Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34300-X nr. 96 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34300-X nr. 96 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 april 2016
Hierbij bied ik u aan, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het Jaarplan 2016 van de Kustwacht voor het Koninkrijk der Nederlanden in het Caribisch gebied1. De Rijksministerraad heeft dit jaarplan op 11 maart jl. vastgesteld.
Het Jaarplan omvat de uitwerking van de beleidsvoornemens die conform de Rijkswet Kustwacht door de Rijksministerraad zijn vastgesteld. Het Jaarplan is opgesteld op grond van de taken van de Kustwacht, de algemene beleidskaders, de prioriteiten uit het Justitieel beleidsplan 2014–2017 en het beleid van de bij de Kustwacht betrokken landen en ministeries.
Bij de uitwerking van het jaarplan is geconstateerd dat, door koers- en ramingsverschillen, een tekort bestond van € 3,05 miljoen op de begroting voor 2016. De wisselkoersproblematiek ligt buiten de beleids- en beheersinvloed van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Defensie. Desondanks dient de wisselkoersproblematiek, conform de begrotingsregels, binnen de eigen kaders te worden opgelost. Daarop zijn het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als beleidsverantwoordelijke voor de Kustwacht in het Caribisch gebied en Defensie als beheerder tot onderstaande oplossing gekomen:
– € 0,65 miljoen kan worden bezuinigd zonder directe consequenties voor de operationele inzetbaarheid (dat wil zeggen: dit gaat niet ten koste van vaardagen en vaar-/vlieguren). Wel hebben de maatregelen (indirecte) consequenties voor onder andere de samenwerking met de ketenpartners, de aansturing vanuit de landen en de kwaliteit/motivatie van het personeel;
° Het doorstroombeleid kan slechts beperkt worden uitgevoerd, aanvullende scholing wordt geschrapt en interne herplaatsingsmogelijkheden beperkt;
° Het opleidingsplan voor de medezeggenschap wordt vertraagd;
° Er zijn minder financiële middelen beschikbaar voor vervolgonderzoeken in het kader van de integriteit;
° Dienstreizen en havenbezoeken worden beperkt;
° Cutters zullen met één motor (in plaats van twee) gaan varen waardoor wordt bespaard op brandstof en onderhoud
– Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties financiert
– € 1,0 miljoen uit de Koninkrijksbegroting;
– De overige € 1,4 miljoen komt uit het investeringsgeld dat in 2016 gereserveerd is op de Koninkrijksbegroting voor de vervanging van de interceptorcapaciteit. Dit kan worden gebruikt omdat het project in 2016 nog niet tot betaling zal leiden. In 2016 moet hiervoor wel compensatie worden gevonden.
Indien Hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) van de Rijksbegroting in 2016 niet voor het negatieve koersverschil wordt gecompenseerd, moet worden gewerkt aan maatregelen die de operationele inzet van de Kustwacht zullen raken. Voorts blijft, bij de huidige ongunstige wisselkoers, het exploitatietekort vanaf 2017 ongeveer € 3,0 miljoen. Als hiervoor geen structurele oplossing wordt gevonden, is een ingrijpende herdimensionering van de Kustwacht noodzakelijk.
In 2016 werken de Landen verder aan het eenduidig doorvoeren van het plan van het openbaar Ministerie van Aruba (2014) dat is gericht op de verbetering van de informatie-uitwisseling tussen de ketenpartners met een versterkte aansturing door het OM. De participatie van de Kustwacht in dit initiatief staat onder druk door de noodzakelijke bezuinigingen.
Zoals eerder afgesproken, wordt in 2016 ingezet op het meer thematische en daarmee gerichter opereren van de Kustwacht. Als gevolg daarvan zal de Kustwacht in 2016 niet alleen kijken naar indicatoren als vaardagen en vlieg-/vaaruren, maar ook naar prestaties op basis van de beoogde thematische inzet. De thema’s komen in nauw overleg met het OM tot stand en zijn gebaseerd op het Justitieel Beleidsplan.
Dit Jaarplan vormt de basis voor de Kustwacht om ook in 2016 haar taken als onderdeel van de rechtshandhavingsketen en als maritieme hulpverleningsorganisatie van Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Caribisch Nederland te kunnen blijven uitvoeren.
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34300-X-96.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.