7.234 |
103 |
0 |
7.337 |
Bekostiging |
3.000 |
3.600 |
– 200 |
– 375 |
3.025 |
Compensatie van betaalde energiebelasting |
0 |
600 |
– 200 |
– 375 |
25 |
Energiebesparing en duurzame energie |
3.000 |
3.000 |
0 |
0 |
3.000 |
Opdrachten |
0 |
203 |
0 |
125 |
328 |
Sport en bewegen in de buurt |
0 |
203 |
0 |
125 |
328 |
Bijdragen aan medeoverheden |
53.507 |
163 |
590 |
– 685 |
68 |
Sport en bewegen in de buurt |
47.108 |
10 |
654 |
– 600 |
64 |
Energiebesparing en duurzame energie |
6.399 |
153 |
– 64 |
– 85 |
4 |
2. Uitblinken in sport |
40.263 |
38.323 |
775 |
870 |
39.968 |
Subsidies |
28.028 |
26.088 |
389 |
1.380 |
27.857 |
Topsportevenementen |
7.033 |
4.383 |
98 |
0 |
4.481 |
Topsportprogramma's |
19.508 |
20.068 |
270 |
1.300 |
21.638 |
Dopingbestrijding |
1.487 |
1.637 |
21 |
80 |
1.738 |
Inkomensoverdrachten |
12.055 |
12.055 |
386 |
– 570 |
11.871 |
Stipendiumregeling |
12.055 |
12.055 |
386 |
– 570 |
11.871 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
180 |
180 |
0 |
60 |
240 |
Dopingbestrijding |
180 |
180 |
0 |
60 |
240 |
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling |
9.452 |
7.890 |
130 |
– 80 |
7.940 |
Subsidies |
9.287 |
7.800 |
129 |
– 80 |
7.849 |
Kennis als fundament |
9.287 |
7.800 |
129 |
– 80 |
7.849 |
Opdrachten |
103 |
28 |
1 |
0 |
29 |
Kennis als fundament |
103 |
28 |
1 |
0 |
29 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
62 |
62 |
0 |
0 |
62 |
Ontvangsten |
740 |
740 |
0 |
0 |
740 |
Artikel 7 Oorlogsgetroffen en herinnering Tweede Wereldoorlog
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
290.109 |
40.901 |
1.278 |
– 3.387 |
38.792 |
Uitgaven |
290.109 |
310.109 |
1.278 |
– 3.387 |
308.000 |
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99% |
||||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WO II |
20.260 |
16.960 |
984 |
– 1.100 |
16.844 |
Subsidies |
19.460 |
16.160 |
981 |
– 1.100 |
16.041 |
waarvan onder andere: |
|||||
Nationaal Comité 4 en 5 mei |
5.486 |
5.486 |
76 |
0 |
5.562 |
Nationale herinneringscentra |
1.848 |
1.848 |
0 |
– 450 |
1.398 |
Zorg- en dienstverlening |
7.667 |
5.367 |
106 |
0 |
5.473 |
Bekostiging |
400 |
400 |
0 |
0 |
400 |
Opdrachten |
400 |
400 |
3 |
0 |
403 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II |
269.849 |
293.149 |
294 |
– 2.287 |
291.156 |
Inkomensoverdrachten |
254.922 |
278.322 |
0 |
– 900 |
277.422 |
waarvan onder andere: |
|||||
Wuv vervolgingsslachtoffers |
148.200 |
152.600 |
0 |
– 900 |
151.700 |
Wet uitkering burger oorlogsgetroffenen |
65.800 |
65.800 |
0 |
0 |
65.800 |
Wbp via Stichting 1940–1945 |
36.200 |
36.200 |
0 |
0 |
36.200 |
Backpay |
0 |
19.000 |
0 |
0 |
19.000 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
14.927 |
14.827 |
294 |
– 1.387 |
13.734 |
waarvan onder andere: |
|||||
SVB |
10.800 |
10.700 |
0 |
0 |
10.700 |
PUR |
2.900 |
2.900 |
0 |
0 |
2.900 |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
901 |
901 |
4.112 |
0 |
5.013 |
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
4.432.332 |
4.405.087 |
– 143.165 |
– 865 |
4.261.057 |
Uitgaven |
4.432.332 |
4.405.087 |
– 143.165 |
– 865 |
4.261.057 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||
Inkomensoverdrachten |
4.432.332 |
4.405.087 |
– 143.165 |
– 865 |
4.261.057 |
1. Zorgtoeslag |
4.383.295 |
4.356.050 |
– 143.165 |
0 |
4.212.885 |
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) |
7.738 |
7.738 |
0 |
0 |
7.738 |
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten |
41.299 |
41.299 |
0 |
– 865 |
40.434 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar beneden bijgesteld (circa € 143,2 miljoen).
Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 9.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
27.336 |
29.690 |
– 3.972 |
– 269 |
25.449 |
Uitgaven |
27.336 |
29.690 |
– 3.972 |
– 269 |
25.449 |
1. Internationale samenwerking |
5.127 |
6.734 |
373 |
50 |
7.157 |
Opdrachten |
0 |
1.932 |
283 |
50 |
2.265 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
5.127 |
4.802 |
– 239 |
0 |
4.563 |
waarvan onder andere: |
|||||
World Health Organization |
3.868 |
3.868 |
– 329 |
0 |
3.539 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
329 |
0 |
329 |
2. Verzameluitkering VWS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verzameluitkering Sport |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verzameluitkering Jeugd |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verzameluitkering Langdurige Zorg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Eigenaarsbijdrage RIVM |
22.209 |
22.956 |
– 4.345 |
– 319 |
18.292 |
Bekostiging |
22.209 |
22.956 |
– 4.345 |
– 319 |
18.292 |
waarvan onder andere: |
|||||
Eigenaarsbijdrage RIVM |
22.209 |
22.956 |
– 4.345 |
– 319 |
18.292 |
4. Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
283 |
0 |
283 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
3. Strategisch onderzoek RIVM
De verlaging wordt veroorzaakt door een overboeking naar artikel 10 voor de projectdirectie Antonie van Leeuwenhoek (PD-Alt) (€ 3,3 miljoen) en een overboeking naar artikel 11 (€ 1 miljoen).
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 10.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
249.153 |
288.709 |
14.174 |
14.638 |
317.521 |
Uitgaven |
249.168 |
288.750 |
14.174 |
14.638 |
317.562 |
– Personele uitgaven |
190.968 |
219.167 |
– 3.509 |
6.524 |
222.182 |
waarvan eigen personeel |
184.450 |
200.924 |
– 2.778 |
5.834 |
203.980 |
waarvan externe inhuur |
3.590 |
15.898 |
– 798 |
– 343 |
14.757 |
waarvan overige personele uitgaven |
2.928 |
2.345 |
67 |
1.033 |
3.445 |
– Materiële uitgaven |
58.200 |
69.583 |
17.683 |
8.114 |
95.380 |
waarvan ICT |
5.960 |
10.092 |
– 1.342 |
– 1.247 |
7.503 |
waarvan bijdrage SSO's |
34.550 |
30.856 |
5.516 |
7.315 |
43.687 |
waarvan overige materiële uitagven |
17.690 |
28.635 |
13.509 |
2.046 |
44.190 |
Ontvangsten |
5.357 |
24.381 |
1.192 |
9.224 |
34.797 |
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS |
249.168 |
288.750 |
14.174 |
14.638 |
317.562 |
Personele uitgaven kerndepartement |
120.157 |
145.248 |
– 5.527 |
3.568 |
143.289 |
waarvan eigen personeel |
115.051 |
131.912 |
– 4.759 |
3.069 |
130.222 |
waarvan externe inhuur |
2.892 |
11.705 |
– 819 |
– 534 |
10.352 |
waarvan overige personele uitgaven |
2.214 |
1.631 |
51 |
1.033 |
2.715 |
Materiële uitgaven kerndepartement |
39.909 |
47.288 |
17.015 |
13.231 |
77.534 |
waarvan ICT |
3.575 |
6.226 |
– 1.342 |
– 316 |
4.568 |
waarvan bijdrage SSO's |
29.450 |
26.576 |
5.617 |
10.866 |
43.059 |
waarvan overige materiële uitagven |
6.884 |
14.486 |
12.740 |
2.681 |
29.907 |
Personele uitgaven inspecties |
60.621 |
61.156 |
1.696 |
0 |
62.852 |
waarvan eigen personeel |
59.402 |
56.442 |
1.672 |
0 |
58.114 |
waarvan externe inhuur |
505 |
4.000 |
8 |
0 |
4.008 |
waarvan overige personele uitgaven |
714 |
714 |
16 |
0 |
730 |
Materiële uitgaven inspecties |
15.582 |
18.598 |
– 252 |
– 5.459 |
12.887 |
waarvan ICT |
2.150 |
3.061 |
0 |
– 1.117 |
1.944 |
waarvan bijdrage SSO's |
5.020 |
4.200 |
– 252 |
– 3.382 |
566 |
waarvan overige materiële uitagven |
8.412 |
11.337 |
0 |
– 960 |
10.377 |
Personele uitgaven SCP en raden |
10.190 |
12.763 |
322 |
2.956 |
16.041 |
waarvan eigen personeel |
9.997 |
12.570 |
309 |
2.765 |
15.644 |
waarvan externe inhuur |
193 |
193 |
13 |
191 |
397 |
waarvan overige personele uitgaven |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven SCP en raden |
2.709 |
3.697 |
920 |
342 |
4.959 |
waarvan ICT |
235 |
805 |
0 |
186 |
991 |
waarvan bijdrage SSO's |
80 |
80 |
151 |
– 169 |
62 |
waarvan overige materiële uitagven |
2.394 |
2.812 |
769 |
325 |
3.906 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Personele uitgaven kerndepartement
De geraamde personele uitgaven van het kerndepartement zijn sinds de eerste suppletoire begroting met € 2,0 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit is het saldo van een afname van de geraamde uitgaven ten behoeve van eigen personeel (€ 1,7 miljoen) en externe inhuur (€ 1,3 miljoen) en een verhoging van het budget voor overige personele uitgaven met € 1,1 miljoen.
