Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33605-XIII nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33605-XIII nr. 4 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in:
• de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
• de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Economische Zaken, mede namens De minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking H.G.J. Kamp
Budgettaire gevolgen van beleid
11 Goed functionerende economie en markten |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
229.064 |
– 1.400 |
550 |
– 4.843 |
223.371 |
228.384 |
5.013 |
Uitgaven |
232.037 |
– 1.400 |
550 |
6.780 |
237.967 |
233.701 |
– 4.266 |
Programma-uitgaven |
220.795 |
– 1.400 |
550 |
6.374 |
226.319 |
222.716 |
– 3.603 |
11.1 Optimale marktordening en mededinging bevorderen |
27.682 |
– 1.400 |
– 2.100 |
2.333 |
26.515 |
25.695 |
– 820 |
11.3 Goede en betrouwbare netwerken en markten voor telecommunicatie- en post |
11.975 |
975 |
12.950 |
10.168 |
– 2.782 |
||
11.4 Voorzien in maatschappelijk behoefte aan statistieken |
181.138 |
2.650 |
3.066 |
186.854 |
186.854 |
0 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
11.242 |
406 |
11.648 |
10.984 |
– 664 |
||
Toezicht Agentschap Telecom |
5.795 |
236 |
6.031 |
5.874 |
– 157 |
||
Agentschap Telecom |
5.447 |
75 |
5.522 |
5.110 |
– 412 |
||
Bijdrage DG ETM aan Agentschap NL |
95 |
95 |
0 |
– 95 |
|||
Ontvangsten |
55.200 |
16.565 |
6.122 |
77.887 |
82.679 |
4.792 |
|
Ontvangsten NMa |
4.400 |
4.400 |
4.413 |
13 |
|||
High Trust |
31.100 |
31.100 |
32.060 |
960 |
|||
Diverse ontvangsten |
24.100 |
16.565 |
1.722 |
42.387 |
46.207 |
3.820 |
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingbudget met € 5,0 mln wordt met name veroorzaakt door het toezicht op Agentschap Telecom (€ 5,9 mln). Bij 2e suppletoire begrotingswet zijn de verplichtingbudgetten voor «bijdrage aan baten-lastendiensten» afgeboekt omdat de opdrachten niet meer voorafgaand, maar tijdens het uitvoeringsjaar worden verstrekt. Het Toezicht op Agentschap Telecom werd echter al tijdens het uitvoeringsjaar verplicht.
Ontvangsten
Op «diverse ontvangsten» is € 3,8 mln meer ontvangen dan geraamd. De bedragen die samenhangen met de veiling van radiofrequenties zijn later ontvangen dan verwacht waardoor wettelijke rente was verschuldigd.
Budgettaire gevolgen van beleid
12 Een sterk innovatievermogen |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
708.454 |
– 9.624 |
7.123 |
705.953 |
655.501 |
– 50.452 |
|
Uitgaven |
814.158 |
6.240 |
– 10.775 |
809.623 |
745.806 |
– 63.817 |
|
Programma-uitgaven |
748.333 |
6.832 |
– 21.974 |
733.191 |
670.609 |
– 62.582 |
|
12.1 Bevorderen van publiek/private kennisontwikkeling voor topsectoren en maatschappelijke vraagstukken |
583.155 |
7.501 |
– 21.477 |
569.179 |
547.151 |
– 22.028 |
|
12.2 Meer bedrijven die meer (technologische) kennis ontwikkelen, delen en benutten |
165.178 |
– 669 |
– 497 |
164.012 |
123.458 |
– 40.554 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
65.825 |
– 592 |
11.199 |
76.432 |
75.197 |
– 1.235 |
|
Bijdrage aan Agentschap NL |
65.825 |
– 774 |
11.199 |
76.250 |
75.130 |
– 1.120 |
|
Bijdrage aan Agentschap Telecom |
182 |
182 |
67 |
– 115 |
|||
Ontvangsten |
45.172 |
10.162 |
55.334 |
70.495 |
15.161 |
||
Diverse ontvangsten |
1.588 |
12.832 |
14.420 |
21.861 |
7.441 |
||
Ontvangsten Luchtvaartkredietregeling |
199 |
1.330 |
1.529 |
199 |
– 1.330 |
||
Ontvangsten Technische Ontwikkelingsprojecten |
10.000 |
– 6.000 |
4.000 |
3.939 |
– 61 |
||
Ontvangsten Rijksoctrooiwet |
29.212 |
2.000 |
31.212 |
36.787 |
5.575 |
||
Ontvangsten Innovatiekredieten |
2.118 |
2.118 |
6.564 |
4.446 |
|||
Ontvangsten Eurostars |
2.055 |
2.055 |
1.143 |
– 912 |
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingbudget met € 50,4 wordt met name veroorzaakt door het Innovatiefonds (– € 42,1 mln) en Innovatie Prestatiecontracten (– € 6,9 mln). Binnen het Innovatiefonds is het budget voor de Innovatiekredieten niet volledig benut. De benutting van het Innovatiekrediet is in 2012 toegenomen ten opzichte van het jaar 2011. Er is in 2012 een bedrag van € 52,9 mln verplicht. De raming voor 2012 was hoger, namelijk € 95,0 mln vanwege de verwachte vraag in verband met het vervallen van subsidies vanuit de Innovatieprogramma’s. Deze vraag is in 2012 vooralsnog behoorlijk achtergebleven. Voor de Innovatie Prestatie Contracten is voor € 6,9 mln minder verplicht omdat er minder IPC-projecten zijn ingediend. Oorzaak hiervan is onder andere het ontbreken van de financiële ruimte bij bedrijven voor een eigen inbreng van 60%, conform de IPC-regeling. Verder werkte het tendercriterium «aansluiting bij topsectoren» drempelverhogend.
Uitgaven
De verlaging van het budget op OD 12.1 met € 22,0 mln wordt met name veroorzaakt door:
• Innovatieprogramma’s (– € 6,7 mln). De lagere kasuitfinanciering wordt met name veroorzaakt doordat de uitfinanciering van het innovatieprogramma Point One/Phase 2 trager is verlopen dan voorzien.
