33 750 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014

Nr. 64 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 februari 2014

Bijgaand ontvangt u de derde Publieksrapportage Rijkswegennet van 20131. Het doel van deze rapportage is informatie te bieden over de ontwikkeling van de doorstroming op het rijkswegennet en de hinder door werkzaamheden en wat Rijkswaterstaat hier aan doet.

Deze rapportage bevat feiten en cijfers over de periode september t/m december 2013 van onder meer de volgende onderwerpen:

  • verandering in de totale afstand die het verkeer heeft afgelegd op het rijkswegennet;

  • filezwaarte en top10-filelocaties;

  • recente openstellingen van wegen en de bijdrage daarvan aan de doorstroming;

  • geplande wegwerkzaamheden en de hinder die weggebruikers daarvan ondervinden;

  • de versoberingsmaatregel openbare verlichting;

  • nieuwe 130 km/uur trajecten;

Belangrijkste conclusies

De filezwaarte is in 2013 met 8 procent gedaald ten opzichte van 2012. Vanaf oktober 2013 neemt de filezwaarte niet verder af, waarmee de maximale winst van de extra rijstroken voorlopig is bereikt. De continue daling van de filezwaarte vanaf 2010 komt voor een groot deel door extra rijstroken (dit is ook gerapporteerd in de Mobiliteitsbalans 2013 van het Kennis instituut Mobiliteitsbeleid).

Het aandeel files door werkzaamheden blijft relatief laag met 4,9 procent van de totale filezwaarte. Daarnaast rijdt er weer meer verkeer over het Rijkswegennet. De hoeveelheid verkeer is in 2013 gegroeid met bijna 1 procent ten opzichte van 2012. De betrouwbaarheid van de reistijd en het aantal trajecten waarop voldoende vlot kan worden doorgereden in de spits is op het hoogste niveau sinds 2000. Er zijn twee openstellingen geweest in de afgelopen periode: De A76 bij Kunderberg en de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch.

Jaaroverzicht 2013

Naast een viermaandelijkse terugblik wordt in deze 3e rapportage over 2013 ook op hoofdlijnen teruggekeken naar het hele jaar 2013 ten opzichte van 2012:

  • Ten opzichte van 2012 is het aantal afgelegde kilometers in 2013 met 0,9 procent gestegen tot 65,0 miljard kilometers.

  • Er werden in 2013 wederom meer kilometers afgelegd tijdens de spits en minder in de overige uren, ten opzichte van 2012.

  • De jaarfilezwaarte is in 2013 met ruim 8 procent gedaald van 8,8 miljoen kilometerminuten in 2012 naar 8,1 miljoen in 2013.

  • Over heel 2013 gezien zijn de files door werkzaamheden in absolute zin met 16,6 procent afgenomen tot 400 duizend kilometerminuten. Het percentage files veroorzaakt door werkzaamheden ten opzicht van het totaal is afgenomen van 5,5 procent in 2012 naar 4,9 procent in 2013.

  • Daarentegen is het aandeel files door ongevallen toegenomen van 13,8 procent in 2012 tot 16,4 procent in 2013.

  • Het totale reistijdverlies over 2013 komt op 42,9 miljoen voertuigverliesuren. Ten opzichte van 2012 is het reistijdverlies gedaald met 7,9 procent.

  • Landelijk gezien is de betrouwbaarheid van de reistijd in de spits 94 procent in 2013. Dit is een stijging van 1 procent ten opzichte van 2012 en het hoogste niveau sinds 2000.

  • Op 94 procent van de trajecten, die gedefinieerd zijn voor de Nota Mobiliteit/SVIR, voldoet de reistijd aan de streefwaarde in de spits; dit is 2 procent hoger dan vorig jaar.

4 maandelijks overzicht

De belangrijkste bevindingen van de afgelopen vier maanden zijn:

Doorstroming

Ten opzichte van 4 maanden geleden:

  • is het aantal afgelegde kilometers toegenomen met 1,2 procent. Het aantal afgelegde kilometers op jaarbasis komt op 65,0 miljard kilometers.

  • is de filezwaarte met 1,7 procent gestegen tot 8,1 miljoen kilometerminuten op jaarbasis. De daling van de filezwaarte is daarmee voorlopig gestopt.

  • is de hoeveelheid uren die alle weggebruikers gezamenlijk extra2hebben moeten reizen, onder andere doordat ze in de file stonden, gestegen met 1,1 procent. Hiermee komt het totale reistijdverlies over 2013 op 42,9 miljoen uur.

Openstellingen

Er zijn deze periode twee deelopenstellingen geweest:

  • Op de A76 waar knooppunt Kunderberg wordt gerenoveerd is het werk grotendeels afgerond,

  • daarnaast is een gedeelte van de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven opengesteld. Deze openstellingen laten al een verbetering zien in de reistijd van 3 á 4 minuten.

Werkzaamheden

  • De afgelopen vier maanden is de hinder door werkzaamheden ongeveer gelijk gebleven op 4,9 procent van de filezwaarte.

Versoberingsmaatregel openbare verlichting

  • Sinds september 2013 is de openbare verlichting 's nachts uit. Inmiddels is door mij besloten dat met ingang van 1 februari 2014 de verlichting pas uitgeschakeld wordt om 23:00 uur.

130 km/h

  • Op 24 december is op 2 trajecten (A16 en A73) de maximumsnelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

X Noot
2

De extra reistijd is het verschil tussen de werkelijke reistijd en de reistijd bij 100 km/uur. Wanneer bijvoorbeeld zes weggebruikers 10 minuten extra reistijd hebben, is dit gelijk aan één uur reistijdverlies.

Naar boven