Materiële uitgaven kerndepartement
Het budget voor materiële uitgaven bij het kerndepartement is sinds de eerste suppletoire begroting verhoogd met € 30,2 miljoen. Hier liggen enkele grote technische mutaties aan ten grondslag. Zo wordt er € 4,6 miljoen in de structurele budgetten overgeheveld van personele uitgaven naar materiële uitgaven. Voorheen gebeurde dit jaarlijks bij tweede suppletoire begroting, maar in de Miljoenennota 2017 is deze wijziging structureel verwerkt. Daarnaast vindt een technische mutatie plaats van € 17,5 miljoen ten behoeve van de middelen bestemd voorde projectdirectie Antonie van Leeuwenhoek Terrein (PD-ALt) welke worden verantwoord op het apparaatsartikel.
Andere grote mutaties zijn de desaldering van ontvangsten van het CIBG (€ 3,4 miljoen) en de overgeboekte middelen van de IGZ/IJZ (€ 3,4 miljoen) ten behoeve van de betalingen aan de Shared Service Organisatie ICT (SSO-ICT). Verder zijn er meerdere kleinere mutaties binnen de materiële budgetten en tussen de personele en materiële uitgaven.
Personele en materiële uitgaven inspecties
De personele uitgaven van de inspecties worden voor circa € 1,7 miljoen bijgesteld. Dit betreft een structurele toekenning van de loonbijstelling 2016. Op de materiële uitgaven betreft het een technische mutatie van de IGZ aan het kerndepartement ten behoeve van de bijdrage aan de SSO’s (€ 3,4 miljoen). Daarnaast is er een vrijval van diverse budgetten voor ICT en overige materiële uitgaven (€ 2,1 miljoen).
Personele uitgaven SCP en raden
De personele uitgaven van de inspecties worden voor circa € 3,3 miljoen bijgesteld. Dit betreft onder andere middelen voor een structurele toekenning van de loonbijstelling 2016 (€ 0,3 miljoen) en middelen voor het SCP voor de uitvoering van het onderzoek hervorming langdurige zorg (€ 2,4 miljoen). Daarnaast zijn er nog enkele kleinere mutaties op de personele uitgaven.
Ontvangsten
De ontvangstenraming wordt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting verhoogd met € 10,4 miljoen. Dit komt door ontvangsten van agentschappen voor betalingen aan shared service organisaties (€ 7,1 miljoen), ontvangsten voor detacheringen van personeel (€ 1,9 miljoen) en enkele andere ontvangsten van diverse aard.
Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 11.
vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
– 14.967 |
– 12.766 |
– 36.109 |
49.699 |
824 |
Uitgaven |
– 15.009 |
– 12.808 |
– 36.109 |
49.699 |
782 |
1. Loonbijstelling |
673 |
34.921 |
– 34.921 |
0 |
0 |
2. Prijsbijstelling |
1.715 |
6.103 |
– 1.523 |
– 3.798 |
782 |
3. Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Taakstelling |
– 17.397 |
– 53.832 |
335 |
53.497 |
0 |
Ontvangsten |
5.000 |
5.000 |
0 |
– 5.000 |
0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Loonbijstelling
De loonbijstelling is toebedeeld aan de diverse instrumenten in de begroting.
