33 605 XIII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2012

Nr. 4 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in:

  • de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;

  • de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Economische Zaken, mede namens De minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking H.G.J. Kamp

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

11 Goed functionerende economie en markten

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

229.064

– 1.400

550

– 4.843

223.371

228.384

5.013

Uitgaven

232.037

– 1.400

550

6.780

237.967

233.701

– 4.266

               

Programma-uitgaven

220.795

– 1.400

550

6.374

226.319

222.716

– 3.603

11.1 Optimale marktordening en mededinging bevorderen

27.682

– 1.400

– 2.100

2.333

26.515

25.695

– 820

11.3 Goede en betrouwbare netwerken en markten voor telecommunicatie- en post

11.975

   

975

12.950

10.168

– 2.782

11.4 Voorzien in maatschappelijk behoefte aan statistieken

181.138

 

2.650

3.066

186.854

186.854

0

               

Bijdragen aan baten-lastendiensten

11.242

   

406

11.648

10.984

– 664

Toezicht Agentschap Telecom

5.795

   

236

6.031

5.874

– 157

Agentschap Telecom

5.447

   

75

5.522

5.110

– 412

Bijdrage DG ETM aan Agentschap NL

     

95

95

0

– 95

               

Ontvangsten

55.200

 

16.565

6.122

77.887

82.679

4.792

Ontvangsten NMa

     

4.400

4.400

4.413

13

High Trust

31.100

     

31.100

32.060

960

Diverse ontvangsten

24.100

 

16.565

1.722

42.387

46.207

3.820

Toelichting

Verplichtingen

De verhoging van het verplichtingbudget met € 5,0 mln wordt met name veroorzaakt door het toezicht op Agentschap Telecom (€ 5,9 mln). Bij 2e suppletoire begrotingswet zijn de verplichtingbudgetten voor «bijdrage aan baten-lastendiensten» afgeboekt omdat de opdrachten niet meer voorafgaand, maar tijdens het uitvoeringsjaar worden verstrekt. Het Toezicht op Agentschap Telecom werd echter al tijdens het uitvoeringsjaar verplicht.

Ontvangsten

Op «diverse ontvangsten» is € 3,8 mln meer ontvangen dan geraamd. De bedragen die samenhangen met de veiling van radiofrequenties zijn later ontvangen dan verwacht waardoor wettelijke rente was verschuldigd.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

12 Een sterk innovatievermogen

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

708.454

 

– 9.624

7.123

705.953

655.501

– 50.452

Uitgaven

814.158

 

6.240

– 10.775

809.623

745.806

– 63.817

               

Programma-uitgaven

748.333

 

6.832

– 21.974

733.191

670.609

– 62.582

12.1 Bevorderen van publiek/private kennisontwikkeling voor topsectoren en maatschappelijke vraagstukken

583.155

 

7.501

– 21.477

569.179

547.151

– 22.028

12.2 Meer bedrijven die meer (technologische) kennis ontwikkelen, delen en benutten

165.178

 

– 669

– 497

164.012

123.458

– 40.554

               

Bijdragen aan baten-lastendiensten

65.825

 

– 592

11.199

76.432

75.197

– 1.235

Bijdrage aan Agentschap NL

65.825

 

– 774

11.199

76.250

75.130

– 1.120

Bijdrage aan Agentschap Telecom

   

182

 

182

67

– 115

               

Ontvangsten

45.172

   

10.162

55.334

70.495

15.161

Diverse ontvangsten

1.588

   

12.832

14.420

21.861

7.441

Ontvangsten Luchtvaartkredietregeling

199

   

1.330

1.529

199

– 1.330

Ontvangsten Technische Ontwikkelingsprojecten

10.000

   

– 6.000

4.000

3.939

– 61

Ontvangsten Rijksoctrooiwet

29.212

   

2.000

31.212

36.787

5.575

Ontvangsten Innovatiekredieten

2.118

     

2.118

6.564

4.446

Ontvangsten Eurostars

2.055

     

2.055

1.143

– 912

Toelichting

Verplichtingen

De verlaging van het verplichtingbudget met € 50,4 wordt met name veroorzaakt door het Innovatiefonds (– € 42,1 mln) en Innovatie Prestatiecontracten (– € 6,9 mln). Binnen het Innovatiefonds is het budget voor de Innovatiekredieten niet volledig benut. De benutting van het Innovatiekrediet is in 2012 toegenomen ten opzichte van het jaar 2011. Er is in 2012 een bedrag van € 52,9 mln verplicht. De raming voor 2012 was hoger, namelijk € 95,0 mln vanwege de verwachte vraag in verband met het vervallen van subsidies vanuit de Innovatieprogramma’s. Deze vraag is in 2012 vooralsnog behoorlijk achtergebleven. Voor de Innovatie Prestatie Contracten is voor € 6,9 mln minder verplicht omdat er minder IPC-projecten zijn ingediend. Oorzaak hiervan is onder andere het ontbreken van de financiële ruimte bij bedrijven voor een eigen inbreng van 60%, conform de IPC-regeling. Verder werkte het tendercriterium «aansluiting bij topsectoren» drempelverhogend.

Uitgaven

De verlaging van het budget op OD 12.1 met € 22,0 mln wordt met name veroorzaakt door:

  • Innovatieprogramma’s (– € 6,7 mln). De lagere kasuitfinanciering wordt met name veroorzaakt doordat de uitfinanciering van het innovatieprogramma Point One/Phase 2 trager is verlopen dan voorzien.

  • Lucht- en Ruimtevaart (– € 5,2 mln). Deze onderschrijding is vooral te wijten aan te late declaraties op de instrumenten Prekwalificatie ESA Programma’s en Nationale Programma’s.

