Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34620-X nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34620-X nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld. Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat/begrotingsstaten voor het aangegeven jaar vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten voor het Ministerie van Defensie (X) vastgesteld.
De in de begrotingsstaat/begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2016 van hoofdstuk X van de begroting van het Rijk.
Allereerst wordt in hoofdstuk 2 Het beleid, het voorstel van wet gepresenteerd met daarin de cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting.
Vervolgens worden in paragraaf 2.2 de belangrijkste begrotingswijzigingen op de begroting van het Ministerie van Defensie vermeld. De verdere toelichtingen en de cijfermatige onderbouwingen van deze begrotingswijzigingen zijn terug te vinden in de paragrafen 2.3 Overzicht uitgavenmutaties en 2.4 Overzicht ontvangstenmutaties.
Afsluitend wordt in paragraaf 2.5 Budgettaire gevolgen van beleid inzicht gegeven in de begrotingsmutaties op artikelniveau voor de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen. Per artikel is in deze paragraaf een tabel opgenomen met daarin zichtbaar de budgettaire gevolgen van beleid als ook tabellen met de uitgaven- en de ontvangstenmutaties. De toelichting die per artikel wordt gegeven heeft betrekking op de kolom mutaties suppletoire begroting.
De toelichtingen die gegeven zijn op de uitgaven gelden ook voor de verplichtingen. Alleen indien er sprake is van een groot verschil van de verplichtingenmutaties ten opzichte van de uitgavenmutaties, wordt dit verschil apart toegelicht. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld doordat er verplichtingen zijn aangegaan die niet tot een uitgavenmutatie leiden.
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgavenbegroting 2016 van het Ministerie van Defensie (X) ten opzichte van de eerste suppletoire begroting met een bedrag van € 134,7 miljoen te verhogen. Voor het begrotingsbedrag van de ontvangsten 2016 wordt voorgesteld dit met € 82,3 miljoen te verhogen. Dit leidt voor het Ministerie van Defensie tot een uitgavenbudget van € 8.426,5 miljoen en een ontvangstenbudget van € 342,6 miljoen. Het bedrag voor de in 2016 aan te gane verplichtingen wordt verhoogd met € 455,8 miljoen tot € 9.113,5 miljoen.
De cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2016 is als volgt:
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
€ 8.291.765 |
Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2016 |
€ 134.725 |
Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2016 |
€ 8.426.490 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
€ 260.282 |
Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2016 |
€ 82.292 |
Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2016 |
€ 342.574 |
Een verdere toelichting en de cijfermatige onderbouwing van deze begrotingswijzigingen zijn terug te vinden in de paragrafen 2.3 Overzicht uitgavenmutaties en 2.4 Overzicht ontvangstenmutaties. Daarnaast zijn de budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties bij de afzonderlijke artikelen in paragraaf 2.5 zichtbaar gemaakt.
artikel |
1 |
2 |
3,0 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8,0 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
Inzet |
CZSK |
CLAS |
CLSK |
CKMar |
Investeringen krijgsmacht |
DMO |
CDC |
Algemeen |
Centraal apparaat |
Geheim |
Nominaal en onvoorzien |
Totaal |
Begroting 2016 |
367,9 |
689,6 |
1.138,0 |
633,8 |
319,5 |
1.446,2 |
743,9 |
1.040,6 |
100,1 |
1.595,6 |
5,4 |
153,5 |
8.233,9 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2016 |
– 78,3 |
35,4 |
76,2 |
39,1 |
33,0 |
– 109,4 |
38,0 |
126,1 |
7,3 |
– 6,7 |
0,0 |
– 102,8 |
57,8 |
Stand Voorjaarsnota 2016 |
289,6 |
724,9 |
1214,2 |
672,9 |
352,6 |
1.336,8 |
781,9 |
1166,6 |
107,4 |
1.588,8 |
5,4 |
50,6 |
8.291,8 |
Stand Miljoenennota 2017 |
289,6 |
724,9 |
1214,2 |
672,9 |
352,6 |
1.336,8 |
781,9 |
1166,6 |
107,4 |
1.588,8 |
5,4 |
50,6 |
8.291,8 |
Wijzigingen in samenhang met de Najaarsnota 2016 |
21,0 |
10,9 |
4,2 |
22,2 |
4,4 |
110,9 |
5,0 |
– 21,8 |
1,7 |
25,6 |
1,2 |
– 50,6 |
134,7 |
A. Autonome mutaties |
0,0 |
||||||||||||
B. Beleidsmatige wijzigingen: |
|||||||||||||
1. Interdepartementale overboekingen |
3,4 |
0,0 |
0,0 |
1,5 |
0,7 |
– 0,6 |
– 0,2 |
4,9 |
|||||
2. Reservering valutaschommelingen |
40,0 |
40,0 |
|||||||||||
3. Nieuwe lening ABP met aflossing van oude lening |
32,8 |
32,8 |
|||||||||||
4. Herschikkingen tussen defensieonderdelen |
– 1,7 |
4,1 |
3,7 |
18,9 |
– 5,5 |
– 0,6 |
13,0 |
0,2 |
2,4 |
– 8,5 |
1,2 |
– 27,1 |
0,0 |
5. Uitdelen budget migratie |
3,4 |
5,0 |
3,3 |
7,4 |
5,8 |
– 25,0 |
0,0 |
||||||
6. Doorwerking verkoopopbrengsten |
19,7 |
19,7 |
|||||||||||
7. Doorwerking overige ontvangsten |
22,7 |
– 4,5 |
0,9 |
10,6 |
– 8,0 |
9,6 |
1,4 |
1,5 |
34,3 |
||||
8. Beleidslijn vastgoed |
34,7 |
– 34,7 |
0,0 |
||||||||||
9. Aflossen egalisatieschuld |
3,0 |
3,0 |
|||||||||||
Stand Najaarsnota 2016 |
310,6 |
735,8 |
1.218,5 |
695,1 |
356,9 |
1.447,7 |
786,9 |
1.144,8 |
109,1 |
1.614,4 |
6,6 |
0,0 |
8.426,5 |
Toelichting overzicht uitgavenmutaties
Beleidsmatige wijzigingen
1. Interdepartementale overboekingen
Door de budgetoverhevelingen met andere ministeries stijgt het uitgavenkader van Defensie met € 4,9 miljoen.
De belangrijkste mutaties zijn de bijdrage vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor inzet van een fregat voor FRONTEX (€ 3,4 miljoen), de bijdragen van diverse ministeries voor de kustwacht (per saldo € 1,5 miljoen.
2. Reserveringen valutaschommelingen
Het kabinet heeft in 2016 eenmalig € 40 miljoen vrijgemaakt om een reservering voor valutaschommelingen aan te leggen in de Defensiebegroting. Wisselkoerstegenvallers worden vanuit deze reservering gedekt, wisselkoersmeevallers komen ten gunste van deze reservering.
3. Nieuwe Lening ABP met aflossing van de oude lening
De Staat is met het ABP een lening overeengekomen om de kapitaaldekking van de militaire ouderdomspensioenen te financieren. De ramingen voor opname en aflossing van de lening zijn hierop aangepast. Per saldo neemt het budget voor pensioenen in 2016 toe met € 32,8 miljoen. De afname van het budget vindt plaats in latere jaren.
4. Herschikkingen tussen defensieonderdelen
Een aantal activiteiten met de daarbij behorende budgetten is verschoven tussen Defensieonderdelen. Bij de betreffende beleidsartikelen worden deze verschuivingen nader toegelicht. Verder wordt vanuit artikel 12 een aantal knelpunten opgelost, zoals:
– compensatie ten behoeve van het onderhoud aan de NH-90 helikopters (€ 10 miljoen);
– compensatie vanuit het brandstofbudget van de DMO aan CLSK als gevolg van minder vlieguren (€ 8,8 miljoen);
– compensatie vanuit het brandstofbudget van de DMO aan CZSK als gevolg van lagere inzet schepen (€ 3 miljoen);
– uitdelen van het budget voor de pilot reservisten (€ 3 miljoen).
5. Uitdelen budget migratie
Vanuit artikel 12 zijn de eerder toegekende budgetten voor migratie uitgedeeld aan de defensieonderdelen voor onder meer de inzet van een fregat voor FRONTEX, opvang vluchtelingen, grensbewaking, de inzet van een vliegtuig (KDC10) en het versnellen van de oprichting van de Hoog Risico Beveiligingsteams.
