Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 februari 2015
In de begroting Wonen en Rijksdienst is voor 2015 een beleidsdoorlichting van artikel
1 (woningmarkt) opgenomen. De Minister van Financiën heeft uw Kamer in zijn brief
van 19 november 2014 toegezegd dat u voor de in 2015 aan uw Kamer te zenden beleidsdoorlichtingen
separaat geïnformeerd zou worden over de opzet en vraagstelling (Kamerstuk 34 000, nr. 52). In deze brief ga ik in op de opzet en vraagstelling van de beleidsdoorlichting
van artikel 1 van de begroting Wonen en Rijksdienst.
Bij beleidsdoorlichtingen is de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE) leidend1. Deze regeling schept de kaders om het beleid van de rijksoverheid periodiek te evalueren
en geeft hiervoor ook heldere handvatten. De beleidsdoorlichting van artikel 1 heeft
conform de RPE tot doel om de doeltreffendheid en doelmatigheid van de middelen uit
artikel 1 van de begroting Wonen en Rijksdienst te evalueren.
Ruim 98% van de uitgaven op artikel 1 betreffen de uitgaven huurtoeslag. De focus
van de beleidsdoorlichting zal dan ook op deze uitgaven liggen en de bijdrage van
de uitgaven huurtoeslag aan de betaalbaarheid van het wonen.
De een na grootste uitgavenpost op artikel 1 betreft de BEW (bevordering eigen woningbezit).
De BEW+-regeling is in 2011 uitputtend geëvalueerd en is een aflopende regeling, waarvoor
geen nieuwe aanvragen meer mogelijk zijn sinds 2010. De beleidsdoorlichting zal hier
dan ook niet uitgebreid op ingaan.
Het Ministerie van Financiën heeft in 2014 in het kader van de regeling agentschappen
een separate doorlichting uitgevoerd van de Dienst Huurcommissie; deze zal binnenkort
aan de Kamer worden aangeboden. Deze doorlichting kan gezien worden als invulling
van de beleidsdoorlichting van artikel 1 voor wat betreft de uitgaven voor de Huurcommissie.
Een budgettair beperkt onderdeel van artikel 1 betreft subsidies en onderzoek en kennisoverdracht.
Het onderzoek passend binnen de focus op betaalbaarheid zal betrokken worden in deze
beleidsdoorlichting. In 2017 vindt de vijfjaarlijkse evaluatie van de subsidie Platform
31 plaats, conform artikel 4.24 van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB). Deze subsidie
zal in de voorliggende beleidsdoorlichting derhalve buiten beschouwing blijven.
Zoals aangegeven zal de focus van de beleidsdoorlichting zich richten op de middelen
huurtoeslag. De hoofdvraag van deze beleidsdoorlichting is «In hoeverre draagt het
beleid in artikel 1 bij aan het scheppen van voorwaarden om de betaalbaarheid van
het wonen te bereiken?». Bij de beantwoording van deze hoofdvraag zal ingegaan worden
op de ontwikkeling van de huurtoeslag wat betreft regelgeving, budget, gemiddelde
bijdragen en aantal ontvangers. Ook zal de uitwerking van de huurtoeslag op de netto
verschuldigde huur en de huurquoten bezien worden. Bij de uitwerking worden eerder
uitgevoerde onderzoeken meegenomen, zoals de jaarlijks gepubliceerde cijfers in de
jaarverslagen huurtoeslag. Ook worden de bevindingen van het IBO vereenvoudiging Toeslagen
(2009) betrokken en de bevindingen van de in april 2010 gepubliceerde rapporten van
de brede heroverwegingen Wonen en Toeslagen. In de beleidsdoorlichting zal met name
de periode na publicatie van deze rapporten, 2010 tot en met 2014, worden bezien.
Hierbij wordt onder meer gebruik gemaakt van onderzoek naar woonlasten op basis van
het WoOn2012 en eerdere jaren. Op enkele punten (algemene ontwikkelingen in budget
en aantallen) zullen ontwikkelingen sinds 2006 (invoering huurtoeslag) worden beschouwd.
Conform de RPE zullen ook de opties van een 20% reductie in het budget en de gevolgen
hiervan op de betaalbaarheid van het wonen worden besproken.
De RPE vraagt om een onafhankelijke beoordeling van de beleidsdoorlichting. Prof.
dr. C.L.J. Caminada, hoogleraar Empirische analyse van fiscale en sociale regelgeving,
van de Universiteit van Leiden, zal als onafhankelijk deskundige in een vroeg stadium
bij de beleidsdoorlichting worden betrokken. De heer Caminada is vooral actief op
het terrein van de (empirische) analyse van fiscaal en sociaal overheidsbeleid. Hij
was onder andere lid van de Commissie inkomstenbelasting en toeslagen (Commissie-Van
Dijkhuizen). De heer Caminada is gevraagd als onafhankelijk deskundige op de onderzoeksopzet
en de resultaten van de beleidsdoorlichting te reflecteren. Deze reflectie zal samen
met de beleidsdoorlichting aan uw Kamer worden aangeboden.
De Minister voor Wonen en Rijksdienst,
S.A. Blok