• Lucht- en Ruimtevaart (– € 5,2 mln). Deze onderschrijding is vooral te wijten aan te late declaraties op de instrumenten Prekwalificatie ESA Programma’s en Nationale Programma’s.
• Overig (– € 12,3 mln). Dit betreft een lager dan geraamde kasuitfinanciering op reeds aangegane verplichtingen met betrekking tot Innovatieve Onderzoeksprogramma’s, Besluit Subsidie Investeringen Kennisinfrastructuur en Nanolab.
De verlaging van het budget op OD 12.2 met € 40,5 mln wordt met name veroorzaakt door:
• Innovatiefonds (– € 44,8 mln). Als gevolg van de lagere verplichtingenrealisatie in het kader van het Innovatiekrediet zijn er ook minder kasmiddelen besteed. Daarnaast zijn er in het kader van de Seed capital regeling in 2011 minder verplichtingen aangegaan dan oorspronkelijk geraamd, als gevolg hiervan is het beroep op de hiervoor geraamde kasmiddelen in 2012 ook lager. In totaal is € 44,8 mln onbesteed gebleven. Aangezien sprake is van een fondsconstructie zullen deze middelen beschikbaar blijven voor het InnovatiefondsMKB+.
• Innovatie Prestatiecontracten (€ 3,0 mln). De overschrijding is het gevolg van een hoger dan geraamde kasuitfinanciering op reeds aangegane verplichtingen.
Ontvangsten
Op de post Diverse ontvangsten is € 7,4 mln meer ontvangen dan geraamd. De € 7,4 mln bestaat met name uit de vaststelling van subsidies waarbij de vaststelling lager is dan het verleende voorschot.
De ontvangsten uit hoofde van de Rijksoctrooiwet zijn € 5,6 mln hoger dan geraamd, dit is deels veroorzaakt door ontvangsten die betrekking hadden op 2011, pas in 2012 zijn ontvangen.
Op de post Ontvangsten Innovatiekredieten is € 4,4 mln meer ontvangen dan geraamd. Dit komt met name omdat kredieten sneller terug zijn ontvangen dan verwacht.
13 Een excellent ondernemingsklimaat |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
1.974.577 |
1.400 |
399.979 |
81.848 |
2.457.804 |
977.386 |
– 1.480.418 |
Waarvan garantieverplichtingen |
1.876.250 |
377.699 |
– 57.330 |
2.166.6191 |
679.283 |
– 1.487.336 |
|
Uitgaven |
242.178 |
1.400 |
60.936 |
64.343 |
368.857 |
312.203 |
– 56.654 |
Subsidies(-regelingen): |
185.727 |
1.400 |
44.872 |
48.217 |
280.216 |
216.085 |
– 64.131 |
– BMKB (garantie) |
33.459 |
40.000 |
57.000 |
130.459 |
126.302 |
– 4.157 |
|
– Groeifinancieringsfacilitieit (garantie) |
20.000 |
– 321 |
– 10.000 |
9.679 |
2.270 |
– 7.409 |
|
– Garantie Ondernemingsfinanciering (garantie) |
51.000 |
– 1.000 |
50.000 |
16.375 |
– 33.625 |
||
– Borgstelling Scheepsnieuwbouw (garantie) |
10.000 |
10.000 |
0 |
– 10.000 |
|||
– Valorisatie / SKE |
21.366 |
– 2.800 |
– 1.300 |
– 900 |
16.366 |
11.810 |
– 4.556 |
– Bevorderen ondernemerschap |
3.930 |
657 |
2.009 |
6.596 |
7.618 |
1.022 |
|
– Onderwijs en ondernemerschap |
15.337 |
– 249 |
– 1.700 |
13.388 |
13.455 |
67 |
|
– Microfinanciering |
2.200 |
– 1.900 |
300 |
750 |
450 |
||
– Programma Biobased Economy |
9.810 |
4.277 |
63 |
14.150 |
12.521 |
– 1.629 |
|
– Actieplan veilig ondernemen |
3.000 |
3.253 |
2.000 |
8.253 |
8.474 |
221 |
|
– Innovatieregeling scheepsbouw |
1.400 |
4.200 |
– 417 |
2.317 |
7.500 |
5.479 |
– 2.021 |
– BSRI |
13.725 |
– 200 |
13.525 |
9.659 |
– 3.866 |
||
– Overig |
500 |
– 28 |
– 472 |
1.372 |
1.372 |
||
Opdrachten: |
35.319 |
– 1.400 |
2.964 |
2.223 |
39.106 |
47.059 |
7.953 |
– Onderzoek & ontwikkeling |
1.588 |
– 750 |
2.000 |
2.838 |
3.942 |
1.104 |
|
– ICT & MKB |
519 |
519 |
130 |
– 389 |
|||
– PRIMA |
17.993 |
– 1.400 |
– 241 |
683 |
17.035 |
11.455 |
– 5.580 |
– ICT flankerend beleid |
7.693 |
5.200 |
12.893 |
17.387 |
4.494 |
||
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties |
2.826 |
4.125 |
– 5.625 |
1.326 |
5.499 |
4.173 |
|
– Opdrachten Logius |
2.200 |
2.200 |
7.493 |
5.293 |
|||
– Regiegroep Regeldruk/ACTAL |
2.500 |
– 170 |
– 35 |
2.295 |
1.153 |
– 1.142 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten: |
2.167 |
7.760 |
478 |
10.405 |
8.368 |
– 2.037 |
|
Bijdrage aan Agentschap NL |
2.167 |
7.760 |
478 |
10.405 |
8.368 |
– 2.037 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties: |
18.965 |
1.400 |
2.900 |
– 1.645 |
21.620 |
22.195 |
575 |
– Bijdrage NBTC |
14.959 |
2.000 |
– 1.746 |
15.213 |
15.213 |
0 |
|
– Bijdrage UNWTO |
233 |
233 |
252 |
19 |
|||
– Bijdragen aan instituten |
3.773 |
1.400 |
900 |
101 |
6.174 |
6.730 |
556 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s |
244 |
15.070 |
17.510 |
18.496 |
986 |
||
– Bijdrage aan Kamers van Koophandel |
2.440 |
15.070 |
17.510 |
18.496 |
986 |
||
Ontvangsten |
105.811 |
241 |
– 9.375 |
96.677 |
41.762 |
– 54.915 |
|
– Borgstelling Scheepsnieuwbouw |
10.000 |
10.000 |
0 |
– 10.000 |
|||
– BMKB |
25.230 |
25.230 |
23.644 |
– 1.586 |
|||
– Groeifinancieringsfacilitieit |
16.000 |
– 8.000 |
8.000 |
2.154 |
– 5.846 |
||
– Garantie Ondernemingsfinanciering |
51.000 |
51.000 |
13.390 |
– 37.610 |
|||
– Joint Strike Fighter |
2.255 |
– 1.375 |
880 |
879 |
– 1 |
||
– Diverse ontvangsten |
1.326 |
241 |
1.567 |
1.694 |
127 |
Bij de 2e suppletoire wet was hier € 30 mln opgenomen voor de storting in de interne begrotingsreserve. Dit betreft echter regulier verplichtingbudget.