  • Overig (– € 12,3 mln). Dit betreft een lager dan geraamde kasuitfinanciering op reeds aangegane verplichtingen met betrekking tot Innovatieve Onderzoeksprogramma’s, Besluit Subsidie Investeringen Kennisinfrastructuur en Nanolab.

De verlaging van het budget op OD 12.2 met € 40,5 mln wordt met name veroorzaakt door:

  • Innovatiefonds (– € 44,8 mln). Als gevolg van de lagere verplichtingenrealisatie in het kader van het Innovatiekrediet zijn er ook minder kasmiddelen besteed. Daarnaast zijn er in het kader van de Seed capital regeling in 2011 minder verplichtingen aangegaan dan oorspronkelijk geraamd, als gevolg hiervan is het beroep op de hiervoor geraamde kasmiddelen in 2012 ook lager. In totaal is € 44,8 mln onbesteed gebleven. Aangezien sprake is van een fondsconstructie zullen deze middelen beschikbaar blijven voor het InnovatiefondsMKB+.

  • Innovatie Prestatiecontracten (€ 3,0 mln). De overschrijding is het gevolg van een hoger dan geraamde kasuitfinanciering op reeds aangegane verplichtingen.

Ontvangsten

Op de post Diverse ontvangsten is € 7,4 mln meer ontvangen dan geraamd. De € 7,4 mln bestaat met name uit de vaststelling van subsidies waarbij de vaststelling lager is dan het verleende voorschot.

De ontvangsten uit hoofde van de Rijksoctrooiwet zijn € 5,6 mln hoger dan geraamd, dit is deels veroorzaakt door ontvangsten die betrekking hadden op 2011, pas in 2012 zijn ontvangen.

Op de post Ontvangsten Innovatiekredieten is € 4,4 mln meer ontvangen dan geraamd. Dit komt met name omdat kredieten sneller terug zijn ontvangen dan verwacht.

(bedragen x € 1.000)

13 Een excellent ondernemingsklimaat

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

1.974.577

1.400

399.979

81.848

2.457.804

977.386

– 1.480.418

Waarvan garantieverplichtingen

1.876.250

 

377.699

– 57.330

2.166.6191

679.283

– 1.487.336

Uitgaven

242.178

1.400

60.936

64.343

368.857

312.203

– 56.654

               

Subsidies(-regelingen):

185.727

1.400

44.872

48.217

280.216

216.085

– 64.131

– BMKB (garantie)

33.459

 

40.000

57.000

130.459

126.302

– 4.157

– Groeifinancieringsfacilitieit (garantie)

20.000

 

– 321

– 10.000

9.679

2.270

– 7.409

– Garantie Ondernemingsfinanciering (garantie)

51.000

 

– 1.000

 

50.000

16.375

– 33.625

– Borgstelling Scheepsnieuwbouw (garantie)

10.000

     

10.000

0

– 10.000

– Valorisatie / SKE

21.366

– 2.800

– 1.300

– 900

16.366

11.810

– 4.556

– Bevorderen ondernemerschap

3.930

 

657

2.009

6.596

7.618

1.022

– Onderwijs en ondernemerschap

15.337

 

– 249

– 1.700

13.388

13.455

67

– Microfinanciering

2.200

   

– 1.900

300

750

450

– Programma Biobased Economy

9.810

 

4.277

63

14.150

12.521

– 1.629

– Actieplan veilig ondernemen

3.000

 

3.253

2.000

8.253

8.474

221

– Innovatieregeling scheepsbouw

1.400

4.200

– 417

2.317

7.500

5.479

– 2.021

– BSRI

13.725

   

– 200

13.525

9.659

– 3.866

– Overig

500

 

– 28

– 472

 

1.372

1.372

               

Opdrachten:

35.319

– 1.400

2.964

2.223

39.106

47.059

7.953

– Onderzoek & ontwikkeling

1.588

 

– 750

2.000

2.838

3.942

1.104

– ICT & MKB

519

     

519

130

– 389

– PRIMA

17.993

– 1.400

– 241

683

17.035

11.455

– 5.580

– ICT flankerend beleid

7.693

   

5.200

12.893

17.387

4.494

– Beleidsvoorbereiding en evaluaties

2.826

 

4.125

– 5.625

1.326

5.499

4.173

– Opdrachten Logius

2.200

     

2.200

7.493

5.293

– Regiegroep Regeldruk/ACTAL

2.500

 

– 170

– 35

2.295

1.153

– 1.142

               

Bijdragen aan baten-lastendiensten:

2.167

 

7.760

478

10.405

8.368

– 2.037

Bijdrage aan Agentschap NL

2.167

 

7.760

478

10.405

8.368

– 2.037

               

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties:

18.965

1.400

2.900

– 1.645

21.620

22.195

575

– Bijdrage NBTC

14.959

 

2.000

– 1.746

15.213

15.213

0

– Bijdrage UNWTO

233

     

233

252

19

– Bijdragen aan instituten

3.773

1.400

900

101

6.174

6.730

556

               

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

   

244

15.070

17.510

18.496

986

– Bijdrage aan Kamers van Koophandel

   

2.440

15.070

17.510

18.496

986

               

Ontvangsten

105.811

 

241

– 9.375

96.677

41.762

– 54.915

– Borgstelling Scheepsnieuwbouw

10.000

     

10.000

0

– 10.000

– BMKB

25.230

     

25.230

23.644

– 1.586

– Groeifinancieringsfacilitieit

16.000

   

– 8.000

8.000

2.154

– 5.846

– Garantie Ondernemingsfinanciering

51.000

     

51.000

13.390

– 37.610

– Joint Strike Fighter

2.255

   

– 1.375

880

879

– 1

– Diverse ontvangsten

1.326

 

241

 

1.567

1.694

127

X Noot
1

Bij de 2e suppletoire wet was hier € 30 mln opgenomen voor de storting in de interne begrotingsreserve. Dit betreft echter regulier verplichtingbudget.