6. Doorwerking verkoopopbrengsten
De te verwachte verkoopopbrengsten van de roerende (€ 14,1 miljoen) en onroerende goederen (€ 5,6 miljoen) zijn geactualiseerd. De gedetailleerde toelichting is opgenomen bij artikel 6.
7. Doorwerking overige ontvangsten
De overige ontvangsten zijn in voor een bedrag van € 34,3 miljoen verhoogd. De belangrijkste mutaties zijn per saldo:
– eerder ontvangen VN bijdrages (€ 26,8 miljoen);
– achterblijvende geneeskundige ontvangsten en minder opbrengst NATO Logistic Stock Exchange (NLSE) (CLAS –€ 4,5 miljoen);
– het eerder dan voorheen inruilen van civiele personenauto’s leidt tot een initiële stijging van de ontvangsten met per saldo € 5,3 miljoen;
– de ontvangsten uit verhuur en ingebruikgeving stijgen met € 9,6 miljoen als gevolg van de oplevering van de nieuwe locatie in Soesterberg van het Nationaal Militair Museum.
– bijstelling lagere ontvangsten DMO vanwege minder BTW ontvangsten, minder inkomsten uit brandstofverstrekkingen en lagere ontvangsten uit FMS-cases (€ 8 miljoen).
8. Beleidslijn vastlegging vastgoed
Als gevolg van een nieuwe beleidslijn waarbij het eigenaarschap bepalend is voor de vastlegging van het investeringsdeel bij huurkoopconstructies wordt het investeringsdeel van de Kromhoutkazerne (€ 34,0 miljoen in 2016) en het Nationaal Militair Museum (€ 5,1 miljoen in 2016) overgeheveld van de exploitatie naar de investeringen. De uitgaven voor het Plein Kalvermarktcomplex (€ 4,5 miljoen in 2016) gaan over van de investeringen naar de exploitatie omdat daar geen sprake is van eigendom. Als gevolg van deze beleidslijn moet de verplichting behorend bij desbetreffende investeringen (€ 755,7 miljoen) in 2016 geheel worden vastgelegd.
9. Aflossen egalisatieschuld
Door het invoeren van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1 januari 2017 mag het RVB geen egalisatieschulden voeren. Defensie dient de openstaande schuld af te lossen. Om de egalisatieschuld in 2016 af te kunnen lossen, is een kasschuif van € 3 miljoen toegepast, waarbij budget uit latere jaren naar 2016 is overgebracht. Voor Defensie betreft het de objecten Bronbeek Arhnem, KMar Terneuzen en Rijksbedrijvencentrum Rijswijk.
artikel |
1,0 |
2,0 |
3,0 |
4,0 |
5,0 |
6,0 |
7,0 |
8,0 |
9,0 |
10,0 |
11,0 |
12,0 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
Inzet |
CZSK |
CLAS |
CLSK |
CKMar |
Investeringen krijgsmacht |
DMO |
CDC |
Algemeen |
Centraal apparaat |
Geheim |
Nominaal en onvoorzien |
Totaal |
Begroting 2016 |
26,8 |
20,0 |
20,5 |
15,8 |
4,6 |
77,6 |
42,9 |
53,6 |
6,8 |
268,6 |
|||
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2016 |
|||||||||||||
1. Bijstelling verkoopopbrengsten |
0,0 |
||||||||||||
2. Bijstelling overige ontvangsten |
– 10,0 |
– 4,3 |
– 1,0 |
– 2,6 |
– 0,2 |
0,3 |
0,0 |
9,4 |
0,0 |
– 8,3 |
|||
Stand Voorjaarsnota 2016 |
16,8 |
15,6 |
19,5 |
13,2 |
4,4 |
77,9 |
42,9 |
63,1 |
0,0 |
6,8 |
0,0 |
0,0 |
260,3 |
Wijzigingen in samenhang met de Najaarsnota 2015 |
|||||||||||||
1. Bijstelling verkoopopbrengsten |
19,7 |
19,7 |
|||||||||||
2. Bijstelling overige ontvangsten |
22,7 |
– 13,5 |
0,9 |
26,7 |
– 8,0 |
2,6 |
31,2 |
62,6 |
|||||
Najaarsnota 2016 |
39,5 |
15,6 |
6,0 |
13,2 |
5,3 |
124,3 |
34,9 |
65,6 |
0,0 |
38,0 |
0,0 |
0,0 |
342,6 |
Wijzigingen in samenhang |
|||||||||||||
Slotwet 2016 |
|||||||||||||
Stand Slotwet 2016 |
39,5 |
15,6 |
6,0 |
13,2 |
5,3 |
124,3 |
34,9 |
65,6 |
0,0 |
38,0 |
0,0 |
0,0 |
342,6 |
Toelichting overzicht ontvangstenmutaties
1. Bijstelling verkoopopbrengsten
Zie onder punt 6 van de Toelichting overzicht uitgavenmutaties voor de doorwerking van de verkoopopbrengsten.
2. Bijstelling overige ontvangsten
De overige ontvangsten worden verhoogd met € 62,6 miljoen, waarvan € 34,3 miljoen doorwerkt op het uitgavenkader (zie onder punt 7 Toelichting overzicht uitgavenmutaties). Het verschil van € 28,3 miljoen betreft de aflossing van de ABP-lening, die gesaldeerd verwerkt is onder punt 3 van de toelichting uitgavenmutaties Nieuwe lening ABP en aflossing oude lening. De overige mutatie betreft de herschikking van de geneeskundige ontvangsten van het CLAS naar het CDC (€ 9 miljoen).
Beleidsartikel 1 Inzet
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
367.889 |
– 78.288 |
289.601 |
21.028 |
310.629 |
Uitgaven |
367.889 |
– 78.288 |
289.601 |
21.028 |
310.629 |
Programma uitgaven |
367.889 |
– 78.288 |
289.601 |
21.028 |
310.629 |
Opdracht Inzet |
|||||
– Crisisbeheersingsoperaties / Verdeelartikel BIV (HGIS) |
364.800 |
– 78.510 |
286.290 |
21.028 |
307.318 |
– Financiering nationale inzet krijgsmacht |
3.089 |
22 |
3.111 |
0 |
3.111 |
– Overige inzet |
0 |
200 |
200 |
0 |
200 |
Ontvangsten |
26.774 |
– 10.000 |
16.774 |
22.728 |
39.502 |
Programma ontvangsten |
|||||
– Crisisbeheersingsoperaties (HGIS) |
26.774 |
– 10.000 |
16.774 |
22.728 |
39.502 |
– Overige inzet |
Omschrijving Uitgaven |
INZET |
FNIK |
OVERIGE INZET |
TOTAAL 2016 |
---|---|---|---|---|
Totaal beleidsmatige mutaties |
||||
Algemene mutaties: |
||||
Doorwerking ontvangsten |
22.728 |
22.728 |
||
Missie gerelateerde uitgaven Tijdelijk Te Werkstelling |
– 1.700 |
– 1.700 |
||
Totaal beleidsmatige mutaties |
21.028 |
0 |
0 |
21.028 |
Omschrijving ontvangsten |
INZET |
FNIK |
OVERIGE INZET |
TOTAAL 2016 |
---|---|---|---|---|
Totaal beleidsmatige mutaties |
||||
Bijstellen lagere inzet VPD's |
– 3.500 |
– 3.500 |
||
Bijstellen VN ontvangsten Minusma agv verlenging missie |
26.228 |
26.228 |
||
Totaal beleidsmatige mutaties |
22.728 |
22.728 |
Toelichting
Doorwerking meer ontvangsten (MINUSMA)
De Verenigde Naties (VN) hanteren een vergoedingensysteem voor landen die een bijdrage leveren aan VN-missies. Voor de missie MINUSMA is de bijdrage van de VN eerder ontvangen dan was begroot (€ 26,8 miljoen). De uitgavenraming voor de Vessel Protection Detachements (VPD’s) is met € 3,5 miljoen verlaagd omdat er minder aanvragen van reders zijn ontvangen dan voorzien.
Inzetgerelateerde uitgaven Tijdelijke Tewerkstelling (TTW).
