Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33744 nr. 1 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33744 nr. 1 |
Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen Op 19 september 2013.
De wens over het voorgenomen besluit nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig leden van de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 30 oktober 2013.
De Kamer kan zich tegen het voorgenomen besluit uitspreken uiterlijk op 30 oktober 2013 dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin bedoelde inlichtingen.
Bij de termijnen is rekening gehouden met de recesperiode van de Tweede Kamer.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 september 2013
Conform de voorhangprocedure van artikel 10 van de Comptabiliteitswet 2001 leg ik u met deze brief mijn voornemen voor om een nieuw agentschap in te stellen. Het betreft een fusie tussen de agentschappen Agentschap NL en Dienst Regelingen van mijn ministerie. De voorziene ingangsdatum is 1 januari 2014. Over een nieuwe naam voor het agentschap wordt nog nagedacht.
Deze voorhangprocedure houdt in dat het besluit niet eerder wordt genomen dan 30 dagen nadat het voornemen daartoe schriftelijk ter kennis is gebracht van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Indien de Tweede Kamer binnen 30 dagen na ontvangst van deze kennisgeving of binnen 14 dagen na het verstrekken van nadere inlichtingen zich uitspreekt tegen het voorgenomen besluit, wordt het besluit niet genomen. Het nieuw in te stellen agentschap voldoet aan de instellingsvoorwaarden die zijn opgenomen in de Regeling agentschappen.
Het nieuwe agentschap
De fusie van Agentschap NL en Dienst Regelingen is een gevolg van de samenvoeging van het voormalig Ministerie van Economische Zaken (waartoe Agentschap NL behoorde) en het voormalig Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (waartoe Dienst Regelingen behoorde) en het sluit aan bij het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst (project 11) waarbij de verstrekking van subsidies wordt geclusterd. Het nieuw in te stellen agentschap wordt hiermee het agentschap voor de uitvoering van zowel nationaal als Europees beleid gericht op «ondernemend Nederland».
Door de samenvoeging van diensten ontstaat één agentschap voor de uitvoerende dienstverlening naar het bedrijfsleven op de domeinen Innovatie, Duurzaamheid, Landbouw en Internationale Samenwerking. Naast de dienstverlening aan ondernemers als primaire doelgroep is deze ook gericht op kennisinstellingen of andere overheden, die daarmee in de gelegenheid worden gesteld om ondernemen te faciliteren, te stimuleren en te innoveren.
Het nieuwe agentschap voert dit beleid uit voor meerdere opdrachtgevers. Alle ministeries die beleid maken gericht op ondernemend Nederland kunnen bij het agentschap terecht en zijn in de praktijk dan ook de opdrachtgevers. En niet alleen de rijksoverheid is opdrachtgever: het agentschap werkt ook in opdracht van decentrale overheden en van de Europese Unie.
De fusie zal leiden tot een kleiner apparaat en een efficiëntere bedrijfsvoering door vermindering van taken en bundeling van processen. Het agentschap onderhoudt hierover nauwe contacten met opdrachtgevers en richt zich hierbij op onverminderde kwaliteit van de dienstverlening. Door middel van rapportages aan de opdrachtgevers wordt hierin inzicht gegeven.
Ministeriële verantwoordelijkheid
De agentschappen Agentschap NL en Dienst Regelingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Economische Zaken. De instelling van een nieuw agentschap brengt hier geen verandering in. De Minister van Economische Zaken kan nog steeds het hoofd van het agentschap, de directeur-generaal Uitvoering, aanspreken op onder andere de kwaliteit van de gehele organisatie en op het doelmatig opereren van het agentschap.
Relatie ontwerpbegroting
Omdat de formele invoering van de agentschapsstatus voor het nieuwe agentschap (waarvan deze voorhangprocedure onderdeel is) is voorzien per 1 januari 2014, zullen in de ontwerpbegroting 2014 van Economische Zaken nog twee afzonderlijke begrotingen van Agentschap NL en Dienst Regelingen worden opgenomen. Bij de eerste suppletoire begroting 2014 zullen deze worden vervangen door een geconsolideerde begroting.
Instellingsvoorwaarden
In de Regeling agentschappen van de Minister van Financiën zijn de volgende voorwaarden voor de instelling van een nieuw agentschap opgenomen:
– verwachte omzet of verwachte ontvangsten groter dan € 50 mln op jaarbasis;
– afschrijvingskosten groter dan 5% van de totale lasten (aanvullende instellingsvoorwaarde voor een baten-lastenagentschap);
– voldoende kwaliteitsniveau financiële functie en financieel beheer;
– resultaatgericht sturingsmodel;
– doelmatiger werken;
– bekostiging op basis van prestaties.
De Minister van Financiën heeft in augustus jongstleden geconstateerd dat aan al deze voorwaarden is voldaan.
