Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34550-XII nr. 81 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34550-XII nr. 81 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 juli 2017
Hierbij informeer ik u over de stand van zaken van het beheer en onderhoud van de grote strategische bruggen op het hoofdwegennet. Bij de behandeling van de begroting 2017 heb ik de motie Belhaj overgenomen (Kamerstuk 34 550 XII, nr. 48), waarin, naar aanleiding van de afsluiting van de Merwedebrug voor het vrachtverkeer, werd gevraagd de Kamer hierover voor de zomer van 2017 nader te informeren.
In november 2016 heb ik de Kamer (Kamerstuk 34 550 XII, nr. 60) reeds geïnformeerd over de staat van de bruggen in het hoofdwegennet:
• De Nederlandse infrastructuur scoort hoog in internationale vergelijkingen,
• Het belang van adequaat beheer en onderhoud heeft de laatste jaren steeds meer aandacht gekregen mede omdat een steeds groter deel van de infrastructuur er alweer langer ligt.
• De toenemende leeftijd van de objecten leidt ertoe dat het aantal storingen kan stijgen, welke niet zonder aanvullende inzet van Rijkswaterstaat verholpen kunnen worden.
• Het toenemende (zware) verkeer leidt tot hogere belasting dan waar bij de bouw rekening mee is gehouden. Dit kan leiden tot eerder benodigde renovaties/vervangingen.
• Mede daardoor zijn incidenten niet geheel uit te sluiten.
Voor het overzicht in deze brief zijn 70 «strategische bruggen» beschouwd. Het gaat hierbij om:
• De grote vaste bruggen over water in het Hoofdwegennet (de grens ligt ongeveer bij 200 meter totale lengte).
• Alle beweegbare bruggen in het Hoofdwegennet inclusief de vaste delen van deze bruggen.
Er is zowel gekeken naar constructieve veiligheid als naar uitgesteld en achterstallig onderhoud. In de bijlage is een overzicht van deze bruggen opgenomen.
Constructieve veiligheid van de strategische bruggen
Om voor bruggen de constructieve veiligheid vast te stellen zijn uitgebreide en complexe berekeningen nodig. Deze vergen veel tijd. Daarom is voor deze 70 bruggen een verkort onderzoek gedaan naar de constructieve veiligheid van de hoofddraagconstructie. Constructieve veiligheid heeft betrekking op mogelijk bezwijken van de constructie. Dit onderzoek heeft de volgende inzichten opgeleverd:
Voor geen van de bruggen zijn er aanwijzingen gevonden dat de brugconstructie op korte termijn zal bezwijken. Er zijn dus geen aanpassíngen aan het gebruik nodig.
Bij 31 bruggen is geen aanleiding om het oordeel te verifiëren met een uitgebreide constructieve beoordeling (herberekening).
Bij 39 bruggen is het nodig het voorlopig oordeel te verifiëren met een uitgebreide constructieve beoordeling (herberekening). Verwacht wordt dat voor 14 bruggen geen maatregelen nodig zijn. Bij 25 van deze bruggen uit de nadere berekening zal blijken dat binnen een termijn van ca. 15 jaar planbare maatregelen (zoals versterken) nodig zijn. Er worden op korte termijn geen aanpassingen aan het gebruik verwacht. Deze bruggen waren reeds in beeld in mijn monitoring voor vervanging en renovatie.
Uitgesteld en achterstallig onderhoud bij strategische bruggen
In de Begrotingsbijlage Instandhouding bij de begroting 2017 (Kamerstuk 34 550 A, nr. 2 en Kamerstuk 34 550 J, nr. 2) is toegelicht welke meerwaarde het flexibel omgaan met (tijdelijk) uitgesteld onderhoud heeft. In het jaarverslag van het Infrastructuurfonds en van het Deltafonds over 2016 (Kamerstuk 34 725 A, nr. 1 en Kamerstuk 34 725 J, nr. 1) is vervolgens voor de eerste keer gerapporteerd over het totale volume aan uitgesteld en achterstallig onderhoud op alle netwerken aan het einde van 2016. In deze brief rapporteer ik op uw verzoek over het uitgesteld en achterstallig onderhoud bij de strategische bruggen.
Bij 45 van de 70 bruggen is sprake van één of meer uitgestelde onderhoudsmaatregel(en). Bij de bruggen met achterstallige onderhoudsmaatregelen is er geen relatie met de levensduur problematiek noch is er gevaar voor de constructieve veiligheid. Achterstallig onderhoud wordt direct aangepakt indien dit noodzakelijk is voor het veilig blijven functioneren van de netwerken. De maatregelen om het overige achterstallige onderhoud weg te werken zijn in de onderhoudsprogrammering voor de komende periode opgenomen. Verder is de inzet van Rijkswaterstaat erop gericht om zoveel mogelijk te voorkomen dat een deel van het uitgesteld onderhoud te ver doorschuift en alsnog achterstallig wordt.
Bij het achterstallig onderhoud dat nu in zicht is, gaat het veelal om kleinere maatregelen, bijvoorbeeld om een niet goed vastzittende leuning in de machinekelder, waar uiteraard een waarschuwing aan wordt gehangen totdat deze is gerepareerd. Of om een geleiderail die kapot is en die tot de reparatie tijdelijk wordt afgeschermd. In enkele gevallen is sprake van problemen die het betrouwbaar functioneren beïnvloeden, tot storingen kunnen leiden, en daarmee hinder kunnen vormen voor de gebruiker. Als een structurele oplossing op korte termijn dan niet mogelijk of doelmatig is, treft Rijkswaterstaat tijdelijke beheersmaatregelen. Ook in deze gevallen wordt er voor gezorgd dat de veiligheid voor de weggebruiker op orde is.
