Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 mei 2017
Hierbij informeer ik u over mijn voornemen de Stichting administratiekantoor beheer
financiële instellingen (hierna: NLFI) te verzoeken de aandelen van SRH N.V. (hierna:
SRH) te decertificeren en over te dragen aan de staat per de datum van de algemene
aandeelhoudersvergadering op 18 mei 2017. Dit voornemen volgt uit een advies van NLFI
dat als bijlage is toegevoegd1.
Overdracht aandelen
Sinds de verplaatsing van SNS Bank N.V. (thans: de Volksbank N.V.) van SNS REAAL N.V.
(thans: SRH) naar de staat per 30 september 2015 heeft SRH geen dochtervennootschappen
meer. De naam van de vennootschap SNS REAAL is na de verplaatsing van de bank gewijzigd
in SRH. SRH heeft geen economische activiteiten meer en wordt momenteel afgewikkeld.
Aangezien SRH partij is in verschillende gerechtelijke procedures zal de afwikkeling
naar verwachting nog enige tijd in beslag nemen.2
NLFI geeft aan dat het beheer van de aandelen van SRH door NLFI niet langer aansluit
bij de wettelijke en statutaire doelstelling van NLFI, aangezien SRH niet langer een
financiële instelling is en de economische activiteiten van SRH inmiddels zijn afgebouwd.
Bij SRH resteren uitsluitend juridische dossiers. Het Ministerie van Financiën is
namens de staat betrokken bij een aantal van deze dossiers die verband houden met
de nationalisatie van SNS REAAL N.V. en is derhalve al nauw betrokken bij de resterende
werkzaamheden van SRH. Tegen deze achtergrond ligt een overdracht van SRH van NLFI
naar het Ministerie van Financiën voor de hand. Het Ministerie van Financiën zal na
de overdracht van de aandelen de werkzaamheden van NLFI ten aanzien van SRH overnemen.
Liquide middelen
SRH heeft een aanzienlijke hoeveelheid liquiditeiten op de balans (ca. EUR 185 miljoen).
Het grootste deel van deze liquiditeiten zal SRH uitkeren aan de staat. SRH verkrijgt
voor dit bedrag een vordering op de staat. Deze transactie wordt gedaan om te voorkomen
dat SRH, op last van de accountant, dient te beschikken over een actief beleggingsbeleid
als gevolg van deze omvangrijke liquiditeitspositie. Een actief beleggingsbeleid is
gezien de beperkte omvang van de activiteiten van SRH niet opportuun. Een bedrag van
ca. EUR 25 mln. zal bij SRH achterblijven om de operationele kosten van SRH gedurende
een aantal jaren te kunnen voldoen. De overige liquiditeiten (ca. EUR 160 mln.) worden
bijgeschreven op de vordering die SRH reeds had op de staat.3 De vordering van SRH op de staat zal daardoor ca. EUR 1,8 mld. bedragen. Per 30 september
2020 wordt opnieuw de financieringsbehoefte van SRH vastgesteld.
Zowel de overdracht van de aandelen als het uitkeren van de liquiditeiten en het verhogen
van de vordering hebben geen gevolgen voor de positie van de staat, SRH en andere
belanghebbenden in de lopende juridische dossiers. Tevens zijn er geen gevolgen voor
de vermogenspositie van SRH.
De verplaatsing van SRH van NLFI naar de staat heeft geen effect op het EMU-saldo.
Er is een positief effect op de EMU-schuld van ca. EUR 160 mln.: de overheid hoeft
door de ontvangst van de liquiditeiten minder te lenen, terwijl de verhoging van de
vordering geen effect heeft omdat onderlinge schulden van EMU-relevante lichamen (sector
overheid) niet meetellen. In de begroting wordt bij Voorjaarsnota een ontvangst van
ca. EUR 160 mln. opgenomen en een betalingsverplichting ter hoogte van hetzelfde bedrag.
De vordering op de saldibalans wordt met eenzelfde bedrag verhoogd.
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem