Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34000-A nr. 65 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34000-A nr. 65 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 juni 2015
Tijdens het VAO Scheepvaart van 11 maart 2015 (Handelingen II 2014/15, nr. 62, item 5) heb ik uw Kamer toegezegd een stand van zaken te geven over de versobering op bediening van sluizen en bruggen die in het kader van de taakstelling op Rijkswaterstaat moet worden gerealiseerd.
De gewijzigde bedieningsregimes zijn per 1 januari 2015 landelijk van start gegaan. In de aanloop naar de invoeringsdatum heb ik met de sector en decentrale overheden afspraken gemaakt over zorgvuldige effectenmonitoring van deze versobering. Deze afspraken hebben ervoor gezorgd dat Rijkswaterstaat adequaat kan inspringen op reacties van gebruikers en met de lokale gesprekpartners kan werken naar een optimalisatie. Tot nu toe geven de landelijke reacties vanuit de gebruikers, decentrale overheden, koepelorganisaties en de gesprekspartners in combinatie met de monitoringgegevens over passeertijden bij sluizen en bruggen, geen aanleiding tot een landelijke heroverweging van de maatregelen.
De gewijzigde bediening geeft niet alleen een reductie in de bediening. Voor de Maasroute en de Brabantse Hoofdvaarwegen hebben de beide provincies bijgedragen in een verruiming van het bedienvenster. Hiermee zijn deze regio’s 7x24-uur per water ontsloten.
Ook spreek ik mijn waardering uit voor de inspanningen die zijn verricht in de regio's Twentekanalen en Zwolle/Kampen/Meppel. Sinds de bekendmaking van de versobering bediening is in deze regio's veel inzet geleverd om de taakstelling te verbinden aan de lange termijn bedienvisie voor deze regio's. In gezamenlijkheid met Rijkswaterstaat is een onderzoek afgerond met een gedeeld eindbeeld over de gewenste lange termijn bediening van de sluizen en bruggen.
Hierna zet ik de status per regio uiteen.
Noord Holland: Buitenhuizerbrug, Brug A9, Kaagbrug
De bediening op afroep van de bruggen in de winter heeft niet geresulteerd in oplopende wachttijden. De bediening in de zomerperiode is afgestemd met het project Blauwe Golf.
Utrecht: Noordersluis, Zuidersluis, Koninginnensluis
De vraaggestuurde bediening in de winter resulteerde in extra afstemming met regionale bedrijven en BLN-Schuttevaer. Met de regionale bedrijven heeft Rijkswaterstaat gesprekken gevoerd om te komen tot maatwerkafspraken. Met BLN Schuttevaer zal ik een nieuw voorstel indienen om de communicatie over de vooraanmelding aan te scherpen.
Flevoland en Overijssel: Stevinsluis, Naviduct, Roggebotsluis, Ramspolbrug
Ketelbrug, Eilandbrug
Deze taakstelling is in 2012 ingezet en maakt onderdeel uit van de versobering bediening. De effecten van deze aanpassing voor de gebruiker zijn binnen de perken gebleven.
Flevoland en Overijssel: Nijkerkersluis, Roggebotsluis, Ramspolbrug
Ketelbrug, Eilandbrug
De bediening van de twee sluizen in de Randmeren (Nijkerkersluis en Roggebotsluis) is geharmoniseerd en de bedientijden sluiten aan op het gebruik door de recreatievaart.
De gecommuniceerde bloktijden voor de Ketelbrug en de Eilandbrug heb ik met de sector heroverwogen. Ik heb contact gezocht met de regionale vertegenwoordigers om te komen tot een oplossing binnen de taakstelling. Er is een geoptimaliseerd bedienvoorstel ingezet dat beter tegemoet komt aan het gebruik van de bruggen en op draagvlak bij de regionale partners kan rekenen. Met de provincie Flevoland zal verder worden verkend hoe de samenwerking rond bediening verder kan worden verbeterd in kader van vergezicht bediening.
Zuid Holland: Haringvlietbrug, Algerabrug, Hel-/Spiering-/Spiering-/Biesboschsluis
Bij de Haringvlietbrug heb ik rekening gehouden met het gebruik door de recreatievaart en de Bruine Vloot. Voor de Algerabrug (Hollandsche IJssel) werkt het gebruik van bediening op aanvraag naar behoren. Rijkswaterstaat monitort of het verwachte gebruik overeenkomt met het daadwerkelijk gebruik, anders ben ik bereid de genomen maatregelen hierop aan te passen. Dit geldt ook voor de sluizen in de Biesbosch. Rijkswaterstaat pendelt in de drukkere periodes tussen de sluizen en ik verwacht dat de grootste drukte met recreatievaart nog komt. Ik roep de regionale gebruikers op om hun ervaring via de geëigende kanalen met mijn Ministerie te delen.