Toelichting

Verplichtingen

De verlaging met bijna € 1,5 mld wordt met name veroorzaakt door:

  • Borgstelling Scheepsnieuwbouw – € 999,6 mln. De aangepaste Garantiefaciliteit Scheepsbouw was in 2012 nog niet opengesteld waardoor geen garantieverplichtingen zijn aangegaan. Naar verwachting zal de publicatie van de regeling in 2013 plaatsvinden.

  • BMKB – € 220,7 mln. De lagere benutting van de Borgstellingsregeling Midden en Kleinbedrijf (BMKB) is te wijten aan een lagere activiteit in de MKB financieringsmarkt, waarbij de effecten voor het kleinbedrijf het grootst zijn, zoals ook blijkt uit de meest recente EIM financieringsmonitor. De BMKB kent juist veel gebruikers uit het kleinbedrijf. Daarnaast zijn per begin 2012 enkele versoberingen doorgevoerd in de regeling, met name door het terugdraaien van verruimingen in het kader van de kredietcrisismaatregelen. Dit heeft naar verwachting een dempend effect gehad op het gebruik van de regeling.

  • Garantie Ondernemersfinanciering – € 197,2 mln. De benutting van de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) is in 2012 gedaald (€ 179 mln gefiatteerd) ten opzichte van de benutting in 2011 (€ 240 mln gefiatteerd). Dit heeft te maken met een lagere activiteit op de financieringsmarkt als gevolg van een verminderde investerings- en risicobereidheid van bedrijven en banken. Gezien de bijdrage die deze regeling levert aan het verbeteren van bedrijfsfinanciering van ondernemingen, heeft het nieuwe kabinet besloten de GO permanent te maken en hiervoor jaarlijks € 400 mln verplichtingenbudget beschikbaar te stellen.

  • Groeifinancieringsfaciliteit – € 69,8 mln. De Groeifinancieringsfaciliteit is van belang voor bedrijven die op zoek zijn naar risicokapitaal, alsook voor participatiemaatschappijen die op zoek zijn naar middelen voor nieuwe fondsen. In 2012 zijn 5 nieuwe partijen toegetreden. De benutting is licht gestegen ten opzichte van 2011 doch blijft achter bij de raming, waarbij de realisatie over 2012 een vergelijkbaar beeld laat zien als de realisatie over de afgelopen jaren.

  • Kamers van Koophandel € 3,7 mln. De verhoging wordt voor € 2,2 mln veroorzaakt doordat de bijdrage voor 2013 aan de pilot budgetfinanciering Nieuw handelsregister 2012–2013 in 2012 is verplicht. Daarnaast is een bijdrage € 1,5 mln verleend in de kosten, die Kamers van Koophandel Nederland in 2012 heeft gemaakt voor de ontwikkeling van een aansluiting van het CBS, Justis en de Belastingdienst op het Nieuw Handelsregister.

Uitgaven

De verlaging met € 56,7 mln wordt met name veroorzaakt door:

  • BMKB (– € 4,2 mln). De omvang van de verliesdeclaraties is ten opzichte van de Najaarsnota achtergebleven bij de raming.

  • Groeifinancieringsfaciliteit (– € 7,4 mln). Als gevolg van een lagere benutting van de Groeifinancierinsfaciliteit, die zich richt op het buffervermogen van bedrijven is € 7,4 mln minder uitgegeven. Tegenover deze lagere uitgavenrealisatie staat ook een lagere ontvangst van € 5,8 mln.

  • Garantie Ondernemersfinanciering (– € 33,6 mln). Het beroep op de Garantie Ondernemersfinanciering is achtergebleven bij de raming. Hierdoor is € 33,6 mln minder uitgegeven dan geraamd.

  • Borgstelling Scheepsnieuwbouw (– € 10,0 mln). De aangepaste Garantiefaciliteit Scheepsbouw was in 2012 nog niet opengesteld waardoor geen garantieverplichtingen zijn aangegaan en geen schadebetalingen hebben plaatsgevonden.

  • Valorisatie / SKE (– € 4,6 mln). De lagere uitgaven voor Valorisatie is gelegen in een lagere kasuitfinanciering op reeds aangegane projecten. Ook is het subsidieplafond van de regeling in oktober met € 10 mln verlaagd wat doorwerkt in de kasuitgaven.

  • Ook voor de instrumenten BSRI (– € 3,9 mln) en PRIMA (– € 5,6 mln) is de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen langzamer verlopen dan bij de Najaarsnota geraamd.

  • Voor de instrumenten ICT flankerend beleid (€ 4,5 mln) en beleidsvoorbereiding en evaluaties (€ 4,2 mln) is de uitfinanciering van in het verleden aangegeane verplichtingen sneller verlopen dan bij NJN geraamd.

  • Opdrachten Logius (€ 5,3 mln). De hogere uitgaven aan Logius € 5,3 mln worden veroorzaakt door de extra werkzaamheden buiten het (structurele) programma (Bureau) Forum Standaardisatie € 2,2 mln, zoals SBR (Standard Business Reporting), e-factureren, e-Herkenning.

Ontvangsten

De verlaging met € 54,9 mln wordt met name veroorzaakt door:

  • Borgstelling Scheepsnieuwbouw (– € 10,0 mln). De aangepaste Garantiefaciliteit Scheepsbouw was in 2012 nog niet opengesteld waardoor geen garantieverplichtingen zijn aangegaan en geen premies zijn ontvangen.