Toelichting
Verplichtingen
De verlaging met bijna € 1,5 mld wordt met name veroorzaakt door:
• Borgstelling Scheepsnieuwbouw – € 999,6 mln. De aangepaste Garantiefaciliteit Scheepsbouw was in 2012 nog niet opengesteld waardoor geen garantieverplichtingen zijn aangegaan. Naar verwachting zal de publicatie van de regeling in 2013 plaatsvinden.
• BMKB – € 220,7 mln. De lagere benutting van de Borgstellingsregeling Midden en Kleinbedrijf (BMKB) is te wijten aan een lagere activiteit in de MKB financieringsmarkt, waarbij de effecten voor het kleinbedrijf het grootst zijn, zoals ook blijkt uit de meest recente EIM financieringsmonitor. De BMKB kent juist veel gebruikers uit het kleinbedrijf. Daarnaast zijn per begin 2012 enkele versoberingen doorgevoerd in de regeling, met name door het terugdraaien van verruimingen in het kader van de kredietcrisismaatregelen. Dit heeft naar verwachting een dempend effect gehad op het gebruik van de regeling.
• Garantie Ondernemersfinanciering – € 197,2 mln. De benutting van de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) is in 2012 gedaald (€ 179 mln gefiatteerd) ten opzichte van de benutting in 2011 (€ 240 mln gefiatteerd). Dit heeft te maken met een lagere activiteit op de financieringsmarkt als gevolg van een verminderde investerings- en risicobereidheid van bedrijven en banken. Gezien de bijdrage die deze regeling levert aan het verbeteren van bedrijfsfinanciering van ondernemingen, heeft het nieuwe kabinet besloten de GO permanent te maken en hiervoor jaarlijks € 400 mln verplichtingenbudget beschikbaar te stellen.
• Groeifinancieringsfaciliteit – € 69,8 mln. De Groeifinancieringsfaciliteit is van belang voor bedrijven die op zoek zijn naar risicokapitaal, alsook voor participatiemaatschappijen die op zoek zijn naar middelen voor nieuwe fondsen. In 2012 zijn 5 nieuwe partijen toegetreden. De benutting is licht gestegen ten opzichte van 2011 doch blijft achter bij de raming, waarbij de realisatie over 2012 een vergelijkbaar beeld laat zien als de realisatie over de afgelopen jaren.
• Kamers van Koophandel € 3,7 mln. De verhoging wordt voor € 2,2 mln veroorzaakt doordat de bijdrage voor 2013 aan de pilot budgetfinanciering Nieuw handelsregister 2012–2013 in 2012 is verplicht. Daarnaast is een bijdrage € 1,5 mln verleend in de kosten, die Kamers van Koophandel Nederland in 2012 heeft gemaakt voor de ontwikkeling van een aansluiting van het CBS, Justis en de Belastingdienst op het Nieuw Handelsregister.
Uitgaven
De verlaging met € 56,7 mln wordt met name veroorzaakt door:
• BMKB (– € 4,2 mln). De omvang van de verliesdeclaraties is ten opzichte van de Najaarsnota achtergebleven bij de raming.
• Groeifinancieringsfaciliteit (– € 7,4 mln). Als gevolg van een lagere benutting van de Groeifinancierinsfaciliteit, die zich richt op het buffervermogen van bedrijven is € 7,4 mln minder uitgegeven. Tegenover deze lagere uitgavenrealisatie staat ook een lagere ontvangst van € 5,8 mln.
• Garantie Ondernemersfinanciering (– € 33,6 mln). Het beroep op de Garantie Ondernemersfinanciering is achtergebleven bij de raming. Hierdoor is € 33,6 mln minder uitgegeven dan geraamd.
• Borgstelling Scheepsnieuwbouw (– € 10,0 mln). De aangepaste Garantiefaciliteit Scheepsbouw was in 2012 nog niet opengesteld waardoor geen garantieverplichtingen zijn aangegaan en geen schadebetalingen hebben plaatsgevonden.
• Valorisatie / SKE (– € 4,6 mln). De lagere uitgaven voor Valorisatie is gelegen in een lagere kasuitfinanciering op reeds aangegane projecten. Ook is het subsidieplafond van de regeling in oktober met € 10 mln verlaagd wat doorwerkt in de kasuitgaven.
• Ook voor de instrumenten BSRI (– € 3,9 mln) en PRIMA (– € 5,6 mln) is de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen langzamer verlopen dan bij de Najaarsnota geraamd.
• Voor de instrumenten ICT flankerend beleid (€ 4,5 mln) en beleidsvoorbereiding en evaluaties (€ 4,2 mln) is de uitfinanciering van in het verleden aangegeane verplichtingen sneller verlopen dan bij NJN geraamd.
• Opdrachten Logius (€ 5,3 mln). De hogere uitgaven aan Logius € 5,3 mln worden veroorzaakt door de extra werkzaamheden buiten het (structurele) programma (Bureau) Forum Standaardisatie € 2,2 mln, zoals SBR (Standard Business Reporting), e-factureren, e-Herkenning.
Ontvangsten
De verlaging met € 54,9 mln wordt met name veroorzaakt door:
• Borgstelling Scheepsnieuwbouw (– € 10,0 mln). De aangepaste Garantiefaciliteit Scheepsbouw was in 2012 nog niet opengesteld waardoor geen garantieverplichtingen zijn aangegaan en geen premies zijn ontvangen.