Ten slotte werk ik aan de evaluatie rondom stremming van de Merwedebrug. De evaluatie zit in de afrondende fase, maar duurt langer dan verwacht. Het koppelen van informatie uit verschillende systemen van de betrokken partijen kost meer tijd. Na de zomer zal ik u informeren over de leerpunten, zoals ik eerder heb toegezegd (Kamerstuk 34 550 XII, nr. 60).
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Naam brug |
Wegnr. |
Status constructieve veiligheid |
Status onderhoud |
Omvang achterstallig onderhoud [€ 1.000] |
---|---|---|---|---|
Naardertrekvaart |
A1 |
3 |
3 |
22 |
Muiderbrug |
A1 |
1 |
1 |
|
IJsselbrug Deventer |
A1 |
1 |
3 |
14 |
Brug Vianen |
A2 |
1 |
1 |
|
Brug Empel |
A2 |
1 |
1 |
|
Maasbrug Wessem |
A2 |
1 |
1 |
|
Martinus Nijhoffbrug |
A2 |
1 |
2 |
|
Scharsterrijn |
A6 |
3 |
2 |
|
Ketelbrug |
A6 |
2 |
1 |
|
Hollandse Brug |
A6 |
1 |
1 |
|
Euvelgunnerbrug |
A7 |
3 |
2 |
|
Westerwoldsche Aa |
A7 |
3 |
2 |
|
Draaibrug Lorentzsluizen |
A7 |
3 |
2 |
|
Kruiswaterbruggen |
A7 |
3 |
2 |
|
Draaibrug Stevin |
A7 |
3 |
2 |
|
Julianabrug |
A7 |
2 |
2 |
|
Coenbruggen |
A8 |
3 |
3 |
116 |
Brug Zijkanaal C |
A9 |
3 |
1 |
|
Schipholbruggen |
A9 |
3 |
1 |
|
Muiderbrug |
A9 |
1 |
1 |
|
Brug Amstel |
A9 |
1 |
1 |
|
Schinkelbruggen |
A10 |
2 |
1 |
|
Rozenoordbrug |
A10 |
2 |
3 |
145 |
Zeeburgerbrug |
A10 |
1 |
1 |
|
IJsselbrug A12 |
A12 |
3 |
3 |
1.097 |
Galecopperbrug |
A12 |
1 |
1 |
|
Suurhoffbrug |
A15 |
3 |
3 |
102 |
Dintelhavenbrug |
A15 |
1 |
1 |
|
Botlekbrug |
A15 |
1 |
1 |
|
Van Brienenoordbrug |
A16 |
3 |
3 |
1.159 |
Moerdijkbrug |
A16 |
2 |
1 |
|
Giessenbrug |
A20 |
3 |
3 |
167 |
Brug Hagestein |
A27 |
3 |
1 |
|
Merwedebrug Gorinchem |
A27 |
3 |
3 |
109 |
Houtensebrug |
A27 |
2 |
1 |
|
Stichtsebrug |
A27 |
1 |
1 |
|
Keizersveer |
A27 |
1 |
1 |
|
Steenenhoek |
A27 |
1 |
2 |
|
Katerveer II |
A28 |
1 |
3 |
3 |
Haringvlietbrug |
A29 |
3 |
2 |
|
Volkerakbrug |
A29 |
3 |
1 |
|
Kaagbruggen |
A44 |
3 |
1 |
|
Brug Oude Rijn |
A44 |
2 |
1 |
|
Waalbrug Ewijk |
A50 |
1 |
1 |
|
Maasbrug Ravenstein |
A50 |
1 |
1 |
|
Julian J. Ewellbrug |
A50 |
1 |
2 |
|
Rijnbrug Heteren |
A50 |
1 |
3 |
1.626 |
Kreekrakbrug |
A58 |
1 |
1 |
|
Maasbrug Venlo A67 |
A67 |
1 |
1 |
|
Maasbrug Heumen |
A73 |
2 |
1 |
|
Maasbrug Venlo A73 |
A73 |
1 |
1 |
|
Scharbergbrug |
A76 |
1 |
1 |
|
Maasbrug Boxmeer |
A77 |
2 |
1 |
|
Brug Oude Maas |
A77 |
1 |
1 |
|
Merwedebrug Papendrecht |
N3 |
3 |
2 |
|
Wantijbrug |
N3 |
3 |
3 |
207 |
Fonejachtbrug |
N31 |
2 |
1 |
|
Koningsbrug |
N31 |
1 |
2 |
|
Zuidbroek |
N33 |
3 |
1 |
|
Eelweerderbrug |
N33 |
3 |
2 |
|
Ramspolbrug |
N50 |
1 |
2 |
|
Eilandbrug |
N50 |
1 |
3 |
13 |
Brug over de Oosterscheldekering |
N57 |
3 |
1 |
|
Harmsenbrug |
N57 |
3 |
2 |
|
Haringvlietsluizen |
N57 |
2 |
2 |
|
Brielse brug |
N57 |
2 |
3 |
370 |
Goereesesluis |
N57 |
1 |
1 |
|
Grevelingensluis |
N59 |
2 |
1 |
|
Balgzandbrug |
N99 |
2 |
3 |
44 |
Kooybrug |
N99 |
1 |
3 |
301 |
Totaal achterstallig onderhoud |
5.495 |
|||
Legenda: |
||||
Status Constructieve veiligheid |
1 |
geen herberekening nodig |
||
2 |
herberekening nodig: directe maatregelen worden niet verwacht |
|||
3 |
herberekening nodig: verwachting is maatregelen nodig binnen 15 jaar |
|||
Status Onderhoud |
1 |
geen uitgesteld onderhoud |
||
2 |
uitgesteld onderhoud |
|||
3 |
achterstallig onderhoud |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34550-XII-81.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.