  • Groeifinancieringsfaciliteit (– € 5,8 mln). Als gevolg van een lagere benutting van de Groeifinancierinsfaciliteit, die zich richt op het buffervermogen van bedrijven, zijn minder premies ontvangen.

  • Garantie Ondernemersfinanciering (– € 37,6 mln). Het beroep op de Garantie Ondernemersfinanciering is achtergebleven bij de raming, hierdoor zijn minder premies ontvangen.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

360.586

 

1.797.933

151.256

2.309.775

2.289.462

– 20.313

Waarvan garantieverplichtingen

   

46.803

140.000

186.803

147.225

– 39.578

Uitgaven

1.337.643

 

– 6.220

– 183.480

1.147.943

1.085.460

– 62.483

               

Programma-uitgaven

1.310.628

 

– 16.429

– 192.045

1.102.154

1.042.365

– 59.789

14.1 Optimale ordening en werking van de energiemarkten in de Noord-West Europese context

             

14.2 Bevorderen van de voorzieningszekerheid

96.866

 

– 100

– 2.325

94.441

91.506

– 2.935

14.3 Bevorderen van een duurzame en veilige energievoorziening

1.213.762

 

– 16.329

– 189.720

1.007.713

950.859

– 56.854

               

Bijdragen aan baten-lastendiensten

27.015

 

10.209

8.565

45.789

43.095

– 2.694

Agentschap NL

26.626

 

10.209

7.969

44.804

42.342

– 2.462

NVWA

389

   

596

985

753

– 232

               

Ontvangsten

12.249.911

 

– 370.000

295.511

12.175.422

11.960.294

– 215.128

COVA

93.000

   

– 4.000

89.000

86.418

– 2.582

SDE+

             

Aardgasbaten

12.100.000

 

– 350.000

300.000

12.050.000

11.839.761

– 210.239

Zoutwinning

1.761

   

590

2.351

2.350

– 1

Diverse ontvangsten

55.150

 

– 20.000

– 1.079

34.071

31.765

– 2.306

Toelichting

Verplichtingen

De verlaging met € 20,3 mln wordt met name veroorzaakt door:

  • Geothermie (– € 39,6 mln). in 2012 is slechts een gering beroep gedaan op de regeling Geothermie, het resterende verplichtingbudget (€ 39,6 mln) wordt in 2013 opnieuw beschikbaar gesteld.

  • Bijdrage Energieonderzoek Centrum Nederland (– € 9,3 mln). Een deel van de subsidiebudget 2013 (€ 9,3 mln) voor de bijdrage aan ECN is niet in 2012 verleend in verband met het ontbreken van overeenstemming over een deel van het programma 2013. Het resterende verplichtingenbedrag wordt overgeheveld naar 2013 om alsnog een aanvullende toezegging te kunnen doen.

  • Energie-innovatie (€ 29,6 mln). Op het gebied van Energie-innovatie zijn een aantal projecten sneller tot afstemming gekomen met Europese regelgeving dan waar bij de 2e suppletoire begrotingswet rekening mee werd gehouden.

Uitgaven

De verlaging van het budget met € 62,5 mln wordt met name veroorzaakt door:

  • MEP (– € 26,4 mln). De kasuitgaven MEP zijn in 2012 lager uitgevallen dan het in de begroting beschikbare bedrag (€ 646 mln). De onderuitputting is het gevolg van lagere subsidiabele producties dan waarmee in de begroting gerekend.

  • SDE(+) (– € 23,9 mln). De kasuitgaven in het kader van de SDE(+) zijn in 2012 lager uitgevallen dan het in de begroting beschikbare bedrag (€ 132 mln). Van de onderuitputting is € 13,7 mln toe te schrijven aan de incidentele subsidie voor het windpark Noordoostpolder. Bij de realisatie van dit windpark is vertraging opgetreden als gevolg de procedure van goedkeuring door de EC. Dit bedrag zal in de jaren na 2012 alsnog tot uitbetaling komen. De overige onderuitputting is nagenoeg geheel het gevolg van lagere subsidiabele producties dan waarmee in de begroting gerekend en zal in de jaren na 2012 alsnog tot uitbetaling komen in het kader van de SDE(+).

  • Green Deal (– € 3,4 mln). Door een langzamere start van de «Green Deals» zijn de betalingen achtergebleven bij de raming.

  • Transitiemanagement (– € 2,7 mln). De uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen is trager verlopen dan geraamd.

  • Bijdrage Baten-lastendiensten (– € 2,7 mln). De uiteindelijke voorschotbetalingen zijn lager uitgevallen dan de raming bij de 2e suppletoire begrotingswet.

Ontvangsten

De verlaging van het ontvangstbudget met € 215,1 mln wordt met name veroorzaakt door een lagere ontvangst op de Aardgasbaten (– € 210,2 mln).

