Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 oktober 2015
Bijgaand ontvangt u de tweede Publieksrapportage Rijkswegennet van 20151.
Deze rapportage geeft de ontwikkeling van de doorstroming op het rijkswegennet per
augustus 2015 weer aan de hand van jaarcijfers over het gebruik, de filezwaarte, de
filetop-10 en reistijdverlies. Daarnaast krijgen openstellingen en werkzaamheden van
Rijkswaterstaat gericht op het verbeteren van de doorstroming op het rijkswegennet
en de hinder die dat veroorzaakt aandacht. Elke publieksrapportage bevat specifieke
thema’s, deze keer komen verkeersmanagement en vrachtverkeer aan bod. Ook blikken
we terug op de inzet van RWS bij de Tour de France.
Belangrijkste bevindingen in deze rapportage
Na jaren van daling stijgen sinds eind 2014 de jaarfilezwaarte en het reistijdverlies
weer. Uit deze publieksrapportage blijkt dat ten opzichte van vier maanden geleden
de jaarcijfers voor het gebruik van het rijkswegennet, de jaarfilezwaarte en het reistijdverlies
per augustus 2015 als volgt toenemen:
-
• het aantal afgelegde kilometers steeg met 0,9 procent naar 67 miljard voertuigkilometers. Zowel in de Randstad als daarbuiten
is sprake van groei.
-
• de jaarfilezwaarte steeg met 3,1 procent naar 9,3 miljoen kilometerminuten. De filezwaarte
is gelijk aan de gemiddelde filelengte maal de duur van de file. De jaarfilezwaarte
is de som van de filezwaarte in een jaar. Files zijn meer over het wegennet verdeeld
dan in het verleden. Er is een grotere groep gelijkwaardige filelocaties en er zijn
minder specifieke zware locaties. Belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit
(reguliere spitsfiles). Het aandeel files door incidenten en ongevallen neemt licht
toe. Door de toegenomen drukte op de weg stijgt ook het aantal incidenten en ongevallen
en de daarbij behorende files.
Alle dodelijke ongevallen worden geëvalueerd waarbij ook bekeken wordt wat de rol
van de infrastructuur daarbij is geweest en of aanpassing nodig is. Ongevallen met
gewonden of blikschade worden bijgehouden en komen in de rapportage «Veilig over rijkswegen»
terecht. Als op een wegvak veel ongevallen gebeuren kan dat ook aanleiding zijn om
de rol van de infrastructuur te onderzoeken en eventueel aanpassingen te doen.
-
• het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder
andere doordat ze in de file stonden, steeg met 3,8 procent naar 51,2 miljoen uur
op jaarbasis.
Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg 4,1 procent en is daarmee iets lager
dan in de voorgaande periode. Rijkswaterstaat blijft hiermee onder de norm van 10
procent, zoals afgesproken met de Tweede Kamer (in 2006).
Om de doorstroming te bevorderen zijn de afgelopen vier maanden vier nieuwe weggedeelten
opengesteld: een spitstrook op de A15, de opening van de nieuwe Botlekbrug in oostelijke
richting, de verlengde aansluiting A67 tussen Eindhoven en Venlo en de combiplantunnel
Nijverdal (A35).
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus