Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 34513 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 34513 nr. 3 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 november 2021
Op 1 december 2011 is de Deltawet waterveiligheid en zoetwatervoorziening in werking getreden (hierna te noemen Deltawet). In de Deltawet is een zogenoemd experimenteerartikel opgenomen (artikel III) op basis waarvan kan worden geëxperimenteerd met integrale bekostiging om aanvullende ambities op het gebied van natuur, milieu en ruimtelijke kwaliteit te faciliteren, die samenhangen met de opgaven waterveiligheid, zoetwater of waterkwaliteit.
In de Deltawet is in artikel V, tweede lid, bepaald dat de Minister van IenW uiterlijk tien jaar na inwerkingtreding van artikel III (zijnde uiterlijk 1 december 2021), aan de Staten-Generaal een verslag stuurt over de doeltreffendheid en e Verslag evaluatie artikel III Deltawet ffecten van artikel III in de praktijk, waarbij ook de bevindingen van de Deltacommissaris worden betrokken. Het verslag van de evaluatie ontvangt u bijgaand1.
Uit de evaluatie komt naar voren dat in de afgelopen tien jaar slechts één keer gebruik is gemaakt van artikel III. Daarmee heeft het experimenteerartikel zeer beperkt bijgedragen aan integrale bekostiging vanuit het deltafonds. Hiervoor is een aantal redenen te noemen:
1. Er zijn eenvoudiger en meer op maat passende oplossingen voor integrale bekostiging. De noodzaak om artikel III te gebruiken ontbreekt hiermee grotendeels.
2. Voor de beheerder van het Deltafonds, de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, geldt dat:
• deze bij gebruik van artikel III verantwoordelijk is voor eventuele financiële risico’s bij de uitvoering;
• er een zekere mate van onbekendheid is met het gebruik van het artikel. Hierdoor is eerder gekozen voor meer bekende instrumenten, zoals financiële afspraken (in bestuurlijke overeenkomsten) over rechtstreekse bijdragen van andere begrotingen of overheden in projecten.
3. Voor derde partijen geldt dat:
• zij een aantal knelpunten zien rondom de verdeling van en sturing op financiële risico’s;
• instrumenten waarbij zijzelf aan de lat staan en die zij zelf kunnen vormgeven, meer mogelijkheden bieden voor het uitdragen van resultaten en successen;
• artikel III in veel gevallen niet bekend is en daarmee geen instrument is dat vanuit hen wordt aangedragen als financieringsconstructie.
De evaluatie bevat daarnaast een aantal overwegingen om het artikel ondanks het beperkte gebruik toch te handhaven. Deze overwegingen zullen de komende periode in overleg met betrokken partijen nader worden uitgewerkt. Op basis hiervan zal een besluit worden genomen over het al dan niet in gewijzigde vorm voortbestaan van artikel III Deltawet. U wordt hierover in de eerste helft van 2022 geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34513-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.