• Groeifinancieringsfaciliteit (– € 5,8 mln). Als gevolg van een lagere benutting van de Groeifinancierinsfaciliteit, die zich richt op het buffervermogen van bedrijven, zijn minder premies ontvangen.
• Garantie Ondernemersfinanciering (– € 37,6 mln). Het beroep op de Garantie Ondernemersfinanciering is achtergebleven bij de raming, hierdoor zijn minder premies ontvangen.
Budgettaire gevolgen van beleid
14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
360.586 |
1.797.933 |
151.256 |
2.309.775 |
2.289.462 |
– 20.313 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
46.803 |
140.000 |
186.803 |
147.225 |
– 39.578 |
||
Uitgaven |
1.337.643 |
– 6.220 |
– 183.480 |
1.147.943 |
1.085.460 |
– 62.483 |
|
Programma-uitgaven |
1.310.628 |
– 16.429 |
– 192.045 |
1.102.154 |
1.042.365 |
– 59.789 |
|
14.1 Optimale ordening en werking van de energiemarkten in de Noord-West Europese context |
|||||||
14.2 Bevorderen van de voorzieningszekerheid |
96.866 |
– 100 |
– 2.325 |
94.441 |
91.506 |
– 2.935 |
|
14.3 Bevorderen van een duurzame en veilige energievoorziening |
1.213.762 |
– 16.329 |
– 189.720 |
1.007.713 |
950.859 |
– 56.854 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
27.015 |
10.209 |
8.565 |
45.789 |
43.095 |
– 2.694 |
|
Agentschap NL |
26.626 |
10.209 |
7.969 |
44.804 |
42.342 |
– 2.462 |
|
NVWA |
389 |
596 |
985 |
753 |
– 232 |
||
Ontvangsten |
12.249.911 |
– 370.000 |
295.511 |
12.175.422 |
11.960.294 |
– 215.128 |
|
COVA |
93.000 |
– 4.000 |
89.000 |
86.418 |
– 2.582 |
||
SDE+ |
|||||||
Aardgasbaten |
12.100.000 |
– 350.000 |
300.000 |
12.050.000 |
11.839.761 |
– 210.239 |
|
Zoutwinning |
1.761 |
590 |
2.351 |
2.350 |
– 1 |
||
Diverse ontvangsten |
55.150 |
– 20.000 |
– 1.079 |
34.071 |
31.765 |
– 2.306 |
Toelichting
Verplichtingen
De verlaging met € 20,3 mln wordt met name veroorzaakt door:
• Geothermie (– € 39,6 mln). in 2012 is slechts een gering beroep gedaan op de regeling Geothermie, het resterende verplichtingbudget (€ 39,6 mln) wordt in 2013 opnieuw beschikbaar gesteld.
• Bijdrage Energieonderzoek Centrum Nederland (– € 9,3 mln). Een deel van de subsidiebudget 2013 (€ 9,3 mln) voor de bijdrage aan ECN is niet in 2012 verleend in verband met het ontbreken van overeenstemming over een deel van het programma 2013. Het resterende verplichtingenbedrag wordt overgeheveld naar 2013 om alsnog een aanvullende toezegging te kunnen doen.
• Energie-innovatie (€ 29,6 mln). Op het gebied van Energie-innovatie zijn een aantal projecten sneller tot afstemming gekomen met Europese regelgeving dan waar bij de 2e suppletoire begrotingswet rekening mee werd gehouden.
Uitgaven
De verlaging van het budget met € 62,5 mln wordt met name veroorzaakt door:
• MEP (– € 26,4 mln). De kasuitgaven MEP zijn in 2012 lager uitgevallen dan het in de begroting beschikbare bedrag (€ 646 mln). De onderuitputting is het gevolg van lagere subsidiabele producties dan waarmee in de begroting gerekend.
• SDE(+) (– € 23,9 mln). De kasuitgaven in het kader van de SDE(+) zijn in 2012 lager uitgevallen dan het in de begroting beschikbare bedrag (€ 132 mln). Van de onderuitputting is € 13,7 mln toe te schrijven aan de incidentele subsidie voor het windpark Noordoostpolder. Bij de realisatie van dit windpark is vertraging opgetreden als gevolg de procedure van goedkeuring door de EC. Dit bedrag zal in de jaren na 2012 alsnog tot uitbetaling komen. De overige onderuitputting is nagenoeg geheel het gevolg van lagere subsidiabele producties dan waarmee in de begroting gerekend en zal in de jaren na 2012 alsnog tot uitbetaling komen in het kader van de SDE(+).
• Green Deal (– € 3,4 mln). Door een langzamere start van de «Green Deals» zijn de betalingen achtergebleven bij de raming.
• Transitiemanagement (– € 2,7 mln). De uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen is trager verlopen dan geraamd.
• Bijdrage Baten-lastendiensten (– € 2,7 mln). De uiteindelijke voorschotbetalingen zijn lager uitgevallen dan de raming bij de 2e suppletoire begrotingswet.
Ontvangsten
De verlaging van het ontvangstbudget met € 215,1 mln wordt met name veroorzaakt door een lagere ontvangst op de Aardgasbaten (– € 210,2 mln).
De tegenvaller in de aardgasbaten wordt veroorzaakt door een lagere productie (75 mld kubieke meter) dan waarvan werd uitgegaan bij Najaarsnota (77 mld kubieke meter). De lagere productie was onder meer het gevolg van het warme einde van het jaar.