In 2016 besteedt Defensie een deel van de vrijval uit het budget voor de VPD’s aan andere aan inzet gerelateerde activiteiten. Het gaat in dit geval om projectattachees en een pool voor uitzendingsondersteuning waarin bijvoorbeeld langdurig uitgezonden stafofficieren worden ondergebracht. Er blijft voldoende budget beschikbaar voor het garanderen van voldoende capaciteit voor VPD’s.
Beleidsartikel 2 Taakuitvoering Zeestrijdkrachten
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
689.550 |
35.372 |
724.922 |
10.903 |
735.825 |
Uitgaven |
689.550 |
35.372 |
724.922 |
10.903 |
735.825 |
Programma uitgaven |
125.054 |
5.037 |
130.091 |
– 3.456 |
126.635 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando ZSK |
125.054 |
5.037 |
130.091 |
– 3.456 |
126.635 |
Gereedstelling |
15.957 |
1.972 |
17.929 |
3.457 |
21.386 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
4.684 |
4.684 |
– 1.784 |
2.900 |
|
Bijdrage aan agentschap |
12.981 |
2.538 |
15.519 |
0 |
15.519 |
– RWS |
12.981 |
2.538 |
15.519 |
0 |
15.519 |
– Instandhouding |
96.116 |
527 |
96.643 |
– 6.913 |
89.730 |
Apparaatsuitgaven |
564.496 |
30.335 |
594.831 |
14.359 |
609.190 |
Personele uitgaven |
502.604 |
28.339 |
530.943 |
10.169 |
541.112 |
– waarvan eigen personeel |
502.604 |
22.839 |
525.443 |
9.363 |
534.806 |
– waarvan externe inhuur |
5.500 |
5.500 |
806 |
6.306 |
|
Materiële uitgaven |
61.892 |
1.996 |
63.888 |
4.190 |
68.078 |
– waarvan ICT |
2.657 |
179 |
2.836 |
0 |
2.836 |
– waarvan overige exploitatie |
59.235 |
1.817 |
61.052 |
2.406 |
63.458 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
1.784 |
1.784 |
|||
Apparaatsontvangsten |
19.951 |
– 4.313 |
15.638 |
0 |
15.638 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties |
|||
Interne herschikking |
– 10.450 |
10.450 |
0 |
Herschikking tussen defensie onderdelen |
160 |
3.909 |
4.069 |
Uitdelen budget migratie |
3.434 |
3.434 |
|
Interdepartementale budgetoverhevelingen |
|||
IB Bijdrage door IenM aan de Kustwacht voor noodsleephulp |
3.400 |
3.400 |
|
Totaal mutaties |
– 3.456 |
14.359 |
10.903 |
Toelichting
Interne herschikkingen
Dit betreft herschikkingen binnen het CZSK om de budgetten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten. Binnen het CZSK is bijvoorbeeld budget van instandhouding (€ 10 miljoen) overgeheveld naar formatie als gevolg van hogere uitgaven hiervoor in het Caribisch gebied als gevolg van de hogere dollarkoers (€ 7 miljoen) en overige exploitatie (€ 3 miljoen).
Herschikking tussen Defensieonderdelen
Dit betreft onder meer:
• de compensatie voor de uitgaven die zijn gemoeid met de veranderde regelgeving betreffende het voeren van eigen huishouding door militairen (€ 0,6 miljoen);
• de uitgaven betreffende de pilot reservisten (€ 1,5 miljoen);
• compensatie voor de vertraging in de oprichting van de Defensie Tandheelkundige Dienst (€ 0,5 miljoen);
• compensatie brandstofverbruik door DMO voor de lagere inzet van de schepen (€ 3 miljoen). Door deze lagere inzet valt budget bij DMO vrij. Dit wordt toegevoegd aan de begroting van CZSK.
• de overheveling van de operationele catering (€ 0,6 miljoen) naar het CLAS;
• bijdrage van de operationele commando’s aan de verbetering van de leverbetrouwbaarheid van het KPU (Kleding en Persoonsgebonden Uitrusting Bedrijf, € 0,8 miljoen).
Toewijzen budget migratie
Vanuit het migratiebudget heeft CZSK € 3,4 miljoen budget gekregen voor de inzet van een fregat voor FRONTEX.
Interdepartementale budgetoverhevelingen
De Kustwacht Nederland regelt namens het Ministerie van Infrastructuur & Milieu (Rijkswaterstaat) noodsleephulp en betonning op de Noordzee. De betreffende schepen huurt de Kustwacht bij de Rijksrederij. De bijdrage van het Ministerie van I&M hiervoor bedraagt € 3,4 miljoen.
Beleidsartikel 3 Taakuitvoering Landstrijdkrachten
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.137.980 |
76.241 |
1.214.221 |
4.246 |
1.218.467 |
Uitgaven |
1.137.980 |
76.241 |
1.214.221 |
4.246 |
1.218.467 |
Programma uitgaven |
161.402 |
– 2.503 |
158.899 |
7.016 |
165.915 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando LAS |
161.402 |
– 2.503 |
158.899 |
7.016 |
165.915 |
– Gereedstelling |
47.613 |
4.083 |
51.696 |
3.697 |
55.393 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
11.251 |
11.251 |
11.251 |
||
– instandhouding |
113.789 |
– 6.586 |
107.203 |
3.319 |
110.522 |
Apparaatsuitgaven |
976.578 |
78.744 |
1.055.322 |
– 2.770 |
1.052.552 |
Personele uitgaven |
896.581 |
48.792 |
945.373 |
– 17 |
945.356 |
– waarvan eigen personeel |
896.581 |
43.294 |
939.875 |
612 |
940.487 |
– waarvan externe inhuur |
5.498 |
5.498 |
– 629 |
4.869 |
|
Materiële uitgaven |
79.997 |
29.952 |
109.949 |
– 2.753 |
107.196 |
– waarvan overige exploitatie |
79.997 |
29.952 |
109.949 |
– 5.553 |
104.396 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
2.800 |
2.800 |
|||
Apparaatsontvangsten |
20.523 |
– 977 |
19.546 |
– 13.500 |
6.046 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties |
|||
Doorwerking lagere ontvangsten |
– 4.500 |
– 4.500 |
|
Interne herschikking |
4.670 |
– 4.670 |
0 |
Herschikking tussen defensie onderdelen |
– 1.587 |
5.279 |
3.692 |
Uitdelen budget migratie |
3.933 |
1.100 |
5.033 |
Interdepartementale budgetoverhevelingen |
|||
– Bijdrage VenJ voor mobiel toezicht veiligheid |
52 |
52 |
|
– Bijdrage aan MinFin voor financial trainees |
– 31 |
– 31 |
|
Totaal mutaties |
7.016 |
– 2.770 |
4.246 |
Toelichting
Doorwerking ontvangsten
Dit betreft de doorwerking van de lagere geneeskundige ontvangsten en de lagere verkoopopbrengsten van de goederen aan NATO Logistics Stock Exchange (NLSE).
Interne herschikkingen
Dit betreft herschikkingen binnen het CLAS om de budgetten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten. Binnen het CLAS is € 3 miljoen uit het formatiebudget en € 1,6 miljoen uit het budget voor overige exploitatie overgeheveld naar de budgetten binnen gereedstelling (€ 2,3 miljoen) vanwege de overname de operationele catering van PARESTO (Paarse Restaurant Organisatie). Bovendien wordt er budget overgeheveld voor de aanvulling van de voorraden en naar instandhouding (€ 2,3 miljoen) ter verbetering van de materiele gereedheid.
Herschikking tussen Defensieonderdelen
Dit betreft onder andere:
• de compensatie voor de uitgaven die zijn gemoeid met de veranderde regelgeving betreffende het voeren van eigen huishouding door militairen (€ 1,2 miljoen);
• de uitgaven betreffende de pilot reservisten (€ 0,8 miljoen);
• de overheveling van de uitgaven voor de operationele catering (€ 1 miljoen) vanuit andere operationele commando’s;
• bijdrage van de operationele commando’s aan de verbetering van de leverbetrouwbaarheid van het KPU (Kleding en Persoonsgebonden Uitrusting Bedrijf (€ 1,9 miljoen).
Toewijzen budget migratie
Vanuit het migratiebudget heeft CLAS € 5 miljoen budget gekregen voor de opvang van vluchtelingen en grensbewaking.