Zeeland: Roompot, Zandkreek, Grevelingen, Bergse diep
De sluizen in Zeeland worden nu centraal met minder bedienaars bediend vanuit het Topshuis. Er zijn geen structureel oplopende wachttijden voor de visserij in de nacht als gevolg van de deze maatregel.
Limburg: Sluis 15/16
Deze sluizen zijn in 2015 op afstand bediend met behoud van het afgesproken bedienniveau voor deze sluizen.
Noord-Brabant: Lith, Grave, Sint Andries
De bediening van de locaties Lith, Grave en Sint Andries is per 1 januari verruimd naar 7 x 24uur bediening. Tussen de provincie Noord-Brabant en het Rijk is een bestuursovereenkomst getekend waarin we afspraken hebben gemaakt over de investeringsbijdrage van de provincie van € 1,5 mln. In tegenstelling tot mijn brief aan de Kamer van 3 december 2013 wordt op deze route niet met sluismeesters gependeld, maar is in overleg met de regionale partners gekozen voor een regime met lokale bediening met minimale bezetting. Deze geoptimaliseerde maatregel biedt de gebruiker een ruimere doorvaarttijd met slechts beperkte wachttijden.
Noord-Brabant: Regionale bediencentrales Noord-Brabant
De investeringsbijdrage van de provincie Noord Brabant biedt voor een totale periode van minimaal 8 jaar een 7x24-uurs bediening op de hoofdvaarwegen (inclusief het Wilhelminakanaal tot en met Tilburg en de Zuid-Willemsvaart tot en met Veghel). De investeringsbijdrage geldt ook voor de versnelling van de centralisatie vanuit de bediencentrale in Tilburg.
Rijkswaterstaat monitort samen met de provincie, het bedrijfsleven en de schippersverenigingen het gebruik van de bruggen en sluizen. Er is nu geen aanleiding om de bediening anders in te richten.
Overijssel/Gelderland/Drenthe: Eefde, Delden, Hengelo, Spooldersluis, Meppelerdiepbrug
Door de regio en Rijkswaterstaat is de afgelopen maanden hard gewerkt aan een gezamenlijk vergezicht voor de robuuste bediening van bruggen en sluizen in Overijssel. Hieruit komt, voor de periode vanaf 2018, bediening op afstand van een aantal objecten langs het Twentekanaal en de Kop van Overijssel als meest kansrijke en kosteneffectieve maatregel naar voren. Voor de tussenliggende periode biedt een meer flexibele en vraaggerichte wijze van bedienen uitkomst. Ik zal mij inzetten om het bedienniveau nauw aan te laten sluiten bij het gebruik met een optimale bereikbaarheid voor de regio Twente, Zwolle en Meppel.
Om bovenstaande aanpassingen goed te kunnen voorbereiden, zal voor de periode tot eind 2015 het bedienregime indien nodig voortgezet worden.
Voor de financiering van een deel van bovenstaande maatregelen is een aanvraag door de regio gedaan voor Beter Benutten. Voor het overige deel van de tijdelijke en definitieve oplossing zullen Rijk en regio elders dekking moeten vinden. De regio heeft de intentie uitgesproken de helft van de benodigde aanvullende financiering voor haar rekening te nemen. Ik ben blij met de constructieve opstelling van de regionale partners en ben daarom bereid de andere helft voor mijn rekening te nemen.
Limburg: Maasroute
De provincie Limburg heeft een financiële bijdrage van € 1.000.000 geïnvesteerd om de Maasroute 7x24-uur te verbinden met het Hoofdvaarwegennet in Nederland. Bovendien heeft Rijkswaterstaat het voorgenomen vraaggestuurde bedienen van de sluizen vervangen door lokale bediening om de doorvaarbaarheid ook in de nachten te vergroten. De oplossing is vergelijkbaar met de optimalisatie in Lith/Grave en de resultaten zijn positief.
Samenvattend
Het Rijk heeft samen met de sector en decentrale overheden gewerkt aan een acceptabele invulling van de versoberingsdoelstelling. In de betrokken regio’s is het oplopend van wachttijden tot nu toe uitgebleven en voldoen we aan de afspraken over passeertijden die zijn vastgelegd in het SVIR. Dit laat onverlet dat ik mij blijf inzetten om de bereikbaarheid van de vaarwegen te verbeteren. Ik zal mij extra inzetten om ook voor de Twentekanalen en de Kop van Overijssel op korte termijn tot werkbare en toekomstgerichte definitieve oplossingen te komen.
Aanvullend op bovenstaande afspraken ben ik in overleg met de regio’s over een leidraad die is gericht op het komen tot een landelijk «Toekomstperspectief bediening sluizen en bruggen». Ik zal uw Kamer daar in het najaar verder over informeren. Het Rijk zal gezamenlijk met de omgeving optrekken om het vergezicht robuust bediend vaarwegennet in de verschillende regio’s in de praktijk te brengen. Ik wil daarbij de nadruk verleggen van de versobering naar een meer toekomstgerichte aanpak van de bediening van sluizen en bruggen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34000-A-65.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.