De tegenvaller in de aardgasbaten wordt veroorzaakt door een lagere productie (75 mld kubieke meter) dan waarvan werd uitgegaan bij Najaarsnota (77 mld kubieke meter). De lagere productie was onder meer het gevolg van het warme einde van het jaar.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

15 Een sterke internationale concurrentiepositie

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

109.262

 

– 10.314

– 56.935

42.013

34.622

– 7.391

Uitgaven

132.664

 

2.365

– 15.943

119.086

109.355

– 9.731

               

Programma-uitgaven

82.749

 

2.285

– 11.627

73.407

64.821

– 8.586

15.1 Bevorderen van vrij internationaal handelsverkeer en versterken van de mondiale economische rechtsorde, met aandacht voor maatschappelijke verantwoordelijkheid

9.164

 

1.523

9.508

20.195

18.010

– 2.185

15.2 Bevorderen van goede beleidskaders gericht op het versterken van het concurrentievermogen en de interne markt van de EU

137

     

137

0

– 137

15.4 Gericht ondersteunen van de internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven, aantrekken van hoogwaardige buitenlandse investeringen, versterken van het draagvlak voor globalisering en bijdragen aan duurzame ontwikkeling, onder andere voedselzekerheid en water

73.448

 

762

– 21.135

53.075

46.811

– 6.264

               

Bijdragen aan baten-lastendiensten

49.915

 

80

– 4.316

45.679

44.534

– 1.145

Bijdrage Agentschap NL

49.915

 

80

– 4.316

45.679

44.534

– 1.145

               

Ontvangsten

11.815

 

– 3.352

 

8.463

4.852

– 3.611

Gemengde kredieten

681

     

681

1.604

923

Package4growth

10.000

 

– 3.352

 

6.648

 

– 6.648

Diverse ontvangsten

1.134

     

1.134

3.248

2.114

Toelichting

Verplichtingen

De lagere realisatie op de verplichtingen houdt met name verband met de lagere kasuitgaven.

Uitgaven

OD 15.40 Gericht ondersteunen van de internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven

Het bestaande instrument Package4Growth is in 2012 voor het non-ODA gedeelte omgezet in het instrument Finance for International Business (FIB). Vertraging in de uitwerking van het nieuwe instrumentarium heeft er voor gezorgd dat er ook vertraging in de uitvoering van projecten is opgetreden.

Daarnaast is de realisatie van het instrument transitiefaciliteit achtergebleven bij de raming vanwege vertraging in de uitfinanciering.

Ontvangsten

De lagere ontvangsten zijn met name toe te rekenen aan het instrument Package4Growth. Het bestaande instrument Package4Growth is in 2012 voor het non-ODA gedeelte omgezet in het instrument Finance for International Business (FIB). Vertraging in de uitwerking van het nieuwe instrumentarium heeft er voor gezorgd dat er ook vertraging in de uitvoering van projecten is opgetreden.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

538.652

 

60.873

178.185

777.710

696.112

– 81.598

Waarvan garantieverplichtingen

     

138.000

138.000

43.374

– 94.626

Uitgaven

555.985

 

31.038

33.015

620.038

613.752

– 6.286

               

Programma-uitgaven

367.705

 

7.020

15.700

390.425

383.038

– 7.387

16.1 Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij

97.177

 

2.289

17.367

116.833

112.224

– 4.609

16.2 Borgen voedselveiligheid en -kwaliteit

14.276

 

1.066

– 2.206

13.136

12.799

– 337

16.3 Plant- en diergezondheid

26.769

 

2.709

– 4.651

24.827

23.971

– 856

16.4 Kennisontwikkeling en innovatie ten behoeve van het groene domein

183.852

 

227

7.322

191.401

187.391

– 4.010

16.5 Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid

45.631

 

729

– 2.132

44.228

46.653

2.425

               

Bijdragen aan baten-lastendiensten

188.280

 

24.018

17.315

229.613

230.714

1.101

Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit

93.336

 

7.605

23.819

124.760

125.040

280

Dienst Regelingen

83.748

 

14.458

– 4.914

93.292

93.181

– 111

Agentschap NL

4.038

 

1.873

– 1.628

4.283

5.810

1.527

Dienst Landelijk Gebied

172

 

82

2

256

255

– 1

Rijksrederij

6.986

   

36

7.022

6.428

– 594

               

Ontvangsten

336.897

 

3.581

– 42.654

297.824

302.615

4.791

Douanerechten op landbouwproducten

302.999

   

– 50.000

252.999

250.977

– 2.022

EU-ontvangsten

5.926

   

– 5.102

824

1.160

336

Bijdragen derogatie

4.500

     

4.500

4.561

61

Ontvangsten visserij

4.993

     

4.993

7.239

2.246

Ontvangsten leges

4.000

   

– 4.000

     

Interne begrotingsreserve

     

17.394

17.394

13.316

– 4.078

Sectorbijdrage I&R, art. 68

2.100

   

– 2.100

     

Overige ontvangsten

12.379

 

3.581

1.154

17.114

25.362

8.248

Toelichting

Verplichtingen

De lagere verplichtingen (€ 81,6 mln) houden voornamelijk verband met het volgende:

  • Bij Najaarsnota is het verplichtingenbudget verhoogd met € 138 mln voor onder meer de garantieverplichtingen in het kader van de garantiefaciliteit Landbouw. Van dit bedrag is slechts € 43,4 mln gerealiseerd aangezien landbouwbedrijven vanwege de slechte economische situatie in geringe mate gebruik hebben gemaakt van deze faciliteit.

  • Hiertegenover zijn meer verplichtingen aangegaan onder andere in verband met een toekenning voor de Hight Containment Unit bij DLO (€ 2,1 mln), een verplichting voor het Topconsortium Kennis en Innovatie inzake uitgangsmaterialen (€ 4 mln). Voor het overige houden de hogere verplichtingen samen met de per saldo hogere bijdragen aan de baten-lastendiensten.

Uitgaven

OD16.1 Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij

De lagere uitgaven van € 4,6 mln houden onder meer verband met het feit er geen uitgaven hebben plaatsgevonden aan de Stichting voor Q-koorts benadeelden aangezien deze stichting nog in oprichting is. Hierdoor is € 5 mln onbesteed gebleven. Voorts zijn de uitgaven ten behoeve van de investeringsregeling gecombineerde luchtwassers € 1,8 mln lager uitgevallen. Deze uitgaven zullen in 2013 plaatsvinden.