Budgettaire gevolgen van beleid
15 Een sterke internationale concurrentiepositie |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
109.262 |
– 10.314 |
– 56.935 |
42.013 |
34.622 |
– 7.391 |
|
Uitgaven |
132.664 |
2.365 |
– 15.943 |
119.086 |
109.355 |
– 9.731 |
|
Programma-uitgaven |
82.749 |
2.285 |
– 11.627 |
73.407 |
64.821 |
– 8.586 |
|
15.1 Bevorderen van vrij internationaal handelsverkeer en versterken van de mondiale economische rechtsorde, met aandacht voor maatschappelijke verantwoordelijkheid |
9.164 |
1.523 |
9.508 |
20.195 |
18.010 |
– 2.185 |
|
15.2 Bevorderen van goede beleidskaders gericht op het versterken van het concurrentievermogen en de interne markt van de EU |
137 |
137 |
0 |
– 137 |
|||
15.4 Gericht ondersteunen van de internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven, aantrekken van hoogwaardige buitenlandse investeringen, versterken van het draagvlak voor globalisering en bijdragen aan duurzame ontwikkeling, onder andere voedselzekerheid en water |
73.448 |
762 |
– 21.135 |
53.075 |
46.811 |
– 6.264 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
49.915 |
80 |
– 4.316 |
45.679 |
44.534 |
– 1.145 |
|
Bijdrage Agentschap NL |
49.915 |
80 |
– 4.316 |
45.679 |
44.534 |
– 1.145 |
|
Ontvangsten |
11.815 |
– 3.352 |
8.463 |
4.852 |
– 3.611 |
||
Gemengde kredieten |
681 |
681 |
1.604 |
923 |
|||
Package4growth |
10.000 |
– 3.352 |
6.648 |
– 6.648 |
|||
Diverse ontvangsten |
1.134 |
1.134 |
3.248 |
2.114 |
Toelichting
Verplichtingen
De lagere realisatie op de verplichtingen houdt met name verband met de lagere kasuitgaven.
Uitgaven
OD 15.40 Gericht ondersteunen van de internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven
Het bestaande instrument Package4Growth is in 2012 voor het non-ODA gedeelte omgezet in het instrument Finance for International Business (FIB). Vertraging in de uitwerking van het nieuwe instrumentarium heeft er voor gezorgd dat er ook vertraging in de uitvoering van projecten is opgetreden.
Daarnaast is de realisatie van het instrument transitiefaciliteit achtergebleven bij de raming vanwege vertraging in de uitfinanciering.
Ontvangsten
De lagere ontvangsten zijn met name toe te rekenen aan het instrument Package4Growth. Het bestaande instrument Package4Growth is in 2012 voor het non-ODA gedeelte omgezet in het instrument Finance for International Business (FIB). Vertraging in de uitwerking van het nieuwe instrumentarium heeft er voor gezorgd dat er ook vertraging in de uitvoering van projecten is opgetreden.
Budgettaire gevolgen van beleid
16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
538.652 |
60.873 |
178.185 |
777.710 |
696.112 |
– 81.598 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
138.000 |
138.000 |
43.374 |
– 94.626 |
|||
Uitgaven |
555.985 |
31.038 |
33.015 |
620.038 |
613.752 |
– 6.286 |
|
Programma-uitgaven |
367.705 |
7.020 |
15.700 |
390.425 |
383.038 |
– 7.387 |
|
16.1 Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij |
97.177 |
2.289 |
17.367 |
116.833 |
112.224 |
– 4.609 |
|
16.2 Borgen voedselveiligheid en -kwaliteit |
14.276 |
1.066 |
– 2.206 |
13.136 |
12.799 |
– 337 |
|
16.3 Plant- en diergezondheid |
26.769 |
2.709 |
– 4.651 |
24.827 |
23.971 |
– 856 |
|
16.4 Kennisontwikkeling en innovatie ten behoeve van het groene domein |
183.852 |
227 |
7.322 |
191.401 |
187.391 |
– 4.010 |
|
16.5 Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid |
45.631 |
729 |
– 2.132 |
44.228 |
46.653 |
2.425 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
188.280 |
24.018 |
17.315 |
229.613 |
230.714 |
1.101 |
|
Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit |
93.336 |
7.605 |
23.819 |
124.760 |
125.040 |
280 |
|
Dienst Regelingen |
83.748 |
14.458 |
– 4.914 |
93.292 |
93.181 |
– 111 |
|
Agentschap NL |
4.038 |
1.873 |
– 1.628 |
4.283 |
5.810 |
1.527 |
|
Dienst Landelijk Gebied |
172 |
82 |
2 |
256 |
255 |
– 1 |
|
Rijksrederij |
6.986 |
36 |
7.022 |
6.428 |
– 594 |
||
Ontvangsten |
336.897 |
3.581 |
– 42.654 |
297.824 |
302.615 |
4.791 |
|
Douanerechten op landbouwproducten |
302.999 |
– 50.000 |
252.999 |
250.977 |
– 2.022 |
||
EU-ontvangsten |
5.926 |
– 5.102 |
824 |
1.160 |
336 |
||
Bijdragen derogatie |
4.500 |
4.500 |
4.561 |
61 |
|||
Ontvangsten visserij |
4.993 |
4.993 |
7.239 |
2.246 |
|||
Ontvangsten leges |
4.000 |
– 4.000 |
|||||
Interne begrotingsreserve |
17.394 |
17.394 |
13.316 |
– 4.078 |
|||
Sectorbijdrage I&R, art. 68 |
2.100 |
– 2.100 |
|||||
Overige ontvangsten |
12.379 |
3.581 |
1.154 |
17.114 |
25.362 |
8.248 |
Toelichting
Verplichtingen
De lagere verplichtingen (€ 81,6 mln) houden voornamelijk verband met het volgende:
• Bij Najaarsnota is het verplichtingenbudget verhoogd met € 138 mln voor onder meer de garantieverplichtingen in het kader van de garantiefaciliteit Landbouw. Van dit bedrag is slechts € 43,4 mln gerealiseerd aangezien landbouwbedrijven vanwege de slechte economische situatie in geringe mate gebruik hebben gemaakt van deze faciliteit.
• Hiertegenover zijn meer verplichtingen aangegaan onder andere in verband met een toekenning voor de Hight Containment Unit bij DLO (€ 2,1 mln), een verplichting voor het Topconsortium Kennis en Innovatie inzake uitgangsmaterialen (€ 4 mln). Voor het overige houden de hogere verplichtingen samen met de per saldo hogere bijdragen aan de baten-lastendiensten.
Uitgaven
OD16.1 Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij
De lagere uitgaven van € 4,6 mln houden onder meer verband met het feit er geen uitgaven hebben plaatsgevonden aan de Stichting voor Q-koorts benadeelden aangezien deze stichting nog in oprichting is. Hierdoor is € 5 mln onbesteed gebleven. Voorts zijn de uitgaven ten behoeve van de investeringsregeling gecombineerde luchtwassers € 1,8 mln lager uitgevallen. Deze uitgaven zullen in 2013 plaatsvinden.