Ontvangsten
Omschrijving |
Apparaats ontvangsten |
Totaal |
---|---|---|
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
||
Ontvlechting geneeskundige ontvangsten DGO van CLAS |
– 9.000 |
– 9.000 |
Achterblijvende geneeskundige ontvangsten en minder opbrengst NLSE |
– 4.500 |
– 4.500 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
– 13.500 |
– 13.500 |
Toelichting op de ontvangsten
DGO ontvangsten
Als gevolg van de oprichting van het Eerstelijns Gezondheidsbedrijf/Defensie Tandheelkundig bedrijf zijn de geneeskundige ontvangsten ontvlochten vanuit de operationele commando’s. Als gevolg hiervan wordt de ontvangstenraming bij CLAS structureel verlaagd met € 9 miljoen. De ontvangsten bij CDC zijn evenredig verhoogd.
Achterblijvende geneeskundige ontvangsten en minder opbrengst NLSE
De ontvangsten zijn in totaal met € 4,5 miljoen verlaagd als gevolg van lagere opbrengsten van verkoop van materieel vanuit het NLSE en lagere ontvangsten van geneeskundig materieel.
Beleidsartikel 4 Taakuitvoering Luchtstrijdkrachten
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
633.799 |
39.096 |
672.895 |
22.231 |
695.126 |
Uitgaven |
633.799 |
39.096 |
672.895 |
22.231 |
695.126 |
Programma uitgaven |
153.559 |
14.352 |
167.911 |
17.580 |
185.491 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando LSK |
153.559 |
14.352 |
167.911 |
||
– Gereedstelling |
13.244 |
– 500 |
12.744 |
– 1.720 |
11.024 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
2.265 |
2.265 |
– 1.900 |
365 |
|
– Instandhouding |
140.315 |
14.852 |
155.167 |
19.300 |
174.467 |
Apparaatsuitgaven |
480.240 |
24.744 |
504.984 |
4.651 |
509.635 |
Personele uitgaven |
378.538 |
25.870 |
404.408 |
4.887 |
409.295 |
– waarvan eigen personeel |
377.538 |
23.170 |
400.708 |
2.787 |
403.495 |
– waarvan externe inhuur |
1.000 |
2.700 |
3.700 |
2.100 |
5.800 |
Materiële uitgaven |
101.702 |
– 1.126 |
100.576 |
– 236 |
100.340 |
– waarvan overige exploitatie |
101.702 |
– 1.126 |
100.576 |
– 2.736 |
97.840 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
0 |
0 |
2.500 |
2.500 |
|
Apparaatsontvangsten |
15.759 |
– 2.593 |
13.166 |
0 |
13.166 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties |
|||
Interne herschikking |
– 3.350 |
3.350 |
0 |
Herschikking tussen defensie onderdelen |
19.930 |
– 1.035 |
18.895 |
Uitdelen budget migratie |
1.000 |
2.333 |
3.333 |
Interdepartementale budgetoverhevelingen |
|||
– Bijdrage VenJ voor mobiel toezicht veiligheid |
3 |
3 |
|
Totaal mutaties |
17.580 |
4.651 |
22.231 |
Toelichting
Interne herschikkingen
Dit betreft herschikkingen binnen het CLSK om de budgetten te laten aansluiten op de artikelonderdelen en de hieraan gekoppelde activiteiten. Binnen het CLSK is budget voor gereedstelling (€ 1,3 miljoen) vrijgevallen als gevolg van geannuleerde oefeningen. Deze vrijval is gebruikt voor overige exploitatie. De lagere instandhoudingsuitgaven worden gebruikt om extra specialisten in te huren voor de implementatie van SAP.
Herschikking tussen Defensieonderdelen
Dit betreft onder andere:
• de compensatie voor de uitgaven die zijn gemoeid met de veranderde regelgeving betreffende het voeren van eigen huishouding door militairen (€ 0,2 miljoen);
• CLSK is vanuit artikel 12 gecompenseerd voor de hogere instandhoudingsuitgaven van de NH-90 (€ 10 miljoen):
• De verminderde brandstofuitgaven bij DMO als gevolg van lagere vlieguren bij CLSK worden aan het budget van CLSK toegevoegd (€ 8,8 miljoen). Door deze lagere inzet valt budget bij DMO vrij. Dit wordt toegevoegd aan de begroting van CLSK.
• de uitgaven betreffende de pilot reservisten (€ 0,8 miljoen);
• bijdrage van de operationele commando’s aan de verbetering van de leverbetrouwbaarheid van het KPU (Kleding en Persoonsgebonden Uitrusting Bedrijf (€ 0,7 miljoen).
Uitdelen budget migratie
Vanuit het migratiebudget heeft CLSK € 3,3 miljoen budget ontvangen voor onder meer de inzet van een vliegtuig (KDC10) in Griekenland.
Beleidsartikel 5 Taakuitvoering Koninklijke Marechaussee
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
319.517 |
33.037 |
352.554 |
4.369 |
356.923 |
Uitgaven |
319.517 |
33.037 |
352.554 |
4.369 |
356.923 |
Programma uitgaven |
2.014 |
4.400 |
6.414 |
– 1.400 |
5.014 |
Opdracht Inzet KMAR |
2.014 |
4.400 |
6.414 |
– 1.400 |
5.014 |
– Gereedstelling |
2.014 |
4.400 |
6.414 |
– 1.400 |
5.014 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
620 |
620 |
|||
Apparaatsuitgaven |
317.503 |
28.637 |
346.140 |
5.769 |
351.909 |
Personele uitgaven |
287.371 |
24.981 |
312.352 |
5.747 |
318.099 |
– waarvan eigen personeel |
287.371 |
24.081 |
311.452 |
5.147 |
316.599 |
– waarvan externe inhuur |
900 |
900 |
600 |
1.500 |
|
Materiële uitgaven |
30.132 |
3.656 |
33.788 |
22 |
33.810 |
– waarvan overige exploitatie |
29.026 |
3.656 |
32.682 |
238 |
32.920 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
1.106 |
0 |
1.106 |
– 216 |
890 |
Apparaatsontvangsten |
4.590 |
– 182 |
4.408 |
912 |
5.320 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties |
|||
Doorwerking lagere ontvangsten |
912 |
912 |
|
Herschikking tussen defensie onderdelen |
– 1.400 |
– 4.072 |
– 5.472 |
Uitdelen budget migratie |
7.400 |
7.400 |
|
Interdepartementale budgetoverhevelingen |
1.529 |
1.529 |
|
– Bijdrage VenJ voor inzet bewaken en beveiligen maatregel «post parijs' |
1.545 |
1.545 |
|
– Bijdrage aan MinFin voor een financiële trainee. |
– 16 |
– 16 |
|
Totaal mutaties |
– 1.400 |
5.769 |
4.369 |
Toelichting
Doorwerking ontvangsten
De ontvangsten zijn verhoogd met € 0,9 miljoen. Dit is een saldo van de volgende posten:
• Ontvangsten voor het Liaison Officer Network (€ 0,7 miljoen);
• bijdrage V&J inzake Centraal Digitaal Depot (€ 0,2 miljoen)
Herschikking tussen Defensieonderdelen
Dit betreft incidentele vrijval van budget voor gereedstelling (€ 1,4 miljoen), formatie en personele exploitatie (€ 4 miljoen) als gevolg van achterblijvende vulling (onder andere van HRB-teams). Deze achterblijvende vulling wordt veroorzaakt door begrensde opleidingscapaciteit. Het vrijgevallen budget wordt vervolgens gebruikt voor het oplossen van de Defensiebrede problematiek.
Toewijzen budget migratie
KMar heeft € 7,4 miljoen budget gekregen voor onder meer het versnellen van de oprichting van de HRB-teams.
Interdepartementale budgetoverhevelingen
Dit betreft de bijdrage van het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor het bewaken en beveiligingen van hoog risico objecten (€ 1,5 miljoen) en de bijdrage aan het Ministerie van Financiën voor een financial trainee.
Beleidsartikel 6 Investeringen Krijgsmacht
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.479.879 |
269.268 |
1.749.147 |
432.003 |
2.181.150 |
Opdracht Voorzien in nieuw materieel |
1.092.306 |
375.873 |
1.468.179 |
– 382.907 |
1.085.272 |
Opdracht Voorzien in infrastructuur |
145.000 |
– 36.191 |
108.809 |
760.289 |
869.098 |
Opdracht Voorzien in ICT |
157.105 |
– 73.986 |
83.119 |
8.571 |
91.690 |
Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek |
57.175 |
4.240 |
61.415 |
2.000 |
63.415 |
Bijdrage aan de NAVO |
28.293 |
– 668 |
27.625 |
4.050 |
31.675 |
Reservering valutaschommelingen |
40.000 |
40.000 |
|||
Uitgaven |
1.446.203 |
– 109.404 |
1.336.799 |
110.945 |
1.447.744 |
Programma uitgaven |
1.446.203 |
– 109.404 |
1.336.799 |
110.945 |
1.447.744 |
Opdracht Voorzien in nieuw materieel |
916.210 |
– 36.755 |
879.455 |
17.093 |
896.548 |
Opdracht Voorzien in infrastructuur |
253.820 |
– 32.000 |
221.820 |
39.231 |
261.051 |
waarvan agentschap RVB |
177.200 |
– 40.000 |
137.200 |
0 |
137.200 |
Opdracht Voorzien in ICT |
190.705 |
– 54.714 |
135.991 |
8.571 |
144.562 |
waarvan SSO DMO/OPS |
58.721 |
0 |
58.721 |
0 |
58.721 |
Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek |
57.175 |
3.515 |
60.690 |
2.000 |
62.690 |
Bijdrage aan de NAVO |
28.293 |
10.550 |
38.843 |
4.050 |
42.893 |
Reservering valutaschommelingen |
40.000 |
40.000 |
|||
Programma ontvangsten |
77.636 |
295 |
77.931 |
46.366 |
124.297 |
– Verkoopopbrengsten groot materieel |
58.586 |
0 |
58.586 |
22.600 |
81.186 |
– Verkoopopbrengsten infrastructuur |
17.180 |
0 |
17.180 |
18.816 |
35.996 |
– Overige ontvangsten |
1.870 |
295 |
2.165 |
4.950 |
7.115 |
Omschrijving |
art 6.1 nieuw materiaal |
art 6.2 infrastructuur |
art 6.3 ICT |
art 6.4 WOO |
art 6.5 NAVO |
art 6.7 Reservering Valutaschommelingen |
Totaal Programma uitgaven |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties |
|||||||
Reservering valutaschommelingen |
40.000 |
40.000 |
|||||
Doorwerking verkoopopbrengsten |
14.100 |
5.600 |
19.700 |
||||
Doorwerking ontvangsten Business case dienstpersonenauto's |
5.300 |
5.300 |
|||||
Doorwerking overige ontvangsten |
1.500 |
– 1.140 |
900 |
4.050 |
5.310 |
||
Interne herschikking |
– 6.100 |
4.100 |
2.000 |
0 |
|||
Herschikking tussen defensie onderdelen |
19 |
100 |
– 690 |
– 571 |
|||
Uitdelen budget migratie |
800 |
5.000 |
5.800 |
||||
Beleidslijn vastgoed |
34.671 |
34.671 |
|||||
Interdepartementale budgetoverhevelingen |
1.474 |
0 |
– 739 |
0 |
0 |
0 |
735 |
Bijdrage van I&M, RWS/ZD tbv kustwacht |
650 |
||||||
Bijdrage van I&M, RWS / IL&T tbv kustwacht |
108 |
||||||
Bijdrage van EZ / NVWA tbv kustwacht |
108 |
||||||
Bijdrage van VenJ DG Politie tbv kustwacht |
108 |
||||||
Bijdrage van I&M tbv Kustwacht Maritime Operations Centre |
500 |
||||||
Bijdrage aan BZK tbv Verwerving MIVD Materiaal |
– 739 |
||||||
Totaal beleidsmatige mutaties |
17.093 |
39.231 |
8.571 |
2.000 |
4.050 |
40.000 |
110.945 |
Toelichting op de verplichtingen
Bijstelling Opdracht Voorzien in nieuw materieel
Het verplichtingenbudget van de Opdracht Voorzien in nieuw materieel wordt per saldo met € 383 miljoen verlaagd tot € 1,085 miljard. Dit komt voornamelijk door het later aangaan van verplichtingen voor de F35. Verder is de nieuwe beleidslijn vastg oed ingevoerd, waarbij het eigenaarschap bepalend is voor de vastlegging van het investeringsdeel bij huurkoopconstructies. Als gevolg van deze beleidslijn moet de verplichting behorend bij desbetreffende investeringen (€ 755,7 miljoen) in 2016 geheel worden vastgelegd.
Toelichting op de uitgaven
Reserveringen valutaschommelingen
Het kabinet heeft in 2016 eenmalig € 40 miljoen vrijgemaakt om een reservering voor valutaschommelingen aan te leggen binnen de Defensiebegroting. Wisselkoerstegenvallers worden vanuit deze reservering gedekt, wisselkoersmeevallers komen ten gunste van deze reservering.
Doorwerking verkoopopbrengsten
De te verwachten verkoopopbrengsten van de roerende (€ 14,1 miljoen) en onroerende goederen (€ 5,6 miljoen) zijn bijgesteld. Deze bijstelling van de ontvangsten werken ook door op het uitgavenkader. Zie de toelichting bij de ontvangsten.
Doorwerking ontvangsten business case dienstpersonenauto’s
Defensie heeft besloten om het wagenpark voor niet-operationele dienstauto’s in een sneller tempo te gaan vervangen, omdat het doelmatiger is dienstauto’s na twee jaar te vervangen. Hierdoor worden oplopende exploitatieuitgaven vanwege ouderdom van de voertuigen vermeden. Door dit besluit nemen zowel de initiële verkoopopbrengsten (€ 26,3 miljoen) als de investeringsuitgaven toe. Hierdoor worden de ontvangsten in 2016 met € 19,3 miljoen verlaagd. Deze zullen in 2017 worden ontvangen.
Doorwerking van overige ontvangsten
Dit betreft de ontvangsten voor het medegebruik van de Van Ghentkazerne (€ 0,8 miljoen), de verwachte ontvangsten voor medische IT (€ 1,5 miljoen) en de bijdrage van de provincie Zeeland voor het bouwrijp maken van het terrein voor de Marinierskazerne (€ 2 miljoen). Verder is er een vordering op de gemeente Den Haag voor de nieuwbouw van het NATO Communications and Information Agency (NCIA) (€ 0,8 miljoen). Vanwege een vertraging in de renovatie komen de ontvangsten van de stichting ziektekosten verzekering krijgsmacht als bijdrage voor de infrastructurele aanpassingen van het Centraal Militair Hospitaal (€ 4,7 miljoen) later binnen. Daarnaast zijn er hogere NAVO-ontvangsten ter dekking van NAVO-uitgaven (€ 4 miljoen). Verder zijn er diverse kleine bijstellingen van de ontvangsten (€ 0,6 miljoen).
Nationaal Militair Museum
Met de oplevering van de nieuwe locatie in Soesterberg is Defensie eigenaar van het gebouw waarin het Nationaal Militair museum is gehuisvest. Defensie verhuurt dit aan de Koninkijle Stichting Defensie Musea. Defensie betaalt een maandelijkse gebruiksvergoeding aan het consortium dat verantwoordelijk is voor de nieuwbouw en het beheer van de locatie. Met ingang van 2016 wordt dit betaald door het Commando Diensten Centra (CDC). Dit betekent voor het CDC dat zowel de ontvangsten (huur) als de uitgaven (gebruiksvergoeding) stijgen met € 9,6 miljoen.
Beleidslijn vastlegging vastgoed
Als gevolg van een nieuwe beleidslijn waarbij het eigenaarschap bepalend is voor de vastlegging van het investeringsdeel bij huurkoopconstructies wordt het investeringsdeel van de Kromhoutkazerne (€ 34,0 miljoen in 2016) en het Nationaal Militair Museum (€ 5,1 miljoen in 2016) overgeheveld van de exploitatie naar de investeringen. De uitgaven voor het Plein Kalvermarktcomplex (€ 4,5 miljoen in 2016) gaan over van de investeringen naar de exploitatie omdat daar geen sprake is van eigendom. Als gevolg van deze beleidslijn moet de verplichting behorend bij desbetreffende investeringen (€ 755,7 miljoen) in 2016 geheel worden vastgelegd.
Interne herschikkingen
Dit betreft een herschikking van de Opdracht voorzien in nieuw materieel (€ 6,1 miljoen) ter versterking van IT (€ 4,1 miljoen), voor de kortcyclische innovatieprojecten en een deel van de kosten voor de Future Force Conference (samen € 2 miljoen) onder Wetenschappelijk Onderzoek.
Herschikking tussen defensie onderdelen
In een aantal gevallen wordt bij projecten een delta-exploitatiereeks binnen het investeringsartikel opgenomen, als blijkt dat het project in de exploitatie meer kost dan het actuele daarvoor beschikbare budget. Bij de overdracht van het project naar het defensieonderdeel wordt het gereserveerde exploitatiebudget overgeheveld. Bij de opdracht voorzien in nieuw materieel betreft dat de mutaties:
– Satelliet communicatie terminals CCT120 (€ 0,2 miljoen);
– Project LCW Hermes II (€ 0,4 miljoen).
Toewijzen budget migratie
Vanuit het migratiebudget is € 0,8 miljoen toegewezen voor investeringen in reflecterende vesten en motoren en € 5 miljoen voor investeringen in computerapparatuur voor KMar.
Interdepartementale budgetoverhevelingen
In het mutatieoverzicht zijn de budgetoverhevelingen met andere departementen weergegeven. Door deze mutaties stijgt het uitgavenkader op dit artikel per saldo met € 1,5 miljoen.
Ontvangsten
Omschrijving |
Programma ontvangsten |
Totaal |
---|---|---|
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
||
Bijstelling verkoopopbrengsten groot materieel |
14.100 |
14.100 |
Bijstelling verkoopopbrengsten vastgoed |
5.600 |
5.600 |
Business case dienstauto's |
7.000 |
7.000 |
Ontvangsten medegebruik Nat Militair Museum |
9.646 |
9.646 |
Bijstelling NAVO bijdrage |
4.050 |
4.050 |
Bijstelling overige ontvangsten |
5.970 |
5.970 |
Totaal beleidsmatige mutaties |
46.366 |
46.366 |
Totaal mutaties |
46.366 |
46.366 |
Toelichting op de ontvangsten
Bijstelling verkoopopbrengsten overtollig strategisch materieel
De te verwachten verkoopopbrengsten van zowel de roerende als onroerende goederen zijn verhoogd met per saldo € 14,1 miljoen en € 5,6 miljoen. Voor de roerende goederen betreft dit onder meer een vervroegde ontvangst uit de verkoop van tanks aan Finland (€ 12,1 miljoen). Verlate ontvangsten vanuit 2015 die in 2016 worden ontvangen betreffen onder meer het pantservoertuig YPR, de F-16 en de vrachtauto’s voor Jordanië (€ 8 miljoen), de tankmunitie naar Griekenland (€ 4 miljoen) en de CV90 aan Estland (€ 8 miljoen). Verder betreft het overige kleine bijstellingen met een totale omvang van € 2 miljoen.
Bijstelling verkoopopbrengsten vastgoed
De verkoopopbrengst van vastgoed wordt met € 5,6 miljoen verhoogd door de ontvangst voor het KMS-complex in Weert.
Business case civiele dienstpersonenauto’s
Defensie heeft besloten om het wagenpark voor niet-operationele dienstauto’s in een sneller tempo te gaan vervangen, omdat het doelmatiger is om dienstauto’s na twee jaar te vervangen. Door dit besluit nemen zowel de verkoopopbrengsten (€ 26,3 miljoen) als de investeringsuitgaven (€ 36 miljoen) toe en dalen de uitgaven voor exploitatie (€ 1,7 miljoen) nemen af. De inruil van dienstauto’s is in 2016 vertraagd. Hierdoor worden de ontvangsten in 2016 met € 19,3 miljoen verlaagd en doorgeschoven naar 2017. Daardoor stijgen de ontvangsten uit de verkoop met per saldo € 7 miljoen.
Nationaal Militair Museum
Met de oplevering van de nieuwe locatie in Soesterberg is Defensie eigenaar van het gebouw waarin het Nationaal Militair museum is gehuisvest. Defensie verhuurt dit aan de Koninkijle Stichting Defensie Musea. Defensie betaalt een maandelijkse gebruiksvergoeding aan het consortium dat verantwoordelijk is voor de nieuwbouw en het beheer van de locatie. Met ingang van 2016 wordt dit betaald door het Commando Diensten Centra (CDC). Dit betekent voor het CDC dat zowel de ontvangsten (huur) als de uitgaven (gebruiksvergoeding) stijgen met € 9,6 miljoen.
Bijstelling NAVO bijdrage
Dit betreft de ontvangsten van de NAVO voor de door Nederland uitgevoerde infraprojecten ten behoeve van NAVO.
De overige ontvangsten
Dit betreffen de ontvangsten voor het medegebruik van de Van Ghentkazerne en de vordering op de gemeente Den Haag voor de nieuwbouw van NCIA en het bouwrijp maken van het terrein voor de Marinierskazerne (€ 3,6 miljoen). Verder betreft het bijgestelde ontvangsten voor medische IT (€ 1,7 miljoen) en enkele kleine bijstellingen op de ontvangsten (€ 0,6 miljoen).
Beleidsartikel 7 Ondersteuning krijgsmacht door Defensie Materieel Organisatie
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
743.894 |
38.018 |
781.912 |
5.001 |
786.913 |
Uitgaven |
743.894 |
38.018 |
781.912 |
5.001 |
786.913 |
Programma uitgaven |
326.518 |
– 1.745 |
324.773 |
– 8.925 |
315.848 |
Opdracht Logistieke ondersteuning |
326.518 |
– 1.745 |
324.773 |
– 8.925 |
315.848 |
– Gereedstelling |
231.467 |
– 3.650 |
227.817 |
– 9.097 |
218.720 |
– Instandhouding |
95.051 |
1.905 |
96.956 |
172 |
97.128 |
Apparaatsuitgaven |
417.376 |
39.763 |
457.139 |
13.926 |
471.065 |
Personele uitgaven |
171.521 |
19.565 |
191.086 |
– 6.907 |
184.179 |
– waarvan eigen personeel |
167.024 |
7.362 |
174.386 |
– 3.964 |
170.422 |
– waarvan externe inhuur |
4.497 |
12.203 |
16.700 |
– 2.943 |
13.757 |
Materiële uitgaven |
245.855 |
20.198 |
266.053 |
20.833 |
286.886 |
– waarvan ICT |
35.339 |
– 8.637 |
26.702 |
112 |
26.814 |
– waarvan ICT; bijdrage aan SSO DMO OPS |
157.208 |
25.717 |
182.925 |
15.075 |
198.000 |
– waarvan overige exploitatie |
53.099 |
2.994 |
56.093 |
5.646 |
61.739 |
– waarvan overige exploitatie; bijdrage aan SSO Paresto |
209 |
124 |
333 |
0 |
333 |
Apparaatsontvangsten |
42.933 |
– 24 |
42.909 |
– 8.000 |
34.909 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Algemene mutaties: |
|||
Interne herschikking |
– 7.200 |
7.200 |
0 |
Herschikking tussen defensie onderdelen |
5.775 |
7.226 |
13.001 |
Doorwerking ontvangsten |
– 7.500 |
– 500 |
– 8.000 |
Totaal mutaties |
– 8.925 |
13.926 |
5.001 |
Toelichting
Interne herschikkingen
Met interne herschikkingen binnen de DMO wordt het budget voor informatievoorziening verhoogd en kunnen de behoeften worden gerealiseerd. De ruimte ontstaat door vrijval op het budget voor formatie en instandhouding. Daarnaast is een interne herschikking nodig vanwege een verschuiving binnen de begroting van het Joint IV Commando (JIVC) van specifieke IT naar generieke IT.
Herschikking tussen defensie onderdelen
De herschikkingen betreffen diverse budgetoverhevelingen:
• het budget van het KPU-bedrijf wordt verhoogd vanuit het budget van de operationele commando’s (€ 5 miljoen) waardoor het afgesproken servicepercentage van 95% voor het KPU bedrijf wordt gehandhaafd;
• de operationele commando’s stellen budget beschikbaar voor het verwerven van extra munitie (€ 2 miljoen);
• in 2016 wordt een beperkt aantal nieuwe pilots reservisten uitgevoerd waarvoor budget is toegewezen (€ 0,4 miljoen):
• diverse kleinere mutaties oplopend tot bijna € 2,6 miljoen.
• vrijval van € 3 miljoen wordt aangewend wordt voor bijstelling van de exploitatie bij DMO.
• DMO heeft de verminderde brandstofuitgaven gecompenseerd bij CLSK als gevolg van de lagere vlieguren (€ 8,8 miljoen) en bij het CZSK vanwege lagere inzet schepen (€ 3 miljoen). Vanuit Nominaal en onvoorzien is vervolgens het brandstofbudget aangevuld.
Ontvangsten
Omschrijving |
Apparaatsontvangsten |
Totaal |
---|---|---|
Algemene mutaties: |
||
bijstelling ontvangsten |
– 8.000 |
– 8.000 |
Totaal mutaties |
– 8.000 |
– 8.000 |
De lagere ontvangsten bij DMO worden veroorzaakt door minder BTW ontvangsten, minder brandstofverstrekkingen en lagere ontvangsten op FMS cases (€ 8 miljoen).
Beleidsartikel 8 Ondersteuning krijgsmacht door Commando Diensten Centrum
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.040.571 |
117.240 |
1.157.811 |
– 21.824 |
1.135.987 |
Uitgaven |
1.040.571 |
126.040 |
1.166.611 |
– 21.824 |
1.144.787 |
Programma uitgaven |
|||||
Opdracht Dienstverlenende eenheden |
|||||
– Gereedstelling |
|||||
– Instandhouding |
|||||
Apparaatsuitgaven |
1.040.571 |
126.040 |
1.166.611 |
– 21.824 |
1.144.787 |
Personele uitgaven |
491.975 |
32.530 |
524.505 |
– 12.355 |
512.150 |
– waarvan eigen personeel |
476.730 |
33.319 |
510.049 |
– 20.585 |
489.464 |
– waarvan externe inhuur |
5.646 |
– 1.268 |
4.378 |
7.630 |
12.008 |
– waarvan overig; attachés |
9.599 |
479 |
10.078 |
600 |
10.678 |
Materiële uitgaven |
548.596 |
93.510 |
642.106 |
– 9.469 |
632.637 |
Huisvesting en infrastructuur (incl. bijdrage agentschap RVB) |
341.756 |
2.023 |
343.779 |
– 3.232 |
340.547 |
– waarvan bijdrage agentschap RVB, zie huisvesting en infrastructuur |
226.806 |
16.343 |
243.149 |
– 19.594 |
223.555 |
Overige exploitatie (incl bijdrage SSO Paresto) |
206.840 |
91.487 |
298.327 |
– 6.237 |
292.090 |
– waarvan bijdrage door SSO Paresto (catering; overige exploitatie) |
29.367 |
0 |
29.367 |
0 |
29.367 |
– waarvan overig; attachés |
7.122 |
617 |
7.739 |
0 |
7.739 |
Apparaatsontvangsten |
53.611 |
9.446 |
63.057 |
2.590 |
65.647 |
Omschrijving |
Programma uitgaven |
Apparaat uitgaven |
Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties |
|||
Doorwerking ontvangsten medegebruik Nat. Militair Museum |
9.646 |
9.646 |
|
Herschikking tussen defensie onderdelen |
163 |
163 |
|
Beleidslijn vastgoed |
– 34.671 |
– 34.671 |
|
Aflossing egalisatieschuld RVB |
2.965 |
2.965 |
|
Interdepartementale budgetoverhevelingen |
|||
Financiering arbeidsplaats VN New York |
73 |
73 |
|
Totaal mutaties |
– 21.824 |
– 21.824 |
Toelichting op de uitgaven
Doorwerking ontvangsten medegebruik Nationaal Militair Museum
Met de oplevering van de nieuwe locatie in Soesterberg werd Defensie eigenaar van het gebouw waarin het Nationaal Militair museum is gehuisvest. Defensie verhuurt dit aan de Koninklijke Stichting Defensie Musea. Defensie betaalt een maandelijkse gebruiksvergoeding aan het consortium dat verantwoordelijk is voor de nieuwbouw en het beheer van de locatie. Met ingang van 2016 gebeurt dit door het CDC. Dit betekent voor het CDC dat de zowel de ontvangsten (huur) als de uitgaven (gebruiksvergoeding) stijgen met € 9,6 miljoen.
Herschikking tussen defensie onderdelen
Het RVB heeft in februari 2016 een vordering ingediend van € 11,5 miljoen voor in 2015 uitgevoerde maar niet gefactureerde instandhouding. Het overschot op de commandantenvoorziening (€ 4,3 miljoen) als gevolg van capaciteitsproblemen bij het RVB, het overschot op de overige exploitatie (€ 1,9 miljoen) en een toevoeging vanuit artikel 12 (€ 5,3 miljoen) worden aangewend om deze vordering te voldoen. Het budget voor de formatie wordt met € 0,6 miljoen verhoogd en vanuit BIV wordt ten behoeve van projectattaches (€ 3 miljoen) budget toegevoegd. Verder betreft het diverse kleine overdrachten van activiteiten tussen de defensieonderdelen (€ 0,2 miljoen).
Aflossen egalisatieschuld
Door het invoeren van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1 januari 2017 mag het RVB geen egalisatieschulden voeren. Defensie dient de openstaande schuld af te lossen. Om de egalisatieschuld in 2016 af te kunnen lossen, is een kasschuif van € 3 miljoen toegepast, waarbij budget uit latere jaren naar 2016 is overgebracht. Voor Defensie betreft het de objecten Bronbeek Arhnem, KMar Terneuzen en Rijksbedrijvencentrum Rijswijk.
Interdepartementale budgetoverhevelingen (zie tabel)
Dit betreft de financiering door het Ministerie van Buitenlandse Zaken van één arbeidsplaats voor de VN in New York.
Interne herschikking
Als gevolg van achterblijvende vulling ontstaat een overschot van op formatie. Oorzaken hiervan zijn de beperkte militaire vulling, langere doorlooptijden als gevolg van screeningsonderzoeken en moeilijk te vullen vacatures. Als gevolg hiervan is het budget van inhuur met € 7,6 miljoen verhoogd. De verdere vrijval van wordt aangewend voor de problematiek bij huisvesting en infrastructuur.
Ontvangsten
Omschrijving |
Apparaats ontvangsten |
Totaal |
---|---|---|
Totaal autonome mutaties |
0 |
0 |
Beleidsmatige mutaties |
||
Ontvlechting geneeskundige ontvangsten DGO van CLAS |
9.000 |
9.000 |
Herschikking vertraagde ontvangsten Centraal Militair Hospitaal |
– 4.710 |
– 4.710 |
Business case civiel dienstpersonenauto's |
– 1.700 |
– 1.700 |
0 |
||
Totaal beleidsmatige mutaties |
2.590 |
2.590 |
Totaal mutaties |
2.590 |
2.590 |
Toelichting op de ontvangsten
Ontvlechting geneeskundige ontvangsten DGO van CLAS
Als gevolg van de oprichting van het Eerstelijns Gezondheidsbedrijf/Defensie Tandheelkundig bedrijf zijn de geneeskundige ontvangsten ontvlochten vanuit de operationele commando’s. Hiermee wordt de raming van de ontvangsten van CDC structureel verhoogd met € 9 miljoen.
Herschikking vertraagde ontvangsten Centraal Militair Hospitaal
Door vertraging van de renovatie van het Centraal Militair Hospitaal (zie artikel 6 investeringen) wordt de bijdrage door de Stichting Ziektekosten Verzekering Krijgsmacht (SZVK) op een later moment ontvangen.
Business case civiele dienstpersonenauto’s
Defensie heeft besloten om het wagenpark voor niet-operationele dienstauto’s in een sneller tempo te gaan vervangen, omdat het doelmatiger is dienstauto’s na twee jaar te vervangen. Hierdoor worden oplopende exploitatieuitgaven vanwege ouderdom van de voertuigen vermeden. Als gevolg hiervan worden de ontvangsten van € 1,7 miljoen die CDC voorheen ontving overgebracht naar artikel 6.
