Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 oktober 2015
Aanleiding
In overeenstemming met de toezegging in het wetgevingsoverleg van 14 oktober jl. bieden
we u «de onderwijsmonitor» aan1, een robuuste monitor die op het niveau van het stelsel inzicht geeft in de prestaties
van het onderwijs. De monitor bevat een dashboard van output- en outcome indicatoren
aangevuld met een wegwijzer naar actuele beleidsinformatie over het onderwijsproces.
Bij de ontwikkeling van dit dashboard hebben we gebruik gemaakt van het advies van
de Algemene Rekenkamer in het door hen op 4 juni jl. gepresenteerde rapport «Onderwijsmonitor.
Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs
in beeld».
Toelichting
De set output/outcome indicatoren hebben we samengesteld in overleg met wetenschappers
en de Algemene Rekenkamer, en is bedoeld om u op hoofdlijnen te informeren over de
kwaliteit en de resultaten van het onderwijsstelsel. De indicatoren signaleren risico’s
en kansen in het stelsel maar geven geen uitputtend beeld van de onderwijskwaliteit
per sector.
De wegwijzer leidt u naar belangrijke beleids- en verantwoordingsinformatie over wat
er in de diverse sectoren gebeurt om de kwaliteit van onderwijs verder te verbeteren.
Zo hopen wij u een beter overzicht te geven van de ontwikkelingen in het brede onderwijsstelsel
en op die manier de transparantie te bevorderen. Het advies van de Algemene Rekenkamer
hebben we daarmee deels overgenomen. In plaats van ons te beperken tot een selectie
van indicatoren die niet altijd relevant bleek voor alle sectoren, geven we u met
deze verwijsfunctie een breder beeld van de stand van de inspanningen van alle partijen.
Relatie met sectorale informatieproducten
Dit dashboard, de onderwijsmonitor, is een informatieproduct dat wij u aanbieden vanuit
onze stelselverantwoordelijkheid. De sectorraden hebben en ontwikkelen ook sectorale
instrumenten en dashboards waarmee zij beweging in het veld genereren en belangrijke
stappen zetten in het presenteren van informatie over de kwaliteitsontwikkeling. Dit
doen zij in samenwerking met ons en vanuit hun sectorverantwoordelijkheid. Uit onze
gesprekken met de sectorraden is gebleken dat er accentverschillen bestaan tussen
de u nu aangeboden onderwijsmonitor en de sectorale informatieproducten. Dit is een
gevolg van de verschillende rollen en verantwoordelijkheden. We hanteren zo veel mogelijk
dezelfde definities en waar mogelijk verbinden we de producten met elkaar. Op onderdelen
hebben we echter ook andere keuzes gemaakt.
Digitale en dynamische presentatie
Bijgesloten vindt u de onderwijsmonitor die wij op zeer korte termijn zullen publiceren
op de website Trends in Beeld (www.trendsinbeeldocw.nl). De monitor is ontworpen als een dynamische infographic, een schoolgebouw waarvan
het fundament u de weg wijst naar belangrijke beleids- en verantwoordingsinformatie
over het onderwijsproces. Achter elk raam van het gebouw bevinden zich belangrijke
kengetallen en indicatoren die op macroniveau inzicht geven in de resultaten van het
onderwijs. We nodigen u dan ook graag uit om deze monitor verder te verkennen, zodra
deze later dit najaar beschikbaar komt.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. Bussemaker
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
S. Dekker