Prijsbijstelling
Er is een correctieboeking gemaakt van € 1,5 miljoen tussen de onderdelen loonbijstelling en prijsbijstelling.
De prijsbijstelling is toebedeeld aan de diverse instrumenten in de begroting (€ 3,8 miljoen).
Taakstelling
De taakstellende onderuitputting is gerealiseerd (€ 54 miljoen) door meevallers die zich gedurende het lopende begrotingsjaar voordeden, hiervoor in te zetten.
1. Inleiding
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2016, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
In deze paragraaf worden alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2017.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2016 bestaat uit de volgende paragrafen:
1. Inleiding
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2016
3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2016
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2016
Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2017. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18).
2016 |
|
---|---|
BKZ stand ontwerpbegroting 2017 |
67.927 |
IJklijnmutaties (overboekingen) |
2 |
BKZ stand 2e suppletoire begroting 2016 |
67.929 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2016 |
66.729 |
Onderschrijding BKZ |
– 1.201 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Het BKZ is ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2017 toegenomen met € 2 miljoen als gevolg van overboekingen. De verwachte onderschrijding van het BKZ is nu € 1,2 miljard.
Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2016 vanaf de stand ontwerpbegroting 2017. Sinds de ontwerpbegroting 2017 is de kaderonderschrijding met € 0,4 miljard toegenomen. Dit is het saldo van de opwaartse bijstelling van het BKZ met circa € 2 miljoen als gevolg van overboekingen die hebben plaatsgevonden van de VWS-begroting (behorend tot het kader R) naar het Budgettair Kader Zorg. Daarnaast zijn de netto-BKZ-uitagven neerwaarts bijgesteld met circa € 400 miljoen.
In tabel 3 wordt de bijstelling van de netto-BKZ-uitgaven nader toegelicht.
2016 |
|
---|---|
Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2017 |
– 798 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
– 402 |
Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2016 |
– 1.201 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Het bedrag van € 1,2 miljard kan nog wijzigen op grond van nieuwe cijfers over 2016 van het ZiNL en de NZa over de zorguitgaven. Hierover wordt in het jaarverslag 2016 nader gerapporteerd.
3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2016
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2017 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2016 al in de 1e suppletoire begroting 2016 en in de ontwerpbegroting 2017 is toegelicht, worden hier slechts de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017 weergegeven.
2016 |
|
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 |
72.150,1 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2016 |
|
Actualisering zorguitgaven |
– 400,0 |
Mbi-kader MSZ |
19,0 |
Subsidieregeling overgang integrale tarieven |
– 19,0 |
Opleidingen |
– 6,6 |
Meerkosten zorgkantoren |
5,9 |
Overige |
0,0 |
Totaal mutaties |
– 400,7 |
brutoBKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2016 |
71.749,4 |
Stand ontwerpbegroting 2017 |
5.020,9 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2016 |
0,0 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2016 |
5.020,9 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2016 |
66.728,5 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Actualisering zorguitgaven
Op basis van voorlopige gegevens over het eerste half jaar van 2016 van het Zorginstituut Nederland (ZiNL) zijn de ramingen van de zorguitgaven 2016 geactualiseerd. Binnen de Zvw tekent zich een onderschrijding af van circa € 400 miljoen. Deze geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over geheel 2016. Daarover wordt in het jaarverslag 2016 nader gerapporteerd.
Mbi-kader MSZ/Subsidieregeling overgang integrale tarieven
In 2016 is beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling die medisch specialisten faciliteert bij de overstap naar loondienst, waardoor een bedrag resteert van € 19 miljoen. De vrijvallende middelen bij de subsidieregeling worden toegevoegd aan het kader MSZ waaraan ze eerder in overleg met het veld zijn onttrokken. De betreffende middelen worden daartoe saldoneutraal overgeheveld van het begrotingsgefinancierde BKZ naar het premiegefinancierde BKZ.
Opleidingen
Er is sprake van een onderschrijding van € 6,6 miljoen op de uitgaven voor opleidingen. Deze wordt onder meer veroorzaakt doordat er geen aanvragen zijn gedaan voor tijdelijke financiering van nieuwe opleidingen in een experimentele fase.
Meerkosten zorgkantoren
Het betreft hier de kosten die zorgkantoren in 2016 maken in verband met het inkopen van onafhankelijke cliëntenondersteuning en vanwege de uitbreiding van de meerzorgregeling. Daarnaast hebben zorgkantoren kosten gemaakt voor de beoordeling of een budgethouder bij (vermeende) fraude te goeder trouw heeft gehandeld en geen terugvordering zal plaatsvinden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34620-XVI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.