Niet-beleidsartikel 9 Algemeen
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
100.136 |
6.359 |
106.495 |
1.747 |
108.242 |
Uitgaven |
100.136 |
7.259 |
107.395 |
1.747 |
109.142 |
Programma uitgaven |
|||||
Subsidies en bijdragen |
24.173 |
7.909 |
32.082 |
– 1.413 |
30.669 |
Bijdrage NAVO en internationale samenwerking |
42.364 |
15.097 |
57.461 |
– 137 |
57.324 |
Overige uitgaven |
33.599 |
– 15.747 |
17.852 |
3.297 |
21.149 |
Omschrijving |
Totaal Programma uitgaven |
---|---|
Beleidsmatige mutaties |
|
Herschikking tussen defensie onderdelen |
2.363 |
Interdepartementale budgetoverhevelingen |
|
Sociaal beleidskader defensiescholen naar OCW |
– 413 |
Wet Normering Topinkomen (WNT) naar BZK |
– 2 |
Kosten detachering medewerker BuZa |
– 118 |
Deelname DCO aan benchmark Persvoorlichting RWS (Naar I&M) |
– 7 |
Detachering communicatieadviseur tbv corporate story Defensie |
– 76 |
Totaal mutaties |
1.747 |
Toelichting op de uitgaven
Herschikking tussen defensie onderdelen
Er is € 1 miljoen overgebracht van het overschot bij subsidies en bijdragen om een deel van het tekort op het onderzoek bij het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en een deel van het tekort op schadevergoedingen te dekken. Het resterende tekort van € 2 miljoen op Schadevergoedingen is met € 1,5 miljoen gedekt vanuit artikel 12 en met € 0,5 miljoen vrijval op de formatie van artikel 10 Centraal apparaat. Verder is vanuit artikel 12 € 0,5 miljoen overgeheveld naar artikel 9 Algemeen om projectuitgaven voor de taskforce CARC te dekken.
Interdepartementale budgetoverhevelingen
Tot eind 2015 betaalde het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) via de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) de facturen voor het Sociaal beleid Defensiescholen en verrekende dit vervolgens met Defensie. Door wijzigingen in de financiële processen bij DUO is dit niet meer mogelijk. Daarom heeft Defensie het budget voor Sociaal Beleidskader Defensiescholen overgeboekt naar OCW en zal OCW vanaf 2016 de facturen hiervoor betalen. In 2016 resulteert dit in een interdepartementale budgetoverheveling van € 0,4 miljoen.
Wet Normering Topinkomens naar BZK betreft een interdepartementale budgetoverheveling van € 2.000,– aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als afgesproken bijdrage van Defensie aan het toezicht op de Wet Normering Topinkomens.
Kosten detachering BuZa betreft een interdepartementale budgetoverheveling van € 118.000,- aan het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de detachering van een medewerker bij Defensie. Ook is er € 7.000,- overgeheveld aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de deelname van de Directie Communicatie aan de benchmark Persvoorlichting bij Rijkswaterstaat en er is € 76.000,- overgeheveld aan BZK voor de detachering van een communicatieadviseur van BZK voor de corporate story van Defensie.
Niet-beleidsartikel 10 Centraal apparaat
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.595.554 |
– 43.430 |
1.552.124 |
25.554 |
1.577.678 |
Uitgaven |
1.595.554 |
– 6.730 |
1.588.824 |
25.554 |
1.614.378 |
Apparaatsuitgaven |
1.595.554 |
– 6.730 |
1.588.824 |
25.554 |
1.614.378 |
Personele uitgaven |
1.580.035 |
– 7.297 |
1.572.738 |
25.844 |
1.598.582 |
– waarvan eigen personeel |
126.060 |
10.022 |
136.082 |
– 6.388 |
129.694 |
– waarvan externe inhuur |
3.588 |
830 |
4.418 |
– 650 |
3.768 |
– waarvan pensioenen en uitkeringen |
1.266.244 |
– 6.534 |
1.259.710 |
32.882 |
1.292.592 |
– waarvan wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden |
184.143 |
– 11.615 |
172.528 |
0 |
172.528 |
Materiele uitgaven |
15.519 |
567 |
16.086 |
– 290 |
15.796 |
– waarvan overig |
15.138 |
567 |
15.705 |
– 409 |
15.296 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
381 |
0 |
381 |
119 |
500 |
Totaal ontvangsten |
6.818 |
35 |
6.853 |
31.196 |
38.049 |
Omschrijving |
Apparaat uitgaven |
---|---|
Beleidsmatige mutaties |
|
Algemene mutaties: |
|
Herschikking tussen defensieonderdelen |
– 8.465 |
Doorwerking hoger bijgestelde ontvangsten |
1.354 |
Nieuwe lening ABP met het vervallen van oude lening |
32.835 |
Doorwerking ontvangsten aflossing oude lening en rente |
28.342 |
Aflossing ABP lening en rente aan Minfin |
– 28.342 |
Interdepartementale overboeking |
|
– bijdrage aan MinFin voor fiscalist en financial trainees |
– 170 |
Totaal mutaties |
25.554 |
Toelichting op de verplichtingen
Bijstelling verplichtingen
De bijstellingen van het verplichtingenbudget zijn dezelfde als die van de uitgaven.
Toelichting op de uitgaven
Herschikking tussen defensie onderdelen
In totaal wordt € 7,0 miljoen overgeheveld naar artikel 12 om in te zetten voor problematiek bij de overige Defensieonderdelen. Deze bestaat uit de vrijval vanuit formatie bij de Bestuursstaf van € 5,3 miljoen, naast de inzet van € 0,5 miljoen voor het dekken van het tekort op Schadevergoedingen op artikel 9, en vanuit overige exploitatie en doorwerking van hogere ontvangsten van € 1,7 miljoen. Tevens betreft het een herschikking van budget naar het artikel Geheime uitgaven (€ 1,2 miljoen) en diverse kleine mutaties met een totale omvang van € 0,4 miljoen.
Nieuwe lening Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) met aflossing van oude lening
De Staat is met het ABP een lening overeengekomen om de kapitaaldekking van de militaire ouderdomspensioenen te financieren. De ramingen voor opname en aflossing van de lening zijn hierop aangepast. Per saldo neemt het budget voor pensioenen in 2016 toe met € 32,8 miljoen. De afname van het budget vindt plaats in latere jaren.
Ontvangsten
Omschrijving |
Apparaat uitgaven |
---|---|
Ontvangsten mutaties |
|
Specifieke mutaties: |
|
Aflossing lening door ABP en ontvangen rente |
28.342 |
Bijstellen overige ontvangsten |
2.854 |
Totaal mutaties |
31.196 |
Toelichting ontvangsten
De aflossing van de lening door het ABP werkt door op het uitgavenkader en is vervolgens afgelost aan het Ministerie van Financiën. De overige ontvangsten zijn bijgesteld vanwege fiscale teruggave en vrijgave reservering schadevergoeding.
Niet – beleidsartikel 11 Geheime uitgaven
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5.353 |
37 |
5.390 |
1.166 |
6.556 |
Geheime uitgaven |
5.353 |
37 |
5.390 |
1.166 |
6.556 |
Totaal uitgaven |
5.353 |
37 |
5.390 |
1.166 |
6.556 |
Toelichting
Door herschikking van budgetten zijn de benodigde middelen toegevoegd aan dit artikel.
Niet – beleidsartikel 12 Nominaal en onvoorzien
Ontwerpbegroting 2016 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2016 |
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
153.484 |
– 102.843 |
50.641 |
– 50.641 |
0 |
Loonbijstelling |
|||||
Prijsbijstelling |
|||||
Nader te verdelen |
153.484 |
– 102.843 |
50.641 |
– 50.641 |
0 |
Onvoorzien |
|||||
Totaal uitgaven |
153.484 |
– 102.843 |
50.641 |
– 50.641 |
0 |
Toelichting
Dit betreffen herschikkingen naar de defensieonderdelen die reeds in de betreffende artikelen zijn toegelicht. De grootste mutaties zijn:
• Uitdelen van het budget voor migratie (€ 25 miljoen);
• compensatie voor de instandhouding van de NH-90 (€ 10 miljoen);
• toewijzing aan DMO, ter compensatie van een te laag brandstofbudget (€ 11,8 miljoen);
• uitdelen van het budget voor de pilots reservisten (€ 3,4 miljoen);
• diverse kleinere mutaties oplopend tot een bedrag van circa € 0,4 miljoen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34620-X-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.