Omzet, afschrijvingslasten en financiële functie, financieel beheer
De geraamde omzet voor 2013 bedraagt voor Agentschap NL en Dienst Regelingen tezamen € 360 mln. De omzet voor 2014 en verder zal zich naar verwachting rond dit niveau bewegen, waarbij taakstellingen een drukkende en nieuwe opdrachten een opwaartse invloed zullen hebben. Aan het omzetcriterium wordt derhalve ruimschoots voldaan.
Voor de instelling van een baten-lastenagentschap geldt de aanvullende voorwaarde dat de voorziene gemiddelde afschrijvingskosten per jaar meer dan 5% van de totale lasten bedragen, berekend over een periode van drie jaar.
Daarnaast moet een eventuele verandering van het stelsel als gevolg van deze voorwaarde wel zinvol zijn. Voor het nieuwe agentschap zit er over de periode 2014–2016 een opgaande lijn in dit percentage en komt dit in 2016 boven de norm van 5%.
De financiële functie neemt een belangrijke plaats in binnen de nieuwe organisatie. Binnen de topstructuur is een aparte «chief financial officer» opgenomen die verantwoordelijk is voor de gehele financiële bedrijfsvoering.
Het financieel beheer bij Agentschap NL en Dienst Regelingen is over 2012 als voldoende beoordeeld door de Auditdienst Rijk. Beide agentschappen hebben over 2012 een goedkeurende accountantsverklaring gekregen.
De Algemene Rekenkamer heeft het inkoopbeheer bij Agentschap NL in 2012 als een onvolkomenheid aangemerkt. Ik heb verbetermaatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat het inkoopbeheer op orde komt.
Resultaatgericht sturingsmodel
Wat betreft het resultaatgericht sturingsmodel blijft het driehoeksmodel opdrachtnemer-opdrachtgever-eigenaar ongewijzigd van toepassing.
Deze rollen zijn ongewijzigd als volgt belegd:
• Het agentschap is de opdrachtnemende organisatie en biedt de diensten aan tegen vastgestelde uurtarieven of andersoortige prijsafspraken.
• De opdrachtgeverrol wordt vervuld door opdrachtgevende overheidsinstellingen, veelal de Minister van Economische Zaken en andere Ministers. Binnen het Ministerie van Economische Zaken krijgt een lid van de Bestuursraad de rol van coördinerend opdrachtgever.
• De secretaris-generaal van het Ministerie van Economische Zaken vervult de rol van eigenaar van het agentschap en voert tevens overleg met overige grote opdrachtgevers buiten het Ministerie van Economische Zaken.
Er zijn afspraken gemaakt met de eigenaar en de (grote) opdrachtgevers over de wijze van aansturing. Een nieuw element binnen de set van afspraken vormt een convenant waarin de bestuurlijke vormgeving en het verwachte functioneren van het agentschap wordt beschreven. Dit is ondertekend door de eigenaar, de opdrachtgevers (naast de Minister van Economische Zaken, de Minister van Buitenlandse Zaken, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Infrastructuur en Milieu) en de directeur-generaal Uitvoering.
Doelmatiger werken
Doelmatiger werken sluit enerzijds aan bij de doelstellingen van de fusie om de flexibiliteit en slagvaardigheid van de uitvoering te vergroten en via synergie en schaalvergroting de efficiëntie te vergroten. Anderzijds sluit het aan bij de doelstellingen van het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst (project 11) waarbij de verstrekking van subsidies wordt geclusterd. Het nieuwe agentschap zal middels doelmatigheidsindicatoren verantwoording afleggen. Hierbij gaat het om inzicht in de ontwikkeling van de verhouding directe en indirecte uren (overhead), de tarieven, de personeelskosten per fte, de doorlooptijden van de primaire processen en klanttevredenheidsmetingen.
Bekostiging op basis van prestaties
Het nieuwe agentschap beschikt over een kostprijsmodel dat voor de onderscheiden diensten een uurtarief berekent. De tarieven die aan de opdrachtgevers in rekening worden gebracht, zijn gebaseerd op de integrale, kostendekkende kostprijs. Het kostprijsmodel is zodanig ingericht dat een voor- en nacalculatie gemaakt kan worden. De jaarlijkse tariefontwikkeling wordt besproken met opdrachtgevers.
In de praktijk zullen veelal afspraken met opdrachtgevers worden gemaakt over in te zetten uren (prijs x hoeveelheid) in combinatie met direct toe te rekenen uitvoeringskosten (zoals kosten voor specifieke ICT-toepassingen).
Tot slot
Ik heb het volste vertrouwen dat het nieuwe agentschap op verantwoorde wijze doelmatig en effectief als agentschap zal functioneren. Ik verzoek de Tweede Kamer daarom in te stemmen met het voornemen de twee bestaande agentschappen Agentschap NL en Dienst Regelingen te laten fuseren en de status van baten-lastenagentschap te verlenen.
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33744-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.