Tegenover deze lagere realisatie staan hogere uitgaven van € 1,6 mln voor de demoregeling proefprojecten Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB) en een bijdrage aan het Rijksinstituut voor Milieubeheer voor het Landelijk Meetnet Effecten Mestbeleid. Dit leidt tot lagere uitgaven in 2013.
OD16.4 Kennisontwikkeling en innovatie ten behoeve van het groene domein
De lagere uitgaven houden verband met het feit dat de bijdrage aan het Technologisch Top Instituut (TTI) van € 7,2 mln op artikel 17 is verantwoord. Hiertegenover staat een hogere bijdrage aan DLO voor diverse onderzoeksprojecten met betrekking tot de agrarische sector.
OD16.5 Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid
De overschrijding met € 2,4 mln houdt verband met nabetalingen uit 2011 aan de versterking van de landbouw in ontwikkelingslanden op grond van de nota «Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid».
Agentschap NL
De hogere bijdrage houdt verband met het feit dat de uitvoeringskosten AgNL op het terrein van agro-projecten uit 2011 in 2012 zijn verantwoord.
Ontvangsten
Douanerechten op landbouwproducten
De lagere ontvangsten houden grotendeels verband met de afname van de wereldhandel als gevolg van de economische crisis.
Ontvangsten visserij
De hogere visserij-ontvangsten zijn vooral veroorzaakt doordat de huurprijzen van mosselpercelen zijn gestegen.
Interne begrotingsreserve
Aan de interne begrotingsreserve visserij is € 1,6 mln minder onttrokken omdat vooral de uitgaven op de visserijregelingen die onder de 3e EVF-as vallen lager zijn uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Ook aan de interne begrotingsreserve landbouw is € 2 mln minder onttrokken dan begroot omdat met name de uitgaven op de regeling duurzame stallen en de regeling gecombineerde luchtwassers fors lager zijn uitgevallen. Tenslotte is aan de interne begrotingsreserve apurement circa € 0,4 mln minder onttrokken omdat er minder aan de Europese Commissie terugbetaald hoefde te worden dan gepland.
Overige ontvangsten
De meerontvangsten houden grotendeels verband met ontvangsten van het ministerie van Buitenlandse Zaken inzake het partnerschap met Indonesië met betrekking tot het voorkomen en bestrijden van vogelpest (€ 2,5 mln), betaalde rente en aflossing door DLO (€ 3,6 mln) en een eindafrekening vana terugontvangen subsidievoorschotten (€ 2,1 mln).
Budgettaire gevolgen van beleid
17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
778.990 |
14.870 |
7.704 |
801.564 |
805.094 |
3.530 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
9.000 |
9.000 |
|||||
Uitgaven |
780.891 |
– 8.151 |
6.564 |
779.304 |
788.384 |
9.080 |
|
Bekostiging: |
695.595 |
– 788 |
7.002 |
701.809 |
704.293 |
2.484 |
|
Wageningen Universiteit |
155.402 |
7.847 |
1.992 |
165.241 |
165.535 |
294 |
|
HBO-groen |
66.198 |
10.420 |
1.273 |
77.891 |
78.137 |
246 |
|
MBO-groen |
147.674 |
2.600 |
1.581 |
151.855 |
152.130 |
275 |
|
VOA |
9.457 |
2.000 |
48 |
11.505 |
11.813 |
308 |
|
Wachtgelden |
12.573 |
350 |
64 |
12.987 |
13.152 |
165 |
|
VMBO-groen |
297.659 |
– 24.755 |
2.000 |
274.904 |
276.313 |
1.409 |
|
Aequor |
6.632 |
750 |
44 |
7.426 |
7.213 |
– 213 |
|
Subsidies: |
79.053 |
– 6.043 |
– 1.207 |
71.803 |
79.481 |
7.678 |
|
Groene Kennis Coöperatie |
4.103 |
– 1.700 |
21 |
2.424 |
5.074 |
2.650 |
|
School als Kenniscentrum |
37.257 |
– 10.017 |
165 |
27.405 |
26.755 |
– 650 |
|
Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs |
6.192 |
850 |
– 1.268 |
5.774 |
5.665 |
– 109 |
|
Aanvullende onderwijssubsidies |
6.111 |
6.143 |
19.087 |
31.341 |
32.809 |
1.468 |
|
Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit |
1.644 |
900 |
2.544 |
1.655 |
– 889 |
||
NME/Leren voor Duurzame Ontwikkeling |
4.000 |
– 2.219 |
534 |
2.315 |
7.523 |
5.208 |
|
OCW-conforme onderwijssubsidies |
19.746 |
– 19.746 |
0 |
0 |
0 |
||
Opdrachten: |
6.243 |
– 1.320 |
769 |
5.692 |
4.610 |
– 1.082 |
|
Kennisverspreiding |
6.243 |
– 1.320 |
769 |
5.692 |
4.610 |
– 1.082 |
|
Ontvangsten |
75 |
46 |
4.968 |
5.089 |
5.154 |
65 |
Toelichting
Verplichtingen
Aan de onderwijsinstellingen is op basis van de regeling Praktijkleren en Groene Plus, om technische redenen, minder verplicht. Deze verplichtingruimte loopt mee in de verplichting voor 2013 (€ 5,5 mln). Daarnaast zijn voor € 9,0 mln garantieverplichtingen aangegaan ten behoeve van de sector Groen Onderwijs (schatkistbankieren Wellandcollege) die niet in de oorspronkelijke begroting zijn opgenomen.
Uitgaven
Bekostiging
De hogere uitgaven zijn met name toe te schrijven aan gestegen deelnemersaantallen.
Subsidies
De hogere uitgaven op dit onderdeel zijn met name veroorzaakt door afrekening van in eerdere jaren aangegane meerjarige subsidieverplichtingen op het terrein van Natuur- en Milieueducatie/Leren voor Duurzame Ontwikkeling.