Tegenover deze lagere realisatie staan hogere uitgaven van € 1,6 mln voor de demoregeling proefprojecten Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB) en een bijdrage aan het Rijksinstituut voor Milieubeheer voor het Landelijk Meetnet Effecten Mestbeleid. Dit leidt tot lagere uitgaven in 2013.

OD16.4 Kennisontwikkeling en innovatie ten behoeve van het groene domein

De lagere uitgaven houden verband met het feit dat de bijdrage aan het Technologisch Top Instituut (TTI) van € 7,2 mln op artikel 17 is verantwoord. Hiertegenover staat een hogere bijdrage aan DLO voor diverse onderzoeksprojecten met betrekking tot de agrarische sector.

OD16.5 Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid

De overschrijding met € 2,4 mln houdt verband met nabetalingen uit 2011 aan de versterking van de landbouw in ontwikkelingslanden op grond van de nota «Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid».

Agentschap NL

De hogere bijdrage houdt verband met het feit dat de uitvoeringskosten AgNL op het terrein van agro-projecten uit 2011 in 2012 zijn verantwoord.

Ontvangsten

Douanerechten op landbouwproducten

De lagere ontvangsten houden grotendeels verband met de afname van de wereldhandel als gevolg van de economische crisis.

Ontvangsten visserij

De hogere visserij-ontvangsten zijn vooral veroorzaakt doordat de huurprijzen van mosselpercelen zijn gestegen.

Interne begrotingsreserve

Aan de interne begrotingsreserve visserij is € 1,6 mln minder onttrokken omdat vooral de uitgaven op de visserijregelingen die onder de 3e EVF-as vallen lager zijn uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Ook aan de interne begrotingsreserve landbouw is € 2 mln minder onttrokken dan begroot omdat met name de uitgaven op de regeling duurzame stallen en de regeling gecombineerde luchtwassers fors lager zijn uitgevallen. Tenslotte is aan de interne begrotingsreserve apurement circa € 0,4 mln minder onttrokken omdat er minder aan de Europese Commissie terugbetaald hoefde te worden dan gepland.

Overige ontvangsten

De meerontvangsten houden grotendeels verband met ontvangsten van het ministerie van Buitenlandse Zaken inzake het partnerschap met Indonesië met betrekking tot het voorkomen en bestrijden van vogelpest (€ 2,5 mln), betaalde rente en aflossing door DLO (€ 3,6 mln) en een eindafrekening vana terugontvangen subsidievoorschotten (€ 2,1 mln).

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

778.990

 

14.870

7.704

801.564

805.094

3.530

Waarvan garantieverplichtingen

         

9.000

9.000

Uitgaven

780.891

 

– 8.151

6.564

779.304

788.384

9.080

               

Bekostiging:

695.595

 

– 788

7.002

701.809

704.293

2.484

Wageningen Universiteit

155.402

 

7.847

1.992

165.241

165.535

294

HBO-groen

66.198

 

10.420

1.273

77.891

78.137

246

MBO-groen

147.674

 

2.600

1.581

151.855

152.130

275

VOA

9.457

 

2.000

48

11.505

11.813

308

Wachtgelden

12.573

 

350

64

12.987

13.152

165

VMBO-groen

297.659

 

– 24.755

2.000

274.904

276.313

1.409

Aequor

6.632

 

750

44

7.426

7.213

– 213

               

Subsidies:

79.053

 

– 6.043

– 1.207

71.803

79.481

7.678

Groene Kennis Coöperatie

4.103

 

– 1.700

21

2.424

5.074

2.650

School als Kenniscentrum

37.257

 

– 10.017

165

27.405

26.755

– 650

Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs

6.192

 

850

– 1.268

5.774

5.665

– 109

Aanvullende onderwijssubsidies

6.111

 

6.143

19.087

31.341

32.809

1.468

Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit

1.644

 

900

 

2.544

1.655

– 889

NME/Leren voor Duurzame Ontwikkeling

4.000

 

– 2.219

534

2.315

7.523

5.208

OCW-conforme onderwijssubsidies

19.746

   

– 19.746

0

0

0

               

Opdrachten:

6.243

 

– 1.320

769

5.692

4.610

– 1.082

Kennisverspreiding

6.243

 

– 1.320

769

5.692

4.610

– 1.082

               

Ontvangsten

75

 

46

4.968

5.089

5.154

65

Toelichting

Verplichtingen

Aan de onderwijsinstellingen is op basis van de regeling Praktijkleren en Groene Plus, om technische redenen, minder verplicht. Deze verplichtingruimte loopt mee in de verplichting voor 2013 (€ 5,5 mln). Daarnaast zijn voor € 9,0 mln garantieverplichtingen aangegaan ten behoeve van de sector Groen Onderwijs (schatkistbankieren Wellandcollege) die niet in de oorspronkelijke begroting zijn opgenomen.

Uitgaven

Bekostiging

De hogere uitgaven zijn met name toe te schrijven aan gestegen deelnemersaantallen.

