Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 februari 2016
Hierbij informeer ik u over de beleidsmatige verplichtingen- en uitgavenmutaties die
na de Najaarsnota 2015 en de bijbehorende 2e suppletoire wet (Kamerstuk 34 350 VI, nr. 2) zijn opgetreden op de begroting van VenJ. Deze mutaties zullen in de Slotwet 2015
opgenomen worden. Onderhavige mutaties zijn na afsluiting van het boekjaar naar voren
gekomen. Om deze reden informeer ik u over zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties.
Uitgavenmutaties
Op artikel 33 (Veiligheid en Criminaliteitsbestrijding) treedt een kasoverschrijding
op van circa € 19 mln. Dit is met name het gevolg van een overschrijding bij het Openbaar
Ministerie (OM), onder andere veroorzaakt door een vertraging in de overgang van parketsecretarissen
naar de nationale politie en lager dan geraamde opbrengsten aan vergoedingen van leegstaande
huisvesting.
Ten laste van artikel 34 (Sanctietoepassing) is een extra financiële bijdrage van
ruim € 3 mln. verstrekt aan Reclassering Nederland, Stichting Verslavingsreclassering
GGZ en het Leger des Heils ten behoeve van extra reclasseringswerkzaamheden. Hiervoor
hebben de reclasseringsorganisaties extra werkzaamheden verricht op het terrein van
toezicht, adviezen en taakstraffen. Daarnaast heeft de reclassering deelgenomen aan
de zogenaamde ZSM-tafels. Het doel van de ZSM-werkwijze is het nemen van – al dan
niet strafrechtelijke – afdoenings- of vervolgingsbeslissingen op een zo kort mogelijke
termijn met – waar mogelijk – een aansluitende executie. Het is daarbij noodzakelijk
dat de ketenpartners Politie, het OM, de reclassering, de Raad voor de Kinderbescherming
en Slachtofferhulp Nederland direct met elkaar samenwerken. De kasbijdrage heeft geleid
tot een beperkte kasoverschrijding op artikel 34 van circa € 3 mln.
Op artikel 36 (Contraterrorisme en Nationale Veiligheid) is een beperkte overschrijding
(€ 1 mln.) op het onderdeel subsidies terrorismebestrijding. Omdat de apparaatsuitgaven
van de NCTV ruim € 1 mln. lager zijn uitgekomen is er per saldo op dit terrein sprake
van een kleine onderschrijding.
Verplichtingenmutaties
Op artikel 34 (Sanctietoepassing) doet zich een verplichtingenoverschrijding voor
van ruim € 11 mln. Hierboven is reeds ingegaan op de extra subsidie aan de reclasseringsorganisaties.
Daarnaast is voor bijna € 7 mln., een meerjarige subsidie verstrekt aan Slachtofferhulp
Nederland (SHN) voor het programma «Reiken en Raken». Voor de uitgaven heeft dit geen
overschrijding tot gevolg.
De verplichtingenoverschrijding op artikel 36 (Contraterrorisme en Nationale Veiligheid)
– totaal circa € 16 mln. – wordt voor € 11 mln. verklaard door de verplichting aan
de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) voor de bijdrage die in 2016 wordt uitbetaald.
Deze verplichting is eind 2015 aangegaan. De verplichting voor de bijdrage 2015 aan
de OVV is reeds begin 2015 geboekt. De verplichtingenoverschrijding is dus boekhoudtechnisch
van aard en heeft geen kasgevolgen. In het kader van het project NL-alert is voor
onderhoud en beheer in 2016 nog in 2015 een aanvullende verplichting aangegaan waarvoor
op artikel 36 geen verplichtingenruimte was geraamd
Eind december is op artikel 37 (Vreemdelingen) een subsidie toegezegd aan Nidos tot
een bedrag van ruim € 161 mln. voor voogdij en opvang van minderjarige vreemdelingen.
In verband met de sterk gestegen instroom van minderjarige vreemdelingen, komt dit
bedrag veel hoger uit dan aanvankelijk geraamd. In 2015 zijn wel de kasbedragen voor
kosten van de gestegen instroom in 2015 en 2016 aan de begroting toegevoegd. De specifieke
verplichtingenbedragen ten behoeve subsidieverlening aan Nidos zijn daarbij niet bijgesteld.
Dit leidt bij Slotwet tot een per saldo verhoging van het verplichtingenbedrag op
artikel 37 van ruim € 148 mln.
Al deze mutaties zullen verwerkt en nader toegelicht worden in de Slotwet 2015 van
VenJ.
De Minister van Veiligheid en Justitie,
G.A. van der Steur