Budgettaire gevolgen van beleid
18 Natuur en Regio |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
409.261 |
640 |
4.983 |
3.168 |
418.052 |
397.332 |
– 20.720 |
Waarvan garantieverplichtingen |
34.359 |
34.359 |
0 |
– 34.359 |
|||
Uitgaven |
837.888 |
640 |
7.487 |
– 91.606 |
754.409 |
480.042 |
– 274.367 |
Programma-uitgaven |
717.248 |
2.640 |
– 1.403 |
– 119.085 |
599.400 |
325.025 |
– 274.375 |
18.1 Versterken mainports, brainports, greenports en andere clusters gerelateerd aan topsectoren |
174.766 |
– 1.124 |
– 62.040 |
111.602 |
100.982 |
– 10.620 |
|
18.2 Wederzijds versterken van ecologie en economie |
193.788 |
2.000 |
6.817 |
– 177.972 |
24.633 |
28.187 |
3.554 |
18.3 Behouden van de inter-/nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur |
68.748 |
640 |
– 1.596 |
26.715 |
94.507 |
94.115 |
– 392 |
18.4 Te decentraliseren |
279.946 |
– 5.500 |
94.212 |
368.658 |
101.741 |
– 266.917 |
|
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
120.640 |
– 2.000 |
8.890 |
27.479 |
155.009 |
155.017 |
8 |
Dienst Landelijk Gebied |
83.298 |
4.009 |
4.758 |
92.065 |
91.568 |
– 497 |
|
Dienst Regelingen |
29.930 |
– 2.000 |
3.415 |
22.361 |
53.706 |
53.704 |
– 2 |
Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit |
7.412 |
125 |
57 |
7.594 |
7.645 |
51 |
|
Agentschap NL |
1.341 |
303 |
1.644 |
2.100 |
456 |
||
Ontvangsten |
112.175 |
116 |
– 31.103 |
81.188 |
53.712 |
– 27.476 |
|
Landinrichtingsrente |
42.161 |
42.161 |
40.645 |
– 1.516 |
|||
Bijdragen van derden |
29.769 |
– 12.405 |
17.364 |
3.148 |
– 14.216 |
||
EU-bijdragen |
2.096 |
2.096 |
486 |
– 1.610 |
|||
Jachtakten |
1.031 |
1.031 |
1.420 |
389 |
|||
Synergiegelden |
16.124 |
16.124 |
– 16.124 |
||||
Verkoop gronden |
20.000 |
– 20.000 |
|||||
Overige |
994 |
116 |
1.302 |
2.412 |
8.013 |
5.601 |
Toelichting
Verplichtingen
De lagere verplichtingen (totaal € 20,7 mln) is het saldo van een aantal lagere verplichtingen en een aantal hogere verplichtingen.
Lagere verplichtingen (€ 51,9 mln):
De lagere verplichtingen hangen voornamelijk samen het feit dat voor € 34,4 mln minder garantieverplichtingen zijn aangegaan omdat in verband met de decentralisatie van het verwervingsbudget Natuur de particuliere natuurbeschermingsorganisaties geen beroep gedaan op de garantieleningen in 2012. Voorts is € 9 mln verplichtingenbudget onbesteed gebleven aangezien bij de totstandkoming van het decentralisatiebudget op U18.40 alleen de kasbedragen zijn overgeheveld. De meerjarige doorwerking zal bij Voorjaarsnota 2013 worden gecorrigeerd. Op rente en aflossing is € 5,2 mln verplichtingenbudget niet besteed aangezien bij 2e suppletoire begroting alleen het kasbudget neerwaarts is bijgesteld. Tenslotte is € 1,4 mln verplichtingenruimte niet besteed met betrekking tot de Gegevensautoriteit Natuur aangezien de verplichtingen reeds in 2010 zijn aangegaan.
Hogere verplichtingen (€ 32,1 mln):
• De hogere verplichtingen worden veroorzaakt door het feit het verplichtingenbudget voor de storting van in het Groenfonds voor de lopende Zeeuwse projecten € 14,7 mln ontoereikend was.
• Uitgaande van overheveling van de middelen op operationele doelstelling 18.4 naar het Provinciefonds zou geen verplichtingenbudget meer noodzakelijk geweest zijn, omdat ten laste van de begroting van EZ geen verplichtingen meer zouden hoeven worden aangegaan. De decentralisatie van de middelen kon pas eind van het jaar geëffectueerd worden. Omdat de normale bedrijfsvoering van enkele onderdelen (met name SAN ganzen en het Faunafonds) in het geding zou zijn gekomen wanneer gewacht zou worden op het moment van de overheveling van de middelen naar het Provinciefonds, heeft de betaling in overleg met de provincies alsnog via de begroting van EZ plaatsgevonden. De daarvoor benodigde uitgavenruimte was wel beschikbaar, maar het verplichtingenbudget was hiervoor € 14,5 mln te laag.
• In verband met de inzet van de Auditdienst Rijk (ADR) in EFRO-programma’s die in de verplichtingenadministratie 2012 is vastgelegd zijn € 1,8 mln meer verplichtingen aangegaan.
• Als gevolg van de afwikkeling van oude landinrichtingsprojecten zijn € 1,7 mln meer verplichtingen aangegaan.
OD18.1 Versterken mainports, brainports, greenports en andere clusters gerelateerd aan topsectoren
Van het budget voor Pieken in de Delta is € 8,0 mln overgeheveld naar OD18.40 en ingezet voor de decentralisatie Natuur.
De resterende lagere uitgaven van € 2,6 mln houden voornamelijk verband met vertraging in de uitfinanciering van het programma Pieken in de Delta. De uitgaven zullen in 2013 worden gerealiseerd.
OD18.2 Wederzijds versterken van ecologie en economie
De meeruitgaven van € 3,6 mln houden verband met het project Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO) van € 2,4 mln op grond van een eindafrekening uit 2011. Tevens zijn uitgaven gedaan in het kader van het versneld afwikkelen van oude lopende landinrichtingsprojecten van € 1,7 mln (zogenaamde vereveningspot). Hiertegenover is € 0,7 mln inzake de Programmatische Aanpak Stikstof doorgeschoven naar 2013.