Subsidies

De hogere uitgaven op dit onderdeel zijn met name veroorzaakt door afrekening van in eerdere jaren aangegane meerjarige subsidieverplichtingen op het terrein van Natuur- en Milieueducatie/Leren voor Duurzame Ontwikkeling.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

18 Natuur en Regio

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

409.261

640

4.983

3.168

418.052

397.332

– 20.720

Waarvan garantieverplichtingen

34.359

     

34.359

0

– 34.359

Uitgaven

837.888

640

7.487

– 91.606

754.409

480.042

– 274.367

               

Programma-uitgaven

717.248

2.640

– 1.403

– 119.085

599.400

325.025

– 274.375

18.1 Versterken mainports, brainports, greenports en andere clusters gerelateerd aan topsectoren

174.766

 

– 1.124

– 62.040

111.602

100.982

– 10.620

18.2 Wederzijds versterken van ecologie en economie

193.788

2.000

6.817

– 177.972

24.633

28.187

3.554

18.3 Behouden van de inter-/nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur

68.748

640

– 1.596

26.715

94.507

94.115

– 392

18.4 Te decentraliseren

279.946

 

– 5.500

94.212

368.658

101.741

– 266.917

               

Bijdragen aan baten-lastendiensten

120.640

– 2.000

8.890

27.479

155.009

155.017

8

Dienst Landelijk Gebied

83.298

 

4.009

4.758

92.065

91.568

– 497

Dienst Regelingen

29.930

– 2.000

3.415

22.361

53.706

53.704

– 2

Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit

7.412

 

125

57

7.594

7.645

51

Agentschap NL

   

1.341

303

1.644

2.100

456

               

Ontvangsten

112.175

 

116

– 31.103

81.188

53.712

– 27.476

Landinrichtingsrente

42.161

     

42.161

40.645

– 1.516

Bijdragen van derden

29.769

   

– 12.405

17.364

3.148

– 14.216

EU-bijdragen

2.096

     

2.096

486

– 1.610

Jachtakten

1.031

     

1.031

1.420

389

Synergiegelden

16.124

     

16.124

 

– 16.124

Verkoop gronden

20.000

   

– 20.000

     

Overige

994

 

116

1.302

2.412

8.013

5.601

Toelichting

Verplichtingen

De lagere verplichtingen (totaal € 20,7 mln) is het saldo van een aantal lagere verplichtingen en een aantal hogere verplichtingen.

Lagere verplichtingen (€ 51,9 mln):

De lagere verplichtingen hangen voornamelijk samen het feit dat voor € 34,4 mln minder garantieverplichtingen zijn aangegaan omdat in verband met de decentralisatie van het verwervingsbudget Natuur de particuliere natuurbeschermingsorganisaties geen beroep gedaan op de garantieleningen in 2012. Voorts is € 9 mln verplichtingenbudget onbesteed gebleven aangezien bij de totstandkoming van het decentralisatiebudget op U18.40 alleen de kasbedragen zijn overgeheveld. De meerjarige doorwerking zal bij Voorjaarsnota 2013 worden gecorrigeerd. Op rente en aflossing is € 5,2 mln verplichtingenbudget niet besteed aangezien bij 2e suppletoire begroting alleen het kasbudget neerwaarts is bijgesteld. Tenslotte is € 1,4 mln verplichtingenruimte niet besteed met betrekking tot de Gegevensautoriteit Natuur aangezien de verplichtingen reeds in 2010 zijn aangegaan.

Hogere verplichtingen (€ 32,1 mln):

  • De hogere verplichtingen worden veroorzaakt door het feit het verplichtingenbudget voor de storting van in het Groenfonds voor de lopende Zeeuwse projecten € 14,7 mln ontoereikend was.

  • Uitgaande van overheveling van de middelen op operationele doelstelling 18.4 naar het Provinciefonds zou geen verplichtingenbudget meer noodzakelijk geweest zijn, omdat ten laste van de begroting van EZ geen verplichtingen meer zouden hoeven worden aangegaan. De decentralisatie van de middelen kon pas eind van het jaar geëffectueerd worden. Omdat de normale bedrijfsvoering van enkele onderdelen (met name SAN ganzen en het Faunafonds) in het geding zou zijn gekomen wanneer gewacht zou worden op het moment van de overheveling van de middelen naar het Provinciefonds, heeft de betaling in overleg met de provincies alsnog via de begroting van EZ plaatsgevonden. De daarvoor benodigde uitgavenruimte was wel beschikbaar, maar het verplichtingenbudget was hiervoor € 14,5 mln te laag.

  • In verband met de inzet van de Auditdienst Rijk (ADR) in EFRO-programma’s die in de verplichtingenadministratie 2012 is vastgelegd zijn € 1,8 mln meer verplichtingen aangegaan.

  • Als gevolg van de afwikkeling van oude landinrichtingsprojecten zijn € 1,7 mln meer verplichtingen aangegaan.

OD18.1 Versterken mainports, brainports, greenports en andere clusters gerelateerd aan topsectoren

Van het budget voor Pieken in de Delta is € 8,0 mln overgeheveld naar OD18.40 en ingezet voor de decentralisatie Natuur.

De resterende lagere uitgaven van € 2,6 mln houden voornamelijk verband met vertraging in de uitfinanciering van het programma Pieken in de Delta. De uitgaven zullen in 2013 worden gerealiseerd.

OD18.2 Wederzijds versterken van ecologie en economie

De meeruitgaven van € 3,6 mln houden verband met het project Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO) van € 2,4 mln op grond van een eindafrekening uit 2011. Tevens zijn uitgaven gedaan in het kader van het versneld afwikkelen van oude lopende landinrichtingsprojecten van € 1,7 mln (zogenaamde vereveningspot). Hiertegenover is € 0,7 mln inzake de Programmatische Aanpak Stikstof doorgeschoven naar 2013.

OD18.4 Te decentraliseren

De lagere uitgaven van € 266,9 houden verband met het volgende:

  • Vanuit OD18.10 is € 8,0 mln en vanuit OD18.30 € 0,2 mln overgeheveld en ingezet voor de decentralisatie natuur. Hiertegenover staan lagere uitgaven ad € 16,1 mln aangezien het budget voor synergiegelden water rechtstreeks vanuit de begroting van I&M is overgeheveld naar het Provinciefonds. Tenslotte is in het kader van het decentralisatieakkoord met de provincies € 261,0 mln overgeheveld naar de begroting van het Provinciefonds.