OD18.4 Te decentraliseren
De lagere uitgaven van € 266,9 houden verband met het volgende:
• Vanuit OD18.10 is € 8,0 mln en vanuit OD18.30 € 0,2 mln overgeheveld en ingezet voor de decentralisatie natuur. Hiertegenover staan lagere uitgaven ad € 16,1 mln aangezien het budget voor synergiegelden water rechtstreeks vanuit de begroting van I&M is overgeheveld naar het Provinciefonds. Tenslotte is in het kader van het decentralisatieakkoord met de provincies € 261,0 mln overgeheveld naar de begroting van het Provinciefonds.
• Hiertegenover staan hogere uitgaven ad € 2,3 mln aan de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer onderdeel ganzen. Deze maken onderdeel uit van de decentralisatie Natuur maar zijn niet in de overheveling van € 261,0 mln verwerkt. De meeruitgaven worden in 2013 verrekend met het Provinciefonds.
Ontvangsten
Bijdragen van derden
De lagere ontvangsten houden voornamelijk verband met een lagere bijdrage vanuit het Ministerie van I&M ten behoeve van het ILG (onder meer voor bufferzones en milieukwaliteit).
EU-bijdragen
De lagere ontvangsten houden grotendeels verband het feit dat er vanaf begin 2000 een taakstelling voor Platteland Ontwikkelingsprogramma (POP)- inkomsten verwerving is geraamd. Verwerving is echter geen onderdeel meer van het POP-programma vanaf 2007. Op deze taakstelling zijn derhalve vanaf 2007 geen ontvangsten meer gerealiseerd.
Synergiegelden
De bijdrage voor synergiegelden water zijn niet door het Ministerie van I&M ontvangen aangezien deze rechtstreeks vanuit de begroting van I&M zijn overgeheveld naar het Provinciefonds.
Overige
De hogere ontvangsten houden verband met het versneld afwikkelen van oude lopende landinrichtingsprojecten. Hierbij doen zich op jaarbasis fluctuaties voor in de uitgaven/ontvangsten van deze projecten. In 2012 is voor € 2,7 mln aan ontvangsten ter realisatie van deze landinrichtingsprojecten gerealiseerd. Voorts is € 2,6 mln ontvangen van het Kennis Centrum Recreatie (KCR) in verband met het feit dat de afronding van het opheffingsproces van het KCR minder kosten met zich mee heeft gebracht dan geraamd. Tenslotte is € 0,4 mln meer ontvangen als gevolg van een inhaalslag met betrekking tot de inning van jachtaktezegels.
De niet-beleidsartikelen
Budgettaire gevolgen van beleid
40 Apparaat |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)–(5) |
|
Verplichtingen |
464.711 |
– 640 |
15.102 |
5.847 |
485.020 |
485.269 |
249 |
Uitgaven |
448.098 |
– 640 |
15.102 |
23.387 |
485.947 |
485.050 |
– 897 |
|
|||||||
40.10 Personeel kerndepartement |
258.600 |
5.481 |
– 849 |
263.232 |
267.280 |
4.048 |
|
40.20 Materieel kerndepartement |
114.761 |
– 640 |
– 10.756 |
15.079 |
118.444 |
117.847 |
– 597 |
40.30 Personeel buitendiensten |
48.373 |
2.631 |
2.054 |
53.058 |
51.295 |
– 1.763 |
|
40.40 Materieel buitendiensten |
19.506 |
– 72 |
1.729 |
21.163 |
19.016 |
– 2.147 |
|
40.90 Baten-lastendiensten |
6.858 |
17.818 |
5.374 |
30.050 |
29.612 |
– 438 |
|
Ontvangsten |
15.544 |
0 |
3.236 |
946 |
19.726 |
22.016 |
2.290 |
40.10 Ontvangsten kerndepartement |
8.612 |
3.236 |
349 |
12.197 |
15.190 |
2.993 |
|
40.30 Ontvangsten buitendiensten |
6.932 |
0 |
597 |
7.529 |
6.826 |
– 703 |
Toelichting
Uitgaven
OD 40.10 Personeel kerndepartement
De overschrijding met € 4,1 mln houdt verband met de verantwoording van de personele uitgaven van de dienst PIANOo van € 1,7 mln, de overheveling van het personele budget Faunafonds van € 0,4 mln en een desaldering van € 2,0 mln in verband met bruto geboekte bedragen in de administratie voor detacheringen Concordaat, interim- functievervullers, projectenpoolers en vervanging in verband met langdurig zieken.
OD 40.30 Personeel buitendiensten
De lagere uitgaven van € 1,7 mln houdt verband met de verantwoording van de personele uitgaven van de dienst PIANOo op OD 40.10 personeel kerndepartement.
OD 40.40 Materieel buitendiensten
De lagere uitgaven van € 2,1 mln houden verband met de vertraging bij de voorgenomen fusie ACM van de diensten NMA, CA en de Opta, daarnaast heeft de NMA minder werkzaamheden hoeven te verrichten in kader van concentratiemeldingen bedrijven. Dit leidt tot hogere uitgaven in 2013.
Ontvangsten
OD 40.10 Ontvangsten kerndepartement
De meerontvangsten van € 2,9 mln houden verband met het in 2012 gehanteerde systeem; uitgaven worden geboekt en daarop betrekking hebbende ontvangsten worden eveneens geboekt (bruto boeken). Hierdoor valt het uitgaven- en ontvangstenbeeld hoger uit. Dit heeft geleid tot de volgende desalderingen: hogere ontvangsten en uitgaven bij OD 40.10 personeel kerndepartement betreffen doorbelastingen voor detacheringen, projectenpoolers, interim- functievervullers en ontvangsten voor langdurige zieken.
Budgettaire gevolgen van beleid
41 Nominaal en Onvoorzien |
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 |
Totaal geraamd |
Realisatie |
Slotwetmutaties |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4) |
(6) |
(7)=(6)-(5) |
|
Verplichtingen |
– 8.788 |
17.005 |
– 8.217 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven |
– 8.788 |
17.005 |
– 8.217 |
0 |
0 |
0 |
|
Prijsbijstelling |
– 9.038 |
9.038 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Loonbijstelling |
11.577 |
– 11.577 |
0 |
0 |
0 |
||
Onvoorzien |
250 |
0 |
– 250 |
0 |
0 |
0 |
|
In te vullen posten |
– 3.610 |
3.610 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33605-XIII-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.