  • Hiertegenover staan hogere uitgaven ad € 2,3 mln aan de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer onderdeel ganzen. Deze maken onderdeel uit van de decentralisatie Natuur maar zijn niet in de overheveling van € 261,0 mln verwerkt. De meeruitgaven worden in 2013 verrekend met het Provinciefonds.

Ontvangsten

Bijdragen van derden

De lagere ontvangsten houden voornamelijk verband met een lagere bijdrage vanuit het Ministerie van I&M ten behoeve van het ILG (onder meer voor bufferzones en milieukwaliteit).

EU-bijdragen

De lagere ontvangsten houden grotendeels verband het feit dat er vanaf begin 2000 een taakstelling voor Platteland Ontwikkelingsprogramma (POP)- inkomsten verwerving is geraamd. Verwerving is echter geen onderdeel meer van het POP-programma vanaf 2007. Op deze taakstelling zijn derhalve vanaf 2007 geen ontvangsten meer gerealiseerd.

Synergiegelden

De bijdrage voor synergiegelden water zijn niet door het Ministerie van I&M ontvangen aangezien deze rechtstreeks vanuit de begroting van I&M zijn overgeheveld naar het Provinciefonds.

Overige

De hogere ontvangsten houden verband met het versneld afwikkelen van oude lopende landinrichtingsprojecten. Hierbij doen zich op jaarbasis fluctuaties voor in de uitgaven/ontvangsten van deze projecten. In 2012 is voor € 2,7 mln aan ontvangsten ter realisatie van deze landinrichtingsprojecten gerealiseerd. Voorts is € 2,6 mln ontvangen van het Kennis Centrum Recreatie (KCR) in verband met het feit dat de afronding van het opheffingsproces van het KCR minder kosten met zich mee heeft gebracht dan geraamd. Tenslotte is € 0,4 mln meer ontvangen als gevolg van een inhaalslag met betrekking tot de inning van jachtaktezegels.

De niet-beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

40 Apparaat

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)–(5)

Verplichtingen

464.711

– 640

15.102

5.847

485.020

485.269

249

Uitgaven

448.098

– 640

15.102

23.387

485.947

485.050

– 897

             

40.10 Personeel kerndepartement

258.600

 

5.481

– 849

263.232

267.280

4.048

40.20 Materieel kerndepartement

114.761

– 640

– 10.756

15.079

118.444

117.847

– 597

40.30 Personeel buitendiensten

48.373

 

2.631

2.054

53.058

51.295

– 1.763

40.40 Materieel buitendiensten

19.506

 

– 72

1.729

21.163

19.016

– 2.147

40.90 Baten-lastendiensten

6.858

 

17.818

5.374

30.050

29.612

– 438

               

Ontvangsten

15.544

0

3.236

946

19.726

22.016

2.290

40.10 Ontvangsten kerndepartement

8.612

 

3.236

349

12.197

15.190

2.993

40.30 Ontvangsten buitendiensten

6.932

 

0

597

7.529

6.826

– 703

Toelichting

Uitgaven

OD 40.10 Personeel kerndepartement

De overschrijding met € 4,1 mln houdt verband met de verantwoording van de personele uitgaven van de dienst PIANOo van € 1,7 mln, de overheveling van het personele budget Faunafonds van € 0,4 mln en een desaldering van € 2,0 mln in verband met bruto geboekte bedragen in de administratie voor detacheringen Concordaat, interim- functievervullers, projectenpoolers en vervanging in verband met langdurig zieken.

OD 40.30 Personeel buitendiensten

De lagere uitgaven van € 1,7 mln houdt verband met de verantwoording van de personele uitgaven van de dienst PIANOo op OD 40.10 personeel kerndepartement.

OD 40.40 Materieel buitendiensten

De lagere uitgaven van € 2,1 mln houden verband met de vertraging bij de voorgenomen fusie ACM van de diensten NMA, CA en de Opta, daarnaast heeft de NMA minder werkzaamheden hoeven te verrichten in kader van concentratiemeldingen bedrijven. Dit leidt tot hogere uitgaven in 2013.

Ontvangsten

OD 40.10 Ontvangsten kerndepartement

De meerontvangsten van € 2,9 mln houden verband met het in 2012 gehanteerde systeem; uitgaven worden geboekt en daarop betrekking hebbende ontvangsten worden eveneens geboekt (bruto boeken). Hierdoor valt het uitgaven- en ontvangstenbeeld hoger uit. Dit heeft geleid tot de volgende desalderingen: hogere ontvangsten en uitgaven bij OD 40.10 personeel kerndepartement betreffen doorbelastingen voor detacheringen, projectenpoolers, interim- functievervullers en ontvangsten voor langdurige zieken.

Budgettaire gevolgen van beleid

(bedragen x € 1.000)

41 Nominaal en Onvoorzien

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

Totaal geraamd

Realisatie

Slotwetmutaties

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

(6)

(7)=(6)-(5)

Verplichtingen

– 8.788

 

17.005

– 8.217

0

0

0

Uitgaven

– 8.788

 

17.005

– 8.217

0

0

0

               

Prijsbijstelling

– 9.038

 

9.038

0

0

0

0

Loonbijstelling

   

11.577

– 11.577

0

0

0

Onvoorzien

250

 

0

– 250

0

0

0

In te vullen posten

   

– 3.610

3.610

0

0

0

               

Ontvangsten

             
Naar boven